fbpixel

Search icon
Search
Συνέντευξη με την Ελληνίδα αρχιτέκτονα που ξεχωρίζει στη Νέα Υόρκη
DESIGN

Συνέντευξη με την Ελληνίδα αρχιτέκτονα που ξεχωρίζει στη Νέα Υόρκη

Η Κωνσταντίνα Τσιάρα είναι η απόδειξη ότι πρέπει κανείς να κυνηγά τα όνειρά του


Η Κωνσταντίνα Τσιάρα μεγάλωσε και σπούδασε στη Θεσσαλονίκη. Αποφοίτησε από το τμήμα Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, ενώ κατά τη διάρκεια των σπουδών της βρέθηκε στο Παρίσι να μελετά και να ανακαλύπτει τη Ρομποτική Αρχιτεκτονική. Επέκτεινε την ακαδημαϊκή της εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο Berkeley στην Καλιφόρνια της Αμερικής, όπου ήρθε σε επαφή με το 3D printing και την τεχνολογία του Virtual Reality. Projects της έχουν φιλοξενηθεί σε εκθέσεις και συνέδρια στο Παρίσι (AAN+1), το Βελιγράδι (Going Digital) και την Αθήνα (Research & Art). Ακόμα,συμμετείχε στη δημιουργία και υλοποίηση apps και εξελιγμένων 3D προγραμμάτων στην Αμερική. Μαζί με την Tanya Mekker και την ILM, εταιρεία οπτικών εφέ παγκόσμιου βεληνεκούς που συμμετείχε στις παραγωγές Star Wars και Harry Potter, δημιούργησε το VRScope, μια σύνδεση για εφαρμογές Virtual Reality που απευθύνεται σε ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες. Έχει εργασθεί στους Emerging Objects στο Σαν Φρανσίσκο, στο αρχιτεκτονικό γραφείο EZCT Architecture & Research στο Παρίσι (τα projects τους εκτίθενται στην γκαλερί Pompidou), στους Omniview στη Αθήνα και στη Nimand Architects στη Θεσσαλονίκη. Αυτή την περίοδο βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, όπου εργάζεται στο αρχιτεκτονικό γραφείο Workshop/APD. Με πείσμα, θέληση και δίψα για μάθηση και προσωπική εξέλιξη, η Κωνσταντίνα κατάφερε να κάνει τα όνειρά της πραγματικότητα. 

Εμείς, μιλήσαμε μαζί της κι εκείνη μας μετέδωσε τον παλμό της τεχνολογίας και την αγάπης της για το design μέσα από μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη. Γνωρίστε, λοιπόν, την αρχιτέκτονα που θριαμβεύει στη Νέα Υόρκη...

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την αρχιτεκτονική; 

Θεωρούσα πολύ ελκυστικό να μπορείς να είσαι δημιουργικός και να εκφράζεσαι μέσα από αυτό που κάνεις. H αρχιτεκτονική μπορεί να συνδυάσει τις θετικές επιστήμες με την τέχνη και αυτό είναι πολύ σημαντικό για μένα. 

Στα πλαίσια των σπουδών σας, βρεθήκατε στο Παρίσι, όπου έγινε και η πρώτη σας επαφή με τη Ρομποτική Αρχιτεκτονική. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτό τον κλάδο, ο οποίος είναι σχετικά άγνωστος, ειδικά στην Ελλάδα. Πώς θα τον περιγράφατε;

Η ρομποτική αρχιτεκτονική συνδυάζει το design με την κατασκευή. Ουσιαστικά, πρέπει να σχεδιάσεις μια κατασκευή, έχοντας στο μυαλό σου το πώς θα μπορέσει να την υλοποιήσει ένα robot. Πρόκειται για μια τεχνολογία που καινοτομεί στην αρχιτεκτονική. Ο απώτερος στόχος της ρομποτικής, είναι να εξελίξει το design, είτε όσον αφορά τον καινοτόμο σχεδιασμό, είτε τη μείωση του κόστους και του χρόνου κατασκευής, την εύρεση πιο οικολογικών λύσεων ή ακόμα και να προσδώσει νέες ιδιότητες στο αντικείμενο. 
robotic-fabricated-weaving-structure.jpg
Ρομποτική δομή ύφανσης

Γιατί επιλέξατε να επικεντρωθείτε στις νέες τεχνολογίες;

Πιστεύω ότι η αρχιτεκτονική έχει έναν αρκετά διαχρονικό χαρακτήρα και συνεχίζει να ικανοποιεί τις ίδιες ανάγκες, παρότι οι σημερινές συνθήκες ζωής έχουν αλλάξει σημαντικά τον τελευταίο αιώνα. Υπάρχει πολύ μεγάλη τεχνολογική ανάπτυξη, η οποία μπορεί να «εξελίξει» την αρχιτεκτονική κι ελπίζω ότι όλη αυτή η τεχνολογία θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία καινοτόμου και πιο «έξυπνου» design, που θα μπορέσει με τη σειρά του να λύσει αστικά και κοινωνικά προβλήματα.

Συμμετείχατε στη δημιουργία του Potterware, μιας 3D εφαρμογής που επιτρέπει στον χρήστη να σχεδιάσει τα δικά του κεραμικά αντικείμενα. Πρόκειται, θα λέγαμε για ένα «πάντρεμα» παράδοσης και τεχνολογίας;

Ναι, είναι ένα πάντρεμα ενός «προϊστορικού» υλικού με έναν καινοτόμο τρόπο κατασκευής. Η ιδέα ξεκίνησε από τον πειραματισμό με διάφορα οικολογικά υλικά, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για 3D printing. Μέχρι σήμερα, τα πιο διαδεδομένα υλικά για το σκοπό αυτό είναι σύνθετα πλαστικά, νέα υλικά που είναι λιγότερο οικολογικά και πολύ πιο ακριβά από τον πηλό. Το Potterware είναι ένα λογισμικό, σχεδιασμένο για παραγωγή 3D printed αποτελεσμάτων, με κεραμικά υλικά και βασίζεται στην ιδέα ότι χρησιμοποιούμε την τεχνολογία για να επαναπροσδιορίσουμε και να εξελίξουμε ήδη υπάρχουσες τεχνοτροπίες.




3d-printed-joint.jpg
Κατασκευή 3d printing

Με την τεχνολογία να εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς, πώς καταφέρνετε να παράγετε συνεχώς δημιουργικές ιδέες;

Μου αρέσει να μαθαίνω και να πειραματίζομαι με νέες ιδέες και τεχνολογίες. Ακολουθώ πολύ ενεργά την κοινότητα που ασχολείται με τεχνολογία στην αρχιτεκτονική και η δουλειά όλων είναι κίνητρο και πηγή έμπνευσης. Επίσης, οι γλώσσες προγραμματισμού βοηθούν πολύ στον τομέα που είμαι. Πρόκειται για ένα βασικό εργαλείο για να δοκιμάσει κανείς διάφορα μέσα, τεχνοτροπίες και παρέχει ατελείωτες δυνατότητες πειραματισμού και δημιουργικότητας. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να δουλεύω σε κάτι που με εμπνέει και να εξελίσσομαι συνεχώς μέσα σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον.

Εργάζεστε στη Workshop/APD, μια εταιρεία που ασχολείται με το design πολυτελών κατοικιών και ξενοδοχείων στη Νέα Υόρκη. Περιγράψτε μας μια τυπική μέρα στη δουλειά σας.

Στη Workshop/APD ασχολούμαι κυρίως με νέες ιδέες και τεχνολογίες οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν σε πραγματικά projects. Η εταιρία μπορεί να έχει ειδίκευση σε κατοικίες και ξενοδοχεία, όπως είπατε, πρόσφατα όμως έχει κάνει στροφή σε ένα μεγάλο εύρος νέων τεχνολογιών στον σχεδιασμό και στη κατασκευή. Είναι αρκετά ευρύς ο τομέας των τεχνολογιών που χρησιμοποιούμε, με αποτέλεσμα να έχω διαφορετικές αρμοδιότητες ανάλογα με το project. Έτσι, τη μία μέρα μπορεί να ασχολούμαι αποκλειστικά με design, όπου θα προσπαθήσουμε να εντάξουμε στο γενικό concept ενός πιο κλασικού κτιρίου, στοιχεία πρωτοποριακού design. Σε άλλα projects μπορεί να ασχοληθώ με την χρήση προγραμματισμού, ώστε να συστηματοποιηθούν κάποιες σχεδιαστικές διαδικασίες, ενώ καθημερινά αξιοποιώ την τεχνολογία και το Virtual Reality για καινοτόμους τρόπους αναπαράστασης των projects.
2018-03-26-colinmiller-88-90-lex-0010-8539-v2.gif
Workshop/APD

Θεωρείτε ότι κυριαρχούν ακόμα στον χώρο της τεχνολογίας διακρίσεις όσον αφορά στο γυναικείο φύλο και την κλίση του στον τομέα;

Τον ένα χρόνο που πέρασα στην Καλιφόρνια, ένιωσα ένα μεγάλο κύμα υποστήριξης προς όλες τις κοινωνικές ομάδες που δεν είχαν ίσες ευκαιρίες εργασίας στο παρελθόν, μεταξύ των οποίων και οι γυναίκες. Η κοινωνία και οι εργοδότες στηρίζουν έμπρακτα τις ιδέες και προσπάθειες νέων γυναικών, που αποτελούν μειονότητα στο χώρο της τεχνολογίας. Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και στην αρχιτεκτονική, το ποσοστό των γυναικών είναι χαμηλότερο αν κοιτάξει κανείς υψηλόβαθμες θέσεις ή συμμετοχή σε ακαδημαϊκά συνέδρια.

 Έχετε βιώσει εσείς κάτι αντίστοιχο;

Μέχρι τώρα στις σπουδές και στα εργασιακά περιβάλλοντα που δούλεψα ένιωσα ότι υπήρχε αξιοκρατία και σεβασμός σε όλους, ανεξάρτητα από την ταυτότητα τους. Ίσως στο εργοτάξιο να είναι λίγο δύσκολο για μια γυναίκα, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού. Πιστεύω πως μεγάλες εταιρίες και πανεπιστήμια πρέπει να συνεχίσουν να δίνουν ενεργά υποστήριξη στις κοινωνικές ομάδες που δεν έχουν ίσες ευκαιρίες. Να κρίνουμε και να δεχόμαστε τη δουλειά και την άποψη του καθενός, χωρίς να μας ενδιαφέρει η ταυτότητα του.

Είναι η Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για όποιον θέλει να ασχοληθεί επαγγελματικά με κάτι αντίστοιχο και πρωτοποριακό, όπως το δικά σας αντικείμενο;

Σε ακαδημαϊκό επίπεδο υπάρχουν πολλοί Έλληνες φοιτητές οι οποίοι ενδιαφέρονται για νέες τεχνολογίες στο design. Ο κύριος λόγος που οι νέες τεχνολογίες είναι δύσκολο να εφαρμοστούν τόσο γρήγορα στην αρχιτεκτονική στην Ελλάδα είναι ότι δεν είμαστε τόσο έτοιμοι να πειραματιστούμε με κάτι που μπορεί να μην είναι 100% χρηστικό από την πρώτη στιγμή χρήσης του. Και εδώ το ζήτημα είναι περισσότερο οικονομικό, παρά όσον αφορά τη νοοτροπία – η επένδυση σε μια νέα τεχνολογία γίνεται μόνο όταν μπορεί να αποδώσει στο σχεδιασμό ή στην κατασκευή, που είναι απόλυτα λογικό. 




void-mykonos-rJSSb.jpg
Void, Μύκονος

Έχετε ζήσει και εργασθεί στο San Francisco, τη Νέα Υόρκη και το Παρίσι. Ποια πόλη ξεχωρίζεται για την αρχιτεκτονική και το design της και γιατί; 

Το San Francisco είναι η “Μέκκα” της τεχνολογίας και επισκιάζει όλους τους υπόλοιπους τομείς ακόμα και το design. Είναι μοναδικό μέρος γιατί όλοι προσπαθούν να αλλάξουν το «φυσιολογικό» τρόπο που δουλεύει κάτι, φέρνοντας την καινοτομία. Το Παρίσι ξεχωρίζει για την κουλτούρα του και το ενδιαφέρον του. Ο κόσμος εκεί ενημερώνεται για το design και το θεωρεί ζωτικής σημασίας, με αποτέλεσμα να φιλοξενεί πολλές εκθέσεις, events ακόμα και προσωρινά installations από "starchitects", δηλαδή τους αρχιτέκτονες που είναι τόσο διάσημου και θεωρούνται σχεδόν celebrities. Το Παρίσι σε κλίμακα κτιρίου έχει μοναδική αρχιτεκτονική και για αυτό, το κύριο ενδιαφέρον είναι η αποκατάσταση παλαιών κτιρίων. Προσωπικά, όντας αρχιτέκτονας που με ενδιαφέρει η έρευνα σε καινούργιες τεχνολογίες, ξεχωρίζω τη Νέα Υόρκη, καθώς πρωτοστατεί σε αυτόν τον τομέα.  

Ποια είναι το αγαπημένο σας μέρη στη Θεσσαλονίκη, την πόλη απ’ όπου ξεκινήσατε την καριέρα σας, τα οποία ξεχωρίζετε για την αισθητική τους και γιατί;

Πιστεύω ότι η ανάπλαση της νέα παραλίας έχει αναβαθμίσει σημαντικά την «αισθητική» της Θεσσαλονίκης. Θεωρώ ότι είναι μια μοναδική διαδρομή που διατηρεί την επιβλητική γραμμικότητα του θαλάσσιου μετώπου, δημιουργώντας παράλληλα διαφορετικές «εμπειρίες» με την εναλλαγή των υλικών, της φύτευσης και των οπτικών φυγών. Όποιος επισκέπτεται την πόλη κρατάει την ανάμνηση της βόλτας στην παραλία και των χρωμάτων στην ανατολή ή τη δύση του ήλιου. 

Ονειρεύεστε να συνεργαστείτε με κάποιον συγκεκριμένο αρχιτέκτονα στο μέλλον;

Αδιαμφισβήτητα, με τη Νeri Oxman για το μοναδικό τρόπο με τον οποίο συνδυάζει τις νέες τεχνολογίες στο design, αλλά και την κατασκευή με βάση τις ιδιότητες των υλικών και τη βιολογία.
inomo-1b.jpg
Κατασκευή για την εταιρεία INOMO στη Θεσσαλονίκη

Μέχρι τώρα, ποια θεωρείτε ότι ήταν η πιο σημαντική στιγμή στην πορεία σας;

Για πρώτη φορά όταν πήγα στο Παρίσι και δούλεψα με τον Startup Advisor και διακεκριμένο ομιλητή Philippe Morel, που ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία για μένα. Ενθουσιάστηκα με τις εξελιγμένες τεχνολογίες που μέχρι τότε δε γνώριζα ότι υπήρχαν στην αρχιτεκτονική. Επίσης, ο Morel είχε (και έχει) τόση όρεξη και αγάπη για τη δουλειά του και αυτό με ενέπνευσε και μου έδωσε κίνητρο να ασχοληθώ με την έρευνα του. Ίσως σε κάποιο άλλο στάδιο της δουλειάς μου να κατάφερνα περισσότερα σε ανάλογες συνθήκες, αλλά το κίνητρο και η όρεξη να δουλέψω στις νέες τεχνολογίες ξεκίνησε στο Παρίσι.
mycocoon07-3fsRe.jpg
Cocoon, Μύκονος


Ποια συμβουλή θα δίνατε στους νέους που επιθυμούν να υλοποιήσουν τα οράματα τους;

Να θέτουν συγκεκριμένους στόχους και να σχεδιάζουν το πώς μπορούν να τους υλοποιήσουν. Είναι πολύ σημαντικό να βρεις ποια είναι η πορεία για να φτάσεις τους στόχους σου, ακόμα κι αν υπάρχουν πάρα πολλά στάδια μέχρι να τους επιτεύξεις.

Μοιραστείτε μαζί μας τα σχέδιά σας για το μέλλον.

Θέλω να συνεχίζω να πειραματίζομαι με τεχνολογικές καινοτομίες στο design και παράλληλα να προσπαθώ να τις εφαρμόσω σε πραγματικά projects. Ελπίζω στο μέλλον να δουλέψω σε κάτι που ακόμη δεν υπάρχει –και ελπίζω να είναι πολύ χρήσιμο για την αρχιτεκτονική!