Πόση σημασία έχει να βλέπεις τη ζωή σε gros plan; Πόσο δύσκολο είναι να κρατάς σταθερή πορεία, όταν όλα αλλάζουν; Και πόσο κοστίζει να παραμένεις αληθινός, ειδικά σ’ έναν χώρο όπως αυτόν των media; Η Νίκη Λυμπεράκη δεν διάλεξε τον εύκολο δρόμο. Πρόταξε το ήθος της, προτίμησε να προχωρά με συνέπεια και τελικά αναδείχθηκε για όλα αυτά που είναι και μπορεί.
Aν και δεν χρειάζεται πολλές συστάσεις, η Νίκη Λυμπεράκη είναι από εκείνα τα σπάνια «φαινόμενα» της δημοσιογραφίας που καταπιάνονται εξίσου επιτυχημένα με κάθε μέσο. Στο MEGA, παρουσιάζει τη «Μεγάλη Εικόνα», μια εκπομπή με μερικές από τις πιο ξεχωριστές συνεντεύξεις που έχουν γραφτεί ποτέ μπροστά στον τηλεοπτικό φακό. Στα Παραπολιτικά 90,1, κλείνει ραντεβού «Στον Αέρα» με τους ακροατές καθημερινά, πιάνοντας το νήμα της ημέρας με συνεντεύξεις, ρεπορτάζ, σχόλια και μουσική. Στο Βήμα, καταθέτει εβδομαδιαίως τη δική της άποψη πάνω σε θέματα επικαιρότητας, με την ακρίβεια και την αλήθεια που απαιτούν οι καιροί. Όλα ταυτόχρονα. Όλα πετυχημένα και με τη χαρακτηριστική αυθεντικότητα που τη διακρίνει.
Μαζί μιλήσαμε ανοιχτά για τις ρίζες, τις αλλαγές, τις μάχες που δίνονται πίσω από τις κάμερες, αλλά και για εκείνα τα μικρά πράγματα που τελικά μετράνε περισσότερο από όλα.
Κατάγεστε από τη Λευκάδα. Αισθανθήκατε ποτέ ότι σας διαφοροποιούσαν οι ρίζες σας;
Θα μπορούσα να μιλάω ώρες για τη Λευκάδα – για τα χρώματα, τις γεύσεις και τις μουσικές της. Θα συγκρατήσω, όμως, τον τοπικισμό μου. Είναι μεγάλη τύχη να έχεις εικόνες από τη ζωή στο χωριό, από την αρχή των πραγμάτων και την επαφή με τη γη. Το βλέπω σήμερα ακόμη πιο καθαρά μέσα από τα μάτια του γιου μου, όταν του εξηγώ πώς φτιάχνεται το ψωμί ή πόση δουλειά χρειάζεται για να γίνει η ελιά λάδι και να φτάσει στο τραπέζι μας. Αυτή η γνώση, ειδικά όταν είναι βιωματική, σε κρατά γειωμένο και σου θυμίζει ποιος και τι αξίζει πραγματικά τον σεβασμό.
Σήμερα γιατί λέτε πως η δημοσιογραφία ήταν ο δρόμος σας αντί της υποκριτικής;
Ήμουν στο δεύτερο έτος της Νομικής όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να δω από κοντά πώς δουλεύει μια εφημερίδα –στα «Νέα» τότε– και μαγεύτηκα. Πιστεύω ακράδαντα στην «οικονομία» της ζωής· τα πράγματα βρίσκουν τον δρόμο τους, αρκεί να πορεύεσαι με αλήθεια και να προσπαθείς για το καλύτερο, ακόμη κι αν δεν το έχεις πλήρως σχηματοποιήσει μέσα σου. Έτσι, ξεκίνησε κάτι που έμοιαζε τυχαίο, αλλά τελικά ήταν απόλυτα ταιριαστό. Για την υποκριτική που λέτε, είναι αλήθεια ότι προετοιμάστηκα να δώσω εξετάσεις στο Εθνικό Θέατρο, αλλά δεν βρήκα το κουράγιο να ολοκληρώσω τη διαδικασία. Η «οικονομία» της ζωής που λέγαμε... Δεν ήταν εκείνος ο δρόμος μου.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη έμπνευση στη ζωή σας ή η στιγμή που σας άλλαξε;
Είναι δύο διαφορετικά πράγματα αυτά, νομίζω. Αντλώ έμπνευση καθημερινά από τη δουλειά μου ή από τη δουλειά άλλων συναδέλφων που θαυμάζω. Τώρα, στο δεύτερο σκέλος, θα σας έλεγα πως με άλλαξε καθοριστικά μια πολυετής περιπέτεια υγείας που βιώσαμε στην οικογένειά μου πριν από πολλά χρόνια. Ήμουν γύρω στα 26 όταν ξεκίνησε και, με πολύ επώδυνο τρόπο, όπως συμβαίνει με όλους μας σε τέτοιες περιπτώσεις, με δίδαξε τι είναι πραγματικά σημαντικό στη ζωή: η υγεία και οι στιγμές ευτυχίας που μας χαρίζονται με όσους αγαπάμε. Όλα τα υπόλοιπα έπονται. Αυτό το τόσο αυτονόητο πράγμα συχνά το ξεχνάμε οι άνθρωποι.
Μιλάτε για τη «μεγάλη εικόνα» τόσο ως τίτλο της εκπομπής σας στο Mega TV όσο και στη σκέψη σας. Πώς βρίσκετε τη λεπτομέρεια μέσα στη «Μεγάλη Εικόνα»;
Μα προϋπόθεση για να δεις οτιδήποτε, ακόμη και τη λεπτομέρεια, είναι να βλέπεις τη μεγάλη εικόνα. Αλλιώς, το μυαλό εστιάζει σε λεπτομέρειες που, εκτός πλαισίου, είτε δεν βγάζουν νόημα είτε μπορεί και να παραπλανούν. Υπήρχε μια ενδιαφέρουσα καμπάνια προ ετών στη Βρετανία, που έδειχνε ακριβώς αυτό. Ο θεατής έβλεπε έναν νεαρό να σπρώχνει στο έδαφος έναν καλοντυμένο κύριο που κρατούσε έναν χαρτοφύλακα. Η πρώτη εντύπωση ήταν ότι επρόκειτο για κλέφτη. Μετά, με ένα ζουμ άουτ, πρόβαλλε η μεγάλη εικόνα που έδειχνε ένα βαρύ αντικείμενο να πέφτει κατά πάνω τους. Τότε, λοιπόν, καταλάβαινε κανείς πως ο νεαρός έσπευσε να σπρώξει τον άνδρα για να του σώσει τη ζωή. Χωρίς τη μεγάλη εικόνα δεν έχουν νόημα οι λεπτομέρειες.
Τι σας ενθουσιάζει αυτήν τη στιγμή επαγγελματικά;
Με ενθουσιάζουν οι εισαγωγές που ετοιμάζουμε φέτος στη «Μεγάλη Εικόνα». Είναι ένα φορμάτ που πρώτη φορά το δοκιμάζουμε. Μια συμπυκνωμένη παρουσίαση -με δηλώσεις, στοιχεία και εικόνες- της ουσίας κάποιων θεμάτων, που μέσα σε λίγα λεπτά δίνουν στον τηλεθεατή μια ολοκληρωμένη εικόνα. Έχουν πολλή δουλειά, όμως τα χαιρόμαστε πολύ στην ομάδα μας.
Ως γυναίκα στα media, ποιες είναι οι «μάχες» που έχετε δώσει και ποιες είναι αυτές που θεωρείτε ότι δεν είδαν όλοι;
Είναι ακριβές πως η ισότητα δεν έχει κατακτηθεί ούτε στον δικό μας χώρο. Κάποιοι λένε πως μια γυναίκα χρειάζεται να προσπαθήσει περισσότερο για να πείσει για την επαγγελματική της επάρκεια. Διαφωνώ με την περιγραφή. Δεν είναι θέμα προσπάθειας, νομίζω. Έχει να κάνει με το πώς, κάποιες φορές, άνδρες σε θέση εξουσίας αντιλαμβάνονται τις γυναίκες ως επαγγελματίες, κι ως ανθρώπινα όντα ακόμη. Όταν η οπτική τους είναι προβληματική, όση προσπάθεια και να καταβάλλει καθεμιά από εμάς, δεν έχει σημασία. Θα σας έλεγα χαριτολογώντας πως σε σειρά κλάδων υπάρχει δυστυχώς ακόμη μια αξίωση, κατά κάποιον τρόπο, «η γυνή να φοβήται τον άνδρα», και ως εκ τούτου να επιστρατεύει αυτά που στερεοτυπικά θα αποκαλούσε κανείς «γυναικεία soft skills». Πρέπει να εκδηλώνεις θαυμασμό, να επιστρατεύεις την κολακεία ή και να δείχνεις πως έχεις ανάγκη τη στήριξη, για να κερδίζεις την εύνοια. Όλα αυτά δεν ήταν ποτέ του γούστου μου, κι αυτό είχε κάποιες φορές συνέπειες, ενίοτε βαριές. Αλλά, είπαμε. Ο καθένας είναι αυτός που είναι. Ξέρετε, όλο αυτό έχει να κάνει και με την κουλτούρα εταιρικής διακυβέρνησης που λείπει από τις περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Ένα από τα καλά τού να εργάζεσαι στον μεγαλύτερο όμιλο ΜΜΕ -όπως ευτυχώ τα τελευταία χρόνια- είναι και αυτό: ότι τέτοιες συμπεριφορές δεν έχουν θέση.
Ποια είναι τα επόμενά σας βήματα;
Δουλεύουμε πάνω σε ένα καινούριο τηλεοπτικό project για το MEGA, που με έχει ενθουσιάσει. Είναι πολύ διαφορετικό απ’ ό,τι έχω κάνει έως σήμερα, και ελπίζω ο κόσμος να το καλοδεχτεί.
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΛΑΝΙΔΗΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2025
