fbpixel

Search icon
Search
She’s got rhythm: H Μαρίνα Σάττι μιλάει στο Glow λίγο πριν ανέβει στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής
MAGAZINE

She’s got rhythm: H Μαρίνα Σάττι μιλάει στο Glow λίγο πριν ανέβει στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής

Συναντήσαμε την ταλαντούχα τραγουδίστρια και συνθέτρια πριν την πρωτοχρονιάτικη συναυλία της με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης


Πόσο καιρό έχεις να έρθεις στη Θεσσαλονίκη και πώς νιώθεις που θα βρεθείς ξανά εδώ; 

Η αλήθεια είναι ότι ξαναήρθα πρόσφατα, στις αρχές Νοεµβρίου, µε αφορµή το Φεστιβάλ Κινηµατογράφου, όπου και παρουσιάσαµε το «YALLA!» σ’ ένα κλειστό event στην Αίγλη. Είναι πάντα ωραίο να έρχοµαι στη Θεσσαλονίκη. Νοµίζω πως η παρουσία της θάλασσας δίπλα στο κέντρο της πόλης -ίσως µου θυµίζει το Ηράκλειο Κρήτης όπου µεγάλωσα- σχεδόν µου «επιβάλλει» µια διάθεση για χαλαρότητα και ξεκούραση, παρόλο που τις περισσότερες φορές έρχοµαι για επαγγελµατικές υποχρεώσεις.

Το “I Got Rhythm” είναι µία ξεχωριστή πρωτοχρονιάτικη συναυλία στην οποία ερµηνεύεις jazz ακούσµατα και γνωστά τραγούδια από το Χόλιγουντ και το Μπροντγουέι. Πώς τα πας µε αυτά τα είδη µουσικής; 

∆έχτηκα την τιµητική πρόταση να συνεργαστώ µε την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης σε µια συναυλία µε ρεπερτόριο του George Gershwin. Ίσως δεν το αναφέρω συχνά, αλλά µε έναν τρόπο αφετηρία της τωρινής µου πορείας ήταν οι jazz σπουδές µου. Κέρδισα µια υποτροφία για το Berklee College of Music της Βοστόνης τραγουδώντας ένα jazz standard του Charlie Parker, µια µπαλάντα του Bill Evans και αυτοσχεδιάζοντας στο “Blues for Alice”. Στην Αµερική ήρθα σε επαφή µ’ αυτό που ονοµάζουµε “world jazz” κι έτσι τραγούδησα για πρώτη φορά ελληνικό και αραβικό ρεπερτόριο. Στη συνέχεια, άρχισα να µελετώ τα τραγούδια των Βαλκανίων και κάπως έτσι έφτασα πιο κοντά σ’ αυτό που κάνω σήµερα. Αν κι έχει περάσει καιρός από την τελευταία φορά που τραγούδησα κάποιο τραγούδι του Gershwin, λοιπόν, η πρόταση αυτή κινητοποίησε κάτι µέσα µου. Είναι µια πρόκληση και µια αφορµή να δω πού βρίσκοµαι αυτήν τη στιγµή σε σχέση και µε το τζαζ ρεπερτόριο που κάποτε µε καθόρισε τόσο.

1-GdCJM.jpg
Φωτογραφία: @marina_satti

Στα πρώτα σου βήµατα είχες διεκδικήσει και την υποτροφία Μαρία Κάλλας για να σπουδάσεις όπερα στη Βιέννη. Πώς «κολλάει» η όπερα στο παζλ των ενδιαφερόντων σου; 

Η αλήθεια είναι πως µόλις τελείωσα το σχολείο στο Ηράκλειο, µετακόµισα στην Αθήνα για να σπουδάσω Αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ, ενώ ταυτόχρονα ξεκίνησα σπουδές τζαζ µουσικής και κλασικού τραγουδιού στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας. Κάποια στιγµή, µόλις πήρα το δίπλωµά µου στο κλασικό τραγούδι, προσπάθησα να διεκδικήσω την υποτροφία Κάλλας, αλλά δεν τα κατάφερα. Κι έτσι, σε µια περίοδο που ήθελα να φύγω στο εξωτερικό και να περπατήσω σε καινούρια µονοπάτια, δοκίµασα για µια υποτροφία στο Berkley, την κέρδισα και κάπως έτσι βρέθηκα στη Βοστόνη των ΗΠΑ. Η όπερα -ακόµα και σήµερα- είναι µεγάλη µου αγάπη, νιώθω πελώριο δέος απέναντι σε αυτόν τον τεράστιο µουσικό κόσµο, αλλά ως τραγουδίστρια πλέον έχω αποµακρυνθεί πολύ απ’ αυτό και στο κοµµάτι της µελέτης, αλλά και του τρόπου ζωής µου.

Τι άλλο κάνεις αυτόν τον καιρό;

Είµαι στο στούντιο και δουλεύω πάνω σε καινούρια µουσική. Είναι ένα πρότζεκτ µε το οποίο ασχολούµαι τα τελευταία δύο χρόνια και σιγά σιγά φαίνεται να ολοκληρώνεται. Ταυτόχρονα περιοδεύουµε µε το “YALLA!”, ένα show που έχουµε χτίσει από το καλοκαίρι του 2018 και που περιλαµβάνει παραδοσιακούς ήχους αυτής της πλευράς του κόσµου, της Ανατολικής Μεσογείου -ελληνικούς, αραβικούς, βαλκανικούς- σε συνδυασµό µε urban, ποπ και ηλεκτρονικά στοιχεία, χορογραφίες κι αισθητική. Είχα πάντα το όνειρο να µπορώ να ταξιδέψω τον κόσµο µε τη µουσική και φαίνεται σιγά - σιγά να γίνεται πραγµατικότητα. Ως τώρα έχουµε ταξιδέψει σε Γαλλία, Λουξεµβούργο, Ηνωµένο Βασίλειο, Νέα Υόρκη και πρόσφατα, εµφανιστήκαµε στο WOMEX, που πραγµατοποιήθηκε στη Φινλανδία. Κάποιοι από τους επόµενους σταθµούς περιλαµβάνουν τα Trans Musicales Festival, Eurosonic Festival, Womadelaida Festival στην Αυστραλία και Womad Festival στη Νέα Ζηλανδία. Ανυποµονώ να δω τι µας επιφυλλάσσει το µέλλον!

Πώς είναι να δουλεύεις µε πολυπληθείς οµάδες, όπως η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης ή χορωδίες; Και γιατί σου αρέσει αυτό; Κ

άθε οµάδα, µεγαλύτερη ή µικρότερη, είναι ένα κοινωνικό σύνολο, ένας ζωντανός οργανισµός. Και πάντα έβρισκα ενδιαφέρον να δουλεύω µε οµάδες και να τις παρατηρώ. Από πολύ µικρή αγαπούσα τις χορωδίες και τη χορωδιακή µουσική. Τα τελευταία δύο χρόνια, έχω δηµιουργήσει τη γυναικεία χορωδία chόres, µια οµάδα 50 κοριτσιών ηλικίας 13-45 ετών, που έχει µετασχηµατιστεί σ’ ένα καλλιτεχνικό φυτώριο, όπου εκτός από µουσική και πολυφωνικό τραγούδι, µελετάµε και υποκριτική, θεατρικό ρεπερτόριο και χορό µε καταξιωµένους καθηγητές-καλλιτέχνες. Πλέον, έχουµε αναπτύξει και µια σταθερή συνεργασία µε την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής -συγκεκριµένα µε τα εκπαιδευτικά προγράµµατα- και νιώθουµε όλες πολύ ευτυχείς, γιατί µε την αρωγή τους µπορούµε να υπάρχουµε και να εξελισσόµαστε. 

2-pMgPA.jpg
Φωτογραφία: @marina_satti

Από τη µεριά του πατέρα σου έχεις αραβική καταγωγή. Πόσο σε επηρέασε αυτό µεγαλώνοντας και πώς διαχειριζόσουν την ταυτότητά σου;

Σαφώς µ’ έχει επηρεάσει, όπως και το οτιδήποτε µε το οποίο ερχόµαστε σ’ επαφή µέσα στην πορεία µας, και πόσο µάλλον στα παιδικά µας χρόνια. Το θέµα της εξερεύνησης της ταυτότητάς µου ήταν κάτι που πάντα µε απασχολούσε. Όλες αυτές οι διαφορετικές πληροφορίες που δεχόµουν από µικρή, λόγω της διπλής µου καταγωγής, φαίνονταν αντιφατικές και δεν ήξερα πώς να τις τοποθετήσω δίπλα - δίπλα και να τις κάνω να βγάλουν νόηµα. Βασικά έψαχνα να κάνω τον εαυτό µου να «βγάζει νόηµα». Όταν σταµάτησα να τις αντιµετωπίζω ως αντιφατικές, ησύχασα και αποδέχτηκα την ταυτότητά µου. Κι αισθάνοµαι πως αυτή η αποδοχή εισχωρεί ολοένα και περισσότερο και στη µουσική µου.

Από τη µεγάλη επιτυχία του single «Μάντισσα» µέχρι σήµερα έχουν περάσει 2,5 χρόνια. Τι έχει αλλάξει στη Μαρίνα Σάττι µέσα σε αυτό το διάστηµα;

Έχω µάθει να εµπιστεύοµαι. Εµένα, τα συναισθήµατα και το ένστικτό µου, τους ανθρώπους γύρω µου και τη ζωή που τα φέρνει όλα, όταν είναι η ώρα να έρθουν.

Τι εύχεσαι να σου φέρει η νέα χρονιά; 

Εύχοµαι να µπορώ να έχω τους ανθρώπους που αγαπώ γύρω µου, να είµαστε καλά και να δούµε το έδαφος, που εδώ και κάποιο καιρό καλλιεργούµε, ν’ ανθίσει ακόµα περισσότερο.

Θα έλεγες «όχι» σ’ έναν µεγάλο έρωτα; 

Ποιος θα έλεγε «όχι» σ’ έναν µεγάλο έρωτα;

Info: Η πρωτοχρονιάτικη συναυλία της ΚΟΘ “Ι Got Rhythm” θα πραγµατοποιηθεί στις 1 & 2 Ιανουαρίου 2020, στις 19.00, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (αίθουσα Φίλων Μουσικής Μ1). www.tch.gr

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ GLOW 155 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2020