fbpixel

Search icon
Search
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: «Πάντα προσπαθούσα οι γυναίκες να είναι το επίκεντρο στις ταινίες που συμμετείχα»
CITY VIBES

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: «Πάντα προσπαθούσα οι γυναίκες να είναι το επίκεντρο στις ταινίες που συμμετείχα»

Η μεγάλη κυρία του γαλλικού σινεμά μίλησε πριν λίγη ώρα στη συνέντευξη Τύπου για τις συνεργασίες της, τους δύσκολους ρόλους και μετέφερε το δικό της μήνυμα για την Παλαιστίνη


Με ήρεμο αλλά αποφασιστικό λόγο και με έξυπνες δόσεις χιούμορ, η διακεκριμένη Γαλλίδα ηθοποιός Ιζαμπέλ Ιπέρ συναντήθηκε πριν λίγο με τους δημοσιογράφους στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, στο πλαίσιο του 66ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την πρώτη της επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη, όπου εμφανίστηκε συνοδευόμενη από την κόρη της, Λολίτα Τσαμά. Η Ιπέρ θα παραμείνει στην πόλη για τέσσερις ημέρες, συμμετέχοντας σε μια σειρά εκδηλώσεων, προβολών και συζητήσεων του φεστιβάλ. Στη σημερινή συνέντευξη, η μεγάλη κυρία του ευρωπαϊκού σινεμά και επίτιμη καλεσμένη της φετινής διοργάνωσης μίλησε με ειλικρίνεια για την πορεία της, τις συνεργασίες της με σημαντικούς σκηνοθέτες και τη σχέση της με τους ρόλους που έχουν σημαδέψει τη διεθνή της καριέρα. Τη συζήτηση συντόνιζε ο Επικεφαλής Προγραμματισμού του Φεστιβάλ, Γιώργος Κρασσακόπουλος.

Ας δούμε μαζί μερικές από τις πιο σημαντικές σημερινές της δηλώσεις που μοιράστηκε μαζί μας.

«Νιώθω πλούσια επειδή είμαι προνομιούχα να συνεργάζομαι με τόσο σπουδαίους δημιουργούς»

Στην πρώτη του ερώτηση, σχετικά με τα συναισθήματά της για τις συνεργασίες της και αν νιώθει «πλούσια», η ίδια αποκάλυψε τη βαθιά της ευγνωμοσύνη για τη διαδρομή της στον κινηματογράφο. Όπως δήλωσε, χαρακτηριστικά: «Ναι, με κάνει να νιώθω πολύ πλούσια» (γελάει), «νιώθω ότι είμαι προνομιούχα να συμμετέχω σε ταινίες, στους ρόλους και να συνεργάζομαι με όλους αυτούς τους σκηνοθέτες».

Η απόφαση συνεργασιών: Μια συνειδητή και απαιτητική διαδικασία

Όταν ρωτήθηκε πώς αποφασίζει για τις συνεργασίες της, η Ιπέρ τόνισε πως δεν πρόκειται για αυτόματες επιλογές. «Μια καλή επισκόπηση με σημαντικού διεθνείς σκηνοθέτες που αντανακλούν εμένα είναι πάντα μια επιλογή και πρέπει να πάρω αυτήν την απόφαση πάντα», εξήγησε, υπογραμμίζοντας τη σημασία της αρμονίας ανάμεσα στον ρόλο και την προσωπικότητά της.

videocapture-20251103-134751-01.jpeg

Η επιλογή ρόλων: Τύχη ή γούστο;

Για το αν επιλέγει απαιτητικούς ρόλους ή αν είναι θέμα τύχης, ανέφερε, χαρακτηριστικά: «Δεν είναι θέμα απαίτησης ή γούστου. Δεν με ενδιαφέρει καθόλου αν ο χαρακτήρας που θα υποδυθώ κάθε φορά είναι συμπαθητικός ή όχι. Παλιότερα στο σινεμά υπήρχαν οι «καλοί» και οι «κακοί», τώρα τα όρια ανάμεσα τους είναι πιο θολά και γι' αυτό είναι δύσκολο να ταυτιστείς μαζί τους. Υπάρχει πολυπλοκότητα σε αυτούς τους ρόλους και το κοινό τους αγαπά».

Η σημασία των συναντήσεων με τους σκηνοθέτες

Σε σχετική ερώτηση αποκάλυψε πως δεν κυνηγά συγκεκριμένους ρόλους, αλλά τις συνεργασίες: «Δεν ψάχνω ρόλους, τους βρίσκω. Ποτέ δεν είχα συγκεκριμένη φαντασίωση για κάποιον ρόλο. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι οι συναντήσεις με τους σκηνοθέτες. Αυτή η σχέση είναι στην ουσία η δουλειά μου».

«Δεν κουβαλάω ποτέ την αποτυχία μιας ταινίας. Εγώ είμαι απλά μια ηθοποιός».

Η τέχνη του «εδώ και τώρα»: Η σχέση με τους ρόλους και η ζωή μιας ταινίας

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσίασε η περιγραφή της σχετικά με τον τρόπο που αντιμετωπίζει κάθε ταινία. Τη διαχειρίζεται ως μια ολοκληρωμένη εμπειρία που τελειώνει μαζί με το γύρισμα, αποφεύγοντας να δεθεί συναισθηματικά με την επιτυχία ή την αποτυχία της. Για εκείνη, οι ταινίες συνεχίζουν να ζουν και να ταξιδεύουν στο μυαλό των θεατών πολύ μετά την πρώτη τους προβολή. Όπως εξήγησε: «Το να κάνεις ταινίες έχει να κάνει με το εδώ και τώρα. Μόλις τελειώνει μια ταινία την ξεχνάς, πολύ εύκολα, παρόλο που ο κόσμος δεν το συνειδητοποιεί. Είμαι πολύ άπιστη με τους ρόλους που υποδύομαι. Την ώρα που τους κάνω, ήδη έχουν τελειώσει. Υπάρχουν ταινίες που φέρνουν μεγαλύτερη έκθεση και άλλες που δεν είναι τόσο πετυχημένες. Αυτό δεν σημαίνει πως προτιμώ τις πρώτες από τις δεύτερες. Αλλά είναι ενδιαφέρον πως, ξαφνικά, μέσα στα χρόνια σου θυμίζουν ταινίες που δεν είχαν τόση έκθεση στην πρώτη τους επαφή με το κοινό. Και αυτό είναι μια ένδειξη πως οι ταινίες ταξιδεύουν μέσα στο μυαλό των ανθρώπων με πολλούς τρόπους. Δεν κουβαλάω ποτέ την αποτυχία μιας ταινίας. Εγώ είμαι απλά μια ηθοποιός. Με ενδιαφέρει αν μια ταινία που κάνω πετύχει ή όχι, αλλά σε διανοητικό επίπεδο, όχι συναισθηματικά. Είναι η ζωή της κάθε ταινίας που κουβαλάει τις επιτυχίες και τις αποτυχίες της».

«Δεν είμαι αρκετά γενναία για να παίρνω ρίσκα».

Η επιλογή του υλικού και των ρόλων: Ασφάλεια πάνω από το ρίσκο

Όταν ρωτήθηκε σχετικά με το πώς επιλέγει το υλικό, η Ιζαμπέλ Ιπέρ απάντησε με ειλικρίνεια: «Δεν είμαι αρκετά γενναία για να παίρνω ρίσκα. Το να κάνω ταινίες με τον Μίκαελ Χάνεκε ή τον Πολ Βερχόφεν δεν είναι ρίσκο. Είναι το εντελώς αντίθετο. Είναι το πιο ασφαλές πράγμα στον κόσμο».

brody-thephonysexualtransgressionsofpaulverhoevenselle.webp
Ιζαμπέλ Ιπέρ στην ταινία Elle. Φωτογραφία: Guy Ferrandis

Το σινεμά ως ταξίδι: Από τη Γαλλία στην Ασία και πίσω

Η ίδια μας εξήγησε πως η αγάπη της για το σινεμά συνδέεται με την επιθυμία να ταξιδεύει και να δουλεύει μακριά από τη Γαλλία:«Η ιδέα μου για το σινεμά ήταν πάντα να ταξιδεύω στον κόσμο. Έχω κάνει πολλές ταινίες στην Ασία, που ήταν από τις πιο σημαντικές εμπειρίες της καριέρας μου. Παρότι σκηνοθέτες έρχονται στη Γαλλία, εγώ προτιμώ να πηγαίνω σε αυτούς και να γίνομαι μέρος της κουλτούρας τους».

«Ο μόνος σκηνοθέτης που θα ήθελα να δουλέψω και δεν θα μπορούσα ποτέ είναι ο Άλφρεντ Χίτσκοκ. Θα ήθελα να παίξω στον ‘Δεσμώτη του Ιλίγγου’. Στην πραγματικότητα σε όλες τις ταινίες. Δεν ξέρω αν θα ήμουν αρκετά ξανθιά γι’ αυτόν».

Το όνειρο της συνεργασίας με τον Άλφρεντ Χίτσκοκ 

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ αποκαλύπτει ποιος σκηνοθέτης παραμένει για εκείνη το απόλυτο όνειρο, αλλά και το μόνο με τον οποίο δεν θα μπορούσε ποτέ να συνεργαστεί: «Ο μόνος σκηνοθέτης που θα ήθελα να δουλέψω και δεν θα μπορούσα ποτέ είναι ο Άλφρεντ Χίτσκοκ. Θα ήθελα να παίξω στον ‘Δεσμώτη του Ιλίγγου’. Στην πραγματικότητα σε όλες τις ταινίες. Δεν ξέρω αν θα ήμουν αρκετά ξανθιά γι’ αυτόν».

Οι γυναίκες στο ευρωπαϊκό σινεμά: Από το περιθώριο στο κέντρο

Σε δική μας ερώτηση σχετικά με το πως παρατηρεί να εξελίσσεται η θέση της γυναίκας στο ευρωπαϊκό σινεμά μπροστά, αλλά και πίσω από την κάμερα, η ίδια μας εξήγησε πώς πάντα επιθυμούσε οι γυναίκες να βρίσκονται στο επίκεντρο στις ταινίες που συμμετέχει και πώς η θέση τους στο ευρωπαϊκό σινεμά έχει προχωρήσει σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν. «Πάντα προσπαθούσα και ήθελα οι γυναίκες να είναι στο επίκεντρο στις ταινίες που συμμετείχα. Έχουμε προχωρήσει πολύ σε σχέση με το παρελθόν στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, υπάρχουν πλέον πολλές γυναίκες που πρωταγωνιστούν και έχουν δυνατούς ρόλους, αλλά και γυναίκες πίσω από την κάμερα, επίσης».

Για Παλαιστίνη: «Ο θόρυβος που γίνεται δεν είναι ποτέ αρκετός»

Λίγο πριν την ολοκλήρωση της συζήτησης και με αφορμή την ερωτηση που δέχτηκεγια την κατάσταση στη Γάζα, η ίδια δήλωσε μοιράστηκε την απλή, αλλά ουσιαστική φράση: «Ο θόρυβος που γίνεται δεν είναι ποτέ αρκετός».

Info για σχετικές προβολές και δράσεις της Ιζαμπέλ Ιπέρ: 

Απόψε στις 20:00, στο Ολύμπιον, θα πραγματοποιηθεί η προβολή της ταινίας «Η πιο πλούσια γυναίκα στον κόσμο», παρουσία της ίδιας. 

Αύριο στις 10:00, στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, θα πραγματοποιηθεί το masterclass της, το οποίο θα συντονίσει η συγγραφέας Έρση Σωτηροπούλου και είναι ανοιχτό στο κοινό.

Αύριο, στις 20:00, στο Ολύμπιον θα πραγματοποιηθεί η προβολή της ταινίας Elle, παρουσία της Ιζαμπέλ Ιπέρ. Πριν την προβολή η Ιζαμπέλ Ιπέρ θα βραβευτεί για τη συνολική της προσφορά στον κινηματογράφο από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Στέλιο Αγγελούδη. 

Κεντρική photo: Ιζαμπέλ Ιπέρ μαζί με την κόρη της, Λολίτα Τσαμά σήμερα στην Αποθήκη Α΄ στο λιμάνι. Credits: NDP Photo Agency