Ένα μεγάλο αφιέρωμα στον αντισυμβατικό, πρωτοπόρο και τολμηρό σκηνοθέτη Πάνο Χ. Κούτρα, έναν από τους σημαντικότερους εκφραστές του ελληνικού queer cinema, διοργανώνει το 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από τις 31 Οκτωβρίου έως τις 10 Νοεμβρίου 2024. Το Φεστιβάλ θα απονείμει στον Πάνο Χ. Κούτρα τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο για το σύνολο της προσφοράς του στο σινεμά, ενώ το αφιέρωμα με τίτλο To αληθινό σινεμά του Πάνου Χ. Κούτρα θα δώσει την ευκαιρία στο κοινό να προσεγγίσει εκ νέου έναν σπουδαίο δημιουργό, ο οποίος αποδομεί και ξαναχτίζει με τρόπο πρωτότυπο, τρυφερό και συγκινητικό την ελληνική κοινωνία και οικογένεια.
Σημειώνει ο Πάνος Χ. Κούτρας: «OMG! Αφιέρωμα και τιμητικός Χρυσός Αλέξανδρος; Ελπίζω να μην γνωρίζετε κάτι που εγώ αγνοώ! Μια μεγάλη τιμή αλλά ταυτόχρονα και μια τεράστια ευκαιρία να αναζητήσω τον χαμένο χρόνο ανάμεσα στις μεγάλου μήκους ταινίες που γνωρίζουν όλοι και τις χαμένες μικρού μήκους που δεν έχει δει κανείς. Περισσότερο απ’ όλα, μια επιστροφή στους αγαπημένους μου φίλους και συνεργάτες, αυτούς που με πίστεψαν και στους outsiders που υπήρξαν πάντα οι ήρωές μου στη ζωή και στις ταινίες, και με συνόδευσαν σε αυτό το walk on the wild side που λέγεται σινεμά».
Στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα προβληθούν οι πέντε μεγάλου μήκους ταινίες του διεθνούς φήμης έλληνα σκηνοθέτη: Η επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά (1999) σε επετειακή ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια για τα 25 χρόνια από την πρώτη προβολή, Αληθινή Ζωή (2004) σε επετειακή ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια για τα 20 χρόνια από την πρώτη προβολή, Στρέλλα (2009) σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια, Xenia (2014) και Dodo (2022), αλλά και μικρού μήκους ταινίες του που δεν έχουν προβληθεί ξανά στην Ελλάδα. Στον πυρήνα των ταινιών του βρίσκονται οι στενοί δεσμοί που δημιουργούμε με τους γύρω μας, αλλά και οι εμπειρίες και τα βιώματα που ορίζουν την ύπαρξή μας. Η συμπερίληψη, η αποδοχή του διαφορετικού, η μετανάστευση και η ενσωμάτωση, η ανάγκη οικοδόμησης της προσωπικής ταυτότητας, η σύγκρουση με τις στερεοτυπικές προκαταλήψεις, καθώς και το παράλογο της ζωής και η διαφυγή του ονείρου, είναι ορισμένες από τις θεματικές που συναντούμε στο έργο του Πάνου Χ. Κούτρα.
Στη διάρκεια του Φεστιβάλ, μία ολόκληρη ημέρα θα είναι αφιερωμένη στον Πάνο Χ. Κούτρα. Το Φεστιβάλ, σε συνεργασία με το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, θα πραγματοποιήσει προβολές, συζητήσεις και workshops για φοιτητές, ενώ το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει σπάνιες μικρού μήκους ταινίες του αγαπημένου δημιουργού.
Επίσης, ο Πάνος Χ. Κούτρας θα παραδώσει masterclass με επίκεντρο την queer ταυτότητα στο σινεμά του, στο πλαίσιο της ενότητας Iconic Talks powered by Mastercard. Ο καταξιωμένος έλληνας κινηματογραφιστής θα συζητήσει, μεταξύ άλλων, με το κοινό του Φεστιβάλ για τις άγνωστες πτυχές του έργου του, τις πολύτιμες εμπειρίες του από τα σχεδόν 25 χρόνια διαδρομής στον ελληνικό κινηματογράφο, τις queer αναπαραστάσεις στις ταινίες του, καθώς και τις επιρροές και τις αναφορές που έχουν διαμορφώσει τη σκηνοθετική του ματιά.
Το περιοδικό του Φεστιβάλ Πρώτο Πλάνο θα μεταμορφωθεί σε φανζίν και θα είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στον Πάνο Χ. Κούτρα.
Who is who
Ο Πάνος Χ. Κούτρας γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Κινηματογράφο στο London Film School και στη Σορβόννη 1. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και στο Παρίσι. Το 1995 ίδρυσε την εταιρεία παραγωγής 100% Synthetic Films. Οι ταινίες του έχουν προβληθεί στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του εξωτερικού και έχουν αποσπάσει πλήθος τιμητικών διακρίσεων και βραβείων. Πιο συγκεκριμένα, Η Επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου στο Σίτζες, η Αληθινή Ζωή έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, η Στρέλλα
συμμετείχε στο τμήμα Panorama της Μπερλινάλε, τo Xenia συμμετείχε στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα των Καννών, ενώ το Dodo προβλήθηκε επίσης στις Κάννες, στο ειδικό τμήμα Cannes Premiere.
The Posters
Tα πόστερ του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τα οποία υπογράφει η γνωστή εικαστικός Στέλλα Καπεζάνου και συνομιλούν με το μεγάλο αφιέρωμα του 65ου ΦΚΘ «Εμείς, το τέρας» και αναδεικνύουν τις διαφορετικές εκφάνσεις της γυναικείας ύπαρξης.
Με τα λόγια της δημιουργού: «Στο έργο Corn Maidens, 2024 (Οι Παρθένες του Καλαμποκιού) επιδίωξα να αποτυπώσω διαπολιτισμικά σύμβολα, δημιουργώντας μια εικαστική γλώσσα όπου μυθολογικές και ψυχολογικές αναφορές ενώνονται σε έναν χορό-ωδή στη θεϊκή γυναικεία δύναμη, αλλά και στη Μητέρα Φύση, με τη διττή της ιδιότητα ως δημιουργού (θρεπτικό καλαμπόκι) αλλά και καταστροφέα (φωτιά). Η ζωγραφική μου σκηνή συνδυάζει τις “παρθένες” που αφιερώνουν τα νιάτα τους στην προσευχή για τη νέα σοδειά –σύμφωνα με τις παραδόσεις των ιθαγενών λαών της Αμερικής–, με το καλαμπόκι ως καρπό που δίνει ζωή και χρησιμοποιείται στις τελετές, το αίμα ως σημάδι πόνου αλλά και έναρξης ενός νέου κύκλου ζωής, τα κοράκια ως σύμβολα του πνεύματος, αγγελιοφόρους ανάμεσα στις διαστάσεις, αλλά και διφορουμενους προστάτες ενάντια στο κακό (όπως άλλωστε και οι μαύρες γάτες). Τα δικά μου θηλυκά “τέρατα” τυλίγονται στις φλόγες, σε μία κόλαση-πάρτι, λαμπερή και φιλήδονη, όπου εν έτει 2024, μπορούν πλέον να την απολαμβάνουν».