Σε όποιον έχει παρακολουθήσει ποτέ το τηλεοπτικό ριάλιτι “Project Runway”, θα του είναι γνώριμη η έκφραση: «…γιατί όπως ξέρετε, στη μόδα, τη μια μέρα είσαι in και την επόμενη είσαι out». Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και με το οποιοδήποτε αντικείμενο ή πρόσωπο, που μέσα σε μια νύχτα γίνεται viral. Μέσα σε λίγα μόνο λεπτά ολόκληρος ο πλανήτης μιλάει για αυτό και την επόμενη μέρα κάτι άλλο έχει πάρει τη θέση του και η στιγμή της δόξας του έχει τελειώσει. Κι αν αναρωτιέστε αν ένας σχεδιαστής μόδας έχει ανάγκη να γίνει viral, θα σας απαντούσαμε το εξής: αν τον τοποθετούσαμε στον προηγούμενο αιώνα, στη γαλλική πρωτεύουσα, στα ένδοξα χρόνια της υψηλής ραπτικής όταν το ταλέντο και το όραμα ήταν αυτό που πραγματικά είχε σημασία, σίγουρα όχι!
Σήμερα όμως, ζούμε σε μια πιο εμπορική εποχή, στην εποχή των τρελών ρυθμών και του «δια-δικτύου» όπου όλα είναι θέμα marketing και διαφήμισης με έναν απώτερο σκοπό: το κέρδος. Επομένως, ναι, σήμερα ακόμα και ο σχεδιαστής αδημονεί για μια viral στιγμή γιατί αυτή θα τον τοποθετήσει αυτόματα, in, στρέφοντας όλους τους προβολείς πάνω του έστω και παροδικά!
Είτε λόγω συγκυρίας, είτε τόλμης και πρωτοπορίας οι παρακάτω σχεδιαστές μόδας έγιναν φέτος, νούμερο ένα θέμα συζήτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:
Karl Lagerfeld
Σίγουρα πρωτοποριακός, σίγουρα τολμηρός, σίγουρα όμως άγγιξε και το θέμα της συγκυρίας, αφού ο θάνατός του ήταν ένα από τα μοναδικά πράγματα που ο Karl Lagerfeld δεν μπόρεσε να ελέγξει κι όμως αυτό που τον έκανε viral, ακόμα μια φορά. Η είδηση του θανάτου του εμφανίστηκε σε όλες τις ιστοσελίδες και γέμισε θλίψη τον χώρο της μόδας. Πιστοί και μη του χώρου άρχισαν να πληκτρολογούν το όνομα του σχεδιαστή για να μάθουν περισσότερα τόσο για την συγκεκριμένη είδηση όσο και για τη ζωή και το έργο του. Κι εδώ είναι η στιγμή που μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι είναι από τους μοναδικούς που δεν είχαν την ανάγκη του viral γιατί ανήκαν στην παλιά εκείνη σχολή, της υψηλής ραπτικής και των ένδοξων χρόνων και ότι η κληρονομιά και το στίγμα του μόνο παροδικά δεν θα είναι.
Viktor and Rolf
Εν μέσω εβδομάδας μόδας και όταν η αρχική μας σελίδα κατακλυζόταν από φωτογραφίες πασαρέλας και οίκων που παρουσίαζαν τις δημιουργίες τους για την Άνοιξη του ’19, όλοι σταματήσαμε σε εκείνα τα τεράστια τούλινα φορέματα των Viktor and Rolf για να διαβάσουμε τα μηνύματα που είχαν γραφτεί επάνω τους. Κι ενώ οι ονειρικές δημιουργίες φώναζαν haute couture, οι γραμμένες με έντονη γραμματοσειρά εκφράσεις που αποτυπώνονταν σε αυτές, τις προσγείωναν στην πραγματικότητα, μεταφέροντας μηνύματα με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο. «Συγνώμη που άργησα, δεν ήθελα να έρθω» και «Δεν είμαι ντροπαλή, απλά δεν μου αρέσεις» είναι μερικές μόνο σκέψεις που ο καθένας μας θα ήθελε να φωνάξει δυνατά. Οι Viktor and Rolf το τόλμησαν και το Internet ήταν εκεί.
Jacquemus
O άνθρωπος της υπερβολής, του ύψους και του βάθους, που είτε θα αγγίξει τα όρια του μικροσκοπικού είτε αυτά του υπερμεγέθους. Το όνομα του σχεδιαστή Jacquemus που άφησε άφωνο το διαδίκτυο αρχικά με τις μικροσκοπικές τσάντες κι έπειτα με τις πελώριες ψάθινες, έχει πια συνδεθεί περισσότερο με τα αξεσουάρ παρά με τα ρούχα. Σε καμία περίπτωση ο λόγος που έγινε viral δεν αναιρεί το ταλέντο του αφού είναι από τους πιο εργατικούς και δημιουργικά κομψούς σχεδιαστές, σίγουρα όμως οι τσάντες του (όσο μικροσκοπικές κι αν ήταν!) επισκίασαν την συλλογή του. Το κοινό του πάντως ανυπομονεί για το επόμενο του εγχείρημα. Θα ποντάρει για άλλη μια φορά στις it-bags ή σειρά έχουν άλλα αξεσουάρ σε υπερφυσικά μεγέθη;
Thierry Mugler
Ίσως το όνομα του να μην σας θυμίζει τίποτα, δεν μπορεί όμως να μη θυμάστε και το φόρεμα της Cardi B στα φετινά βραβεία Grammy. Όταν περπάτησε στο κόκκινο χαλί ντυμένη σαν ανθρώπινο μαργαριτάρι, το Ίντερνετ βούιξε και όλοι έσπευσαν να μάθουν ποιος ήταν ο δημιουργός του φορέματος. Εκεί λοιπόν εντοπίζεται το όνομα του Mugler, αφού το φόρεμα-στρείδι ανήκει στην vintage συλλογή του οίκου από τα αρχεία του 1995. Κι έπειτα ακολούθησε το Met Gala και ανακοίνωσε το φετινό του θέμα που δεν ήταν άλλο από το Camp! Κι όντας ένας από τους πατέρες του κινήματος αυτού -στα όρια του «κακόγουστου», του ειρωνικού στιλ, που αγγίζει το kitsch- ο Thierry Mugler έντυσε για το event την Kim Kardashian, για την οποία έκανε μια εξαίρεση, αφού είχε να σχεδιάσει είκοσι ολόκληρα χρόνια. Και φυσικά ξανά έγινε viral.
Fredrik Tjaerandsen
Το όνομά του και μόνο μας προκαλεί σύγχυση και είναι σχεδόν αδύνατο να το θυμηθείς για να το πληκτρολογήσεις. Δεν έχει σημασία όμως πώς προφέρεται, αρκεί μόνο μια αναζήτηση με τίτλο Balloon Fashion Show και αμέσως θα εμφανιστεί η συλλογή του σπουδαστή της σχολής Central Saint Martins του Λονδίνου που χρησιμοποίησε για το σόου τεράστια μπαλόνια, τα οποία σταδιακά μετατρέπονταν σε φορέματα πάνω στην πασαρέλα. Η πρωτοποριακή του σκέψη ήταν κάτι που ομολογουμένως δεν είχαμε ξαναδεί και γι’ αυτό έγινε viral. Βέβαια τώρα που η είδηση θα αρχίσει να ξεθωριάζει, ο ίδιος θα πρέπει να αποδείξει αν η εκκεντρικότητα και το διαφορετικό είναι μόνιμα στοιχεία του ταλέντου του κι όχι μια ιδέα της τελευταίας στιγμής.