Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΨΥΧΟΥΛΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΡΗΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΤΙΑ ΕΞΕΛΙΣΣΕΙ ΜΕ ΑΞΙΟΘΑΥΜΑΣΤΟ ΤΡΟΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ, ΕΚΘΕΤΟΝΤΑΣ ΤΗ ΝΕΑ ΤΟΥ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΤΗΝ GALLERY ΤΗΣ ΖΗΝΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ.
Βρέθηκα θεατής της νέας δουλειάς του Αλέξανδρου Ψυχούλη και εντυπωσιάστηκα όχι μόνο από το νέο είδος «γραφής» που παρουσιάζει, αλλά ακόμη περισσότερο, όταν ο ίδιος μου εξήγησε πώς κατέληξε σ’ αυτό και φυσικά όλη την ιστορική διαδρομή της έμπνευσής του. Τα τελευταία χρόνια σχεδιάζει μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, τελειώνει το έργο του στο computer και κατόπιν εμπνέεται τρόπους να μεταφέρει το έργο του στον έξω κόσμο. Όταν μου εξηγούσε ότι δημιούργησε ένα είδος ρομπότ που μετέφερε μέσω σχολικού στυλό, το σχέδιό του από τον υπολογιστή στο χαρτί η αλήθεια είναι ότι τον κοίταζα με δυσπιστία, αλλά παρατηρώντας καλύτερα πείστηκα για μια εξαιρετικά καινοτόμο και πρωτοποριακή άποψη. Αντικείμενο μελέτης του έγινε ένα κοινό φυτό που όλοι γνωρίζουμε και βρίσκεται αυτοφυώς σε ακάλυπτους. Η ιστορία του είναι εντυπωσιακή και έχει το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό ότι δεν προσβάλλεται από καμία ασθένεια, είναι έντονα αλλεργιογόνο, και εκκρίνει τοξίνες που εμποδίζουν κάθε άλλη βλάστηση. Εξαπλώνεται επιθετικά, χρησιμοποιώντας τις οδικές αρτηρίες και το λιγοστό χώμα στις άκρες των δρόμων, εποικεί εγκαταλελειμμένα αστικά οικόπεδα και αρχαιολογικούς χώρους καταστρέφοντάς τους σε ελάχιστο χρονικό διάστημα καθώς μπορεί να φτάσει τα 18 – 20 μέτρα μέσα σε δέκα χρόνια. Αυτό το επικηρυγμένο σε κάποιες χώρες φυτό-απειλή γίνεται αφορμή για μια δραματική μεταφορά σε κάθε λογής κεκαλυμμένη απειλή στην εποχή της πολιτισμικής παγκοσμιοποίησης.
Εξωτικά, επινοημένα είδη φυτών και οργιώδης βλάστηση μιας φύσης επιθετικής και αμφίθυμης καλύπτουν τα πάντα με τον άνθρωπο να υποχωρεί στην κλίμακα ενός απειλούμενου παρατηρητή ανίκανου πια να τη δαμάσει ή να την καταστρέψει. Ο άνθρωπος ενταγμένος σε κάθε έργο, μικρός και αδύναμος στα φαινόμενα επεκτατισμού που βιώνει, μοιάζει ανίσχυρος να αντιδράσει και να διαχειριστεί καταστάσεις που τον υπερβαίνουν.
Το εικαστικό συντακτικό με το οποίο ο Α. Ψυχούλης συνθέτει το «απειλητικό» του φυτολόγιο είναι αποτέλεσμα μιας δωδεκάχρονης έρευνας για τους τρόπους διεύρυνσης της ανθρώπινης χειρονομίας μέσω της κουλτούρας των υπολογιστών και για πρώτη φορά παρουσιάζεται ολοκληρωμένα σε μία ατομική έκθεση.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΚΛΕΙΔΑΡΙΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΗΣ ΡΑΜΜΟΣ
GLOW 55