Μας εμπνέει για την βαθιά γνώση της περί τέχνης και την προσωπική της σφραγίδα στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της Θεσσαλονίκης. Έχει καταφέρει με την ζωντάνια και το έντονο πάθος της να μας κάνει κοινωνούς της τέχνης, ανοίγοντας ένα καινούργιο κεφάλαιο στην σύγχρονη προσέγγιση της δημιουργίας. Η προσωπική της ανάγκη, όπως και το ερευνητικό της έργο πάντα είχαν ως κεντρικό άξονα τα ζητήματα της μνήμης και του φύλου στη σύγχρονη τέχνη, την τέχνη στον δημόσιο χώρο και στη Ρωσική Πρωτοπορία. Ιστορικός τέχνης, επιμελήτρια και διευθύντρια του MOMus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της Biennale Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, η Συραγώ Τσιάρα, ύστερα από απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνας Μενδώνη, ορίστηκε ως η νέα διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, παίρνοντας τα ηνία από την εκλιπούσα, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα.
Με μια εικοσαετή πορεία στην διαχείριση συλλογών έργων ελληνικής και διεθνούς τέχνης και δεκαπενταετή εμπειρία διεύθυνσης δημόσιων μουσειακών οργανισμών, η Τσιάρα ξεχωρίζει για την αγάπη της για κάθε τι νέο. Έχει επιμεληθεί περισσότερες από πενήντα εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, έχει οργανώσει συνέδρια, συγγράφει επιστημονικές μελέτες και δίνει διαλέξεις, πάνω σε ζητήματα σχέσεων τέχνης και πολιτικής, μνήμης, ταυτότητας, επιμελητικών πρακτικών και διασύνδεσης της σύγχρονης τέχνης με τους αρχαιολογικούς χώρους και τη δημόσια σφαίρα.
Η ζωή με κέντρο την τέχνη
Γεννήθηκε στη Λάρισα το 1968. Πρωτεργάτης της σύγχρονης τέχνης στη Θεσσαλονίκη, σπουδάζει Ιστορία και Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ., κάνει μεταπτυχιακό στην Κοινωνική Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Leeds, στην Αγγλία, και ολοκληρώνει το διδακτορικό της, το 2000, στο Α.Π.Θ., με θέμα τη δημόσια γλυπτική και τη διαμόρφωση της εθνικής μνήμης στη Βόρεια Ελλάδα. Το 2000, αναλαμβάνει την επιμέλεια της σπουδαίας και μοναδικής Συλλογής Κωστάκη, ενώ το 2007, τη σημερινή της θέση στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (πρώην Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης).
Από την ίδρυση του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus), το 2018, ανέλαβε τη διεύθυνση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης – Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Το 2019 εργάστηκε μαζί με τον Δημήτρη Αντωνακάκη στη διεύθυνση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ώστε να αποδοθεί το μουσείο στο κοινό. Την ίδια χρονιά ολοκλήρωσε το σχεδιασμό και την επιμέλεια της παρουσίασης της μόνιμης συλλογής νεοελληνικής τέχνης στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα.
Χαρακτηριστικό συγγραφικό της έργο αποτελεί το βιβλίο με τίτλο "Η επιμέλεια του Βλέμματος: Σύγχρονη Τέχνη και Επιμελητική Πρακτική", πραγματεύεται το νόημα της σύγχρονης τέχνης στην καθημερινή μας ζωή. Ζητήματα, όπως η αιρετική αναβίωση του παρελθόντος, η αρχειακή τέχνη, η σωματική μνήμη, η συνάντηση της σύγχρονης με την αρχαιότητα, η διεκδίκηση της σεξουαλικότητας, ο έμφυλος προσδιορισμός του βλέμματος, οι υβριδικές ταυτότητες, το τραύμα και η επανάκαμψη της υλικότητας πρωταγωνιστούν.