Μία θλιβερή ημέρα ξημέρωσε σήμερα για τη χώρα, η οποία αποχαιρέτησε έναν κορυφαίο άνθρωπο της τέχνης και του εικαστικού design, τον επιτυχημένο σχεδιαστή κοσμημάτων, Μηνά. Σε ηλικία 82 ετών άφησε την τελευταία του πνοή στην Αθήνα, μετά από σύντομη νοσηλεία του σε ιδιωτικό νοσοκομείο της πρωτεύουσας.
Μετρημένος, με εκλεπτυσμένο γούστο και αστείρευτη έμπνευση λειτουργούσε πάντοτε με τη στόφα του δημιουργού, την οποία εξέφραζε με κάθε αφορμή, είτε επρόκειτο για τον σχεδιασμό των συλλογών κοσμημάτων του, όσο κι επίπλων, αντικειμένων, ακόμη και κατοικιών. Το έργο που αφήνει πίσω του μεγάλο. Η δράση του θα συνεχιστεί ατόφια μέσα από την οικογένεια και τα παιδιά του, αλλά και μέσα από όλους εκείνους που τον θαύμαζαν και ακολουθούσαν πιστά την καλλιτεχνική του πορεία.
Early Life
Γεννημένος στις 4 Ιουνίου του 1938 στη Νέα Ιωνία, από νεαρή ηλικία έδειξε την αγάπη του για το σχεδιασμό, τη μουσική, αλλά και τον αθλητισμό. Επιτυχημένος με ό,τι και αν καταπιανόταν, σε ηλικία 14 ετών ζωγραφίζει τον πρώτο του πίνακα, αποσπώντας το 1ο βραβείο στον διαγωνισμό του σχολείου του. Μόλις ένα χρόνο αργότερα έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με τον χώρο του κοσμήματος κι εξασφαλίζει μια πρακτική άσκηση δίπλα στον σπουδαίο κοσμηματοπώλη Άγγελο Βουράκη, ο οποίος αποτελούσε επίσημο προμηθευτή της τότε βασιλικής Αυλής.
Ενήλικας πια, ο Μηνάς ξεχωρίζει για το ιδιαίτερο ταλέντο του στον σχεδιασμό, κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας στο Ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό. Καταπιάνεται με τα τεχνικά εγχειρίδια των πυροβόλων όπλων, κατασκευάζοντας μηχανικά σχέδια, τα οποία αποτέλεσαν την κύρια πηγή έμπνευσης για το περίφημο βραχιόλι του με τις βίδες, το οποίο φέρει το όνομα "Universal Joint" -ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια με την υπογραφή του που λειτούργησε ως το διαβατήριο για τη μετέπειτα επιτυχία του.
Success Story
Τον Αύγουστο του 1969 αποφασίζει να κυνηγήσει το όνειρο του στην Αμερική και συγκεκριμένα στη Νέα Υόρκη. Ο ίδιος δούλεψε για λογαριασμό του David Webb, έναν από τους πιο διάσημους και σημαντικούς κατασκευαστές κοσμημάτων της εποχής, πραγματοποιώντας αυτό που θα χαρακτηρίζαμε ως το απόλυτο «αμερικάνικο όνειρο». Το 1972 ιδρύει το δικό του εργαστήριο, όπου δημιουργεί τα πρώτα δικά του σχέδια. Η αναγνώριση δεν άργησε να έρθει όταν ξεκίνησε να εξάγει κοσμήματα σε 52 πόλεις της Ιταλίας σε σχέδια που έφεραν πάντα το όνομα του.
This is a man's world
H σχεδιαστική του απλότητα και το μινιμαλιστικό στοιχείο κυριαρχούν στις δημιουργίες του, ενώ η αρμονία και οι ισορροπίες ανάμεσα στον άνθρωπο και το σώμα έρχονται στην επιφάνεια μέσω των κομματιών που κατασκευάζει. Η συνεργασία με τον διάσημο gemologist Roberto Cusi τον απογειώνει και τον βοηθά ώστε να παρουσιάζει πλέον τη δουλειά του σε εκθεσιακούς χώρους της Ιταλίας, αλλά και σε παγκόσμια αναγνωρισμένα έντυπα μόδας, όπως στην ιταλική Vogue, την Vogue Uomo, το Harper's Bazaar κ.ά.
Το 1981 επιστρέφει στην Ελλάδα και στο studio του στη Νέα Ιωνία, το οποίο και κατασκευάζει από την αρχή, δίνοντας του νέα πνοή και υπόσταση, καθώς ασχολείται προσωπικά με το design των πάγκων εργασιών και των εργαλείων του. Πέντε χρόνια αργότερα ξεκινάει την κατασκευή του σπιτιού του στην Μύκονο, ενώ παράλληλα παντρεύεται τη γυναίκα της ζωής του, την Τζίνα Μαργαριτοπούλου, με την οποία καλωσορίζει δύο αγόρια, τον Αρίωνα και τον Προμηθέα.
Η αγάπη του για την κυκλαδίτικη τέχνη δεν τον αποχωρίζεται κι έτσι το 1987 σχεδιάζει το πασίγνωστο bar «Άστρα» στο νησί των ανέμων, όπου και αποτελεί έναν από τους πιο ιδιαίτερους και φημισμένους προορισμούς για τους διεθνούς φήμης jet setters της Μυκόνου.
Οι διακρίσεις όμως δεν σταματούν για τον Μηνά. To 1996 ξεκινάει η συνεργασία του με την Georg Jensen κι εκείνος γίνεται ο πρώτος μη Σκανδιναβός καλλιτέχνης που ο διάσημος δανέζικος σχεδιαστικός οίκος δέχεται να φιλοξενήσει. Ταυτόχρονα, οι εκθέσεις διαδέχονται η μία την άλλη και το όνομα Minas ακούγεται από την Κοπεγχάγη στην Νέα Υόρκη και από το Λονδίνο στο Παρίσι.
Show must go on
Το 2018 στο Μουσείο Μπενάκη λαμβάνει χώρα μια μεγάλη έκθεση με τίτλο "Clarity of shapes" αφιερωμένη στο έργο του Μηνά με 50 ασπρόμαυρες φωτογραφίες τραβηγμένες από τον Κώστα Κουτάγιαρ. Το κοινό της Αθήνας είχε τη δυνατότητα να απολαύσει πορτραίτα ασυνήθιστων άγνωστων και γνωστών ανθρώπων, οι οποίοι φορούσαν τις υπέροχες δημιουργίες του.
Ο Minas συνήθιζε να λέει ότι «δεν επεδίωξα να αλλάξω τίποτα, σημείο αναφοράς μου ήταν πάντοτε η αυθεντικότητα και η ποιότητα.» Άλλωστε, η ροή της έμπνευσης δεν έχει τέλος, όπως συχνά ξεκαθάριζε και ο ίδιος, οι δημιουργίες του απευθύνονταν σε όλους όσους βλέπουν καθαρά...
Φωτογραφίες: C.Coutayar