fbpixel

Search icon
Search
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Αστέρης Πελτέκης, εκμυστηρεύεται τους στόχους και το όραμά του για το ΚΘΒΕ
MAGAZINE

Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Αστέρης Πελτέκης, εκμυστηρεύεται τους στόχους και το όραμά του για το ΚΘΒΕ

Σε μία αποκλειστική φωτογράφιση για το GLOW


Ηθοποιός, σκηνοθέτης, θεατρολόγος και υποψήφιος διδάκτωρ στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο στον τομέα της Πολιτιστικής Διαχείρισης, ο Αστέρης Πελτέκης ανέλαβε πρόσφατα το καλλιτεχνικό «τιμόνι» του ΚΘΒΕ, εγκαινιάζοντας στην ουσία τη θητεία του στη μετά-COVID εποχή, σε καιρούς συνεχιζόμενων προκλήσεων.

Πώς προχωρά ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός της περιόδου 2022-2023; Σύμφωνα με ποια φιλοσοφία εργάζεστε, τι στόχους έχετε θέσει και με ποια προτεραιότητα; 

Καταρχάς, η εργασία για τον προγραμματισμό γίνεται με προοπτική τουλάχιστον διετίας, και ευελπιστώ ότι, τελικά, με τη μικρή παράταση που αποφασίσαμε με την ομάδα μου να πάρουμε σε σχέση με την τελική διαμόρφωση του προγράμματός μας, να καταφέρουμε να είναι τριετίας. Υπάρχει μια σκέψη να γίνει μια συνέντευξη Τύπου, με στόχο την επικοινωνία και τη γνωριμία της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και των ανθρώπων που θα απαρτίζουν το σκέλος της πρώτης θεατρικής περιόδου με τους εκπροσώπους των ΜΜΕ. Σε αυτήν θα ανακοινωθούν οι συνεργασίες μας για το σύνολο της τριετίας στον βασικό κορμό του προγραμματισμού, και τον Σεπτέμβριο θα είμαστε σε θέση, σε μια μεγάλη «γιορτή», να κάνουμε την τελική παρουσίαση του συνόλου των δράσεών μας με ονόματα καλλιτεχνών, έργων, σκηνών και ημερομηνιών. Η τριετία αυτή θα διαπνέεται από τη γενική έννοια «Νόστος» και θα λαμβάνει σαφώς υπόψη τις διάφορες κοινωνικές και πολιτικές συγκυρίες, αλλά πρωτίστως θα εστιάζει στο καλό θέατρο που θα προκύψει από την επιλογή των συνεργατών και την ουσιαστική συνομιλία μαζί τους για την τελική απόφαση του ρεπερτορίου. Οι στόχοι είναι: αναγέννηση, καλό και ουσιαστικό θέατρο που να αφορά όσο το δυνατόν πιο γενικευμένα το ευρύτερο κοινό, εξωστρέφεια, συνεργασίες σε Ελλάδα κι εξωτερικό και ένταξη σημαντικών καλλιτεχνών με ουσιαστική προσφορά.

Αναλαμβάνοντας τη νέα σας θέση, ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε; 

Το όλο εγχείρημα της προσαρμογής και της αναμόρφωσης ενός τόσο μεγάλου οργανισμού αποτελεί από μόνο του μια τεράστια πρόκληση. Πέρα, όμως, από όλα τα υπόλοιπα που πρέπει να δρομολογηθούν, το πρώτο και σημαντικότερο ήταν να ξαναμπεί ο κόσμος στις αίθουσες του Κρατικού Θεάτρου, έπειτα από μια πολύ δύσκολη περίοδο που όλοι βιώσαμε λόγω -και- της πανδημίας. Ο τρόπος που σκέφτηκα αρχικά ήταν η επιλογή κάποιων παραστάσεων που θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα εφαλτήριο της «επανασύστασης» του θεάτρου μας με το κοινό της πόλης. Φάνηκε πως αυτό λειτούργησε πολύ θετικά, αν κρίνουμε από τα συνεχόμενα sold outs, τόσο στα «Ερωτευμένα άλογα» στη Μονή Λαζαριστών όσο και στο “Terror reloaded” στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών. Και έπεται συνέχεια…

17a1912.jpg

Έχετε σπουδάσει, μεταξύ άλλων, στην Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του ΚΘΒΕ. Το γεγονός ότι έχετε γαλουχηθεί στον ιστορικό αυτόν φορέα σάς φορτίζει συναισθηματικά, υπό την έννοια του να σας επηρεάζει στο να αντεπεξέλθετε στις προκλήσεις, αλλά και να βάλετε το λιθαράκι σας στην περαιτέρω εξέλιξή του;

Ασφαλώς και είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της πορείας και της εξέλιξής μου και φυσικά τιμώ τον χώρο μέσα στον οποίο γαλουχήθηκα κι έκανα τις πρώτες απόπειρες ως ηθοποιός και ως σκηνοθέτης. Είχα, επίσης, την τύχη να ζήσω κάποιες «μεγάλες στιγμές» του και αποτελεί πρόκληση για μένα, όχι μόνο να τις αναβιώσω αλλά και να τις εξελίξω, πηγαίνοντας ακόμη παραπέρα, με το να πετύχουμε όλοι μαζί πράγματα που θα απογειώσουν τον φορέα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Και φυσικά, θα ήθελα να είμαι από αυτούς που θα συμβάλουν στην καλύτερη επίτευξη αυτού του στόχου.

Με το καλοκαίρι προ των πυλών, θα ήθελα να μας μιλήσετε λίγο και για τις καλοκαιρινές παραγωγές του ΚΘΒΕ. 

Αρχικά, υπάρχει η παράσταση «Ελένη» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου, η οποία δεν είχε ανεβεί στην Επίδαυρο την περσινή χρονιά, λόγω των πυρκαγιών. Έτσι, με αφορμή την παρουσίασή της εκεί φέτος, θα ακολουθήσει και μια μικρή περιοδεία σε άλλα μέρη, όπου υπάρχει ενδιαφέρον ή όπου κρίναμε ότι θα μπορούσε να ευοδοθεί. Το δεύτερο project με τον προσωρινό τίτλο «Λυσιστράτη vs Ηρώνδα(ς)» είναι ήδη σε πρόβες, σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα, δημιουργική σύνθεση του κειμένου από τον Άκη Δήμου και μουσική Γιώργου Χριστιανάκη. Ο πολύ αξιόλογος 25μελής θίασός του απαρτίζεται από τον Δημήτρη Πιατά, τον Τάσο Χαλκιά, τον Ταξιάρχη Χάνο, αλλά και από πολλούς ταλαντούχους και δημιουργικούς ηθοποιούς της νεότερης γενιάς, που προέκυψαν μέσα από μια ανοιχτή ακρόαση, αλλά και από επιλογή από το δυναμικό του Κρατικού Θεάτρου. Σαφώς και λόγω των συγκυριών η θεματική των καλοκαιρινών παραγωγών σχετίζεται με το ευρύτερο αντιπολεμικό πεδίο και την πρόθεσή μου να αντιτάξουμε την τέχνη απέναντι στις κάθε είδους πολεμικές πρακτικές.

Σχετικά με το Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους, θα υπάρξουν κάποιες αλλαγές ή νέες προσθήκες; 

Για φέτος γίνεται μια προσπάθεια να ακολουθηθεί όσο το δυνατόν μια ποιοτική επιλογή δράσεων και με την ένταξη αυτών του Διεθνούς Φεστιβάλ Δάσους, του οποίου το Κρατικό Θεάτρου είναι βασικός πυλώνας. Δεν υπήρχε χρόνος για δραστικότερες αλλαγές και προσθήκες, αλλά είναι κάτι το οποίο δουλεύουμε με την ομάδα μου για τις επερχόμενες θεατρικές περιόδους.

Ποιο είναι το όραμά σας για το ΚΘΒΕ, αλλά και για την τέχνη εν γένει; 

Το όραμά μου για το Κρατικό Θέατρο είναι να αποτελεί έναν ουσιαστικό και εξωστρεφή πυλώνα πολιτισμού, τόσο για την πόλη όσο και για την Ελλάδα, τα Βαλκάνια, την Ευρώπη και τον κόσμο. Οραματίζομαι έναν πολιτιστικό φορέα που θα ανανεώνει τον πολιτισμό μέσα από την τέχνη και την ουσιαστική επικοινωνία με το κοινωνικό σύνολο, με στόχο τη βελτίωση της κοινωνίας αλλά και όλων όσοι την απαρτίζουμε, έχοντας ως απώτερο σκοπό έναν καλύτερο και ουσιαστικότερο κόσμο - κάτι που αποτελεί και το συνολικότερο όραμά μου για την τέχνη εν γένει. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ουσιαστική συνεργασία και την ένωση όλων των δυνάμεων του χώρου, για έναν κοινό στόχο που θα οδηγήσει στο αποτέλεσμα.

Ζούμε σε καιρούς παγκόσμιων προκλήσεων με την πανδημία να ακολουθείται από την εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση. Ποιον ρόλο έχουν ο πολιτισμός και η τέχνη σε αυτό το νέο σκηνικό προκλήσεων και αβεβαιότητας για το μέλλον;

Πάντα η τέχνη και ο πολιτισμός έπαιζαν, παίζουν και θα παίζουν καταλυτικό ρόλο στις διάφορες προκλήσεις και τους μετασχηματισμούς των κοινωνικών συνθηκών καθώς και των μεγάλων αλλαγών που συντελούνται στις παγκόσμιες ισορροπίες.

Η τέχνη καλείται σε αυτές τις δύσκολες στιγμές ζυμώσεων και εξελίξεων να συνδράμει τόσο σε επίπεδο ουσιαστικής ψυχαγωγίας και αποφόρτισης, όσο και σε επίπεδο διαμόρφωσης πολιτικών, κοινωνικών και φιλοσοφικών πλαισίων που θα αποτελέσουν γέφυρα για την καλλίτερη πρόσληψη αλλά και το πέρασμα στην εκάστοτε νέα πραγματικότητα. Αυτή τη στιγμή πιστεύω ότι βιώνουμε μια τεράστια αλλαγή τόσο κοινωνικά όσο και πολιτικά αλλά κυρίως στο επίπεδο της ουσιαστικής μετάλλαξης του ανθρώπινου πολιτισμού έτσι όπως τον γνωρίζουμε έως τώρα. Ας μην ξεχνάμε ότι μετά την 4η μεταβιομηχανική επανάσταση οδεύουμε προς έναν κόσμο που θα διέπεται από έννοιες όπως το «metaverse» ένα « μετασύμπαν» μέσα στο οποίο καλούμαστε ως ανθρώπινο είδος να προσαρμοστούμε για να επιβιώσουμε. Ένα νέο πρότυπο ζωής και κοινωνικότητας που περιλαμβάνει την εικονική πραγματικότητα, την τεχνητή νοημοσύνη -που φτάνει σε επίπεδα εξέλιξης που «τρομάζουν» -και άλλα στοιχεία μιας επερχόμενης κοινωνίας και ενός τρόπου ζωής διαφορετικού από αυτόν που έχουμε συνηθίσει. Εκεί έρχεται ο ρόλος της τέχνης και δη του θεάτρου για να συνδράμει στην καλλίτερη πρόσληψη αυτής της νέας πραγματικότητας και στην προσαρμογή μας σε αυτήν. Όπως πάντα η τέχνη λειτουργεί όχι μόνο ως προάγγελος των όσων έρχονται αλλά και ως αρωγός σε όλη τη διάρκεια της προσαρμογής μας τόσο σε πολιτικές όσο και κοινωνικές και υπαρξιακές εξελίξεις και αλλαγές.

Όπως λέει και ο ποιητής επηρεασμένος από τον Φιλόστρατο:

"Σοφοί δε προσιόντων

Θεοὶ μὲν γὰρ μελλόντων, ἂνθρωποι δὲ γιγνομένων,
σοφοὶ δὲ προσιόντων αἰσθάνονται.

Φιλόστρατος, Τὰ ἐς τὸν Τυανέα Ἀπολλώνιον, VIII, 7

Οι άνθρωποι γνωρίζουν τα γινόμενα. Τα μέλλοντα γνωρίζουν οι θεοί, πλήρεις και μόνοι κάτοχοι πάντων των φώτων. Εκ των μελλόντων οι σοφοί τα προσερχόμενα αντιλαμβάνονται. Η ακοή αυτών κάποτε εν ώραις σοβαρών σπουδών ταράττεται. Η μυστική βοή τους έρχεται των πλησιαζόντων γεγονότων. Και την προσέχουν ευλαβείς. Ενώ εις την οδόν έξω, ουδέν ακούουν οι λαοί".

Εκεί έρχεται η τέχνη να μιλήσει στους Λαούς για να ακούσουν...

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΡΗΣ ΡΑΜΜΟΣ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΙΟΥΝΙΟΥ 2022