fbpixel

Search icon
Search
Αργύρης Ξάφης: Πώς ο δημιουργός πίσω από τον Αίαντα του Σοφοκλή οδηγήθηκε στη σκηνοθεσία της εμβληματικής παράστασης
ARTS & CULTURE

Αργύρης Ξάφης: Πώς ο δημιουργός πίσω από τον Αίαντα του Σοφοκλή οδηγήθηκε στη σκηνοθεσία της εμβληματικής παράστασης

Η οποία συγκέντρωσε πλήθος κόσμου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου


Αυτό το καλοκαίρι, και συγκεκριμένα στις 29 και στις 30 Ιουλίου, ο εμβληματικός Αίαντας του Σοφοκλή έλαβε χώρα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου. Μια παράσταση που κέντρισε το ενδιαφέρον του κοινού και ανέδειξε τη μετωπική σύγκρουση δύο αντίθετων κόσμων. Ο Αίας, ένας από τους ιστορικούς τραγικούς ήρωες, χάνει τη ζωή του και μαζί του πεθαίνει μια ολόκληρη εποχή για την ανθρωπότητα. Ο Σοφοκλής καταγράφει στον Αίαντα μια οριακή στιγμή στην ανθρώπινη ιστορία - τη στιγμή κατά την οποία ένας νέος κόσμος αναδύεται κι ένας παλιός κατακρημνίζεται. Στην παράσταση θαυμάσαμε επί σκηνής τους Δημήτρη Ήμελλο, Δέσποινα Κούρτη, Γιάννη Νταλιάνη, Εύη Σαουλίδου, Στάθη Σταμουλακάτο, Χρίστο Στυλιανού, Νίκο Χατζόπουλο κ.ά.

Ο κ. Ξάφης, δημιουργικός και αεικίνητος όπως πάντα, συζήτησε μαζί μας για την πηγή έμπνευσής του γι' αυτό το έργο, ενώ αποκάλυψε τι είναι αυτό που βρήκε στο πρόσωπο του πρωταγωνιστή, συνδέοντάς τον άρρηκτα με τον γοητευτικό τραγικό ήρωα!

Τι σας οδήγησε στη σκηνοθεσία του «Αίαντα»; 

Τη μελέτη πάνω στο κείμενο την ξεκίνησα πριν από χρόνια, χωρίς να ξέρω αν θ’ ανέβει ως παράσταση. Αυτό που με «τράβηξε» δεν ήταν ότι δεν παίζεται συχνά, αλλά ότι βρήκα κάποιες συνθήκες που μου φάνηκαν πολύ πρωτότυπες κι ενδιαφέρουσες.

aef2022-aias-at-karol-jarek-09-gallery.jpg
Αίαντας του Σοφοκλή | Στάθης Σταμουλακάτος & Δημήτρης Ήμελλος

Και ποιες ήταν αυτές; 

Πρώτον, είναι το μοναδικό έργο στο αρχαίο δράμα που τρέχει σε πραγματικό χρόνο πολέμου. Ήθελα να ψάξω πώς αυτό μπορεί ν’ αποτυπωθεί μέσα από την ποίηση που προκαλεί η πραγματικότητα του θεάτρου. Επίσης, μου τράβηξε το ενδιαφέρον ο ίδιος ο ήρωας, ένας άνθρωπος που είναι πάντα το «Νο 2» μετά τον Αχιλλέα. Ξαφνικά, απ’ αυτόν τον δευτεραγωνιστή ακούς μερικά από τα πιο βαθιά φιλοσοφικά ποιήματα. Ειδικά, ένας μονόλογός του θεωρώ πως είναι ο κορυφαίος στο αρχαίο δράμα. Τρίτον, έχει μια ενδιαφέρουσα δομή. Ξεκινάω από το δεύτερο μέρος, δίνοντας αξία στο κομμάτι του αποχαιρετισμού. Με ενδιαφέρει πολύ η μεταβλητότητα και η ροή του χρόνου.

Ως προς την επιλογή των ηθοποιών; 

Για τον Αίαντα, αν δεν είχα αυτόν που ήθελα, που ήταν ο Στάθης Σταμουλακάτος, δεν ξέρω αν θα καταπιανόμουν με το έργο. Για μένα έχει κάτι πυρηνικό με τον ήρωα. Η επιλογή του είναι ένα επιπλέον hint για την ανάγνωσή μου για την παράσταση.

shutterstock-1039722751.jpg
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Ποια άλλα καλλιτεχνικά δρώμενα ξεχωρίζετε; 

Τη συναυλία του Nick Cave, στην οποία δεν μπόρεσα να πάω, τους Pet Shop Boys στο Thievery Corporation και το Osmosis Tourne του Ευριπίδη Λασκαρίδη στη Μικρή Επίδαυρο, τις ίδιες ημερομηνίες με εμάς.