fbpixel

Search icon
Search
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: 5 εκθέσεις που ξεχωρίσαμε
ARTS & CULTURE

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: 5 εκθέσεις που ξεχωρίσαμε

Από τις 16 Ιουνίου, ένας κύκλος πέντε εκθέσεων υποδέχονται το κοινό με ελεύθερη είσοδο για όλους


Ένας ζεστός χώρος, γεμάτος με χρώματα, ποικίλα μοτίβα και χαρούμενη μουσική υποδέχτηκε χθες το απόγευμα το κοινό στο πλαίσιο των εγκαινίων του νέου καλλιτεχνικού του προγράμματος του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Με ελεύθερη είσοδο για όλους όσους το επισκέφθηκαν, η ομαδική έκθεση με τίτλο «Statecraft: Διαμορφώνοντας το κράτος», η οποία απλώνεται σε δύο κεντρικούς ορόφου, φιλοξενεί τριάντα εννιά καλλιτέχνες, πολλοί από τους οποίους εκθέτουν για πρώτη φορά τα έργα τους στην Ελλάδα. Η έκθεση μας καλεί να σκεφτούμε το έθνος-κράτος υπό το πρίσμα των σημερινών συνθηκών, πάνω από διακόσια χρόνια μετά τη σύλληψη του ελληνικού κράτους και θα είναι διαθέσιμη μέχρι 30 Οκτωβρίου. Το ισόγειο του μουσείου έχει μεταμορφωθεί σε ένα ευχάριστο περιβάλλον, με ένα friendly φουαγιέ με στόχο να ενεργοποιήσει το αισθητικό ενδιαφέρον του κοινού με θεματικές ξεναγήσεις, ώστε να κατανοήσουν πιο βαθιά τις προσωπικές αφηγήσεις και δημιουργικές ιστορίες του κάθε δημιουργού. Χθες το απόγευμα, το μουσείο άνοιξε τις πύλες του στις εφτά το απόγευμα και παρέμεινε ανοιχτό μέχρι αργά το βράδυ.

state-2.jpg

Ήδη, πριν από λίγους μήνες, η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Κατερίνα Γρέγου, σε συνέντευξή της στη LIFO, είχε δηλώσει: «Είμαστε ένα δημόσιο μουσείο. Και σίγουρα θέλουμε να παίξουμε έναν δημόσιο ρόλο. Αυτό, κατά τη γνώμη μου, γίνεται μόνο όταν το μουσείο δεν ακολουθεί μόδες, τάσεις ή όποια τυχόν επιφανειακά ρεύματα που το ενδιαφέρον τους έρχεται και παρέρχεται. Αυτό επιτυγχάνεται μόνο με καλή εστίαση στην τέχνη που σηματοδοτεί ουσιαστικά την εποχή της και που έχει πράγματα να μας πει και να μας μάθει γι’ αυτήν, είτε πρόκειται για ζητήματα ιστορικά, πολιτικά και κοινωνικά είτε για άλλα που αφορούν το περιβάλλον ή ξεχασμένες κυρίαρχες αφηγήσεις. Αυτά μας ενδιαφέρουν: η τέχνη ως ουσιαστικός μοχλός παραγωγής γνώσης, πολλές φορές και εναλλακτικής».

Ας δούμε τις υπόλοιπες εκθέσεις που αποτελούν τμήμα της ομαδικής «Statecraft: Διαμορφώνοντας το κράτος».

Ειρήνη Βουρλούμη: «Στον ίδιο χώρο»

vourloumi-2.jpg

Η καλλιτέχνης, Ειρήνη Βουρλούμη, ανοίγει έναν καλλιτεχνικό διάλογο με βάση το ζωγραφικό έργο του παππού της, Ανδρέα Βουρλούμη. Οι φωτογραφίες της έχουν το  ξεχωριστό χαρακτηριστικό να είναι τραβηγμένες από κινητό κατά τη διάρκεια των απλών και καθημερινών περιπλανήσεών της στην Αθήνα. Τριάντα δύο ζεύγη φωτογραφιών και ζωγραφικών έργων έχουν επιλεγεί από την ίδια επικεντρώνεται θεματικά στην καταγραφή της πόλης, της καθημερινής ζωής, αλλά και τη σύνδεση συναισθηματικών καταστάσεων με χρωματικές και μορφολογικές λεπτομέρειες σε τοπία και εσωτερικούς χώρους. Ένα μοναδικό πάντρεμα την ιστορικής αρχιτεκτονικής της πόλης με την σύγχρονη αστική ζωή είναι σε πρώτο πλάνο και μας καλεί να τα γνωρίσουμε. 

Info: Από 16.06 έως 30.10.2022

Αντώνης Πίττας: Jaune, geel, gelb, yellow

antonis-pittas4-outside.jpg

Ένας ισότιμος και δημοκρατικός κόσμος αποτελεί βασική προτεραιότητα του δημιουργού μέσα από μια μοντερνιστική εικαστκή προσέγγιση. Εντούτοις, η σφοδρή επιθυμία για πλήρη ανανέωση συνέβαλε επίσης στην ολοκληρωτική καταστροφή. Το 2019 ο Πίττας ήταν φιλοξενούμενος καλλιτέχνης (artist-in-residence) στην οικία Van Doesburg, το πάλαι ποτέ σπίτι και στούντιο του Theo van Doesburg, λίγο έξω από το Παρίσι. Η διαμονή του συνέπεσε με τις ευρείας κλίμακας διαμαρτυρίες του κινήματος των κίτρινων γιλέκων στη Γαλλία. Ο Πίττας απαθανάτισε τις διαδηλώσεις του κινήματος των κίτρινων γιλέκων φωτογραφίζοντας τους διαδηλωτές, την αστυνομία αλλά και τις αντιπαραθέσεις και διαδράσεις τους στους δρόμους. Ο τίτλος jaune, geel, gelb, yellow προέρχεται από το ντανταϊστικό περιοδικό Mécano του Van Doesburg, το οποίο εκδόθηκε πριν από 100 χρόνια. Η έκθεση και η έκδοση που τη συνοδεύει εξετάζουν την αποτυχία, την κατάρρευση και την ιστορικοποίηση των μοντερνιστικών ιδεωδών που πρέσβευε ο Theo van Doesburg, με φόντο το σημερινό πολιτικό σκηνικό των μαζικών διαμαρτυριών. 

Info: Από 16.06-30.10.2022

Jennifer Nelson: Artist at work

nelson-2.jpg

Πόσα σκουπίδια παρήγαγα εγώ; είναι τα κεντρικό ερώτημα της έκθεσης. Απλά, καθημερινά υλικά μεταμορφώνονται σε καλλιτεχνικά "δημιουργήματα", χάρη στην αναζήτηση και την έρευνα της συγκεκριμένης δημιουργού. Για ένα χρόνο η Jennifer Nelson συνέλεγε τις συσκευασίες και τα υλικά απόβλητα της οικογένειάς της. Ο όγκος και η μάζα που προέκυψε από αυτήν τη διαδικασία υπερβαίνει κατά πολύ το μέγεθος και το βάρος του σώματος της καλλιτέχνιδας. Για τους επόμενους 6 μήνες, η Nelson θα δημιουργήσει με αυτά τα υλικά απορρίμματα γλυπτικές μορφές που να μπορεί να τις φοράει στο σώμα της και να τις κουβαλά μαζί της. Η διαδικασία αυτή αντιπαραβάλλει ευθέως τα υλικά απόβλητα ενός ατόμου με τη σωματική του κλίμακα.

Info:
Πρότζεκτ εν εξελίξει, από τον Μάρτιο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 

Το πρότζεκτ θα φιλοξενεί επίσης ένα μικρό αναγνωστήριο με άρθρα και βιβλία, τα οποία ιχνηλατούν την προέλευση και τα αποτελέσματα της χρήσης μιας ευρείας γκάμας υλικών, που η καλλιτέχνιδα θα μοιραστεί με τα κοινό. Ειδικοί από διαφορετικά πεδία θα προσκληθούν επίσης για να αναλύσουν τα υλικά, ο καθένας μέσα από το πλαίσιο αποτίμησης της επιστήμης του.

ΑΜΑΖΟΝΙΟΣ - We are sailing with a corpse in the cargo

amazonios-1-siKGg.jpg

Αποτελεί την έναρξη του καινούργιου εκθεσιακού προγράμματος του ΕΜΣΤ με τίτλο "Extra Muros", το οποίο λαμβάνει χώρα εκτός των τειχών του Μουσείου. Με αναθέσεις καινούργιων έργων και άλλες δράσεις, το πρόγραμμα Extra Muros αναδεικνύει σημαντικά καλλιτεχνικά, πολιτιστικά, ευρύτερα πολιτικά τοπόσημα. Οι εκθέσεις Extra Muros θα δίνουν την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσει αθέατες πλευρές της πόλης και στους καλλιτέχνες τη δυνατότητα να συνομιλήσουν εντός πλαισίου με τα σημάδια της ιστορίας. Ο Αμαζόνιος βρίσκεται στο ρέμα Πολυδρόσου. Είναι ένα πολυδιάσταστο έργο του Δημήτρη Τσουμπλέκα, που εκτυλίσσεται στο παλιό εργαστήριο του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού, στο κτήμα τους στο Μαρούσι. Αποτελείται από φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους, από γλυπτικές κατασκευές καθώς και από μια εγκατάσταση στον χώρο και δύο επιτόπιες προβολές βίντεο.

Info: Ρέμα Πολυδρόσου, από 06.05 μέχρι 03.07.2022

Lawrence Abu Hamdan: Ηχητικός ντεντέκτιβ

hamdan-out.jpg

Οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις,  βίντεο, τπερφόρμανς, φωτογραφία,  δοκίμια και διαλέξεις, καθώς και μέσα από τη χρήση διαφορετικών ειδών ήχου, αποτελούν χαρακτηριστικά γνωρίσματα του Ιορδανού καλλιτέχνη, Lawrence Abu Hamdan, ο οποίος εξερευνά την πολιτική επίδραση της ακρόασης και του ήχου στα ανθρώπινα δικαιώματα και το νόμο. Η έκθεση θα φιλοξενήσει τα έργα του πρώτη φορά, μεταφέροντας την σύνδεση μεταξύ πολιτικής και τέχνης. Οι ηχητικές έρευνες του καλλιτέχνη έχουν χρησιμοποιηθεί ως αποδεικτικά στοιχεία στο Δικαστήριο Ασύλου και Μετανάστευσης του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς και για την υποστήριξη οργανώσεων όπως η Διεθνής Αμνηστία. Στο ΕΜΣΤ θα παρουσιαστούν επιλεγμένα κινηματογραφικά του έργα, τα οποία εξερευνούν τις θεματικές των αμφισβητούμενων συνόρων, της ιθαγένειας και της ελευθερίας μετακίνησης.

Info: Αμφιθέατρο ημιορόφου, από τις 16.06 μέχρι 30.10.2022