fbpixel

Search icon
Search
Νικόλαος Πέντζος: Ο πρόεδρος του «Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αρωγής» μιλάει για τον οργανισμό που προωθεί την κουλτούρα του εθελοντισμού
MAGAZINE

Νικόλαος Πέντζος: Ο πρόεδρος του «Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αρωγής» μιλάει για τον οργανισμό που προωθεί την κουλτούρα του εθελοντισμού

Που την τελευταία δεκαετία αποτελεί γέφυρα ανάμεσα στις επιχειρήσεις και την κοινωνία


Το «Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αρωγής» γιόρτασε πρόσφατα τα δέκα χρόνια από την ίδρυσή του. Η διαδρομή του ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη το 2011 – πιλοτικά, μέσα στους κόλπους του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος. Δύο χρόνια αργότερα, το 2013, αυτονομήθηκε, αποκτώντας τη μορφή της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρίας. Στόχος και αποστολή του ήταν εξαρχής να αποτελέσει δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ επιχειρήσεων και κοινωνίας, αλλά κι έναν βασικό μοχλό όλων των μελών του για την ενεργή προώθηση της κοινωνικής συνείδησης και υπευθυνότητας απέναντι στην κοινωνία και το περιβάλλον. Για τη σύστασή του ένωσαν τις δυνάμεις τους, σ’ ένα πρωτόγνωρο και πρωτοπόρο για την εποχή εκείνη εγχείρημα, οι έξι σημαντικότεροι επιχειρηματικοί φορείς της πόλης: το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο (ΕΒΕΘ), το Βιοτεχνικό (ΒΕΘ) και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών (ΣΒΕ, πρώην ΣΒΒΕ) και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ). Πρόεδρός του είναι ο Νικόλαος Πέντζος, ο άνθρωπος που οραματίστηκε αυτήν τη συνένωση τον καιρό που διατελούσε πρόεδρος του ΣΒΕ.

Μετρώντας μια πολύχρονη καριέρα στον χώρο των επιχειρήσεων, διανθισμένη με διακρίσεις και επιτεύγματα σε διάφορες θέσεις (πρόεδρος ΖΑΝΑΕ ΑΕ, πρώην πρόεδρος ΣΒΕ), ο κ. Πέντζος ενσαρκώνει ιδανικά το μοντέλο του επιχειρηματία του 21ου αιώνα, που διαθέτει κοινωνική και συλλογική συνείδηση, προωθώντας την υγιή, ηθική επιχειρηματικότητα και τα ιδανικά της αλληλεγγύης και της στήριξης των αδυνάμων, ως απάντηση στα προβλήματα που έφερε η παγκοσμιοποίηση στις σύγχρονες κοινωνίες. Η Ελλάδα, άλλωστε, ήταν από τις χώρες που βρέθηκε στο στόχαστρο από τις απαρχές της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, το 2008, που συμβολικά ξεκίνησε με την κατάρρευση της Lehman Brothers. Άνθρωπος της αγοράς, όπως ήταν αναμενόμενο, διέβλεψε το «τσουνάμι» που θα ερχόταν και αποφάσισε να μην παραμείνει ένας απλός θεατής, αλλά να περάσει στην πράξη. Πρότεινε τότε, με βάση τη φιλοσοφία «η ισχύς εν τη ενώσει», να συνθέσουν τις δυνάμεις τους οι επιχειρηματικοί φορείς της πόλης και να ιδρύσουν έναν οργανισμό που θα ασχολείται με την κοινωνική αλληλεγγύη, στέλνοντας ταυτόχρονα μέσα από την κίνηση αυτήν ένα σημαντικό μήνυμα.

Κύριε Πέντζο, μιλήστε μας λίγο για τις δράσεις του «Δικτύου» και σε ποιους τομείς επικεντρώνονται. 

Ξεκινήσαμε το διάστημα 2012-2014, βοηθώντας 20 ιδρύματα, ενδιάμεσους φορείς και συσσίτια, όπου δίναμε μόνο τρόφιμα. Πλέον, το 2021, υποστηρίζουμε πάνω από 100, και σε όλες τις ανάγκες τους, μ’ οτιδήποτε μπορεί να χρειάζεται ένα πολύ μεγάλο σπίτι, όπως ηλεκτρονικές συσκευές, ηλεκτρονικά είδη και έπιπλα, αλλά και ανακαινίσεις, υπηρεσίες, και φυσικά, τρόφιμα. Δύο φορές τον χρόνο ακτινογραφούμε τις ελλείψεις τους και, ακολούθως, τις κατηγοριοποιούμε. Σημειωτέον ότι υπάρχουν και εξειδικευμένες αναγκαιότητες, μεγαλύτερου μεγέθους – όπως ένα νοσοκομείο να χρειάζεται ένα ασθενοφόρο ή την ανακατασκευή μιας πτέρυγας. Στον Δήμο Μαρώνειας, για παράδειγμα, σε συνεργασία με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP), δημιουργήσαμε την πρώτη ράμπα για ΑΜΕΑ για πρόσβαση στην παραλία, έργο για το οποίο είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι.

Πείτε μας δυο λόγια και για τη μεθοδολογία με την οποία λειτουργεί ο φορέας. Πώς γίνεται η κατηγοριοποίηση των αναγκών; 

Αφού, λοιπόν, γίνει μια πρώτη καταγραφή, επικοινωνούμε με τους ανθρώπους και τους οργανισμούς που χρειάζονται βοήθεια και τους απαντάμε αν μπορούμε να συνδράμουμε ή όχι. Μετά την ολοκλήρωση της εκάστοτε δράσης, κρατάμε πλήρες αρχείο από το project και φωτογραφίες σε ψηφιακή μορφή ή σε άλμπουμ, ώστε ανά πάσα στιγμή να γνωρίζουν τα μέλη μας πού πήγαν τα χρήματά τους. Από την πρώτη μέρα επιδιώκουμε να υπάρχει διαφάνεια σε ό,τι κάνουμε. Ο μόνος τρόπος να σε εμπιστευθεί ο κόσμος είναι το ίδιο σου το έργο. Και κάνουμε, πιστεύω, πολύ σημαντικό έργο. Φυσικά, δεν είμαι μόνος μου σε αυτό, είναι όλοι οι πρόεδροι των επιχειρηματικών φορέων, που -πρέπει να το τονίσω- αγκάλιασαν ξανά και ξανά αυτήν την προσπάθεια. Επίσης, η υπεύθυνη του «Δικτύου» από το 2014, η Δέσποινα Κρανίδου, και φυσικά, όλα τα μέλη και οι συνεργάτες μας, που τους ευχαριστώ και προσωπικά, καθώς συνεχίζουν να μας στηρίζουν ανελλιπώς, ακόμη και μέσα στην πανδημία.

pentzos-017-as-MrAU2.jpg

Θα μας δώσετε κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα δράσεων που άφησαν έντονα θετικό κοινωνικό αποτύπωμα;

Όπως σας προανέφερα, το 2015 μάς εμπιστεύθηκε ο αγωγός TAP -η μεγαλύτερη επένδυση που έγινε στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια-, επιλέγοντάς μας ως στρατηγικό του εταίρο σε θέματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Διαχειριστήκαμε πάρα πολλά χρήματα, τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και σε όλο το τόξο απ’ όπου πέρασε ο αγωγός, μέσα από δήμους, κοινότητες και περιφέρειες, και κάναμε πολύ σημαντικό έργο. Αυτή, αν θέλετε, ήταν μία πολύ μεγάλη επιτυχία στο βιογραφικό μας. Μετά το ένα έφερε το άλλο, άρχισαν να μας εμπιστεύονται η μία εταιρία μετά την άλλη. Κάποια στιγμή, το 2018 με 2019, το «Δίκτυο» ανακηρύχθηκε από την UNESCO ως η καλύτερη πρακτική για την Ελλάδα στον τομέα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και καλών πρακτικών. Μάλιστα, υπάρχει και ανάλογη σελίδα στο βιβλίο της εν λόγω οργάνωσης, όπου έχει καταγραφεί η συγκεκριμένη διάκριση.

Το 2020 το Lidl μάς ανακήρυξε στρατηγικό εταίρο του και επεκταθήκαμε πανελλαδικά. Κάναμε μία συνεργασία στον Δήμο Αθηναίων και μοιράζουμε συσσίτια σε 450 οικογένειες του δήμου. Πριν από τρία χρόνια αποφασίσαμε να μπούμε στην πλατφόρμα “Act for Greece” της Εθνικής Τράπεζας και να βοηθήσουμε σε συσσίτια και αυτήν τη στιγμή έχουμε χιλιάδες ωφελούμενους τον μήνα σε όλη τη χώρα.

Ένα έργο για το οποίο, όμως, είμαι πολύ συγκινημένος και περήφανος είναι ο νέος χώρος που φτιάξαμε, μαζί με ένα άλλο σωματείο, στην Εισαγγελία Ανηλίκων του Δικαστηρίου Θεσσαλονίκης, ο οποίος είναι ειδικά διαμορφωμένος για να φιλοξενεί παιδιά κακοποιημένα ή με προβλήματα. Αποτελεί δε πρότυπο χώρο στην Ελλάδα και εύχομαι να γίνει παράδειγμα για όλα τα δικαστήρια της χώρας. Με την έλευση της πανδημίας, και καθώς άρχισε να μεγαλώνει ακόμη περισσότερο το έργο μας, αποφασίσαμε να το κατηγοριοποιήσουμε και πλέον έχουμε ενότητες, όπως «Προσφέρω στην υγεία», «Προσφέρω στην οικογένεια», «Προσφέρω στα συσσίτια» κ.ο.κ. Έτσι, κάποιος μπορεί να συνεισφέρει σε είδος ή υπηρεσία και όχι σε χρηματικό ποσό. Να αναφέρω, τέλος, ότι τα έσοδα της επετειακής μας συναυλίας για τα δέκα χρόνια του «Δικτύου», με τη Μαρινέλλα και τον Μάριο Φραγκούλη, θα δοθούν για να εξοπλιστεί με στεφανιογράφο ένας νέος καρδιολογικός θάλαμος στο Γ.Ν.Θ. «Γ. Παπανικολάου». Μέσα στην πανδημία, τον Μάρτιο του 2020, συγκεντρώσαμε μέσα σε λίγες εβδομάδες συνολικά το ποσό του ενός εκατομμυρίου ευρώ, χρήματα που δόθηκαν σε νοσοκομεία αναφοράς για την αγορά ειδών (αναπνευστήρες, εξαρτήματα για ΜΕΘ, μηχανήματα σε καρδιολογικό και πνευμονολογικό τμήμα), που θα μείνουν στα νοσοκομεία και μετά το πέρας της COVID-19.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα του «Δικτύου»; 

Μεγαλώσαμε απότομα και σε πολλούς τομείς, ειδικά μετά την περσινή εκτίναξη, λόγω κορωνοϊού, οπότε ο στόχος μας είναι όλοι οι φορείς που εντάσσονται στο «Δίκτυο» να προσφέρουν τακτική βοήθεια και όχι σποραδική, π.χ. βδομάδα παρά βδομάδα, και όχι μια φορά το δίμηνο. Ένας άλλος στόχος είναι η ευρύτερη αναγνωρισιμότητα: να έρθουν περισσότεροι πολίτες κοντά μας και να κάνουμε μαζί ακόμη μεγαλύτερα έργα προσφοράς και αγάπης. Όραμά μας είναι να αποτελέσουμε τον βασικότερο βραχίονα κοινωνικής αλληλεγγύης στη χώρα και να δημιουργήσουμε κουλτούρα εθελοντισμού, αγάπης και αλληλεγγύης στην κοινωνία και τους νέους ανθρώπους, ώστε να βελτιωθεί το παρόν και το μέλλον των παιδιών μας. Η ευτυχία έρχεται μέσα από την αλληλεγγύη και όχι μόνο μέσα από το κέρδος. Αν πετύχουμε να το νιώσει ο κόσμος αυτό, τότε θα μπορούμε να αλλάξουμε πολλά στην κοινωνία μας.

Πείτε μας μια καλή πράξη που κάνατε τελευταία. 

Για μένα ως τέτοια θεωρείται το απλό χαμόγελο στον συνάνθρωπο, που θα του δώσει αξία, γιατί όλοι έχουμε αξία. Αυτό από μόνο του είναι μία καλή πράξη, καθώς η επικοινωνία και η ωραία επαφή φτιάχνουν τη διάθεση του άλλου. Και ίσως, είναι το πιο απλό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε στην καθημερινότητά μας, να είμαστε πομποί και δέκτες ευγένειας και θετικής διάθεσης. Αυτό είναι κουλτούρα ζωής για μένα και για τους ανθρώπους του «Δικτύου»!

Φωτογραφία: Έκτορας Νικολάκης, Pov Studio 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021