fbpixel

Search icon
Search
Τα βιβλία που στιγμάτισαν τη ζωή 6 επιτυχημένων Ελληνίδων γυναικών και γιατί πρέπει να τα διαβάσετε κι εσείς
ARTS & CULTURE

Τα βιβλία που στιγμάτισαν τη ζωή 6 επιτυχημένων Ελληνίδων γυναικών και γιατί πρέπει να τα διαβάσετε κι εσείς

Μία λίστα αναγνωσμάτων που ίσως αλλάξουν και τον δικό σας τρόπο σκέψης


To καλοκαίρι εκτός από ιδανικές στιγμές σε μαγικές ακρογιαλιές με φόντο ειδυλλιακά ηλιοβασιλέματα, συνήθως προσφέρει την τέλεια αφορμή για ξεγνοιασιά και χαλάρωση. Οι ρυθμοί «ελαφραίνουν» κι εμείς στεκόμαστε αντάξιοι των όμορφων καταστάσεων που δημιουργεί η θερινή περίοδος. Οι περισσότεροι βρίσκουμε και χρόνο... τον χρόνο να χαζέψουμε, να χορέψουμε, να κάνουμε βόλτες και φυσικά να διαβάσουμε το αγαπημένο μας βιβλίο... 

Εσείς άραγε έχετε σκεφτεί ποιο ήταν εκείνο το βιβλίο που άλλαξε τον τρόπο σκέψη σας και προτείνετε ανεπιφύλακτα σε άλλους να διαβάσουν; Έχετε επίσης, αναρωτηθεί πόσο καιρό έχετε να «βουτήξετε» μέσα σε ένα καλογραμμένο ανάγνωσμα, που θα ταξιδέψει τη σκέψη σας μακριά και μπορεί ακόμα και να σας διδάξει κάποιο μάθημα ζωής; 

Αναλογιζόμενοι τα παραπάνω, αποφασίσαμε να ζητήσουμε από έξι δυναμικές & δραστήριες γυναίκες, να μας προτείνουν τα βιβλία που τους άλλαξαν τη ζωή, προτρέποντάς μας να «χαθούμε» στις σελίδες τους το φετινό καλοκαίρι! 

Λητώ Καρακωστάνογλου, Σχεδιάστρια κοσμημάτων 

lito.jpg

Who is Who

Tα καταπληκτικά κοσμήματά της και η φοβερή δεξιοτεχνία της να χειρίζεται τις πολύτιμες πέτρες με τον δικό της μοναδικό και μαγικό τρόπο, έχουν γίνει εδώ και χρόνια γνωστά σε όλη την Ελλάδα. Ωστόσο, η Λητώ Καρακωστάνογλου -ή αλλιώς Lito- είναι διάσημη σε όλα τα πλάτη και μήκη του πλανήτη, όχι μόνο για την περίφημη συλλογή της με τα μάτια -το σουρεαλιστικό σύμβολο για καλή τύχη που έγινε στα χέρια της αντικείμενο πόθου για κάθε γυναικεία ψυχή- αλλά και για την αστείρευτη έμπνευσή της, που καταφέρνει να ενεργοποιεί το αδιάκοπο ταλέντο της να δημιουργεί μικρά έργα τέχνης.

The Book 

Ένα βιβλίο που σίγουρα έρχεται κατά νου κάθε καλοκαίρι είναι η ωδή του Νεοϋορκέζου Χένρι Μίλλερ για την Ελλάδα και τους Έλληνες, «Ο Κολοσσός του Μαρουσίου». Ο Χένρι Μίλλερ επισκέφτηκε την Ελλάδα το 1939, λίγους μήνες πριν το ξέσπασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Τον είχε προσκαλέσει ο συγγραφέας, και φίλος του, Lawrence Durrell, που ζούσε ήδη μερικά χρόνια στην Κέρκυρα. Με την ιδιαίτερη ματιά και γραφή του, ο συγγραφέας, μας προσφέρει τις παρατηρήσεις του για τους ανθρώπους, τη φύση και την ιστορία της Ελλάδος. Ο Κολοσσός του Μαρουσίου είναι ένα φιλοσοφικό, ταξιδιωτικό μυθιστόρημα που αναλύει τη συνάντησή του με τη λογοτεχνική και καλλιτεχνική γενιά της δεκαετίας του '30, μια ομάδα διανοουμένων που εισήγαγαν τον μοντερνισμό στην ελληνική λογοτεχνία και τέχνη. Ο Γιώργος Κατσιμπάλης, ο Γιώργος Σεφεριάδης (Σεφέρης), ο ζωγράφος Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκα και άλλοι, ήταν οι συνδετικοί κρίκοι για το πώς έβλεπε την προπολεμική Ελλάδα. «Υπέροχα πράγματα μπορούν να συμβούν σε κάποιον στην Ελλάδα - υπέροχα πράγματα που δε συμβαίνουν πουθενά αλλού στη γη. Κατά κάποιο τρόπο η Ελλάδα φαίνεται σαν να παραμένει υπό την προστασία του Δημιουργού, η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ένας ιερός περίβολος - και η πεποίθησή μου είναι ότι θα παραμείνει έτσι μέχρι το τέλος του χρόνου. «Ποτέ δεν κατανόησα την έννοια της ειρήνης, μέχρι που έφτασα στην Επίδαυρο… Μιλώ φυσικά για την ειρήνη που ξεπερνά κάθε κατανόηση. Δεν υπάρχει άλλο είδος. «Η Ελλάδα με έκανε ελεύθερο και ολόκληρο… Σε όσους πιστεύουν ότι η Ελλάδα του σήμερα είναι ασήμαντη, επιτρέψτε μου να πω ότι δε θα μπορούσε να ειπωθεί μεγαλύτερο λάθος.»

Είναι πραγματικά υπέροχο το πώς εμπνέεται ο Μίλλερ από τη χώρα και τον πολιτισμό μας. Το βιβλίο τελειώνει με τον Αμερικανό συγγραφέα να υποστηρίζει: «Καθώς στεκόμουν στον τάφο του Αγαμέμνονα βίωσα μια αληθινή αναγέννηση. Δε με νοιάζει καθόλου τι σκέφτονται οι άνθρωποι ή τι λένε όταν διαβάζουν μια τέτοια δήλωση. Δεν έχω καμιά επιθυμία να προσηλυτίσω κανέναν στον δικό μου τρόπο σκέψης. Ξέρω τώρα πως όποια επιρροή μπορεί να έχω στον κόσμο θα είναι αποτέλεσμα του παραδείγματος ζωής που δίνω και όχι των γραπτών μου.»

Στέλλα Κάσδαγλη, Συγγραφέας 

stelluna-0050.jpg

Who is Who 

Έχοντας δουλέψει 11 χρόνια για λογαριασμό του περιοδικού Cosmopolitan, ενώ για δύο περίπου χρόνια, εργαζόταν για το Global (το ένθετο της εφημερίδας Το Ποντίκι) στη διεθνή ειδησεογραφία, η Στέλλα Κάσδαγλη έχει αυτό που λέμε την πένα που δεν σε αφήνει αδιάφορο. Συστήνεται ως δημοσιογράφος, συγγραφέας, μεταφράστρια, αλλά και πλέον ιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Women On Top, που σκοπό έχει την επαγγελματική ενδυνάμωση των γυναικών, καθώς και την ισότητα στην εργασία. Παράλληλα με όλα αυτά, μπορείτε να τη βρείτε στην online λέσχη ανάγνωσης που ίδρυσε το 2014, το Bookworm, και να διαβάσετε μαζί της ένα διαφορετικό βιβλίο κάθε μήνα. 

The Book

Αυθόρμητα, όπως το σκέφτομαι, ένα βιβλίο που με καθόρισε ήταν ο «Τρελαντώνης» της Πηνελόπης Δέλτα. Καταρχάς, γιατί ήταν ένα από τα πρώτα βιβλία που διάβασα με τον παππού μου, έναν άνθρωπο που με επηρέασε βαθιά, όχι μόνο μέσα από τα δεκάδες βιβλία που διαβάσαμε τελικά μαζί, άλλα και μέσα από πολλές ακόμα πλευρές της σχέσης μας, της ζωής και της δουλειάς του. Εκτός απ’ αυτό, όμως, ο «Τρελαντώνης» ήταν νομίζω το πρώτο βιβλίο που μου έδειξε πως μπορείς να γράφεις για συναισθήματα, πως μπορείς να σκιαγραφείς ανάγλυφους χαρακτήρες και πως μπορείς να αξιοποιείς τις πιο προσωπικές σου εμπειρίες για να γράψεις ιστορίες που μιλούν σε χιλιάδες ανθρώπους, ακόμα και σε μακρινές εποχές.

Μαίρη Κόντζογλου, Συγγραφέας 

img-0296-7AVTO.JPG

Who is Who

Η γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιά Μαίρη Κόντζογλου έχει σπουδάσει Πολιτικές Επιστήµες στο Πάντειο Πανεπιστήµιο κι έχει εργαστεί σε µεγάλες ελληνικές εταιρίες, µε αντικείµενο πάντα την επικοινωνία. Το μικρόβιο της συγγραφής δεν την άφησε ποτέ σε ηρεμία, κάνοντάς την να εκδώσει πολλά κι ενδιαφέροντα μυθιστορήματα, όπως Το Μέλι το Θαλασσινό (2008), Περπάτα µε τον άγγελό σου (2009), Χίλιες ζωές απόψε (2013), Οι Μαγεμένες (2017), την τριλογία Οι μεσημβρινοί της ζωής (2011) και πολλά ακόμα. 

The Book

Το ξαναδιάβασα την εποχή της καραντίνας -είθε να μην έρθει ποτέ ξανά. Ένα σπουδαίο μυθιστόρημα «δρόμου» για τον αγώνα επιβίωσης των εργατών γης στις ΗΠΑ του μεσοπολέμου, τότε που κατά χιλιάδες οι άστεγοι πια αγρότες, αφού τα κτήματά τους είχαν περάσει σε μεγάλες εταιρίες, μετανάστευαν στις δυτικές πολιτείες, μια γη της Επαγγελίας, που τους διέψευσε οικτρά. Η φτώχεια, ο ρατσισμός, η βία, η καταστολή κάθε φωνής που ήθελε απλά το δίκιο της. Στην εφηβεία μου, οπότε ήταν και η πρώτη μου επαφή μαζί του, όπως και με τον συγγραφέα, με καθόρισε μαζί με άλλα βιβλία ως προς τον προσανατολισμό μου για το αίσθημα κοινωνικού δικαίου. Στα «Σταφύλια της Οργής» υπάρχει η συγκλονιστικότερη σκηνή τέλους που έχω συναντήσει μέχρι σήμερα –και δεν είναι λίγες τα χιλιάδες βιβλία που έχω διαβάσει. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα, είναι τροφή για σκέψη και κοινωνική κριτική.

Χριστίνα Πολίτη, Δημοσιογράφος 

img-5465.JPG

Who is Who 

Γνωστή για το ιδιαίτερο ταλέντο της να βρίσκεται πάντα και παντού -αυτό το μαρτυρά άλλωστε και το παρατσούκλι που της έδιναν εδώ και χρόνια οι συνάδελφοί της Cosmopoliti-, η Χριστίνα Πολίτη είναι μια αυθεντική δημοσιογράφος. Έχοντας περάσει από μερικά από τα πιο διάσημα περιοδικά της Ελλάδας, από πολλές τηλεοπτικές εκπομπές, έχοντας κάνει άπειρες συνεντεύξεις και διάφορα σχόλια, πλέον ασχολείται με το δικό της «παιδί», το Cosmopotili.com, προσκαλώντας μας στον ιδιαίτερο κόσμο της. 

The Book 

Πριν με συνεπάρει το διαδίκτυο ήμουν βιβλιοφάγος από παιδί. Είναι δύσκολο να ξεχωρίσω ένα βιβλίο που με έχει στιγματίσει. Τον τελευταίο καιρό διαβάζω ιστορία και βιογραφίες. Τα μυθιστορήματά μου τα καλύπτει το Netflix και η αληθινή ζωή που είναι πιο περίπλοκη. Νοσταλγώ τις ημέρες μου άνοιγα και μύριζα τα βιβλία. Που έβαζα στοίχημα με τον εαυτό μου να τελειώσω όσα περισσότερα μπορώ μέσα στο καλοκαίρι. Λατρεύω περισσότερο την αγγλική λογοτεχνία και αν είναι να ξεχωρίσω ένα -επειδή το αγοράζω σε όλες του τις εκδοχές- αυτό θα είναι τα «Ανεμοδαρμένα Ύψη» της Έμιλυ Μπροντέ. Η παθιασμένη και καταδικασμένη αγάπη της Κάθριν με τον Χίθκλιφ είναι αριστούργημα, όπως και το πείσμα της και ο τρόπος που τον είχε στοιχειώσει. Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί μία τόσο ατίθαση γυναίκα διάλεξε τον πολιτισμένο Λίντον και δεν έκανε την ανατροπή. Από μικρή λοιπόν κατάλαβα πως στη ζωή πρέπει να παντρεύεσαι αυτόν που ερωτεύεσαι και όχι αυτόν που θα σου προσφέρει μία κοινωνική θέση. Γιατί θα κυκλοφορείς σαν ζόμπι μετά από χρόνια. Επίσης, αγαπώ τα υπερφυσικά στοιχεία στα βιβλία. Θα ήθελα όντως να υπάρχουν φαντάσματα...

Αλίκη Τσιρλιάγκου, Επιμελήτρια Εκθέσεων & Ιδρύτρια της Nitra Gallery

tsirliagkou-summer-portrait-glow-2020.jpg

Who is Who 

Η Αλίκη Τσιρλιάγκου είναι η ιδρύτρια και Διευθύντρια της Nitra Gallery (Θεσσαλονίκη/Αθήνα). Είναι, επίσης, επιμελήτρια του ετήσιου Προγράμματος Φιλοξενίας Καλλιτεχνών της TOR Hotel Group (Artists In Residence by Eagles Palace). Συγχρόνως, είναι ανεξάρτητη επιμελήτρια με πιο πρόσφατη επιμέλεια την έκθεση των Vezhdi Rashidov & Nikolay Yanakiev για την Black Sea Trade & Development Bank (2018). Η Αλίκη ήταν μέλος της επιμελητειακής ομάδας της Photo Biennale (2014) σε διοργάνωση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Έχει επιμεληθεί για το Greek America Foundation, το Greek Film & Foto Week (Τορόντο, Καναδάς) κι έχει συνεργαστεί με το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (τμήμα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης) και την 3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Biennale:3/Old Crossroads- Make it new). 

Έως το 2015 ήταν Υπεύθυνη Εικαστικού Προγραμματισμού της Ομάδας Θεσσαλονίκης Αλλιώς σε συνεργασία με το περιοδικό Parallaxi. Το 2016 επιμελήθηκε την εγκατάσταση Techniques of the Body’ του σκηνοθέτη Κωνσταντίνου Γιάνναρη και του ιστορικού Mark Mazower (αποκλειστικός Δωρητής Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος). Την ίδια χρονιά επιλέχθηκε να συμμετάσχει στο NEON Curatorial Exchange σε συνεργασία με την Whitechapel gallery του Λονδίνου.

The Book 

Ένας άντρας περιμένει στο φανάρι και ξαφνικά τυφλώνεται. Στη συνέχεια ξεσπά πανδημία (!) και μια ολόκληρη κοινωνία βυθίζεται σε μία ανεξήγητη τυφλότητα. Οι πάσχοντες μεταφέρονται σε ένα παλιό νοσοκομείο και πολύ γρήγορα επέρχεται η κοινωνική κατάρρευση. Σε αυτό το δυστοπικό περιβάλλον του βιβλίου «Περί Τυφλότητος» μία μόνο γυναίκα διατηρεί την όρασή της. Σε ποια τυφλότητα όμως αναφέρεται ο Σαραμάγκου στο αλληγορικό του μυθιστόρημα; «Νομίζω ότι δεν τυφλωθήκαμε, νομίζω ότι είμαστε τυφλοί. Τυφλοί άνθρωποι που μπορούν να δουν. Τυφλοί άνθρωποι που μπορούν να δουν, αλλά δε βλέπουν» λέει ο Πορτογάλος συγγραφέας που έχει τιμηθεί με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Ένα βιβλίο που μιλά για την εξουσία, τον αγώνα για επιβίωση και τις σκοτεινές ποιότητες των ανθρώπων στην απόλυτη κατάρρευση. Στις σελίδες του η απόγνωση μπολιάζεται με ελπίδα, η βία με φροντίδα και τελικά το σκοτάδι με φως μέσα από μια γραφή συναρπαστική, έντονη και πυκνή. Ένα βιβλίο που φώλιασε μέσα μου για χρόνια.

Σε έναν κόσμο τυφλών, τι θα έκανες αν έβλεπες; γράφει το οπισθόφυλλο.

Έλενα Χατζηαλεξάνδρου, Παραγωγός κινηματογραφικών ταινιών & Συγγραφέας 

1-yAoqo.jpg

Who is Who 

Όποιος διαβάσει το βιογραφικό της διαπιστώνει με έκπληξη ότι το όνομά της βρίσκεται πίσω από μερικές από τις πλέον επιτυχημένες ελληνικές κινηματογραφικές παραγωγές! Ταινίες που όλοι αγαπήσαμε, όπως το “Safe Sex”, το «Ριζότο» και το «Ροζ Ολοταχώς», αλλά και παραγωγές που πραγματοποίησε με τη δική της εταιρία, όπως οι βραβευμένες ταινίες «Οξυγόνο» (Βραβείο Κριτικών Fipresci) και «Η χορωδία του Χαρίτωνα» (πρώτο Βραβείο Ποιότητας Παραγωγής στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και πρώτο Βραβείο στο Φεστιβάλ Αλεξάνδρειας). Με μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ) στο Ηνωμένο Βασίλειο και παρακολουθώντας στη συνέχεια μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο Βασιλικό Κολλέγιο Τέχνης (Royal College of Art), στον τομέα των κινηματογραφικών παραγωγών, η Έλενα Χατζηαλεξάνδρου δούλεψε σκληρά για πολλά χρόνια και διέπρεψε, ενώ πρόσφατα αποφάσισε να ανακαλύψει και το δημιουργικό μονοπάτι της συγγραφής, εκδίδοντας το πρώτο βιβλίο της με τίτλο, «Το Φιλί του Θεού». 

The Book 

Δεν υπήρξε ένα βιβλίο που να με καθορίσει ούτε ένας συγγραφέας. Στις πρώτες τάξεις του γυμνασίου είχα παθιαστεί με τα κατασκοπικά μυθιστορήματα του Ζεράρ Ντε Βιλιέ και νομίζω ότι διάβασα όλα όσα είχαν εκδοθεί στην Ελλάδα. Όταν κάποια στιγμή στο Λύκειο αποφάσισε η μητέρα μου να τα πετάξει για να αδειάσει ο χώρος του δωματίου μου, κάναμε μεγάλο καυγά. Ταυτοχρόνως, καταβρόχθιζα την Αγκάθα Κρίστι και τον Αστυνόμο Μπέκα. Μετά το τέλος του Λυκείου καταπιάστηκα με τον Jean Kline που θεωρείται πνευματικός καθοδηγητής και μετά για αρκετά χρόνια κόλλησα με τον Hermann Hesse. To αγαπημένο μου βιβλίο του Hesse ήταν ο «Λύκος της Στέπας» που ασχολείται με έναν άνθρωπο που προσπαθεί να συμβιβάσει την αληθινή του φύση με τις κοινωνικές επιταγές. Έκτοτε όποτε έχω χρόνο διαβάζω βιβλία περιπέτειας κάποια φιλοσοφικά και πολιτικά δοκίμια ή βιβλία για την τέχνη κυρίως τη ζωγραφική.