fbpixel

Search icon
Search
Δέκα θραύσματα του Παρθενώνα «επέστρεψαν» στο Μουσείο Ακρόπολης
ARTS & CULTURE

Δέκα θραύσματα του Παρθενώνα «επέστρεψαν» στο Μουσείο Ακρόπολης

Προέρχονται από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα και φυλάσσονταν στις αποθήκες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου


Με ιδιαίτερη χαρά το Μουσείο Ακρόπολης υποδέχτηκε σήμερα δέκα θραύσματα του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα, τα οποία παραχώρησε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (ΕΑΜ), έπειτα από αίτημα του Γενικού Διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, Νίκου Σταμπολίδη.

lithos-vii-tis-anatolikis-zoforoy-me-to-topothetimeno-thrausma-kefalis.jpg
Ο λίθος VII της ανατολικής ζωφόρου με το τοποθετημένο θραύσμα κεφαλής
toy-lithoy-ix-tis-voreias-zoforoy-me-to-topothetimeno-thrausma-kefalis.jpg
Τμήμα του λίθου ΙΧ της βόρειας ζωφόρου με το τοποθετημένο θραύσμα κεφαλής

«Σήμερα είμαστε παρόντες σε μία πολύ σημαντική στιγμή για την Ελλάδα, για την Ακρόπολη, για το Μουσείο της Ακρόπολης, για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Όχι μόνο γιατί δέκα θραύσματα των γλυπτών του Παρθενώνα ξαναγυρίζουν στον φυσικό τους χώρο, αλλά και γιατί αυτό το ταξίδι της επιστροφής εκπέμπει από μόνο του ένα ηχηρό μήνυμα επανένωσης όλων των τμημάτων αυτού του μοναδικού μνημείο της ανθρωπότητας», δήλωσε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επισημαίνοντας ότι: «Η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα δεν αποτελεί θέμα απόστασης, γιατί, είτε αυτά βρίσκονται εδώ, στην Αθήνα, είτε οπουδήποτε στον κόσμο, προορισμός τους είναι μόνο ο Ιερός Βράχος και το σπουδαίο αυτό μουσείο».

prothipoyrghos-me-ton-geniko-diefthinti-toy-moysioy-akropolis.jpg
Ο Πρωθυπουργός με τον Γενικό Διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης

Τα δέκα θραύσματα έχουν μέγιστο ύψος 32 εκατοστά και φυλάσσονταν στις αποθήκες του ΕΑΜ, όπου τα εντόπισε, τα ταύτισε και τα δημοσίευσε ο αείμνηστος αρχαιολόγος Γιώργος Δεσπίνης. Προέρχονται από τη ζωφόρο, τις μετόπες και τα αετώματα του Παρθενώνα. Μάλιστα, δύο θραύσματα κεφαλών βρήκαν ήδη τη θέση τους στη ζωφόρο. Το ένα από αυτά, το επάνω μέρος μιας νεανικής κεφαλής, συνδέεται με τη μορφή του δεύτερου από τα αριστερά επόπτη της πομπής των Παναθηναίων, που εικονίζεται στον λίθο VII της ανατολικής ζωφόρου. Αποτελεί το μοναδικό αυθεντικό θραύσμα του λίθου στο Μουσείο Ακρόπολης καθώς ο υπόλοιπος βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου. Η δεύτερη κεφαλή αποδίδεται στον πρώτο από αριστερά θαλλοφόρο της πομπής των Παναθηναίων, που εικονίζεται στον λίθο IX της βόρειας ζωφόρου.

ipoloipa-oktw-thrausmata-se-eidiki-prothiki-stin-aithoysa-toy-parthenwna.jpg
Τα υπόλοιπα οκτώ θραύσματα σε ειδική προθήκη στην Αίθουσα του Παρθενώνα

Τα υπόλοιπα οκτώ θραύσματα τοποθετήθηκαν προσωρινά σε ειδική προθήκη στην Αίθουσα του Παρθενώνα, από την οποία θα αποσυρθούν κάποια στιγμή για να μελετηθούν σε συνάρτηση με άλλα τμήματα του γλυπτού διακόσμου του μεγάλου ναού, είτε αυτά βρίσκονται στον εκθεσιακό τους χώρο, είτε φυλάσσονται στις αποθήκες του Μουσείου Ακρόπολης.

Η υποδοχή των δέκα θραυσμάτων του ΕΑΜ στο Μουσείο Ακρόπολης πραγματοποιήθηκε σε επίσημη εκδήλωση στην εμβληματική Αίθουσα του Παρθενώνα, παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου Ακρόπολης, καθ. Δημήτρη Παντερμαλή, της Διευθύντριας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, κυρίας Άννας Καραπαναγιώτου, και του Γενικού Διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, καθ. Νίκου Σταμπολίδη.

genikos-diefthintis-toy-moysioy-akropolis-kath-nikos-stampolidis-copyright-moysio-akropolis.jpg
Ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, καθ. Νίκος Σταμπολίδης. Copyright Μουσείο Ακρόπολης

Ο τελευταίος, που είναι και ο εμπνευστής της επιστροφής των δέκα παρθενώνειων θραυσμάτων στο Μουσείο της Ακρόπολης, χαιρέτησε τη σημαντική εκδήλωση με στίχους του ποιητή Γεωργίου Σεφέρη. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην ομιλία του: «Αυτές οι πέτρες, που συναπετέλεσαν το αριστουργηματικό αρχιτεκτόνημα και το γλυπτό του διάκοσμο και για τις οποίες όπως γράφει ο Μακρυγιάννης πολέμησαν οι Έλληνες, φέρουν πάνω τους την ιστορία ενός λαού, σε μια χρονική στιγμή κορύφωσης του πολιτισμού του, που έκτοτε χαρακτηρίζεται κλασική, καθώς πρόκειται για την μετουσίωση του πνεύματος πάνω στην ύλη με τρόπο αξεπέραστο».

apo-sintiriti-tis-kefalis-ston-litho-vii-tis-anatolikis-zoforoy.jpg
Τοποθέτηση από συντηρητή της κεφαλής στον λίθο VII της ανατολικής ζωφόρου

Ταυτόχρονα, όπως και οι υπόλοιποι ομιλητές, επισήμανε την αναγκαιότητα της επιστροφής των μαρμάρων στον φυσικό τους χώρο, ένα αίτημα που τέθηκε επίσημα από το ελληνικό κράτος τη δεκαετία του 1980, από τη Μελίνα Μερκούρη. Όπως σημείωσε επ’ αυτού στην ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο δείχνει ένα δρόμο ευθύνης και επιστημονικής συνέπειας. Αυτό το δρόμο ακολουθεί και συνολικά η ελληνική πολιτεία, αναβαθμίζοντας σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, που αποτελεί πλέον αίτημα ένα της UNESCO, ένα αίτημα της πλειοψηφίας της κοινής γνώμης και στο Ηνωμένο Βασίλειο.».

Κεντρική φωτογραφία: Η Υπουργός Πολιτισμού, ο Πρωθυπουργός και ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης