Μία πλωτή εικονική πόλη, όπου οι χρήστες θα μπορούν να αγοράζουν οικόπεδα με κρυπτονομίσματα, να εισέρχονται σε ψηφιακά κτίρια ως avatar και να ιδρύουν επιχειρήσεις, σχεδίασε το βρετανικό αρχιτεκτονικό στούντιο Zaha Hadid Architects στο περιβάλλον του Metaverse. Αυτή η κρυπτογραφημένη θερμοκοιτίδα είναι προσομοίωση της Ελεύθερης Δημοκρατίας της Liberland, από την οποία παίρνει το όνομά της - ένα πραγματικό μικροέθνος που διεκδικεί ο Τσέχος πολιτικός Vít Jedlička και εκτείνεται σε αμφισβητούμενα εδάφη μεταξύ Κροατίας και Σερβίας. Με μια περιήγηση, πρόκειται για ένα ψηφιακό αρχιτεκτονικό θαύμα, όπου τα κτίρια βρίσκονται όλα στο χαρακτηριστικό στιλ του αρχιτεκτονικού κολοσσού, με καμπυλόγραμμες, ελικοειδείς μορφές. Το δημαρχείο αποτελεί το αστικό κέντρο, ενώ υπάρχει και πλατεία και εκθεσιακός χώρος. Στο μέλλον, σκοπός είναι η φανταστική αυτή πόλη να εξελιχθεί σε κόμβο δικτύωσης για έργα, εταιρίες και εκδηλώσεις κρυπτογράφησης, ενώ υπάρχει και η υπόσχεση πως όσοι επενδύσουν θα έχουν μερίδιο και στη φυσική Liberland.
Περνώντας στον χώρο του design, το Monde Singulier, που ιδρύθηκε από τους Sebastien Baert και Alexis Grimaud, έχει όραμα να αποτελέσει ένα στούντιο εκλεπτυσμένου σχεδιασμού, βασισμένο στο μέλλον. Κι αυτό γιατί δημιουργεί υπερπολυτελή έπιπλα και χώρους για δύο κόσμους: τον φυσικό και το Metaverse. Με projects που «κινούνται» μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, οι ιθύνοντες καυχιούνται πως έχουν καταφέρει να «συνδέσουν» τον υπερρεαλισμό, την ομορφιά και τους καλύτερους σχεδιαστές και τεχνίτες του κόσμου. Η σειρά επίπλων περιλαμβάνει συνολικά τέσσερις συλλογές, τις “La Prairie”, “Le Champ”, “Le Desert” και “Le Lagon”, οι οποίες αποτελούνται από καρέκλες, καναπέδες, σκαμπό και τραπέζια, και κυκλοφορούν ως metaverse-ready NFTs. Τέσσερα από τα οχτώ συνολικά έπιπλα που έχουν σχεδιάσει ετοιμάζονται να δημοπρατηθούν και να κατασκευαστούν και στην πραγματικότητα.
Και φυσικά, κανένας δε θα μπορούσε να οραματιστεί το Metaverse δίχως ουρανοξύστες! Ως προς αυτό, μάλιστα, το βρετανικό σχεδιαστικό γραφείο PLP Architecture είχε να παρουσιάσει μία εξαιρετική πρόταση, την οποία επανέλαβε 5.000 φορές σε μορφή NFTs στο VerseProp, που αυτοχαρακτηρίζεται ως η «κορυφαία πλατφόρμα ιδιοκτησίας για το Metaverse». Το στούντιο που υπογράφει στον πραγματικό κόσμο, μεταξύ άλλων, το ψηλότερο κτίριο του Λονδίνου, πειραματίστηκε με τη φαντασία του, δίνοντας ψηφιακή διάσταση στο σχέδιο ενός θεόρατου φουτουριστικού κτιρίου. Κάθε NFT χαρίζει πρόσβαση σε πρόσθετο περιεχόμενο, όπως φυσικά έργα τέχνης, εισιτήρια για διαδικτυακά σεμινάρια και τη δυνατότητα συνεργασίας με το στούντιο για τον σχεδιασμό ενός οικοδομήματος στο Metaverse.
Και από τους ουρανοξύστες, περνάμε στις βίλες του μέλλοντος! Ο ιδρυτής της Veliz Arquitecto (@veliz) είχε μία ιδέα που κατόρθωσε να την κάνει να μπορεί να προκαλεί ταυτόχρονα δέος, μυστήριο και τρόμο. Κι αυτό γιατί η μορφή της εικονικής έπαυλής του αναπαριστά τον σκελετό ενός απολιθώματος που κατοικείται στο εσωτερικό του. Στο εντυπωσιακό NFT “Skeletal Mansion”, όλοι οι χώροι ισορροπούν ανάμεσα σε δύο φαινομενικά αντίθετες φύσεις, της πολυτέλειας και της παρακμής του περιβάλλοντος, με το αποτέλεσμα να εξακολουθεί να είναι ελκυστικό για τον θεατή. Αυτό είναι ένα από τα πολλά projects, βγαλμένα από άλλους κόσμους, που έχει συνθέσει το πολυφάνταστο portfolio του αρχιτέκτονα Jorge Luis Veliz Quintana, ο οποίος κινείται ενεργά στο πεδίο του Metaverse.
Όπως πολύ σωστά θα έχετε παρατηρήσει, όλη αυτή η νέα ψηφιακή πραγματικότητα στηρίζεται στην τέχνη που βρίσκεται στη σφαίρα του φανταστικού. Από αυτό το ανοιχτό κάλεσμα για καλλιτεχνική σύνθεση ενός νέου διαδικτυακού κόσμου, αν αποφάσιζαν να λείπουν οι «μεγάλοι» του παγκόσμιου πολιτισμικού γίγνεσθαι, αυτό θα μπορούσε φυσικά να δικαιολογηθεί, λόγω προσήλωσής τους σε ανώτερες ιδέες. Ωστόσο, η Marina Abramović δε σταματά να μας εκπλήσσει με το πρωτοποριακό πνεύμα της, αφού η ίδια -χωρίς δεύτερη σκέψη- επέλεξε από νωρίς να πει «ναι» στο να «δέσει» τις εμβληματικές της performance με το hype του Web 3.0. Στο πρώτο της NFT στο blockchain Tezos, σε συνεργασία με την πλατφόρμα Cultural Institute of Radical Contemporary Art (Circa), επιστρέφει σ’ ένα από τα πιο προσωπικά και αυτοβιογραφικά έργα της, το “The Hero” (2001), ένα αφιέρωμα στον πατέρα της, έναν γιουγκοσλάβο ήρωα του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, το οποίο σκηνοθέτησε την περίοδο που τον έχασε. Το “The Hero 25FPS” αποτελεί την ψηφιακή μεταφορά του φιλμ που δεν κατάφερε να δει ποτέ το φως της δημοσιότητας, γυρισμένο σε 25 καρέ ανά δευτερόλεπτο, που τείνουν να συρρικνώνονται, αποτυπώνοντας στο τέλος 6.500 μικρογραφίες της ίδιας κινούμενης εικόνας.
Στηρίζοντας το κύμα συσπείρωσης για τον ακτιβισμό του blockchain, η Abramović εντοπίζει μια νέα γενιά ηρώων, αυτών που εργάζονται στο Web 3.0 πάνω σε ιδέες «που κάνουν τον κόσμο ένα καλύτερο, πιο όμορφο μέρος». Γι’ αυτό κι ένα ποσοστό των εσόδων από τα NFTs του “Hero Grants” θα δοθεί σε όσους προγραμματίζουν το μέλλον. «Για μένα, αυτές οι νέες κοινότητες του Web 3.0 είναι τόσο σημαντικές, γιατί αναζητούν νέες περιπέτειες. Αναζητούν καινούριες ιδέες. Πρέπει να δώσουμε προσοχή σε αυτές. Είναι το μέλλον», υποστήριξε στον Jeni Fulton στο Art Basel. Στο αποκορύφωμα αυτού του έργου, μέσα στο καλοκαίρι, η Circa το παρουσίαζε σε δημόσιες γιγαντοοθόνες στις μητροπόλεις Σεούλ, Μιλάνο, Βερολίνο, Τόκιο και Νέα Υόρκη, στις 20:22 τοπική ώρα κάθε βράδυ.
Σε άλλα νέα από τον καλλιτεχνικό κόσμο, η OMA New York, με επικεφαλής τον Shohei Shigematsu, σχεδιάζει στον δικό μας πραγματικό κόσμο (aka γη) το “The ReefLine”, ένα υποβρύχιο πάρκο γλυπτικής και θαλάσσιο καταφύγιο στο Μαϊάμι. Με αφορμή τις μελέτες της στις φυσικές αρχιτεκτονικές δομές των κοραλλιών που πραγματοποιήθηκαν για το project, καθώς και των σχέσεών τους με τη μινιμαλιστική τέχνη και την «ιερή» γεωμετρία, το στούντιο δημιούργησε μια σειρά από NFTs, σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες Charlotte Taylor και Nicholas Préaud, με τίτλο “Coral Arena”. H συλλογή οραματίζεται ένα μέλλον με ανεμπόδιστη ανάπτυξη υφάλων. Πρόκειται για ένα γλυπτό με μια σειρά από σπειροειδείς σκάλες, που δημιουργούν μια τρισδιάστατη δομή γύρω από ένα κεντρικό φόρουμ για υποβρύχιες συγκεντρώσεις και δραστηριότητες. Τα τρία NFTs του υποβρύχιου παραμυθιού παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Τέχνης του Μαϊάμι και τα έσοδα από την πώλησή τους θα διατεθούν για την ολοκλήρωση του έργου ReefLine, ενός γενικού σχεδίου κάτω από τον βυθό της θάλασσας με διαδρομή με αναπνευστήρα και τεχνητό ύφαλο στα ανοικτά του Miami Beach.
Ως ένας ακόμη οραματιστής στον κόσμο του Metaverse, υποστηρίζοντας στην πράξη ό,τι σημαίνει το όνομά του, το brand πολυτελών επίπλων της Μπολόνια Visionnaire εμπνεύστηκε μια νέα εκδοχή του αρχαιοελληνικού αγάλματος του Απόλλωνα, φέρνοντας εις πέρας το πρώτο του NFT “Apollo Belvedere”. Σκοπός ήταν να ευθυγραμμιστεί με την Έκθεση Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης του Μιλάνου, Miart, αποδεικνύοντας τη σχέση του με τον καινοτόμο και πρωτοποριακό σχεδιασμό. Σε συνεργασία με τον αμερικανό καλλιτέχνη Jonathan Monaghan, ο οποίος δοκιμάζει τα όρια της φυσικής γλυπτικής μέσα από τρισδιάστατες κινούμενες εικόνες που τοποθετούν τα αντικείμενα έξω από τις παραδοσιακές αφηγήσεις, η συλλογή αυτή προσθέτει μια σύγχρονη προσέγγιση ενός διαχρονικού έργου.
Στο πεδίο του Metaverse, η μόδα βρήκε ένα ακόμη μέσο για να αντλεί τις εμπνεύσεις της. Σημειώστε, μάλιστα, ότι υπήρξε μία από τις πρώτες βιομηχανίες που επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο στην ενίσχυση του community του. Στην ουσία, τα brands εντόπισαν σ’ αυτό την ευκαιρία να εξελίξουν το όραμά τους σε κάτι πιο φουτουριστικό, που θα ελκύει το νεανικό κοινό. Με τους Gucci -διαθέτει και CEO, τον Robert Triefus, που ασχολείται αποκλειστικά με το κομμάτι του Metaverse- και Prada, μεταξύ άλλων, να δημιουργούν πλέον τακτικές συλλογές NFTs, ένας νέος δρόμος δημιουργικής έκφρασης έχει ανοίξει.
Πρόσφατα, ο Tommy Hilfiger έκανε την έκπληξη με την επιστροφή του στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης, επιφυλάσσοντάς μας ένα multiverse show, το οποίο ονόμασε “Tommy Factory”. To runway της συλλογής του για τη σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 2022-2023 στην ουσία ήταν ένα phygital event, βασισμένο στην εμπειρία του “See Now, Buy Now” κι εμπνευσμένο από τον Andy Warhol. Στο Skyline Drive-In του Μπρούκλιν, παράλληλα με τη διά ζώσης παρουσίαση της collection στο κοινό, υπήρξε και συγχρονισμένο activation στο Metaverse, με την πασαρέλα να μεταδίδεται live στο Tommy Play στο Roblox, όπου εμφανίστηκαν και avatar stars της Superplastic, ντυμένα με κομμάτια από τη συνεργασία “Tommy Hilfiger x Richard Quinn”.
Και καθώς οι περισσότερες εταιρίες έχουν επικεντρωθεί σε πιο mainstream Μetaverses, όπως το Roblox, για να αποκτήσουν έκθεση σε νέα κοινά, ο Dior ακολουθεί μία τελείως διαφορετική τακτική κι επιλέγει την… κινεζική εκδοχή! H SS’23 συλλογή του «διαχύθηκε» στην πλατφόρμα Meta ZiWU, έναν ψηφιακό χώρο στον εικονικό κόσμο με την ονομασία XiRang, που ανήκει στον κινεζικό «γίγαντα» των μηχανών αναζήτησης Baidu. «Βουτώντας» στην καρδιά ενός συναρπαστικού σύμπαντος, οι θεατές μπορούσαν να παρακολουθήσουν τη ζωντανή επίδειξη και να ανακαλύψουν τις δημιουργίες που φαντάστηκε η Maria Grazia Chiuri. Αλλά αυτή δεν ήταν η πρώτη είσοδος του οίκου στο κινεζικό Metaverse. Τον περασμένο Απρίλιο, πραγματοποίησε την εικονική πασαρέλα “On the Road” σε συνεργασία με τη Meta Media Holdings.
Συνεπιμέλεια: Κωνσταντίνος Τανιάς
Κεντρική φωτογραφία: Monde Singulier Le Champ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022