Το πιο ασφαλές σηµείο του κόσµου µου...». Έτσι χαρακτηρίζει ο Χρήστος Κρανιώτης το σπίτι του. Ο χώρος που αγκαλιάζει τον σκύλο και τον γάτο του. Που συλλαµβάνει τις ωραιότερες ιδέες. Που µαγειρεύει, διαβάζει, ηρεµεί, υποδέχεται φίλους, διακοσµεί. Που νιώθει ερωτευµένος και ήσυχος. Μπαίνοντας στο σπίτι του η αίσθηση του οικείου είναι διάχυτη παντού. Μια οικογενειακή κατοικία στη Θεσσαλονίκη χτισµένη στη δεκαετία του ‘80, είχε ένα διαθέσιµο διαµέρισµα στον δεύτερο όροφό της. Ένας άδειος και αδιαµόρφωτος καµβάς. Ο εικαστικός Γιάννης Παλατζίδης αναλαµβάνει να βάλει την υπογραφή του δυναµικά στο εσωτερικό, όπου µέσα από µια σειρά συζητήσεων προέκυψε αυτό το ολόλευκο σπίτι. Μόνες λεπτοµέρειες µαύρου, οι δοκοί στήριξης της στέγης που αφήνεται αποκαλυµµένη, καθώς και ο αρµός στο πλακάκι, που διατρέχει τολµηρά όλο το σπίτι. «Τη συγκεκριµένη κατοικία την επέλεξα για την ποιότητα ζωής που ένιωθα ότι µπορεί να µου προσφέρει. Κοντά στο δάσος. Με οικεία και αγαπηµένα πρόσωπα τριγύρω. Μια οικογενειακή κατοικία, που, όµως, είχα την ευκαιρία να την αναδείξω µε µια άλλη προσέγγιση, πιο σηµερινή και φρέσκια. Φυσικά, υπό την επίβλεψη του Γιάννη Παλατζίδη, ο οποίος σεβάστηκε την όψη και το παρελθόν του κτίσµατος, προσθέτοντας την ανατρεπτική καλλιτεχνική του µατιά στο εσωτερικό, εξασφαλίζοντας έναν χώρο φωτογενή, ευρύχωρο, µε ανέσεις για όλους όσοι το ζούµε καθηµερινά».
Ένα δηµιουργικό παιχνίδι η όλη διαδικασία διαµόρφωσης του χώρου. Πλήθος έργων τέχνης και design αντικειµένων, που έχουν αποκτηθεί σε βάθος χρόνου, καθώς και νέες προσθήκες, δηµιουργούν έναν φωτεινό και ζωηρό χώρο. ∆ύο δωµάτια δίχως πόρτες για να δίνεται η αίσθηση του loft. ∆ιαχωρισµός σε δύο επίπεδα, που υπογραµµίζει το σαλόνι, τη βιβλιοθήκη και το γραφείο. Ένα µικρό δωµάτιο που διαµορφώνεται σαν walking closet κι ένα ακόµη για τα πιο χρηστικά ήδη ενός νοικοκυριού, ολοκληρώνουν τη σκέψη του καλλιτέχνη, συνθέτοντας έναν εύκολο, φωτογενή και δηµιουργικό χώρο. Εξωτερικά, ο εικαστικός -σεβόµενος ό,τι προϋπήρχε- πρόσθεσε φυτά και µία σύγχρονη ανοιγόµενη πέργκολα, καθώς και οµπρέλες, για να δώσει την αίσθηση παραθεριστικής κατοικίας. Κι όλα ξεκίνησαν µε χαρτί και µολύβι. «Το σχεδιάσαµε σε χαρτί µε τον Γιάννη απ’ την αρχή. ∆ιαλέξαµε τα κατάλληλα υλικά. Τις υφές και τα χρώµατα. Ήρθανε φίλοι και το είδαν. Και µετά, παλιά και νέα έπιπλα που έψαχναν το σωστό µέρος να τοποθετηθούν. Έργα που µας χάρισαν φίλοι. Άλλα και δικά µας. Εκείνα που αποκτήθηκαν σε ταξίδια ή στην επίσκεψη µιας έκθεσης. Μέχρι να µετακοµίσει και ο σκύλος µου και να πάρει όλος ο χώρος ζωή. Και µετά, άπειρα τραπέζια. Συζητήσεις. Ένα πήγαινε-έλα που δεν το αλλάζω µε τίποτα». Αγαπηµένη του γωνιά είναι το γραφείο στο σαλόνι, τοποθετηµένο ανάµεσα σε τροπικά και άλλα φυτά. Καθώς και όλες οι πολυθρόνες πλάι σ’ ένα επιδαπέδιο φωτιστικό, που του θυµίζουν ότι έχει ένα µισοτελειωµένο βιβλίο που ζητάει να το ολοκληρώσει. «Λατρεύω όλα τα κεραµικά που έχει φιλοτεχνήσει ο Γιάννης ή αποκτήθηκαν από workspaces Ελλάδας κι εξωτερικού κι έχουν ιδιαίτερη σηµασία για µένα. Το σπίτι των ονείρων µου, βέβαια, είναι ένα ρετιρέ, σε ψηλοτάβανη οικοδοµή του 1900, µε θέα το Central Park, στο Upper West Manhattan, και θα ήταν θα ήταν ένας καλός λόγος ν’ αφήσω το σπίτι µου εδώ».
Όπως λέει κι ο ίδιος, από µικρός ήξερε ότι θ’ ασχοληθεί µε τις τέχνες. Γρήγορα ανακάλυψε ότι ο πιο εύκολος τρόπος έκφρασης γι’ αυτόν είναι το γράψιµο, ενώ καταπιανόταν µε όλες τις παραστατικές τέχνες. «Μέσα από µια διαδικασία πειραµατισµού σε διάφορα ακαδηµαϊκά και άλλα πεδία, κατέληξα στη δηµιουργία του Kristiboni, ενός σύγχρονου εργαστηρίου ζωγραφικής και δηµιουργικής έκφρασης για παιδιά, εφήβους κι ενήλικες. Από το 2011, αισθάνοµαι ότι δηµιουργώ, µαθαίνω και µεταφέρω γνώσεις, από και προς όλες τις ηλικίες. Μιλάω για όλα εκείνα που µε απασχολούν ως άνθρωπο, µε όχηµα τις τέχνες της ζωγραφικής, της φωτογραφίας και της ποίησης. Με το πέρασµα του χρόνου νιώθω ότι έχω εξελιχθεί ως καλλιτέχνης και ως άνθρωπος. Ότι έχω µάθει να επικοινωνώ τα συναισθήµατα και τις σκέψεις µου. Εκατοντάδες µαθητές, πλήθος δράσεων κι εκθέσεων µε την υπογραφή ή τη συµµετοχή µας. Εκπαιδευτικά ταξίδια και καλλιτεχνικές συναθροίσεις είναι µια σφαιρική περιγραφή της δουλειάς αυτής». Η συνεχής εναλλαγή εικόνων. Η αναζήτηση νέων ερεθισµάτων και πηγών γνώσης. Η επικοινωνία µε άλλους ανθρώπους -µαθητές, δασκάλους, συνεργάτες, κοινό- για την αµεσότερη και πληρέστερη οργάνωση και υλοποίηση απαιτητικών καλλιτεχνικών projects. Η ισορροπία µεταξύ του εκπαιδευτικού χαρακτήρα και του εικαστικού πλαισίου είναι µερικά από τα ιδιαίτερα στοιχεία που αγαπάει στο επάγγελµά του. Αν και δεν έχει motto, το mantra του για να αντιµετωπίσει µια δύσκολη µέρα είναι... «Θα το αντιµετωπίσουµε κι αυτό».
Αbout: Ο Χρήστος Κρανιώτης, µε το τέλος των σπουδών του στη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ., παρακολούθησε µαθήµατα σ’ εργαστήρι δηµοσιογραφίας. Για χρόνια εργάστηκε ως συντάκτης σε εφηµερίδες και περιοδικά. Το 2011, δηµιούργησε το δικό του εργαστήρι ζωγραφικής και δηµιουργικής γραφής µαζί µε τον εικαστικό Γιάννη Παλατζίδη, ενώ συµµετείχαν σε πλήθος εκθέσεων και διαγωνισµών ζωγραφικής σε Ελλάδα κι εξωτερικό. Το 2016, κυκλοφόρησαν το πρώτο τους βιβλίο για παιδιά µε τίτλο «Το Τσίρκο της Ευρώπης». Από το 2015 έως το 2018, παρακολούθησε σεµινάρια στη σχολή φωτογραφίας Στερέωση, ενώ το 2017, συµµετείχε στο workshop φωτογραφίας της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών “Postcards From Home”. Παράλληλα, ολοκλήρωσε σεµινάριο φωτογραφίας του MoMA, µε εισηγήτρια τη Sarah Meister. Από τον Σεπτέµβρη του 2018, παρακολουθεί µεταπτυχιακό πρόγραµµα στη «∆ιοίκηση Πολιτιστικών Μονάδων». Παράλληλα, προετοιµάζει την έκδοση του project “Other words”, µε κείµενα και φωτογραφίες για την αποδοχή της διαφορετικότητας.
MY FAVORITES
Σχεδιαστής μόδας: Alexander Mc Queen
Οίκος μόδας: Calvin Klein
Καλλιτέχνης: Lucio Fontana
Έργο τέχνης: Concetto Spaziale, Αttese του Lucio Fontana
Άρωμα: Sun, Jil Sander
Αξεσουάρ: Τα γυαλιά μυωπίας μου, Romeo Gigli
Βιβλίο: Το Παλτό, Νικολάι Γκόγκολ
Details για τον χώρο: Πολλά φυτά και βιβλία, έργα τέχνης, άνετα καθίσματα και επιδαπέδιος φωτισμός
Χρώμα: Πράσινο
Gadget: MacBook Pro 16’’
Φετίχ: Βιβλία για αρχιτεκτονική και design
Εστιατόριο: Trattoria da Rocco, Sant’ Ambrogio Market, Φλωρεντία
Ξενοδοχείο: Hesperia Barcelona Del Mar, Βαρκελώνη
Μουσείο - Gallery: Fotografiska, Στοκχόλμη
Πόλη: Νέα Υόρκη
Hashtag: #kristiboni
Παρακολουθήστε το βίντεο από την υπέροχη φωτογράφηση:
Κεντρική φωτογραφία: Ο Χρήστος Κρανιώτης - Στο καθιστικό, η κίτρινη πολυθρόνα του Vermeer Panton κάνει έντονο διάλογο με τη φούξια πολυθρόνα της Moroso (Area Domus). Στον τοίχο, πρωταγωνιστούν έργα τέχνης διάφορων δημιουργών από Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ εντυπωσιακά είναι τα κεραμικά του Γιάννη Παλατζίδη και άλλων δημιουργών.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΙΩΑΝΝΑ ΡΟΥΦΟΠΟΥΛΟΥ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ GLOW 156 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020