fbpixel

Search icon
Search
To documentary "High & Low" εξετάσει την άνοδο, την πτώση και την «εξιλέωση» του John Galliano
ARTS & CULTURE

To documentary "High & Low" εξετάσει την άνοδο, την πτώση και την «εξιλέωση» του John Galliano

Αναλύει την εντυπωσιακή συμβολή του σχεδιαστή στη μόδα με φόντο την ταραχώδη ζωή του


Ο Σκωτσέζος σκηνοθέτης Kevin Macdonald δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερη χρονική συγκυρία για την κυκλοφορία του ντοκιμαντέρ του, "High & Low: John Galliano". Η ταινία αναλύει την άνοδο, την πτώση και την εξιλέωση του θρυλικού Βρετανού σχεδιαστή John Galliano, γεννημένου στο Γιβραλτάρ, ταιριάζοντας απόλυτα με το show SS 2024 Maison Margiela Artisanal τον Ιανουάριο, για τον οίκο όπου είναι τώρα δημιουργικός διευθυντής. Ο John είπε: «Δεν θέλω να έχει σκοτεινό τέλος», αφηγείται ο Macdonald για το project του. «Πρέπει να υπάρχει κάποιο φως στο τέλος του, επειδή η ζωή μου έχει επιστρέψει.»

Σε αυτό το σημείο, το show Maison Margiela Artisanal - που παρουσιάστηκε στο Παρίσι στο πλαίσιο της Εβδομάδας Υψηλής Ραπτικής - είδε τον Galliano να αναζωπυρώνει την πείνα της μόδας για αχαλίνωτο drama στην πασαρέλα, παρουσιάζοντας ένα εξαιρετικό μείγμα ζωντανών, πολυφορεμένων παντελονιών και σιλουέτες της Belle Epoque, από κορσέδες με σφίξιμο στην πλάτη και φρου φρου τούλι. Εδώ, όχι μόνο τα σχέδια -για ορισμένα χρειάστηκε έως και ένας χρόνος για να κατασκευαστούν- έγιναν viral και αναρτήθηκαν στα social, αλλά και τα extras της επίδειξης: όπως το μακιγιάζ της Pat McGrath που έκανε τα μοντέλα να θυμίζουν πορσελάνη.

2-uQioK.jpg

Φυσικά, οι περισσότεροι γνωρίζουν την ιστορία της πτώσης του Galliano. Αυτές τις μέρες, πολλοί τον έχουν συγχωρέσει - έναν αλκοολικό, τώρα νηφάλιο - για το ρατσιστικό του ξέσπασμα και είναι έτοιμοι να γιορτάσουν τις πρώτες ομώνυμες συλλογές του, την επίδειξη του 1984 "Les Incroyables" στο Central Saint Martins, τις μεθυστικές μέρες στον Dior και εκείνο το σύντομο αλλά καθοριστικό διάλειμμα στον Givenchy. «Ακόμα και οι φίλοι μου που είναι εντελώς αδιάφοροι για τη μόδα βγήκαν και είπαν: "Αυτός ο τύπος είναι ιδιοφυΐα".», λέει ο Macdonald.

Αυτό είναι το πρώτο ντοκιμαντέρ μόδας του Macdonald, το οποίο ξεκίνησε αρχικά από το ενδιαφέρον του για το cancel culture. Το τελικό αποτέλεσμα, ωστόσο, δίδαξε στον σκηνοθέτη ένα ή δύο πράγματα σχετικά με την πολιτιστική σημασία της μόδας. «Απλά ένιωσα ότι η ιστορία του ήταν μια σπουδαία ιστορία από μόνη της», λέει ο Macdonald, ο οποίος κατάφερε να δει τον Galliano ως καλλιτέχνη, που αξιοποιεί βαθιές ψυχολογικές αντιδράσεις μέσω του μέσου των ρούχων. Τα λευκά φορέματα από μουσελίνα της ομώνυμης συλλογής του SS 1986, σκόπιμα μουσκεμένα, ήταν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα υγρής θηλυκότητας που διατρέχει όλη τη δουλειά του Galliano - είτε πρόκειται για ένα φόρεμα με διαγώνιο κόψιμο για τον Dior SS 1993 είτε για μια καμπάνια της Gisele Bündchen με ιδρώτα που φωτογράφισε ο Nick Knight για τα αξεσουάρ SS 2003 του Dior. Εκτός από τον Galliano, το film περιλαμβάνει συζητήσεις με τη Naomi Campbell, την Kate Moss, την Anna Wintour, τον Edward Enninful και άλλους.

Ένα "red flag" στο ντοκιμαντέρ είναι το ναπολεόντειο «εγώ» του Galliano, μια έννοια που ο Macdonald συνδέει με τη σχολαστική εμμονή του σχεδιαστή με τη Γαλλική Επανάσταση. «Αν κοιτάξετε τα κοστούμια και τα ρούχα σε όλη την ταινία, ντύνεται ως Ναπολέων ή με ναπολεόντειο τρόπο, και συχνά στο βάθος υπάρχει ο Ναπολέων σε μια καρτ-ποστάλ», εξηγεί ο Macdonald. Είναι ένας παραλληλισμός που ενισχύεται από τον ρομαντισμό ενός υδραυλικού που μεγάλωσε στο νότιο Λονδίνο και τα βάζει με το Παρίσι, όπου δεν είναι -στην αρχή- επιθυμητός, κερδίζοντας την πόλη πριν χάσει τη φήμη του.

5-F1Er5.jpg
Image credit: Photography © Barry Marsden


Χρόνια αργότερα, η Anna Wintour και το Condé Nast υποστήριξαν την επιστροφή του Galliano στη μόδα μετά το σκάνδαλο, αναγνωρίζοντας τα ασταθή σχέδιά του όχι μόνο ως όμορφα, αλλά και ως απαραίτητα. Τον Οκτώβριο του 2014, διορίστηκε από τον Renzo Rosso ως δημιουργικός διευθυντής του Maison Margiela. Fast-forward στο τώρα, και η αισθητική του συμβολή συνεχίζεται στο brand που ίδρυσε ο Martin Margiela, ενισχυμένη μέσω VR, καθηλωτικής χορογραφίας και συνεργασιών με μακροχρόνιους συνεργάτες όπως ο Knight, καθώς και νεύματα σε περιθωριακά είδωλα.

«Αυτό που μου έκανε εντύπωση στον κόσμο της μόδας είναι το πόσο λίγο φάνηκε να νοιάζεται για το παρελθόν του», λέει ο Macdonald. «Μέχρι πολύ πρόσφατα, ακόμη και η LVMH δεν διατηρούσε αρχεία των φορεμάτων, των σκίτσων και των επιδείξεων του». Ευτυχώς, λοιπόν, που η οικογένεια, οι συνάδελφοι και οι φίλοι του Galliano τα κράτησαν και παρουσιάζονται τώρα σε όλο τους το μεγαλείο σε αυτό το συγκινητικό ντοκιμαντέρ, το οποίο αποτυπώνει το μοναδικό πνεύμα ενός από τους πιο ανθεκτικούς designers της σύγχρονης μόδας.

Πηγή: Wallpaper