Πολύ λίγα όμορφα πράγματα έχουν καταφέρει να σπάσουν το φράγμα του διαχρονικά κλασικού και ν’ ανακηρυχτούν σε αδιαμφισβήτητα icons. Τον Φεβρουάριο του 1955 σχεδιάστηκε για πρώτη φορά από τα μοναδικά χέρια της Gabrielle Chanel, της γυναίκας που μας έδωσε τόσους λόγους να μην ξεχνάμε ότι η μόδα και η τέχνη μπορούν να είναι έννοιες ταυτόσημες, η τσάντα 2.55.
The beginning
Οι πιο καινοτόμες ιδέες είναι εμπνευσμένες από τις καθημερινές ανάγκες κι αυτό δεν αποτέλεσε εξαίρεση για την Coco, όταν χρειάστηκε μια τσάντα για τον εαυτό της. Η μόνη προϋπόθεση ήταν να διατηρεί ελεύθερα τα χέρια της και να της παρέχει άνεση στις κινήσεις. Έτσι, ξεκίνησε ο σχεδιασμός της πιο ποθητής γυναικείας τσάντας με σαφείς επιρροές από τον στρατό, με τον οποίο είχε στενή αλληλεπίδραση εκείνη την εποχή. Μια αλυσίδα πλεγμένη με δερμάτινη κορδέλα ή επίπεδους μεταλλικούς συνδέσμους της επέτρεψε να κρέμεται κομψά από τον ώμο, ενώ το κυρίως εξωτερικό σώμα ντύθηκε από δέρμα προβάτου, μετάξι και jersey, ένα υλικό που χρησιμοποιήθηκε για τη γυναικεία ένδυση πρώτη φορά από τη Chanel. Το χαρακτηριστικό καπιτονέ σε ρομβοειδές σχήμα ήταν ξεκάθαρα επηρεασμένο από το ιππικό και μετέπειτα αποτέλεσε το σήμα κατατεθέν της 2.55.
Present times
Εξήντα χρόνια μετά την ολοκλήρωση της πρώτης τσάντας, οι σχεδιαστικές αρχές παραμένουν αναλλοίωτες, σαν μια αδιάσπαστη οικογενειακή παράδοση: oι επτά τσέπες του εσωτερικού χώρου αποτελούν μικρές παιχνιδιάρικες εκπλήξεις, όπως η πρώτη στο πίσω μέρος, στρογγυλεμένη «σαν το χαμόγελο της Μόνα Λίζα», η «μυστική» με το φερμουάρ και η πιο μικρή, αποκλειστικά σχεδιασμένη για το κραγιόν, ενώ τ’ ορθογώνιο συστρεφόμενο κούμπωμα, ονομαζόμενο “The Mademoiselle”, βρίσκεται σαν ορόσημο συμπυκνωμένης πολυτέλειας στην πρώτη γραμμή, προσκαλώντας στον εσωτερικό κόσμο της Chanel και κρατώντας επτασφράγιστα τα μυστικά του. Η κατασκευή της 2.55 μπορεί να ξεκίνησε από δύο μόνο -πολύ ικανά- χέρια, εν έτει 2015, όμως, αποτελεί μια συνεχή πρόκληση απόδειξης δεξιοτεχνίας, απαιτώντας το λιγότερο 180 κατασκευαστικούς χειρισμούς. Για την επίτευξη της άριστης τεχνικής χρειάζονται 4 με 5 χρόνια εκπαίδευσης για τους κατασκευαστές, ενώ κάθε στάδιο περνάει από αυστηρό έλεγχο ποιότητας. Πέρα, όμως, από δεξιότητες ακριβείας, η 2.55 έχει μια μακρά λίστα απαιτήσεων, όπως κάθε σταρ του βεληνεκούς της άλλωστε, πριν ακόμη φτάσει στην παραγωγή, καθώς τα κριτήρια επιλογής του κατάλληλου δέρματος και διακόσμησης είναι πολύ αυστηρά. Αφού αυτή η διαδικασία ολοκληρωθεί και το δέρμα έχει υποστεί την κατάλληλη λέπτυνση, ξεκινά η πολυαναμενόμενη κατασκευή, με την τεχνική “bag in a bag” όπου, απλωμένα επίπεδα στο τραπέζι, το εσωτερικό και εξωτερικό ράβονται μαζί με “point de bride” ραφές. Βέβαια, οι τελειωτικές πινελιές προϋποθέτουν πολλούς επιπρόσθετους χειρισμούς, με το τύλιγμα ν’ αποτελεί το υπέρτατο τελετουργικό λεπτότητας.
Chanel & Karl
Με μια θριαμβευτική πορεία, που μετράει περίπου 30 χρόνια στο τιμόνι του οίκου, ο Karl Lagerfeld ανά τις σεζόν σχεδιάζει εκ νέου το εικονικό αυτό σύμβολο ενδυματολογικής αναγέννησης, δίνοντάς του καινούριες εθνικότητες, αναβαθμίζοντάς το σε πραγματικό κόσμημα, με τους πολύτιμους στολισμούς του και πάνω απ’ όλα κρατώντας το ψηλά στη λίστα επιθυμιών κάθε γυναίκας. Σε μια εποχή που οι αντιγραφές της 2.55 είναι τόσες που γεμίζουν ωκεανούς, που είναι τόσο εύκολο να βρεθούν όσο το να χτυπήσουμε τα δάχτυλά μας και που ο ίδιος ο Lagerfeld δήλωσε πως «φτιάχνουμε ένα προϊόν που κανένας δε χρειάζεται, αλλά όλοι θέλουν», η Coco προσέφερε αυτό για το οποίο μιλούσε η Diana Vreeland: “Αn intoxicating release from the banality of the world” (Μια μεθυστική απελευθέρωση από την κοινοτοπία του κόσμου)!
KEIMENO ΑΝΤΑ ΑΛΤΗ