Μια γενιά που έχει αγκαλιάσει την αυθεντικότητα με τις απόψεις της, μια γενιά που χρησιμοποιεί πιστά το BeReal (πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης), οι zoomers έχουν εκπληκτικά λίγους ενδοιασμούς σχετικά με την αγορά πλαστών προϊόντων, είτε τα αγοράζουν άλλοι, είτε οι ίδιοι. Σύμφωνα με το BoF (Business of Fashion), σε μια ιδιόκτητη μελέτη καταναλωτών Gen-Z των ΗΠΑ ηλικίας 13-25 ετών που έγινε από την Juv Consulting, η BoF Insights διαπίστωσε ότι η πλειονότητα πιστεύει ότι είναι αποδεκτό για άλλους να αγοράζουν απομιμήσεις. Εν τω μεταξύ, πάνω από το ένα τρίτο είναι προσωπικά πρόθυμοι να προμηθευτούν fake luxury προïόντα.
Εκτός από την παραπάνω έρευνα, βάσει μιας νέας μελέτης που διεξήχθη από το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO), περισσότεροι νέοι άνθρωποι σκόπιμα προμηθεύονται πλαστά προϊόντα. Στη συγκεκριμένη μελέτη συμμετείχαν περίπου 22.000 άτομα ηλικίας 15-24 ετών που ζουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το 52% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αγόρασε τουλάχιστον ένα fake αντικείμενο μέσω Διαδικτύου τους τελευταίους 12 μήνες και εκ των οποίων οι 37 παραδέχθηκαν ότι επρόκειτο για σκόπιμη αγορά.
Τα στοιχεία που προαναφέρθηκαν είναι σημαντικά υψηλότερα σε σχέση με τα αποτελέσματα παρόμοιας έρευνας του 2019. Πριν από τρία χρόνια, το EUIPO ανέφερε ότι μόλις το 14% των εφήβων και νεαρών ενηλίκων αγοραστών είχαν αγοράσει σκόπιμα τουλάχιστον ένα πλαστό προïόν κατά τη διάρκεια 12 μηνών.
Επιστρέφοντας στο παρόν, το υψηλότερο ποσοστό των ερωτηθέντων (17%) αγόρασε ενδύματα και αξεσουάρ knockoff, ακολουθούμενα από υποδήματα (14%), ηλεκτρονικά είδη (13%) και προϊόντα ομορφιάς όπως μακιγιάζ και αρώματα (12%). Κάτι που σίγουρα δεν αποτελεί έκπληξη είναι το γεγονός ότι το κόστος αποτέλεσε κίνητρο για το 48% των ερωτηθέντων να αγοράσουν fake items. Προτού απορήσουμε, ας αναλογιστούμε πως το κόστος των επώνυμων προïόντων, είναι εξαιρετικά απαιτητικό για μαθητές λυκείου και φοιτητές. Με τον πληθωρισμό, το αυξανόμενο κόστος ζωής και την αυξανόμενη πίεση για προβολή μιας συγκεκριμένης εικόνας στο διαδίκτυο και στο IRL (in real life), δεν είναι περίεργο που οι νέοι αγοράζουν απομιμήσεις.
Ακόμη, είναι ενδιαφέρον ότι το 27% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι απλά δεν τους ενδιαφέρει αν ένα προϊόν είναι απομίμηση. Η προοπτική να κατηγορηθεί κάποιος για ένα fake Balenciaga t-shirt μπορεί να φαίνεται σε μερικούς ως η απόλυτη αμηχανία, αλλά ξεκάθαρα, το Gen Z βαδίζει στον δικό του ρυθμό.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το 24% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ γνήσιων και παραποιημένων προϊόντων! Παρόλο που ο πολυτελείς μάρκες επιθυμούν να θεωρείται από όλους ότι τα προϊόντα τους είναι προσεκτικά κατασκευασμένα στο χέρι χρησιμοποιώντας τα καλύτερα υλικά, στην πραγματικότητα έχει αποδειχθεί ότι πολλά επώνυμα είδη είναι απίστευτα φθηνά στην παραγωγή. Σαφώς, οι πελάτες δεν παρασύρονται πλέον από λαμπερές ετικέτες επωνυμιών και για να μην εξαπατηθούν από υψηλά ποσοστά προσαύξησης, στρέφονται σε ρεαλιστικές απομιμήσεις.
Τέλος, το 18% των ερωτηθέντων ανέφεραν την ευκολία εύρεσης και παραγγελίας πλαστών προϊόντων στο διαδίκτυο ως κίνητρο για την αγορά απομιμήσεων. Με ολόκληρα subreddits αφιερωμένα στη συζήτηση για την αγορά και την κατασκευή αντιγράφων σχεδιαστών, είναι πιο εύκολο από ποτέ να βρείτε πειστικά αντίγραφα.
Όπως φαίνεται και από την ανενόχλητη προώθηση του SHEIN και του DHgate από τους TikTokers, οι νέοι δεν ενοχλούνται από τα «ψεύτικα». Μολονότι κάποτε θεωρούνταν “faux pas”, το να αγοράζει κανείς knockoffs δεν αποτελεί τόσο ντροπή όσο πριν από μια δεκαετία. Έτσι, την επόμενη φορά που θα θαυμάσετε την νέα Prada handbag μιας νεαρής κοπέλας, μην εκπλαγείτε, εάν απλώς ακούσετε, «Ευχαριστώ, είναι απομίμηση!».