fbpixel

Search icon
Search
Ο Δημήτρης Κολιαδήμας μας μιλά για την εξαιρετική πρόσφατη δουλειά της Semiotiκ Design
DESIGN

Ο Δημήτρης Κολιαδήμας μας μιλά για την εξαιρετική πρόσφατη δουλειά της Semiotiκ Design

Για την πόλη της Θεσσαλονίκης και τα 53α Δημήτρια


Tα βραβεία και οι διακρίσεις τους είναι αμέτρητες, οι δουλειές τους συναγωνίζονται η μία την άλλη σε έμπνευση, δημιουργικότητα και ευρηματικότητα. Είναι ένα από τα δημιουργικά γραφεία της Θεσσαλονίκης για τα οποία είμαστε περήφανοι σαν πόλη και ειδικότερα η ομάδα του GLOW, αφού ο Δημήτρης Κολιαδήμας σχεδίασε μαζί με τον Δημητρη Παπάζογλου τότε, το πρώτο τεύχος του περιοδικού. Οι δουλειές της Semiotik Design είναι πάντα ξεχωριστές με τη δική τους ταυτότητα, όπως και η τελευταία τους για τα 53α Δημήτρια που πρόσφατα ολοκληρώθηκαν. Τους ζητήσαμε να μας περιγράψουν τη δημιουργική διαδικασία...

The request

Μας ανατέθηκε ο σχεδιασμός της εικαστικής ταυτότητας και όλων των εφαρμογών των 53ων Δημητρίων, ενός φεστιβάλ που είναι ίσως ο σημαντικότερος πολιτιστικός θεσμός της πόλης μας. Μας ζητήθηκε να επικοινωνήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την παρουσία των Δημητρίων στην πόλη τόσο εικαστικά όσο και πληροφοριακά. Ήταν επιδίωξή μας η κεντρική σύλληψη (concept) να συνδέεται άμεσα με τη Θεσσαλονίκη ως φορέας υλοποίησης αλλά και φιλοξενίας –ως «μήτρα» του φεστιβάλ.

d53-aristotelous-tubes-1.jpg

The inspiration

Η συμβιωτική σχέση του φεστιβάλ με την πόλη ήταν το σημείο εκκίνησης της δημιουργικής μας διαδικασίας. Η έρευνά μας είχε οδηγήσει σε έννοιες όπως «θεμέλιο», «δομικό στοιχείο», «αναπόσπαστο κομμάτι» και άλλες. Κατά σύμπτωση, το ίδιο διάστημα, έτυχε να πραγματοποιούνται έργα ανάπλασης των πεζοδρομίων κοντά στα γραφεία μας. Τα σπασμένα κομμάτια από πλάκες πεζοδρομίου, ένα δομικό στοιχείο της πόλης, έγινε το κεντρικό εικαστικό μας θέμα. Αξίζει να σημειωθεί πως, όταν ζητήσαμε από τους εργάτες ένα από τα κομμάτια που προέκυψαν από την εκτέλεση των εργασιών τους, δίσταζαν να μας το δώσουν καθώς ήθελαν να κρατήσουν «ρετάλια», που θα χρησίμευαν για μελλοντικές ανακατασκευές ή «μπαλώματα». Οι αλληλεπιδράσεις αυτές οδήγησαν σε σκέψεις πάνω στα «δάνεια» του παρόντος προς το μέλλον και στην έννοια της κληρονομιάς (Future–Heritage) και η σκέψη μας γύρω από το project διαμορφώθηκε ως εξής: Η πράξη του τώρα δημιουργεί την κληρονομιά του αύριο. Το μέλλον είναι η κληρονομιά των όσων κάνουμε σήμερα–και ταυτόχρονα, η κληρονομιά που παραλαμβάνουμε ως πολιτιστική παρακαταθήκη επηρεάζει τον τρόπο που αποτυπώνεται το σήμερα και διαμορφώνεται το αύριο. Το αστικό περιβάλλον γίνεται πηγή, προσφέρει την ύλη και η δράση ανοίγει έναν ουσιαστικό και παραγωγικό διάλογο με το μέλλον. Η διερεύνηση των ορίων των υλικών οδηγεί σε μια σύγχρονη τοπιογραφία, με πολλαπλές αναγνώσεις. Ορίζεται ένας καινούριος τόπος που εμπεριέχει την πράξη ως την προοπτική που καθορίζει το μέλλον.

d53-poster-bus-stop.jpg

Take time

Όπως για κάθε project, αφιερώσαμε χρόνο στο να διαβάσουμε, να μελετήσουμε και να κατανοήσουμε κάθε πτυχή του φεστιβάλ αυτού, ξεκινώντας από την ιστορία του και διερευνώντας ποικίλα στοιχεία που συναντήσαμε στην έρευνά μας. Και φυσικά, όπως αναφέραμε παραπάνω, εμπενυστήκαμε και από την αλληλεπίδρασή μας με τον ζωντανό οργανισμό της πόλης.

Paint a picture

Το κεντρικό εικαστικό θέμα των Δημητρίων αποτυπώνεται καταρχήν στην αφίσα της διοργάνωσης. Επιλέξαμε να δημιουργήσουμε δυο αφίσες, μία εικαστική με το κεντρικό μας θέμα και μία τυπογραφική με το πλήρες πρόγραμμα, που λειτουργούσε και πληροφοριακά για τον θεατή. Το ίδιο κεντρικό εικαστικό θέμα εφαρμόστηκε και σε εκτυπώσεις μεγάλων διαστάσεων (banners, λάβαρα, αφίσες στάσεων κ.α.) που αναρτήθηκαν σε κεντρικά σημεία. Οι βασικές έντυπες εκδόσεις είναι δύο: το αναλυτικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων, που υλοποιήθηκε στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, και το λεύκωμα, που περιλαμβάνει αναλυτικές πληροφορίες για κάθε εκδήλωση και τους συντελεστές της και φωτογραφικό υλικό, ενώ λειτουργεί και ως πλήρης καταγραφή της διοργάνωσης. Συμπληρωματικά, σχεδιάστηκαν τρία επιμέρους έντυπα για μουσικά, θεατρικά και εικαστικά events και βέβαια μια μεγάλη γκάμα από χρηστικά έντυπα υλικά, όπως: εισιτήρια παραστάσεων, προσκλήσεις, αυτοκόλλητο συνεργαζόμενων καταστημάτων, εικαστικά προβολής στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Σχεδιάσαμε επίσης αναμνηστικά αντικείμενα όπως κονκάρδες, μολύβια, μπλουζάκια και tote bags. Τέλος, επιμεληθήκαμε την προβολή του φεστιβάλ στην ΔΕΘ, με τον σχεδιασμό του περιπτέρου, και στο κέντρο της πόλης, με πέντε «σωλήνες» τριών μέτρων ο καθένας «ντυμένος» με εικαστικές παραστάσεις και πληροφοριακά στοιχεία.

d53-music-flyer-ZPgfd.jpg

A project to remember

Το χρονικό περιθώριο ήταν πολύ στενό τόσο για τον σχεδιασμό όσο και για την υλοποίηση (εκτυπώσεις–παραγωγές). Το έργο των Δημητρίων απασχόλησε όλη την ομάδα μας επί σχεδόν 3 μήνες, προκειμένου να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα εντός συγκεκριμένων προθεσμιών. Η συνεργασία μας με τον Δήμο ήταν υποδειγματική και δεν αντιμετωπίσαμε αιτήματα για μεγάλες αλλαγές ή ενστάσεις –αντιθέτως ήταν πολύ υποστηρικτικοί. Ωστόσο, ο μεγάλος όγκος παραδοτέων σε συνδυασμό με τα στενά χρονικά περιθώρια ήταν σίγουρα μια μεγάλη πρόκληση.    

What's new

Η εικαστική ταυτότητα των Δημητρίων διαφοροποιείται κάθε χρόνο και ο κάθε δημιουργός συστήνει τη δική του/της οπτική πάνω σε αυτόν τον σημαντικό θεσμό. Πιστεύουμε ότι η πρότασή μας ξεχωρίζει σε σχέση με τις προηγούμενες διότι επιδιώξαμε, πέρα από τη δημιουργία ενός εικαστικού συστήματος, να εισάγουμε μια βαθύτερη σύλληψη και ένα σχόλιο για τον ρόλο του φεστιβάλ στα ελληνικά πολιτιστικά δρώμενα και τη σχέση του με την πόλη που το καθιέρωσε και το φιλοξενεί. Μας άρεσε ιδιαίτερα η κεντρική αφίσα, που από εμάς σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να αναρτηθεί από οποιαδήποτε πλευρά της (360 μοίρες), χωρίς να δοθούν κανενός είδους οδηγίες. Όντως, είδαμε να χρησιμοποιείται με αυτόν τον τρόπο. Άλλοι την κρέμασαν κάθετα, άλλοι οριζόντια, αναδεικνύοντας το δικό μας σχόλιο για την πολύπλευρη φύση του φεστιβάλ.

It was unique

Το πρότζεκτ ξεχώρισε επειδή βασιζόταν σε μια ουσιαστική, βαθύτερη σκέψη –ένα δικό μας «σχόλιο» πάνω στο φεστιβάλ– και αυτό, αν και δεν εξηγήθηκε ούτε “αναλύθηκε”, φαίνεται εκ του αποτελέσματος ότι έγινε αντιληπτό από το κοινό, οδήγησε σε σκέψεις, συζητήσεις και αλληλεπιδράσεις. Παράλληλα, ο συνδυασμός του εικαστικού με το ενημερωτικό στοιχείο οδήγησε σε μια δημιουργική ισορροπία ανάμεσα στις διαφορετικές λειτουργίες του σύγχρονου design και εξυπηρέτησε ουσιαστικά τους στόχους του.

Amazing experience

Πάντα είναι πολύ ωραίο συναίσθημα να βλέπεις τη δουλειά σου παντού γύρω σου, ειδικά όταν δημιουργείς κάτι που θα το εισπράξει ένα πολύ ευρύ κοινό. Ήταν σημαντικό για εμάς τα παραγόμενα να προσφέρουν στους πολίτες και τους επισκέπτες της πόλης μια αισθητικά ευχάριστη εμπειρία αλλά και άρτια πληροφόρηση, αναδεικνύοντας ουσιαστικά τη σημασία του φεστιβάλ και χτίζοντας την ταυτότητά του στη συνείδηση του κοινού.

What’s next

Δουλεύουμε σε μια σειρά από ενδιαφέροντα projects τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, για μια ευρεία γκάμα πελατών, και παραμένουμε ανοιχτοί σε νέες δημιουργικές ιδέες ειδικά όταν προέρχονται από τη χώρα μας, όπου επιλέγουμε να ζούμε και θέλουμε να στηρίζουμε. Ελπίζουμε στο μέλλον να μας ξαναδοθεί η ευκαιρία να σχεδιάσουμε για έναν τόσο μεγάλο θεσμό, γιατί πιστεύουμε στη σημασία του καλού design στον δημόσιο χώρο.

d53-aristotelous-tubes-2.jpg

Ευχαριστούμε πολύ! Η ομάδα της Semiotik Design: Δημήτρης Κολιαδήμας, Ελένη Σαμαρά, Πέννυ Πιπίλη, Θοδωρής Μυρωνίδης, Γεωργία Χαριζάνη, Δημήτρης Γεωργιάδης, Jack Hands, Σηματούλα Γενίτσαρη.

Φωτογραφία: Στέφανος Τσακίρης

adv

GLOW LOVES

Η πρώτη έκθεση γλυπτικής του Karl Lagerfeld έχει αρχαιοελληνικό αέρα
DESIGN NEWS

Η πρώτη έκθεση γλυπτικής του Karl Lagerfeld έχει αρχαιοελληνικό αέρα