fbpixel

Search icon
Search
Pleasanteeism: Η τοξική εργασιακή νοοτροπία που επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία μας
LIFE & CAREER

Pleasanteeism: Η τοξική εργασιακή νοοτροπία που επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία μας

Η ωμή πραγματικότητα που κυριαρχεί στον χώρο εργασίας


Ο επιχειρηματικός κόσμος διευρύνει διαρκώς το λεξιλόγιο, προσθέτοντας νέες έννοιες, οι οποίες παρουσιάζουν διάφορα φαινόμενα των υπαλλήλων. Είναι σύνηθες να εντοπίζονται καινούριες συνήθειες στο εργασιακό περιβάλλον. Μια από αυτές, αφορά και στο “Pleasanteeism”. Από τη χρονιά του 2021, η Lime Global Limited, επινόησε αυτόν τον όρο, ο οποίος προϋπήρχε από πάντα, αλλά δεν είχε δοθεί η ανάλογη προσοχή. Παραπέμπει στην ουσία στην προσωπίδα που αξιοποιούν οι εργαζόμενοι, κρύβοντας τα αληθινά τους συναισθήματα για να γίνονται αποδεκτοί από τους ανωτέρω. Μάλιστα, βάσει της μελέτης που διεξάχθηκε τον περασμένο Αύγουστο, αποδείχθηκε πως λόγω της πανδημίας, το φαινόμενο αυτό αυξήθηκε σημαντικά. Ο λόγος; Ο κόσμος ταλανίζεται με τη ψυχική του υγεία, με αποτέλεσμα να αδυνατεί να εκδηλωθεί προς τα έξω. Έτσι, λοιπόν, περίπου το 40% προβαίνει στην απόκρυψη των όσων πραγματικά νιώθουν.

Τι ακριβώς είναι το “Pleasanteeism”;

Μπορεί για πολλούς η παρουσία στην εργασία, κατά την οποία δίνεται η δυνατότητα να συναναστραφούμε, να συνεργαστούμε και να επικοινωνήσουμε με τους συναδέλφους να είναι μια ευχάριστη διαδικασία, για μερικούς η αλήθεια είναι τελείως διαφορετική. Το “Pleasanteeism” αντιπροσωπεύει την πίεση που αισθάνονται οι εργαζόμενοι να κρύβουν τα συναισθήματά τους, λόγω του στρες και του άγχους. Αναγκάζονται στη διατήρηση μιας χαρούμενης στάση μεταξύ άλλων, υποφέροντας στη σιωπή.

meeting.jpg


Ο Shaun Williams Διευθύνων Σύμβουλος και ιδρυτής της εταιρείας, Lime Global, δήλωσε: «Η ευχαρίστηση είναι η αίσθηση ότι πρέπει διακαώς να επιδεικνύουμε τον καλύτερό μας εαυτό και να δείχνουμε ότι είμαστε εντάξει ανεξάρτητα από το αν είμαστε αγχωμένοι ή έχουμε ανάγκη από ψυχική υποστήριξη. Επεξεργαστήκαμε τον όρο ευχάριστος χαρακτήρας, αναγνωρίζοντας ότι οι εργαζόμενοι πρέπει να κρύβουν ανησυχίες, ώστε να φαίνονται παραγωγικοί στη δουλειά».

Τα δεδομένα δείχνουν πως όσο περνάει ο χρόνος, αυξάνεται και το ποσοστό των «θυμάτων» της. Σύμφωνα και με τον Mike Jones, τον ιδρυτή της επιχείρησης, φαίνεται πως αυτό συμβαίνει για δύο βασικούς λόγους: Αρχικά, ο κόσμος ανησυχεί να μην τον κρίνουν και πόσο μάλλον να μην κατηγορηθεί για αντιεπαγγελματική συμπεριφορά. Επιπλέον, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο η έλλειψη εμπιστοσύνης ανάμεσα στο προσωπικό για να μπορούν να εκφράσουν τις ανησυχίες και τις σκέψεις τους.

Ένα παραπάνω από αυτό το φαινόμενο υποφέρει η νέα γενιά. Τα άτομα ηλικίας 20-24, δεδομένου πως δεν διαθέτουν την χρόνια εργασιακή εμπειρία, θεωρούν πως θα πρέπει να υιοθετούν καθημερινά την ευχάριστη εικόνα του σωστού εργαζόμενου.

Ποια είναι τα σημάδια που το προμηνύει;

1. Δε λένε «όχι» σε παραπάνω αρμοδιότητες

Μπορεί να έχουν να ολοκληρώσουν ατελείωτα tasks, τα οποία απαιτούν ενέργεια και χρόνο, αλλά εξακολουθούν να είναι δεκτικοί στην ανάθεση κι άλλων εργασιών.

act-digital-diploma-campaign-photo.jpeg

2. Overworking

Αφιερώνουν παραπάνω ώρες από το φυσιολογικό ωράριο, προκειμένου να καταφέρουν να τελειώσουν τις υποχρεώσεις τους.

3. Δε ζητούν βοήθεια

Η ψυχολογία τους ξεκινάει να εξουθενώνεται. Είναι πολύ πιθανόν να ξεσπάσουν σε κλάματα, αλλά επιμένουν στο να μην απευθύνονται σε κάποιον για στήριξη.

4. Απαντάνε τυπικά

Αποφεύγουν τις πολλές λεπτομέρειες. Προτιμούν να ανταποκρίνονται θετικά. Για παράδειγμα, εάν τους ρωτήσετε επάνω στη βάρδια της δουλειάς εάν είναι όλα εντάξει, θα πουν απευθείας «όλα υπέροχα». Απουσιάζει η ειλικρίνεια.

d2f3cf40ce536abdff1cc8733b56c2da8c4143cb.jpeg

5. Δεν παίρνουν άδεια

Είτε είναι ψυχικά κουρασμένοι είτε τους διακατέχει σωματική αδυναμία, παρουσιάζονται στο χώρο εργασίας.

Επηρεάζει την ψυχολογία μας;

Αυτή η στάση έχει άμεση επίδραση στο κομμάτι του mental health. Όλοι μας επιθυμούμε να κατέχουμε το τίτλο του «άψογου» συνεργάτη, αλλά τι συμβαίνει όταν φτάνει η στιγμή που καταπιέζουμε τα όσα νιώθουμε; Κυριαρχεί το ερώτημα «Αξίζει να μιλήσω; Πώς θα εξελιχθεί αργότερα αυτή η απόφαση;». Η κατ’ εξακολούθηση καταπίεση των συναισθημάτων μετατρέπεται σε μια εξαιρετικά καταστροφική κατάσταση για την υγεία. Είναι σαν να αρνούμαστε στον εαυτό μας να αισθανθεί και να του τονίζουμε πως όλο αυτό είναι λάθος. Η έκβαση αυτού είναι να διοχετευτούν στο εσωτερικό, να διογκωθούν ακόμη περισσότερο και να μας προκαλέσουν μια απέραντη εξουθένωση.

«Όταν φοράμε συνέχεια ένα "γενναίο προσωπείο", παρατείνουμε το ήδη υπάρχον στρες και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γινόμαστε λιγότερο παραγωγικοί. Όταν αρνούμαστε κατ' επανάληψη να διαχειριστούμε τα αρνητικά μας συναισθήματα, αυτό δεν επηρεάζει μόνο τις εργασιακές μας επιδόσεις αλλά παράλληλα επηρεάζει τη σωματική μας υγεία ενώ πολύ συχνά μας οδηγεί στην κατάθλιψη», επισήμαινε η ψυχολόγος Gemma Leigh Roberts.

apple-ipad-tablet-of-lily-collins-in-emily-in-paris-season-1-ep-1-2020.jpg
Πώς μπορούν οι επιχειρήσεις να το αποτρέψουν;

Είναι δύσκολο να διατηρηθεί μια ισορροπία μεταξύ της ύπαρξης ως επαγγελματίας στον χώρο εργασίας, δίνοντας, όμως, ταυτόχρονα την ευκαιρία στο προσωπικό να εκφράζεται το πώς νιώθει μεμονωμένα. Παρόλα αυτά, είναι αναγκαίο να τεθούν τρόποι αντιμετώπισης. Οι εργοδότες μπορούν να διασφαλίζουν πιο υγιεινές συνθήκες εργασίες και να:

  • Δείχνουν τακτικό ενδιαφέρον για τις ανάγκες τους.
  • Να μην αμελούν την ενημέρωση ως προς τα θέματα της ψυχικής υγείας.
  • Να παρέχουν πιο συχνά – ουσιαστικά διαλείμματα, ώστε να είναι περισσότερο αποδοτικοί.
Πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε από μόνοι μας;

Εάν έχετε αναγνωρίσει τα σημάδια και συνειδητοποιήσατε πως σας κυριεύει το pleasanteeism, τότε κρίνεται απαραίτητο να λάβετε δράση. Για αρχή, το βασικό βήμα είναι να καταγράψετε όσα πραγματικά αισθάνεστε και να γίνετε ειλικρινείς με τον εαυτό σας. Έχοντας πλέον μια πλήρη ξεκάθαρη εικόνα, μη διστάσετε να θέσετε τα όρια σας και να απευθυνθείτε σε έναν υπεύθυνο. Μη φοβάστε να εκφραστείτε, καθώς τότε μόνο θα βιώσετε την απόλυτη γαλήνη. 

chiara-ferragni-costume-designer-ioi-2.jpeg


Πραγματοποιήστε ένα υγιή διάλογο και αναζητήστε λύσεις βελτίωσης. Μη ξεχνάμε πως το εργασιακό περιβάλλον μας καταλαμβάνει το μισό χρόνο ζωής μας, γι αυτό ας φροντίσουμε να ζούμε σε όλους μας τους τομείς πάνω από όλα με θετική ψυχολογία. Keep going!