fbpixel

Search icon
Search
Masterclass με τον Charles Tesson: 14 "golden" tips που μοιράστηκε μαζί μας ο μετρ της κινηματογραφικής κριτικής
ARTS & CULTURE

Masterclass με τον Charles Tesson: 14 "golden" tips που μοιράστηκε μαζί μας ο μετρ της κινηματογραφικής κριτικής

Η αίθουσα «Παύλος Ζάννας» μεταμορφώθηκε σε ένα δίωρο εντατικό μάθημα τέχνης


Γαλλικό άρωμα μύρισε για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα στο κέντρο της πόλης. Το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδας μάς κάλεσε σήμερα το μεσημέρι σε ένα ελίτ masterclass αφιερωμένο αποκλειστικά στους φοιτητές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με την υπογραφή μιας ιδιαίτερης καλλιτεχνικής προσωπικότητας. Κριτικός και ιστορικός κινηματογράφου, διευθυντής επί μια δεκαετία στην Εβδομάδα της Κριτικής του Φεστιβάλ των Καννών και κριτικός στα Cahiers du Cinéma, ο Charles Tesson φροντίζει πάντα να μεταφέρει μαζί του το διαχρονικό του φλερτ με την έβδομη τέχνη. Η τιμή είναι ακόμη πιο ιδιαίτερη, καθώς αποδίδεται στα εξήντα χρόνια «Εβδομάδας της Κριτικής» στο Φεστιβάλ των Καννών.

charles-tesson.jpg
Charles Tesson | Photo: Michael Guichard

Στην αριστοκρατική αίθουσα «Παύλος Ζάννας» στον πέμπτο όροφο του ιστορικού «Ολύμπιον» είχαμε μια εμπειρία μοναδικής διδασκαλίας μετά την πρωινή προβολή της γαλλικής ταινίας του 2021 «Σθένος/Robuste», σε σκηνοθεσία - σενάριο Κονστάνς Μεγιέ/Constance Meyer και πρωταγωνιστές τους Gérard Depardieu, Déborah Lukumuena. Θερμές οικοδέσποινες ήταν η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ελιζ Ζαλαντό μαζί με την Σύμβουλο κινηματογράφου του γαλλικού ινστιτούτου, Fanny Aubert Malaurie.

Αιώνιο πάθος για την μεγάλη οθόνη

Γεννημένος στη La Châtaigneraie της Δυτικής Γαλλίας ταξιδεύει στον κόσμο από τότε που θυμάται τον εαυτό του κρατώντας πάντα σημειώσεις με σκέψεις, απορίες και συγκινήσεις. Πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του «La Semaine de la Critique», διδάσκει ιστορία και αισθητική του κινηματογράφου, παράλληλα με τη δουλειά του ως κριτικός. Ο Charles Tesson μιλάει για τον δημιουργικό πλούτο του σύγχρονου κινηματογράφου, καθώς και για την εμπειρία του ως πρόεδρος του Aide aux Cinémas du Monde, που υποστηρίζει έργα μυθοπλασίας μεγάλου μήκους, κινούμενα σχέδια και δημιουργικά ντοκιμαντέρ. Ο πρώτος του μεγάλος ενθουσιασμός ξεκινά όταν ήταν κινηματογραφικός δημοσιογράφος, καθώς του χάρισε την εναρκτήριο γραμμή για να αποφασίσει να γίνει κριτικός κινηματογράφου.

«Γιατί επιλέγει κάποιος να γίνει κριτικός κινηματογράφου; Ποιους κανόνες δεοντολογίας είναι σημαντικό να ακολουθεί; Πώς φτιάχνεται και πώς λειτουργεί ένα κριτικό κείμενο;»

Τα «χρυσά» tips του Charles Tesson

img-20220331-122640-01.jpeg
Charles Tesson

1. «Μέσα από την κριτική ο κριτικός κινηματογράφου ανακαλύπτει τον εαυτό του»

2. «Είναι σημαντικό ο κριτικός κινηματογράφου να εντοπίσει τη δική του προσέγγιση την ώρα της συγγραφής μιας κριτικής για μια ταινία και όχι να τα καταγράφει όλα, όπως του έρθουν στο μυαλό του εκείνη τη στιγμή. Είναι αναγκαίο να ανακαλύψει τον τρόπο που θα προσεγγίσει το μοντάζ και το στοιχείο της αφήγησης, καθώς και να αξιολογήσει τους τρόπους με τους οποίους μεταφέρει ο δημιουργός την κεντρική ιδέα του»

3. «Είναι απαραίτητο να παρατηρήσουμε και να μελετήσουμε το πώς μια ταινία βλέπει τον θεατή της, γιατί τις περισσότερες φορές εκείνος φτιάχνει μια εικόνα για την πλοκή και το σημείο που μπορεί να τον οδηγήσει μια ταινία»

4. «Κάτι που δεν μου αρέσει είναι το γεγονός ότι κάποιες φορές οι κριτικοί φαίνονται σαν να είναι εξυπνότεροι από τον δημιουργό»

5. «Ως θεατής θεωρώ τον εαυτό μου «σφουγγάρι» και αυτό χρησιμοποιώ στη δουλειά μου»

6. «Αν δεν νιώθουμε πλέον περιέργεια πρέπει να εγκαταλείπουμε την δουλειά του κριτικού»

7. «Κάθε ταινία είναι μια συνάντηση μεταξύ του τι περιμένουμε από τον θεατή και τι από τον κινηματογράφο»

8. «Δεν πιστεύω ότι ο στόχος είναι οι τέλειες ταινίες»

9. «Η κριτική μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που παράγονται οι ταινίες κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ»

10. «Εμένα μου αρέσει να ταξιδεύω και επί τόπου να γνωρίζω μια ταινία. Δε θέλουν όλοι οι κριτικοί να παρακολουθούν τις επιτόπιες εξελίξεις σε κάθε χώρα»

11. «Οι δουλειά του κριτικού περιλαμβάνει μεγάλα διαστήματα μοναξιάς και απομόνωσης»

12. «Είναι σημαντικό να γράφουμε κριτικούς μονολόγους που και αυτό είναι κριτική και γινόμαστε αναγνώστες της δικής μας κριτικής»

13. «Δεν μου αρέσουν οι κριτικές γεμάτες αρνητικά σχόλια. Μπορούμε να πούμε και να σχολιάσουμε κάτι θετικό που θα εντοπίσουμε»

14. «Εμένα μου αρέσει να κρατάω πολλές σημειώσεις και γράφω όταν βλέπω μια ταινία ώστε να καταλάβω τι συναισθήματα μου προκαλεί».