Ο κορωνοϊός βρήκε τον κόσμο της μόδας σε μια τρωτή στιγμή του, στον καθιερωμένο Fashion Month του Φεβρουαρίου. Τα shows διαδέχονταν το ένα το άλλο, μέχρι που η παγκόσμια ανησυχία για τη νέα αυτήν «αόρατη απειλή» ανάγκασε τον Giorgio Armani να πραγματοποιήσει την επίδειξή του στο Μιλάνο κεκλεισμένων των θυρών, μέσω live streaming και χωρίς την παρουσία θεατών. Χωρίς να το γνωρίζει τότε, ο γνωστός designer αποτέλεσε τον πρωτεργάτη μιας καινούριας πραγματικότητας, που πλέον αφορά άμεσα στη βιομηχανία και οδηγεί στο μέλλον της. Ένα μέλλον, στο οποίο οφείλει να προστατέψει τους χιλιάδες εργαζομένους που δουλεύουν γι' αυτήν, τους καταναλωτές και, φυσικά, το περιβάλλον...
Digital Fashion
Κάπως έτσι, λοιπόν, το φετινό καλοκαίρι θα περάσει χωρίς cruise & haute couture shows, αλλά με μια διαφορετική προοπτική ανάδειξης των συλλογών. Η Milano Digital Fashion Week είναι γεγονός κι έχει ήδη προγραμματιστεί για τις 14-17 Ιουλίου. Οι σχεδιαστές θα παρουσιάσουν online τις ανδρικές κολεξιόν τους για την Άνοιξη/Καλοκαίρι 2021, καθώς και τις ανδρικές και γυναικείες pre-collections για την επόμενη σεζόν. «Τα brands θα έχουν την ευκαιρία να προσφέρουν διαφορετικές εικόνες και υλικό, είτε πρόκειται για ταινία, show πίσω από κλειστές πόρτες, στιγμιότυπα από διαφημιστικές καμπάνιες ή συνεντεύξεις», δήλωσε ο Carlo Capasa, πρόεδρος του Camera Nazionale della Moda Italiana, που έχει αναλάβει τη διοργάνωση.
Παράλληλα, καθ' όλη τη διάρκεια του εγκλεισμού, διάφοροι οίκοι ανέλαβαν ανάλογη δράση, παρουσιάζοντας τις πρώτες αποκλειστικά διαδικτυακές καμπάνιες τους, με τον γάλλο σχεδιαστή Jacquemus να επιστρατεύει την Bella Hadid, η οποία φωτογραφήθηκε μόνη της στο FaceTime, ως το πρόσωπο της νέας του συλλογής, με τίτλο “Jacquemus at Home”.
The new reality
Tι γίνεται, όμως, όταν τα φαντασμαγορικά fashion shows, που εδραίωσαν τον Karl Lagerfeld και ανέδειξαν τη Maria Grazia Ciuri, πάψουν να υπάρχουν; Μερικά από τα πιο εύστοχα ερωτήματα που δημιουργούνται είναι: Κατά πόσο η έλλειψη real-time εμπειρίας θα επηρεάσει την κρίση του κοινού και, κατά συνέπεια, των αγοραστών; Πώς μπορεί κάποιος μέσα από μια οθόνη ν’ αντιληφθεί τα υφάσματα, τις ραφές και τα υλικά που έχουν συντελέσει στην πραγμάτωση μιας ιεροτελεστίας, όπως ουσιαστικά είναι η δημιουργία κάθε νέας συλλογής ρούχων; Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η ψηφιακή προσέγγιση των επιδείξεων μόδας πρόκειται ν’ αποτελέσει μια σημαντική πρόκληση στον σχεδιαστικό κόσμο, που δε θα επηρεάσει μονάχα τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται ήδη στη βιομηχανία, αλλά και όλα τα νέα ταλέντα που αναζητούν τον χώρο τους σε αυτήν. Κάτι τέτοιο φαίνεται πως σκέφτονται μεγάλα brands κι εκδοτικοί οίκοι αναγνωρισμένων περιοδικών μόδας και, υπό το πρίσμα μιας «κοινής απειλής», όπως την ονομάζουν, προσπαθούν να στηρίξουν οικονομικά τον κόσμο της σχεδιαστικής σκηνής.
Ποιο είναι, όμως, το πιο ρεαλιστικό σενάριο; Αρχικά, ας αναφερθούμε στο γεγονός ότι βήματα προς την αντίστοιχη κατεύθυνση γίνονταν εδώ και καιρό, αφού η Σαγκάη είχε δώσει το παράδειγμα των digital platforms και του ηλεκτρονικού εμπορίου, επιλέγοντας το κανάλι Tmall για να μεταδίδει ζωντανά τα shows των σχεδιαστών. Οι άνθρωποι της μόδας δε συζητούν πια για το πώς θα μεταφέρουν μια επίδειξη online, αλλά πώς θα καταφέρουν να εξαγάγουν ψηφιακά την ίδια εμπειρία. Μια προσέγγιση, η οποία είχε συζητηθεί ξανά στο παρελθόν, είναι τα πολυσυζητημένα avatar models. Τα ψηφιακά μοντέλα αποτελούν μια αναγνωρισμένη 3D επανάσταση, η οποία παρελαύνει εδώ και καιρό στα feeds πολλών οίκων μόδας, όπως των Prada και Balmain. H Shudu και η Noonoouri γίνονται οι πρωταγωνίστριες σε καμπάνιες, φωτογραφίζονται με εικονικές δημιουργίες και, φυσικά, μαζεύουν εκατομμύρια fans και likes. «Τα ψηφιακά μοντέλα γίνονται ολοένα και πιο χρήσιμα στα brands, ειδικά όταν πρόκειται για ψηφιακά ρούχα, τάση επαναστατική αυτήν τη στιγμή στη βιομηχανία», υποστηρίζει ο Cameron-James Wilson, δημιουργός της Shudu. Πράγματι, πέρα από το γεγονός ότι τα avatar models δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη δημιουργία μιας ηθικής μόδας, μπορούν να αποδειχτούν αρκετά χρήσιμα σε καταστάσεις όπως αυτή που βιώνουμε σήμερα, προωθώντας παράλληλα την ποικιλομορφία της μόδας.
Trends to be
Μπορεί, λοιπόν, η επέλαση του κορωνοϊού να συμβάλει στη βιωσιμότητα του fashion industry, αλλά και στη διαμόρφωση νέων τάσεων; Για την απάντηση ίσως απαιτείται λίγο περισσότερος χρόνος, ωστόσο, είναι αλήθεια ότι η πανδημία πάτησε ένα γερό pause στην καταναλωτική μανία, δημιουργώντας έδαφος για την ανάπτυξη νέων sustainable ιδεών, που στηρίζουν την προστασία του περιβάλλοντος και σταματούν τον υπερκαταναλωτισμό, όχι μόνο του κοινού, αλλά και των ίδιων των brands. Ταυτόχρονα, η μόδα κατάφερε -όπως πάντα- να προσαρμοστεί και να εναρμονιστεί με τις νέες συνθήκες που επέβαλε η επικαιρότητα, συστήνοντας στον κόσμο καλύτερα την athleisure τάση, η οποία μπορεί κάλλιστα ν’ αποτελέσει το νέο must-trend της βιομηχανίας. Ρούχα, δηλαδή, τα οποία διακρίνονται πρωτίστως από άνεση σε σχεδιασμό και πρώτες ύλες, μπορούν να φορεθούν day to night, καλύπτοντας, συγχρόνως, τις ανάγκες για το τι θα φοράς όταν δουλεύεις από το σπίτι, μέχρι το τι χρειάζεσαι όταν η υπαίθρια γυμναστική είναι η μόνη επιλογή. Το μέλλον χαρακτηρίζεται από την αβεβαιότητα, η οποία προκαλεί συναισθήματα έκπληξης. Αυτό δεν είναι καλύτερο από τη φρενίτιδα της επανάληψης;
Το μέλλον της μόδας είναι εδώ, μετατρέποντας όλα όσα «έταζε» τόσα χρόνια σε πραγματικότητα. Περισσότερη βιωσιμότητα, νέα σχεδιαστικά πρότυπα και καινοτόμες τεχνολογίες. Μια ενωμένη βιομηχανία, που εναρμονίζεται πάντοτε με τις συνθήκες της κάθε εποχής. Χρειαζόταν μια πανδημία για να το καταλάβουμε αυτό;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤO ΘΕΜΑ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ GLOW 159 ΙΟΥΝΙΟΣ 2020