Η επανάληψη ενός outfit, το να φοράτε ένα ρούχο πάνω από μία φορά σε ένα συγκεκριμένο περιβάλλον, αποτελεί ένα faux pas που χρονολογείται από... πότε ακριβώς; Όλοι γνωρίζουμε ότι το απόλυτο "fit" ενός look έχει το κόστος του: δεν μπορεί να επαναληφθεί!
Αν η εφηβεία σας συμπίπτει με την ταινία της Lizzie McGuire, πιθανότατα σας στοιχειώνει ακόμα η πιο χαρακτηριστική της ατάκα: "Lizzie McGuire, επαναλαμβάνεις τα σύνολά σου!"
@ryyinlnlxtx #foryou ♬ original sound - ryyinlnlxtx
Αυτή η ατάκα, που ειπώθηκε από την "κακιά" Kate Sanders, εδραίωσε επιδέξια την επανάληψη ρούχων ως «ενδυματολογική απαγόρευση» για μια ακόμη γενιά. Και, χάρη στο TikTok και το Instagram, αυτή η γενιά έχει πολύ περισσότερες ευκαιρίες για να διαπράξει τις βασικές αμαρτίες της, καθώς και μια σειρά από influencers για να συγκριθεί. Η ντροπή του να χαρακτηριστεί κάποιος outfit repeater - κάποτε σε μεγάλο βαθμό επιφυλασσόταν για διασημότητες που εμφανίζονταν στις φυλλάδες - ισχύει πλέον για όλους όσους δημοσιεύουν, συν τους οπαδούς τους. Το αποτέλεσμα; Φοράμε, αγοράζουμε και πετάμε ρούχα με αστραπιαία ταχύτητα.
Για τις διασημότητες, τους influencers και τους επαγγελματίες της βιομηχανίας της μόδας που παρευρίσκονται τακτικά σε εκδηλώσεις και πάρτι υψηλής προβολής, η πίεση να ντυθούν για να εντυπωσιάσουν είναι δεδομένη. Άλλωστε, μέρος της δουλειάς τους είναι να δείχνουν ωραίοι: αυτό σημαίνει ότι πρέπει να φοράνε τα πιο σύγχρονα ρούχα σχεδιαστών, τα οποία, τις περισσότερες φορές, τους έχουν δανείσει ή τους τα έχει χαρίσει κάποια μάρκα. Είναι λογικό να φορούν ένα ρούχο μόνο μία φορά.
Εκτεθειμένοι σε μια συνεχή ροή περιεχομένου για αγορές από τις προσωπικότητες που βλέπουμε στην οθόνη, δεν είναι περίεργο που νιώθουμε πίεση να αγοράσουμε κατ' εξακολούθηση. Η έρευνα "State of Fashion" του Business of Fashion για το 2022 αναφέρει ότι "το 74% των καταναλωτών δηλώνει ότι τώρα επηρεάζεται περισσότερο στο να ψωνίζει μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης απ' ό,τι πριν από την πανδημία και το 70% αναφέρει τα ρούχα ως μία από τις κατηγορίες προϊόντων που ψωνίζει περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης". Σύμφωνα με την Arielle Van-Mballa, μοντέλο και δημιουργό περιεχομένου, οι fit pics και τα OOTDs που βλέπουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι πάντα όπως φαίνονται. Κάποιοι από τους φίλους της "θα αρχειοθετήσουν αναρτήσεις στο Instagram που φορούν ένα συγκεκριμένο ρούχο, ώστε να μπορούν να το επαναλάβουν" χωρίς να τους κατηγορήσουν. "Ως κάποιος που ενδιαφέρεται να είναι βιώσιμος, είναι ένας συνεχής πονοκέφαλος όταν νιώθεις ότι πρέπει να αποδίδεις συνέχεια μέσω νέων ρούχων", αποκαλύπτει στο Highsnobiety. "Προσπαθείς όχι μόνο να παραμείνεις εντός του προϋπολογισμού αλλά και να δείξεις κάτι καινούργιο στο κοινό σου".
Μιλώντας για προϋπολογισμό, η στρατηγικός σύμβουλος κοινωνικών μέσων και συγγραφέας Rachel Lewis επισημαίνει το "σημαντικό ταξικό στοιχείο" που παίζει ρόλο στον αγώνα για τη διατήρηση μιας αειθαλούς γκαρνταρόμπας. "Υπάρχουν άνθρωποι που βγάζουν "λεφτά κανονικών ανθρώπων" και προσπαθούν να έχουν τις ίδιες προβολές και τον ίδιο έπαινο με τους πλούσιους ανθρώπους", λέει. "Μπορεί να νιώθετε ότι είναι αδύνατο να συμβαδίζετε και να είστε στην τάση, επειδή κυριολεκτικά είναι". Αυτό έχει κάνει ορισμένους ενδυματολογικά φιλόδοξους να στρέφονται στη γρήγορη μόδα, μια βιομηχανία που ενθαρρύνει τους καταναλωτές να δίνουν προτεραιότητα στην τάση έναντι της ποιότητας και της βιωσιμότητας. Άλλοι χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες "αγοράζω τώρα, πληρώνω αργότερα", όπως η Klarna, η Afterpay και η Affirm, οι οποίες βοηθούν τους αγοραστές που έχουν έλλειψη μετρητών να πάρουν δάνεια για ακριβά αντικείμενα (και μερικές φορές τους οδηγούν σε χρέη).
Όλοι θέλουμε να συμμορφωνόμαστε σε κάποιο βαθμό, αλλά αυτό δεν χρειάζεται να σημαίνει ότι συμβιβαζόμαστε με τις αξίες μας στη διαδικασία αυτή. Το οφείλουμε στον εαυτό μας να μην προσπαθούμε να συμβαδίσουμε σε ένα σύστημα που μας κάνει να αποτυγχάνουμε εξ ορισμού, αλλά αναγνωρίζω επίσης ότι είναι δύσκολο επειδή θέλουμε να δείχνουμε καλά. Θέλουμε να μας σέβονται στη ζωή μας και στη δουλειά μας.
Τι λέει λοιπόν για εσάς το να φοράτε το ίδιο πράγμα δύο φορές; Ότι δεν έχετε την πολυτέλεια να αγοράσετε καινούργια ρούχα; Ή ότι πιστεύετε ότι τα ρούχα είναι φτιαγμένα για να φοριούνται; Οριστικά και αντικειμενικά, δεν υπάρχει τίποτα εγγενώς κακό στο να επαναλαμβάνετε σύνολα. Θα το πούμε πιο δυνατά για ακόμη μια φορά: Το να φοράμε το ίδιο ντύσιμο πάνω από μία φορά είναι ένα φυσιολογικό μέρος της ρουτίνας μας, το οποίο έχουμε μάθει να αποστρέφεται.