fbpixel

Search icon
Search
Οι αρχιτέκτονες Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης, «ταρακουνούν» με την αστείρευτη δημιουργικότητά τους τον κόσμο του design και της αρχιτεκτονικής παγκοσμίως
MAGAZINE

Οι αρχιτέκτονες Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης, «ταρακουνούν» με την αστείρευτη δημιουργικότητά τους τον κόσμο του design και της αρχιτεκτονικής παγκοσμίως

Το ιδρυτικό δίδυμο του “Lot office of Architecture” και του design studio “objects of Common Interest” διαγράφει μια λαμπερή πορεία σε όλα τα μήκη, ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη


Με το πολυδιάστατο έργο του, το ιδρυτικό δίδυμο του “Lot office of Architecture” και του design studio “objects of Common Interest” διαγράφει μια λαμπερή πορεία σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου. Η Ελένη Πεταλωτή και ο Λεωνίδας Τραμπούκης έχουν πλέον δύο βάσεις: μία στην Ελλάδα και μία στη Νέα Υόρκη. Εδραιώνοντας το δικό τους game παγκοσμίως, επικεντρώνονται, εκτός του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, στη δημιουργία αντικειμένων, installations και experimential environments, με μια ιδιαίτερη προσήλωση στο concept και την υλικότητά του, εστιάζοντας στην εμπειρία γενικότερα.

Μιλήστε μας για τη δημιουργική σας πορεία. Πού συναντήθηκαν οι δρόμοι σας και πώς καταλήξατε από τη Θεσσαλονίκη να κατακτήσετε τον κόσμο;

Σπουδάσαμε Αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη, συνεχίζοντας στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη, στο Πανεπιστήμιο Columbia. Κοινή πορεία, αλλά σε διαφορετικό χρόνο ο καθένας. Τελικά, το ενδιαφέρον μας στράφηκε παράλληλα στη σύγχρονη Τέχνη και το design όσο συναναστρεφόμασταν με το επαγγελματικό και το προσωπικό μας περιβάλλον στη Νέα Υόρκη. Τα τελευταία χρόνια δουλεύουμε με μια διπλή ταυτότητα μέσα από τα δύο γραφεία μας, πάνω στην αρχιτεκτονική χώρων, σε εγκαταστάσεις και αντικείμενα, κινούμενοι μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης.

objects-of-common-interest-salva-lopez-max-mara-6.jpg
Συλλογή κεραμικών Torsi σε συνεργασία με την Bitossi, @Matteo Bianchessi


Π
ώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με το design και τον σχεδιασμό αντικειμένων; 

Ξεκίνησε από καθαρό ενδιαφέρον για τη μικρότερη κλίμακα. Στην αρχή, πειραματιστήκαμε «παίζοντας» με αυτήν. Για την αρχιτεκτονική και το design, που έχουν τελείως διαφορετικούς ρυθμούς εργασίας, αισθανόμαστε λίγο πως ο ένας τομέας συμπληρώνει τον άλλο, ενώ ικανοποιούν από κοινού τις δημιουργικές μας ανάγκες. Όμως, ο σχεδιασμός αντικειμένων μάς δίνει την ελευθερία να ακολουθούμε διαφορετικές κατευθύνσεις, συγχωνεύοντας ιδέες για να βρίσκουμε κοινό έδαφος.

Αρχιτεκτονική, Design και Τέχνη: πώς συνδυάζονται στη δημιουργική διαδικασία; 

Κάθε στοιχείο συνυπάρχει με το άλλο ή κυριαρχεί ανάλογα με την περίσταση και το εκάστοτε έργο. Μεταβαίνουμε γρήγορα από τον έναν κλάδο στον άλλον, συχνά μέσα στην ίδια μέρα, καθώς δουλεύουμε ταυτόχρονα πάνω σε πολλά διαφορετικά πράγματα. Ένα κοινό στοιχείο είναι η εμπειρία, είτε πρόκειται για έναν χώρο, ένα αντικείμενο ή μια εγκατάσταση, καθώς και η εξερεύνηση γύρω από την υλικότητα και τη φόρμα. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός θέτει περισσότερες παραμέτρους και απαιτεί περισσότερο χρόνο να ολοκληρωθεί. Με τα αντικείμενα και τις εκθέσεις που ασχολούμαστε, εκεί τα όρια αρχίζουν να «θολώνουν». Οι ιδέες προκύπτουν και ενώνονται. Έτσι, είναι αναπόφευκτο το ένα έργο να μην επηρεάζει το άλλο. Όμως, αποτελεί και τη συνθήκη αυτή που μας κρατά σε εγρήγορση. Θεωρούμε κάθε έργο μοναδικό και κανένα δεν είναι το ίδιο με το άλλο, κι ας ακολουθούμε μια κοινή γραμμή.

objects-of-common-interest-piergiorgio-sorgetti-garden-house-3.jpg
Public Installation “Garden House” στο Μιλάνο, @Piergiorgio Sorgetti


Μ
ια σειρά από εκθέσεις ανά τον κόσμο αναδεικνύουν το έργο σας. Κάνουμε μια αναδρομή στις σημαντικότερες μέχρι σήμερα; 

Φυσικά! Μια από τις σημαντικότερες ατομικές εκθέσεις σε διεθνούς εμβέλειας μουσείο ήταν αυτή στο Brussels Design Museum, τον Δεκέμβρη του 2021, όπως επίσης πολύ τιμητική ήταν και η πρώτη μεγάλη παρουσίαση της δουλειάς μας στη Νέα Υόρκη, το 2022, στο Μουσείο Νoguchi, όπου όλα τα έργα μας βρίσκονταν σε συνομιλία με αυτά του καλλιτέχνη. H πρόταση για αυτήν την έκθεση ήρθε ολοκληρωμένη από τον curator: μια solo ανάθεση σε όλους τους χώρους του μουσείου, ένας διάλογο της δουλειάς μας με τα έργα του Noguchi, αλλά και με το ίδιο το μουσείο. Ακόμα, η εγκατάσταση στο Bergamo, “Lights on”, είναι το μεγαλύτερο έργο -και με τη μεγαλύτερη διάρκεια- που έχουμε υλοποιήσει μέχρι σήμερα. Αποτελεί συνεχή πηγή έμπνευσης και πληροφορίας για εμάς η αντίδραση του κοινού κατά την αλληλεπίδρασή του με αυτήν. Επιπλέον, φέτος είχαμε την τιμή να συνεργαστούμε με την Bitossi Ceramiche, όπου δημιουργήσαμε μια συλλογή χειροποίητων κεραμικών γλαστρών για εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, σχεδιασμένων με ευελιξία για παραλλαγή και σύνθεση.

Τι νέο φέρνει η πρόσφατη συμμετοχή σας στη Frieze London με την gallery “The Breeder”; 

Μέσα από αυτήν τη νέα μας συνεργασία με μια γκαλερί που έχει ως βάση της την Αθήνα, διαθέτει όμως διεθνές εκτόπισμα, συμμετέχοντας σε διάφορα fairs, όπως το Frieze, βρήκαμε την ευκαιρία να επικεντρωθούμε στην παρατήρηση του αθηναϊκού αστικού τοπίου. Έτσι, ακόμα και όταν εκτίθενται τα έργα σε άλλους τόπους, φέρουν αυτό το στοιχείο της κοινής βάσης, που μας συνδέει με την γκαλερί. Για εμάς ήταν μια εκπληκτική ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε τα μεταλλικά κυματοειδή προφίλ που συναντάμε πολύ συχνά στις πόλεις και να τα κάνουμε να λειτουργήσουν σαν καμβάς δημιουργικής έκφρασης, αξιοποιώντας τα ως ένα νέο μέσο, όπως για να σχηματίσουν ένα καλούπι που θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή μίας και μοναδικής καρέκλας. Τα έργα μας «χτίζουν» έναν διάλογο με το παγκόσμιο κοινό, αναδεικνύοντας τη μοναδική αισθητική της αστικής Αθήνας. Πρόκειται για μια ευκαιρία να συνδέσουμε το τοπικό στοιχείο με το διεθνές περιβάλλον, προσφέροντας στο κοινό τη δυνατότητα να βιώσει τη δημιουργικότητά μας μέσα από τη φρέσκια οπτική Κάνετε χρήση νέων τεχνολογιών και υλικών στα έργα σας. 

objects-of-common-interest-void-chair-1.jpg
Void chair σε συνεργασία με την Breeder Gallery για τη Frieze London. Frieze London @Sebastiano Pellion di Persano


Π
οια από αυτά σας ιντριγκάρουν περισσότερο;

Τo τελευταίο διάστημα ανοίξαμε το δικό μας εργαστήρι, έναν χώρο παραγωγής και έρευνας έργων από χύτευση ακρυλικής ρητίνης, στη βιομηχανική ζώνη του Πειραιά, που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον μας. Δουλεύουμε πάνω στη δημιουργία καλουπιών και χυτεύσεων σε όλες τις δυνατές μορφές και με υλικά διαφορετικών προδιαγραφών. Αυτό μας δίνει την ελευθερία να πειραματιζόμαστε με αντικείμενα μεγαλύτερης κλίμακας και σύνθετης γεωμετρίας. Στην υγρή της μορφή, η ρητίνη χύνεται σε καλούπια και μόλις στερεοποιηθεί, η επεξεργασία της γίνεται με το χέρι. Όλα μας τα αντικείμενα ρητίνης είναι χειροποίητα και η ρητίνη που χρησιμοποιούμε είναι 100% ανακυκλώσιμη.

Με ποιον τρόπο η Ελλάδα γίνεται πηγή έμπνευσης για το έργο σας; 

Μεγαλώσαμε στην Ελλάδα, με τους αρχαίους χώρους παντού γύρω μας, τους οποίους επισκεπτόμασταν με τις οικογένειές μας. Ζώντας στη Νέα Υόρκη, κάπως αποστασιοποιημένοι από την πραγματικότητα, αν και ποτέ δε χάσαμε την επαφή με τη χώρα μας, αρχίσαμε να επιστρέφουμε στις αξίες και τα ιδανικά της. Όχι όμως με έναν επιφανειακό, τουριστικό ή υλικό τρόπο, αλλά περισσότερο ξυπνώντας αισθήσεις και αναμνήσεις. Αυτή η αφηρημένη ανάγνωση των συγκεκριμένων εννοιών «περνάει» μέσα από το έργο μας υποσυνείδητα και διακριτικά, σε συνδυασμό με τα φυσικά στοιχεία που χρησιμοποιούμε, και ερμηνεύεται μέσα από την ενεργή ζωή μας ανάμεσα σε δύο τόπους διαφορετικούς. Κυριαρχεί η επιρροή της Ελλάδας πάνω μας σε όλα όσα κάνουμε, όχι μόνο με τη μορφή ιστορικών αναφορών που θα ήταν πιο άμεση και προφανής, αλλά ως μια αίσθηση - κάτι που μας βοηθά να διατηρούμε μια ευαισθησία και μια υποκείμενη ταυτότητα στη δουλειά μας και στην προσωπική μας ζωή. Αυτά τα στοιχεία δεν είναι απαραίτητα ορατά σε όλους, αλλά για εμάς είναι ό,τι μας καθοδηγεί και μας κινητοποιεί.

objects-of-common-interest-matteo-bianchessi-torsi-16.jpg
Τα πολύχρωμα κεραμικά τους


Τ
ι ακολουθεί στην πορεία; 

Τον Δεκέμβρη, κατά τη διάρκεια του Design Miami, θα παρουσιάζουμε μια εγκατάσταση στην Alcova. Παράλληλα, δουλεύουμε πάνω σε κάποια δημόσια installations στον Καναδά, μερικές εξοχικές κατοικίες σε ελληνικά νησιά, ένα ξενοδοχείο στη Μήλο και μια κατοικία στο Brooklyn. Κάποιες ακόμη συνεργασίες θα ανακοινωθούν σύντομα, ενώ συνεχίζουμε την παραγωγή και έρευνα έργων από χύτευση ακρυλικής ρητίνης στο νέο εργαστήριό μας στον Πειραιά, στηριζόμενοι από συνεργασίες και commissions.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024