fbpixel

Search icon
Search
Πώς οι εταιρίες-κολοσσοί, Microsoft, Apple και Google θα γίνουν ολοκληρωτικά βιώσιμες μέχρι το 2030
ECO GLOW

Πώς οι εταιρίες-κολοσσοί, Microsoft, Apple και Google θα γίνουν ολοκληρωτικά βιώσιμες μέχρι το 2030

Ενώ μέχρι το 2050 θα καταφέρουν να μετατραπούν σε carbon negative, αποφεύγοντας οποιαδήποτε μόλυνση στο περιβάλλον


Τον Ιανουάριο του 2020, η Microsoft δεσμεύτηκε μέχρι το 2030 να είναι carbon-neutral και μέχρι το 2050 να έχει καταφέρει να είναι carbon negative. Τον Ιούλιο, η Apple δεσμεύτηκε επίσης μέχρι το 2030 να είναι ουδέτερη σε άνθρακα. Το παράδειγμα αυτό ακολουθούν οι Google και Facebook. Όμως τι σημαίνει carbon neutral και carbon-negative; Ποια είναι η διαφορά τους και τι σημαίνει το καθένα πρακτικά;

Carbon Neutral

Όταν μιλάμε για carbon-neutral επιχειρήσεις, απευθυνόμαστε σε εταιρίες που είναι ουδέτερες σε άνθρακα, δηλαδή δεν επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με δικές τους εκπομπές. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με πολλούς τρόπους. Μπορεί η επιχείρηση να εξισορροπεί τις εκπομπές της αφαιρώντας έναν τόνο άνθρακα από την ατμόσφαιρα για καθένα τόνο που παράγει. Διαφορετικά, μπορεί να αντισταθμίσει τις εκπομπές της με επενδύσεις σε έργα που μειώνουν τις εκπομπές αυτές. 

Ακόμα, μπορεί να γίνει net-zero, δηλαδή με μηδενίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και να μεταβεί σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Οι περισσότεροι επικεντρώνονται στο να είναι carbon neutral. Χρηματοδοτούν έργα όπως η κατασκευή υδροηλεκτρικών σταθμών παραγωγής ενέργειας για τη μείωση εκπομπών άνθρακα. Με αυτόν τον τρόπο τελικά επιβραδύνονται τα ανεπιθύμητα carbon emissions.

Microsoft-Carbon Negative

shutterstock-520693948.jpg

Τον Ιανουάριο λοιπόν, η Microsoft ανακοίνωσε ότι δεσμεύεται μέχρι το 2050 να είναι carbon-negative, έχοντας αφαιρέσει μεγαλύτερη ποσότητα άνθρακα από αυτή που έχει εκπέμψει στο περιβάλλον από το 1975, με μια σειρά τεχνολογιών δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα. Μεταξύ άλλων σχεδιάζει να φυτέψει νέα δάση και να επεκτείνει τα ήδη υπάρχοντα. Να δεσμεύσει τον άνθρακα εδάφους, μια διαδικασία επαναφοράς του άνθρακα στο έδαφος. Να δεσμεύσει άνθρακα με βιοενέργεια. Οι αρνητικές εκπομπές καθίστανται δυνατές εάν η ποσότητα του CO2 που αποθηκεύεται ως αποτέλεσμα είναι μεγαλύτερη από εκείνη που εκπέμπεται κατά την παραγωγή, τη μεταφορά και τη χρήση.

«Όσον αφορά τον άνθρακα, η ουδετερότητα δεν αρκεί», δήλωσε ο πρόεδρος της Microsoft Μπράντ Σμιθ. «Ο άνθρακας στην ατμόσφαιρά μας έχει δημιουργήσει μια "κουβέρτα" αερίου που παγιδεύει τη θερμότητα και αλλάζει το κλίμα του κόσμου», πρόσθεσε σε ένα blog. «Εάν δεν περιορίσουμε τις εκπομπές και οι θερμοκρασίες συνεχίσουν να ανεβαίνουν, η επιστήμη μας λέει ότι τα αποτελέσματα θα είναι καταστροφικά».

Apple-Climate Change Promise

Η Apple επιθυμεί την επίτευξη πραγματικής κλιματικής ουδετερότητας (climate neutrality) σε ολόκληρη της επιχείρησης μέχρι το 2030. Ήδη αντισταθμίζει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που δεν μπορεί να αποφύγει, με λύσεις που βασικό άξονά τους έχουν τη φύση, όπως η αναγεννητική γεωργία. Το 2019, 6.400.000 τετραγωνικά πόδια των κτιρίων της Apple αναβαθμίστηκαν. Αποτέλεσμα ήταν η μείωση ανάγκης για ηλεκτρική ενέργεια στο 1/5 και η εξοικονόμηση 27 εκ. δολαρίων. Οι αντισταθμίσεις άνθρακα (carbon offsets) εκτός από το κομμάτι της βιωσιμότητας βοηθάει την απόδοση του κάθε προϊόντος, αλλά συμφέρει και οικονομικά πολλές φορές.

Με στόχο μέχρι το 2030 κάθε συσκευή Apple να έχει zero climate impact (μηδενικό κλιματικό αποτύπωμα), σχετικά τόσο με την αλυσίδα εφοδιασμού της, όσο και με τα ίδια τα προϊόντα της και την ενέργεια που καταναλώνεται για τη χρήση τους, ενσωματώνει περισσότερο ανακυκλωμένο πλαστικό, αλουμίνιο και κασσίτερο. Στο πλαίσιο αυτού του climate change promise, όποια εταιρία θέλει να γίνει προμηθευτής, δεσμεύεται για 100% ανανεώσιμη ενέργεια σχετικά με την παραγωγή προϊόντων Apple εντός 10 χρόνων. Μέχρι το 2030 υπόσχεται να έχει μειώσει 75% τις εκπομπές της σε άνθρακα. Αυτό σχεδιάζει να το κάνει με την αυξημένη χρήση ανακυκλωμένων πρώτων υλών για τα προϊόντα της με νέα solar-panel projects στη Σκανδιναβία, για την τροφοδότηση των κέντρων δεδομένων τους. Με την ανάπτυξη της διαδικασίας τήξης αλουμινίου χωρίς άνθρακα. Τέλος, με ενεργειακά έργα προς όφελος των τοπικών κοινοτήτων.

Google-Net Zero

shutterstock-552493561.jpg

Η Google, από την άλλη, υποστηρίζει ότι είναι ουδέτερη άνθρακα από το 2007. Όλη η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιεί προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σε όλα τα κέντρα δεδομένων της παγκοσμίως έχει λειτουργία carbon free energy. Δηλαδή αντισταθμίζει τα αέρια θερμοκηπίου με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και είναι net-zero από το 2017, αλλά δεν έχει προχωρήσει σε πλήρη εξάλειψη της παραγωγής εκπομπών άνθρακα. Το πλάνο της Google περιλαμβάνει έναν συνδυασμό αιολικής και ηλιακής ενέργειας, μαζί με τεχνητή νοημοσύνη, η οποία θα προβλέπει τις μελλοντικές απαιτήσεις σχετικά με την ηλεκτρική ενέργεια. Στόχος της είναι να αντισταθμίσει τον άνθρακα που έχει εκπέμψει από την ίδρυσή της το 1998 και να τροφοδοτείται μόνο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μέχρι το 2030.

Σε κάθε περίπτωση αναμένουμε να δούμε αν θα κρατήσουν τις climate change υποσχέσεις τους. Όμως, αυτή η έντονη κινητοποίηση, η συνειδητοποίηση της κρισιμότητας της κλιματικής αλλαγής και της δραστηριοποίησης έστω και καθυστερημένα, μπορεί να οδηγήσει μόνο σε θετικά αποτελέσματα και βελτίωση της τωρινής κατάστασης.