fbpixel

Search icon
Search
Το εμβληματικό Design Museum της Κοπεγχάγης άνοιξε ξανά τις πόρτες του μετά από δύο χρόνια ανακαίνισης
DESIGN NEWS

Το εμβληματικό Design Museum της Κοπεγχάγης άνοιξε ξανά τις πόρτες του μετά από δύο χρόνια ανακαίνισης

Σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για ένα από τα μεγαλύτερα ορόσημα της Δανίας


Ο επανασχεδιασμός ενός μουσείου σχεδιασμού φέρει μαζί του το «βάρος» της κληρονομιάς και των σύγχρονων προσδοκιών. Για το Designmuseum Danmark αυτό ήταν ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς πολλές από τις εγκαταστάσεις του μουσείου σχεδιάστηκαν τη δεκαετία του 1920 από το σύμβολο της αρχιτεκτονικής, τον Δανό design Kaare Klint. 

Δάπεδα από νορβηγικά πέτρινα πλακάκια και τοίχοι Gjellebæk που αποδίδονται με γκρι μείγμα κονιάματος σήμαιναν ότι ο χώρος πρόσφερε ένα διαχρονικό και, παράλληλα, σύγχρονο σκηνικό. Η υλικότητα, οι καθαρές γραμμές με τις κλασικές αναφορές και η δεξιοτεχνία εξασφάλισαν ότι ο σχεδιασμός του μουσείου θα παραμείνει «ακλόνητος» για σχεδόν έναν αιώνα.

Όταν επρόκειτο για την πιο ολοκληρωμένη ανανέωση από τότε που άνοιξε το μουσείο το 1926, το σημείο εκκίνησης ήταν οι αρχές του Klint. «Αγκαλιάσαμε αυτή την ιδέα ως οδηγό σχεδιασμού γι' αυτό το έργο, τιμώντας το έργο του Klint, δημιουργώντας παράλληλα νέους, συναρπαστικούς κι εξαιρετικά λειτουργικούς δημόσιους χώρους που διατηρούν μια πραγματική αίσθηση του τόπου», αναφέρει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής σχεδιασμού και ιδρυτικός συνεργάτης του OEO Studio, Thomas Lykke, ο οποίος ανέλαβε το έργο της ανακαίνισης.

wonder-18-photo-designmuseum-danmark.jpg
Τα μόνιμα εκθέματα του μουσείου


Το ανακαινισμένο κατάστημα του μουσείου που μεταφέρθηκε στην είσοδο, είναι ένας επιδέξιος συνδυασμός κλασικών στοιχείων, όπως γυάλινα ντουλάπια σχεδιασμένα από τον Klint κι νέα ειδικά σχεδιασμένα, μπλε-γκρι εντοιχισμένα ντουλάπια με λεπτομέρειες που απηχούν τα vintage κομμάτια. Στον ίδιο χώρο, η OEO επανέφερε το κρεμαστό φωτιστικό Le Klint «101» που σχεδιάστηκε από τον Klint, δημιουργώντας ένα ολοκαίνουριο εξάρτημα οροφής από ορείχαλκο και διπλωμένο χαρτί, ως φόρο τιμής στο ήδη υπάρχον design, εμπνευσμένο από την αρχιτεκτονική του κτιρίου.

Η διευθύντρια του μουσείου Anne-Louise Sommer, ανέφερε πως τα δύο χρόνια που δαπανήθηκαν για την ανακαίνιση χρησιμοποιήθηκαν για να ξανασκεφτεί η ομάδα ολόκληρη την εμπειρία που προσφέρει το μουσείο στους επισκέπτες του. Και κατέληξαν στο ότι ο καθένας θα μπορούσε μετά το makeover να γίνει «κομμάτι» της ιστορίας αυτού του ορόσημου, κατανοώντας στο έπακρο τη βαρύτητα σε ό,τι αφορά στο design, τις φιλοξενούμενες κατά καιρούς εκθέσεις, αλλά και τα μόνιμα αντικείμενα που μπορεί κανείς να θαυμάσει. Όπως και με την αρχιτεκτονική ανανέωση, το team του μουσείου τιμά την ήδη υπάρχουσα κληρονομιά, αλλά και διατυπώνει σύγχρονες αξίες και ιδέες.

butik-photo-luka-hesselberg.jpg
Το κατάστημα του μουσείου


Στον χώρο του μουσείου συγκεντρώθηκε από τον Dr Hugo Halberstadt η συλλογή, που αρχικά στεγαζόταν σ' ένα ντουλάπι σχεδιάστηκε από τον Arts and Crafts design Johan Rohde, κατασκευασμένο από ξύλο λεμονιάς και έβενο. Στη δεκαετία του 1950 μεταφέρθηκε σ' ένα μεγαλύτερο περιβάλλον από τον Klint. Αυτό το illustration είναι, πλέον, εγκατεστημένo στο δωμάτιο μαζί μ' ένα νέο κομμάτι που δημιουργήθηκε από τον Mentze Ottenstein μ' έδρα την Κοπεγχάγη, ώστε να φιλοξενήσει μια δεύτερη συλλογή που δεν εκτέθηκε ποτέ. Με βάση τα υλικά αυτού του έργου και τις λεπτομέρειες του Klint's, ο Mathias Mentze και ο Alexander Ottenstein χρησιμοποίησαν έβενο σε συνδυασμό με καρυδιά, φτιάχνοντας μια επιτραπέζια βιτρίνα, με σκοπό ολόκληρη η συλλογή να είναι ορατή από όλες τις γωνίες.

«Μας ενδιαφέρει ο τρόπος με τον οποίο τα αντικείμενα μεταναστεύουν και γίνονται μέρος των συλλογών, μέχρι να καταλήξουν κάπου αλλού», λέει ο Mentze. «Αυτά τα αντικείμενα έχουν ταξιδέψει από την Ιαπωνία στην Ευρώπη, έχουν αγοραστεί από Γάλλους έμπορους κι έχουν επιστρέψει στην Κοπεγχάγη, όπου η συγκεκριμένη συλλογή έχει εμπνεύσει γενιές σχεδιαστών και καλλιτεχνών», συνεχίζει.

trappe-iii-photo-luka-hesselberg.jpg
Η είσοδος του μουσείου


Ποτέ άλλοτε το Designmuseum Danmark δεν έμοιαζε τόσο σύγχρονα αλλά και διαχρονικά διαμορφωμένο. Ένα μέρος, όπως λέει ο Sommers, όπου ο σχεδιασμός, περισσότερο από ποτέ, μπορεί να δημιουργήσει συνδέσεις μεταξύ ιστορικών επιτευγμάτων και σύγχρονων παγκόσμιων κι εθνικών προκλήσεων. «Το σχέδιο είναι ένα πρίσμα μέσα από το οποίο μπορούμε να κατανοήσουμε την ανάγκη των ανθρώπων για δημιουργικότητα, τα όνειρα περασμένων γενεών και την ανθρώπινη συμπεριφορά σε διάφορες εποχές μέσα στους αιώνες», υπογραμμίζει.

Info: Designmuseum Danmark, Bredgade 68, 1260 Κοπεγχάγη, Δανία

Δείτε στην gallery περισσότερες φωτογραφίες του μουσείου!

Φωτογραφίες & πληροφορίες: Wallpaper