fbpixel

Search icon
Search
Οι μεγάλοι οίκοι μόδας προωθούν στ' αλήθεια τη διαφορετικότητα; Ή πρόκειται για στρατηγική;
FASHION NEWS

Οι μεγάλοι οίκοι μόδας προωθούν στ' αλήθεια τη διαφορετικότητα; Ή πρόκειται για στρατηγική;

Με αφορμή τη νέα κίνηση του οίκου Chanel αναρωτιόμαστε αν η φωνή της μόδας δυναμώνει πραγματικά


Είναι γεγονός ότι η διαφορετικότητα κατείχε πρωταγωνιστικό ρόλο στο χώρο της μόδας, ενώ πολλές φορές θεωρούταν απαραίτητο στοιχείο, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον δημιουργό. Σήμερα όσο από ποτέ, η βιομηχανία δείχνει να επαναστατεί σιωπηλά, με κινήσεις που αποδεικνύουν ότι είναι πανταχού παρούσα, υπέρμαχος της πάταξης κάθε κοινωνικής, φυλετικής ή οποιουδήποτε άλλου είδους διάκρισης.

Μόλις πριν λίγες ημέρες η Chanel ανακοίνωσε την ανάθεση του Πρώτου Παγκόσμιου Επικεφαλούς Ποικιλομορφίας του γαλλικού οίκου. Το όνομα της, Fiona Pargeter, πρόκειται για τη γυναίκα, η οποία κατείχε προηγουμένως την ίδια θέση στην ελβετική τράπεζα UBS.

7-rufRW.jpg
Chanel

Το επώνυμο fashion house φαίνεται ότι ακολούθησε το παράδειγμα των οίκων Gucci, Burberry και Prada, οι οποίοι δημιούργησαν ένα συμβουλευτικό board, το οποίο προωθεί τη διαφορετικότητα και την ένταξή της στις εταιρείες-κολοσσούς τον περασμένο χρόνο. Είναι ξεκάθαρο πλέον, ότι ο κοινός στόχος των ανθρώπων της μόδας είναι να ενισχύσουν όλες τις φωνές μέσα στη βιομηχανία. Μάλιστα, η προσπάθεια ένταξης τους σ’ αυτήν άρχισε να γίνεται περισσότερο εμφανής, μετά το τελευταίο σκάνδαλο που ξέσπασε, όταν ο οίκος Gucci κατακρίθηκε για το balaclava jumper της συλλογής του για το φθινόπωρο/χειμώνα 2018, το οποίο σύμφωνα με τους κατήγορους απεικόνιζε το πρόσωπο ενός Αφροαμερικανού.

Μια τέτοια «πολιτιστικά ακατάλληλη» collection αρκούσε για να προκαλέσει χιλιάδες αντιδράσεις, οι οποίες δε σωπαίνουν έτσι απλά, εκτός αν νιώσουν ότι ακούγονται και πράγματι λαμβάνουν αναγνώρισης, όπως κι έγινε μέσω της δημιουργίας του συγκεκριμένου συμβουλίου προώθησης των ποικίλων ειδών κουλτούρας.

8-toAih.jpg
Gucci

«Πρέπει να συμβάλουμε όλοι στη δημιουργία μιας καινοτόμου ιδέας», υποστήριξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ιταλικού οίκου Gucci, Alessandro Michele, ο οποίος ξεχωρίζει για την αγάπη και την προτίμησή του στο κάθε τι διαφορετικό και επαναστατικό, γεγονός που δε διστάζει να δείχνει με κάθε καινούργια συλλογή του. 

Ωστόσο, ο Gucci δεν ήταν το μοναδικό brand, το οποίο επικρίθηκε για τις επιλογές των σχεδίων του, αφού για παρόμοιο περιστατικό ρατσιστικής διάκρισης κατηγορήθηκε ο οίκος Prada λόγω της κούκλας «Pradamalia», τα οποία στη συνέχεια κι απέσυρε καθώς θεωρήθηκαν προσβλητικές προς τις φυλές της Αφρικής. Κάπως έτσι, το fashion house αποφάσισε να δημιουργήσει το δικό του diversity council, που σκοπό είχε να αναδείξει τις φωνές όλων των προσώπων μέσα στην εταιρεία και συνολικά στα ενδότερα ολόκληρης της βιομηχανίας. 

fashion-diversity.jpg
Επάνω αριστερά: το πολυσυζητημένο Burberry jumper, κάτω αριστερά: pradamalia και δεξιά: το balaclava που δημιούργησε έντονες αντιδράσεις

Έπειτα από παρόμοια επίθεση στον βρετανικό οίκο Burberry, όταν εκείνος παρουσίασε ένα hoodie, τοποθετώντας για αξεσουάρ ένα σκοινί, που θύμιζε αυτό της αυτοχειρίας, τότε όλοι αναρωτήθηκαν κατά πόσο η μόδα πρέπει να θίγει ή ακόμα και να προωθεί άθελα της, τέτοιου είδους θέματα. Η απάντηση φυσικά δόθηκε με την συγκρότηση μιας παρόμοιας με τις παραπάνω, ομάδας, η οποία προωθεί τις διαφορετικές κουλτούρες και επιλογές, αγκαλιάζοντας ιδέες με περιεχόμενο.

Η κίνηση της Chanel από την άλλη είναι λογικό να προκαλεί ερωτηματικά, λόγω του γεγονότος ότι δε δημιουργήθηκε κατόπιν οποιουδήποτε περιστατικού, το οποίο μπορεί να "βλάψει" την εικόνα του οίκου, αλλά και του κλασσικού χαρακτήρα του. Ωστόσο είναι πλέον ευρέως γνωστό ότι μετά το θάνατο του Karl Lagerfeld, το γαλλικό brand επιμένει σε μια προσπάθεια συνολικού εκμοντερνισμού –δεν είναι τυχαία η επιλογή της Virginie Viard, μιας γυναίκας στη θέση του creative director. Όσο μάλιστα, οι φήμες περί εξαγοράς του, αλλά και μειωμένων πωλήσεων οργίαζαν δεν υπήρχε καλύτερο timing για να συστηθεί στο κοινό η νέα εκσυγχρονισμένη ματιά της εταιρείας.

Παρόλα αυτά το ερώτημα που δημιουργείται είναι το εξής: Χρειάζεται να γίνει πρώτα το σφάλμα και μετέπειτα να έρθει η κίνηση ενδιαφέροντος; Χρειάζεται να απειληθεί η φήμη κάποιου οίκου, ώστε να αλλάξει στρατηγική και να αγαπήσει τη διαφορετικότητα, πραγματοποιώντας στη συνέχεια μια "άτυπη" λύτρωση. Κι αν τα παραπάνω έχουν άρτια προετοιμασία στρατηγικής; Κι αν όντως, η πρόκληση αναγκάζεται να ακολουθείται από μια καλά επικαλυμμένη μετάνοια; Τότε, ίσως πραγματικά, ο κόσμος της μόδας δεν είναι ακόμα έτοιμος για μια μεγάλη επανάσταση! 

Ας σκεφτούμε τουλάχιστον, ότι ο γαλλικός οίκος Chanel δεν χρειάστηκε να ζητήσει "συγγνώμη" για τίποτα...