Φέτος, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά αναδείχθηκε νικητής στα διεθνή βραβεία Red Dot Awards ο ταλαντούχος βιομηχανικός designer από τη Ρόδο, Λευτέρης Τσαμπικάκης, για τον πρωτότυπο σχεδιασμό ενός wine bar stool, που κινείται ανάμεσα στο σύγχρονο και το αφαιρετικό στοιχείο. Ο ίδιος συνεργάζεται με εταιρίες και επιχειρήσεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό και δηλώνει θαυμαστής της δημιουργικής διαδικασίας και των πειραματισμών. Εκτός από τα Red Dot Awards, η δουλειά του έχει αναγνωρισθεί διεθνώς, με βραβεία όπως τα Silver International Design Award 2016 και Bronze A Design Award 2015. Μιλήσαμε για τη σημασία που έχει για τον ίδιο μια τέτοια αναγνώριση, τη φιλοσοφία γύρω από το σχέδιο και τις πηγές έμπνευσής του.
Πες μου δυο λόγια για τη βράβευση και το σχέδιο.
Το σχέδιο που πρόσφατα βραβεύτηκε με Red Dot Award 2017 αφορά το concept για ένα σκαμπό μπαρ, που είχα σχεδιάσει σε συνεργασία με το The Black Adder Pub στην Ρόδο. Στόχος μου ήταν να δημιουργήσω ένα σκαμπό απλό, ευέλικτο και ελαφρύ, τόσο στην υπόστασή του όσο και οπτικά. Η έμπνευση προήλθε προφανώς από το σχήμα που έχει ένα μπουκάλι κρασί, ένα σχήμα απλό και αναγνωρίσιμο. Ο σκελετός του αποτελείται από μεταλλικούς σωλήνες συγκολλημένους μεταξύ τους, διαμορφωμένους έτσι, ώστε να δημιουργείται η οπτική εντύπωση ενός τρισδιάστατου wireframe μοντέλου ενός μπουκαλιού. Με αυτό τον τρόπο έχουμε την ελάχιστη χρήση υλικού και τη μέγιστη χρήση κενού (αρνητικού) χώρου.
Τι σημαίνει για σένα αυτή η βράβευση;
Τα βραβεία είναι απλά ένας τρόπος προώθησης των σχεδίων και των προϊόντων, λειτουργούν σαν ένα εργαλείο marketing, τόσο για τους σχεδιαστές όσο και για τις εταιρίες/επιχειρήσεις. Επίσης, είναι μια προσωπική επιβεβαίωση για τον σχεδιαστή, ότι η δουλειά του αναγνωρίζεται. Από εκεί και πέρα δεν σημαίνει κάτι περισσότερο, είναι απλά ένα κομμάτι της δουλειάς και όχι αυτοσκοπός.
Ποια είναι η σχεδιαστική φιλοσοφία σου;
Κάθε αντικείμενο σχεδιάζεται με σκοπό να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες και να επιτύχει συγκεκριμένους στόχους. Δηλαδή, αντιλαμβάνομαι τον σχεδιασμό σαν μια δημιουργική διεργασία έρευνας, μελέτης, πειραματισμού και κατανόησης που έχει σαν στόχο την ικανοποίηση των ανθρώπινων αναγκών. Κάθε προϊόν οφείλει να είναι εύχρηστο, λειτουργικό και ταυτόχρονα να έχει αισθητικό ενδιαφέρον -και όλα αυτά να είναι δεμένα σε ένα ενιαίο και αδιαίρετο σύνολο. Προσωπικά προσπαθώ τα σχέδια μου να είναι όσο πιο απλά γίνεται αλλά και όσο το δυνατόν πρωτότυπα και αυθεντικά, μιλώντας είτε για τη χρήση και τη λειτουργία είτε για την αισθητική. Μου αρέσει πολύ να δουλεύω με βασικά γεωμετρικά σχήματα και να χρησιμοποιώ φυσικά υλικά, όπως είναι το ξύλο και το μέταλλο.
Πώς σχολιάζεις την ελληνική σκηνή του design σε σχέση με αυτήν του εξωτερικού;
Η Ελλάδα δυστυχώς δεν είναι ένας εύφορος τόπος για τους βιομηχανικούς σχεδιαστές και ειδικότερα τη χρονική περίοδο που διανύουμε. Παρόλα αυτά υπάρχουν πολλοί ταλαντούχοι designers που κάνουν καταπληκτική δουλειά και βλέπω, ότι γίνονται συνεχώς προσπάθειες για την προώθηση του αντικειμένου. Tο κλειδί για την ανάπτυξη του κλάδου στην Ελλάδα είναι η συλλογικότητα και η εξωστρέφεια.
Από τι εμπνέεσαι;
Η έμπνευση μπορεί να προέλθει από οτιδήποτε. Μπορεί να είναι ένα σχήμα, μια ιδέα μια έννοια ή ένα αντικείμενο. Γενικά οποιοδήποτε ερέθισμα μπορεί να πυροδοτήσει έναν συλλογισμό που θα καταλήξει σε ιδέα. Βέβαια, στις περισσότερες περιπτώσεις η βασική πηγή έμπνευσης είναι οι άνθρωποι για τους οποίους σχεδιάζεις και το αντικείμενο του σχεδιασμού αυτό καθ' αυτό, δηλαδή η ιστορία πίσω από το project.