Ο Γάλλος αρχιτέκτονας, βραβευμένος με Pritzker, Christian de Portzamparc, περιγράφει το νέο κατάστημα-ναυαρχίδα του Dior στη Γενεύη που σχεδίασε ως «ένα έμβλημα που έχει στόχο να ζωντανέψει την πόλη». Τυλιγμένο σε έξι εκθαμβωτικά λευκά γλυπτά κελύφη που υψώνονται στον ουρανό, ενσωματώνεται και μεταμορφώνει τον αστικό ιστό της Γενεύης. Ερμηνεύει, επίσης, τη δημιουργική διαδικασία του Christian Dior (1905-1957), του θρυλικού ιδρυτή του οίκου Dior, του οποίου η πρώτη συλλογή το 1947, γνωστή ως "New Look", έφερε επανάσταση στην υψηλή ραπτική με στενή μέση και φούστες που τόνιζαν μια εξιδανικευμένη γυναικεία μορφή.
Το κατάστημα Dior καταλαμβάνει ένα στενό γωνιακό χώρο μόλις 14x15μ. στη rue de Rhône, τον κορυφαίο εμπορικό προορισμό πολυτελείας της Γενεύης. «Το διεθνές αρχιτεκτονικό στιλ είναι μερικές φορές λίγο θλιβερό», λέει ο de Portzamparc, αναφερόμενος στα μεταπολεμικά μοντερνιστικά κτίρια του δρόμου. «Σκέφτηκα ότι έπρεπε να δώσουμε νέα ζωή στη συγκεκριμένη περιοχή».
Αυτό επιτυγχάνεται θεαματικά με έξι καμπυλωτά, χυτά κελύφη ρητίνης, τα οποία υψώνονται 23,3 μέτρα από το επίπεδο του εδάφους σε όλες τις δύο εκτεθειμένες πλευρές των δύο κτιρίων, καλύπτοντας μοναδικά αυτήν τη γωνία. Τα κενά μεταξύ αυτών των κατασκευών αποκαλύπτουν το υπέροχο εσωτερικό της boutique. «Ήθελα να χαρίσω φως στο κτίριο», εξηγεί ο de Portzamparc για το σχέδιο του καταστήματος , και επειδή τα κελύφη δεν φωτίζονται τη νύχτα, το κτίριο αντίθετα λάμπει σαν «φανάρι», από μέσα.
Εξωτερικά, το κτίριο έχει ομοιότητες με τη ναυαρχίδα του Dior στη Seoul το 2015, όπου ο de Portzamparc είχε την ιδέα των «αιωρούμενων βαμβακερών καμβάδων με τους οποίους ο Christian Dior διαμόρφωνε, έκοβε και σμίλευε τα φορέματά του».
Στη νέα ναυαρχίδα, οι εξωτερικές αυτές κατασκευές θυμίζουν, επίσης, τα πέταλα ενός κρίνου ή μιας μαργαρίτας. Τα λουλούδια παίζουν έναν χαρακτηριστικό ρόλο στα σχέδια του εμβληματικού brand, που έχει τις ρίζες του στην παιδική αγάπη του Christian Dior για τον κήπο με τα λουλούδια της οικογένειάς του και συχνά εκδηλώνεται με περίτεχνα απλικέ στα ρούχα. Οι διακριτικές γραμμές χωρίζουν τα κελύφη για να παρέχουν δομική προστασία από τυχόν σεισμικές κινήσεις του εδάφους που μπορεί να αντιμετωπίσει η Γενεύη. Ο de Portzamparc τα περιγράφει ως «Καρυάτιδες που στηρίζουν ένα θριγκό, μια επίπεδη, τετράγωνη στέγη που τονίζει τη διασταύρωση των δρόμων».
Πάνω από αυτή την οροφή υπάρχει ένας τελευταίος όροφος, ο οποίος βρίσκεται κάτω από φωτοβολταϊκά πάνελ και αναδεικνύει μια ανοιχτή βεράντα σε σχήμα Γ. Ορατό από τον δρόμο, ακριβώς πάνω από την οροφή, ένα λευκό αστέρι με κεντρική οπή είναι τοποθετημένο πάνω από τη γωνία. Το αστέρι έχει επανέλθει στα σχέδια και τις συσκευασίες των κοσμημάτων Dior από τότε που ο Christian Dior εντόπισε ένα σε έναν δρόμο του Παρισιού το 1947 και το πήρε ως γούρι του.
Στο εσωτερικό του, ο τελευταίος όροφος φιλοξενεί ένα VIP dressing room, το οποίο είναι επενδεδυμένο με ξύλο από σκυρόδεμα, το οποίο έχει ένα εξαιρετικό ανάγλυφο σχέδιο του François Mascarello. Οι κάτω όροφοι διαθέτουν αίθουσες πωλήσεων που είναι ευάερες με τοίχους με ξεχωριστή υφή που φέρουν απλούστερα ανάγλυφα μοτίβα. Το φυσικό φως πέφτει μέσα από γωνιακά ανοίγματα σαν να έχουν τραβηχτεί οι κουρτίνες. Τα μαλακά καθίσματα δημιουργούν μια οικεία, άνετη αίσθηση.
Έργα τέχνης είναι τοποθετημένα σε όλο το κτίριο, θυμίζοντάς μας ότι πριν ο Christian Dior ασχοληθεί με τη μόδα, διατηρούσε μια γκαλερί τέχνης στο Παρίσι, όπου παρουσίαζε έργα εμβληματικών καλλιτεχνών της εποχής. Σήμερα, το brand οραματίζεται το κτίριο ως ένα "cabinet of curiosities" και ίσως το πιο εντυπωσιακό εσωτερικό στοιχείο είναι μια κάθετη βιτρίνα που βρίσκεται δίπλα στις σκάλες και τον ανελκυστήρα, στην οποία το φως λάμπει μέσα από βαμβακερά υφάσματα για να καταδείξει τη μαεστρία του Dior στη διαμόρφωση υφασμάτων.
Ο Dior ανήκει πλέον στην αυτοκρατορία λιανικής πώλησης ειδών πολυτελείας LVMH του Bernard Arnault, ο οποίος ανέθεσε για πρώτη φορά στον de Portzamparc τον Πύργο LVMH στη Νέα Υόρκη (1999). Άλλα κτίρια του Manhattan από τον ίδιο αρχιτέκτονα καταδεικνύουν στρατηγικές που αναπτύσσει περαιτέρω στη Γενεύη - καμπυλωτό γυαλί στις προσόψεις του ύψους 306 μέτρων One57 (2013), και τις δυναμικές, πολυεπίπεδες γλυπτικές προσόψεις του Prism Tower (2016).
Αλλά όπως σχολιάζει ο de Portzamparc, το νέο κατάστημα-ναυαρχίδα του Dior «αποτίνει φόρο τιμής στο ευρωπαϊκό baroque με μια νέα εμφάνιση - κάτι που ανυψώνει τον δρόμο και αποκαλύπτει την κληρονομιά της αισθητικής του Dior στη δομή». Μια boutique το design της οποία μοιάζει βγαλμένο από το μέλλον.
Φωτογραφίες: Jonathan Taylor, Wallpaper