Το The Greek Foundation είναι το πιο σύγχρονο «σπίτι» των ελλήνων δηµιουργών και ο ιδρυτής του, Κωστής Καρατζάς, µας εξηγεί πώς το “Greek is the new cool”!
Mε τι προοπτικές ξεκίνησε το The Greek Foundation, τον Ιανουάριο του 2014; Το Greek Foundation δηµιουργήθηκε µε στόχο την προβολή και διάδοση του ελληνικού πολιτισµού διεθνώς. Λειτουργεί ως µια ηλεκτρονική πλατφόρµα, προβάλλοντας τη σύγχρονη πολιτιστική παραγωγή και αποτελώντας έναν συνδετικό κρίκο ανάµεσα στους δηµιουργούς και τον υπόλοιπο κόσµο. Σκοπός του είναι να επαναπροσδιορίσει την ελληνικότητα των πραγµάτων, να προσφέρει νέες οπτικές και να λειτουργήσει ως ένας παγκόσµιος προορισµός για τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισµό.
Πότε ένα project ξεφεύγει από τα όρια του καλού design και αποτελεί πολιτιστική συνεισφορά; Πολιτιστική συνεισφορά αποτελεί το σύνολο της πολιτιστικής παραγωγής. Φυσικά, η επίδραση που έχει η κάθε δουλειά στη διαµόρφωση της πολιτιστικής πραγµατικότητας είναι διαφορετική. Αυτά καθορίζονται από τον βαθµό στον οποίο ένα έργο συνεισφέρει στον πνευµατικό διάλογο µε τους ανθρώπους ενός τόπου. ∆ε νοµίζω, όµως, ότι είναι δυνατόν να διακρίνει κανείς τη δυναµική ενός έργου µε βεβαιότητα, αν δεν αποκτήσει µια ασφαλή χρονικά απόσταση από αυτό.
Μ’ ένα δίκτυο µε πάνω από 320 contributors, προσφέρετε νέα οπτική στην καινοτοµία. Η δική σας οπτική έχει αλλάξει; Θεωρώ πως είµαστε τυχεροί, καθώς η συστηµατική αλληλεπίδραση µε τους δηµιουργούς µάς µεταδίδει πολλή θετική ενέργεια, µάς φέρνει σ’ επαφή µε νέα πράγµατα και ξαναδιαβάζουµε τη δουλειά τους µέσα από το δικό τους βλέµµα. Εποµένως, αλλάζει διαρκώς και η δική µας οπτική. Είναι εντυπωσιακό να διαπιστώνει κανείς το υψηλό επίπεδο των δηµιουργών στην Ελλάδα, παρά τις αντιξοότητες. Πολλοί από αυτούς εγκατέλειψαν δουλειές στο εξωτερικό προκειµένου να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, ικανοποιώντας τη θεµελιώδη ανάγκη του να εκφράζεται κανείς και να αλληλεπιδρά µ’ ένα περιβάλλον που συνδέεται συναισθηµατικά.
Το contemporary design ξεφεύγει από τα ελληνικά στερεότυπα ή τα επανεφευρίσκει; Νοµίζω ότι το σύγχρονο ελληνικό design δεν µπορεί ακόµα ν’ αντιµετωπιστεί ως ένα οµοιογενές σύνολο µε ξεκάθαρη ταυτότητα. Για να υφίσταται σύγχρονο design πρέπει να µπορεί να διαµορφώνεται ανεξάρτητα από στερεότυπα και κλισέ. Αυτό δε σηµαίνει πως πρέπει ν’ αγνοείται η πολιτιστική παράδοση ενός τόπου. Υπάρχουν νέοι designers που προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν αυτήν την ταυτότητα, παρουσιάζοντας αξιόλογες προσπάθειες. Απέχουµε πολύ από το να δηµιουργήσουµε µια συνολική, φρέσκια εικόνα.
Ποιες προβλέπετε να είναι οι νέες τάσεις στο design; Θεωρώ πως ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο στο design είναι η επιρροή του από την ανάπτυξη της ψηφιακής πραγµατικότητας. Τα ψηφιακά περιβάλλοντα στα οποία εκτίθεται κάποιος καθηµερινά και η εξάρτηση που αναπτύσσει για την εξυπηρέτησή του αυξάνουν την ανάγκη για απλότητα, λειτουργικότητα και διάρκεια ζωής στον ψηφιακό σχεδιασµό. Το πιο ενδιαφέρον, όµως, είναι η σύνδεση του ψηφιακού κόσµου µε τον φυσικό. Το design χώρων και αντικειµένων καλείται να βρει τρόπους να προσφέρει παρόµοια ερεθίσµατα σε ποικιλία κι ένταση, στρεφόµενο στη δηµιουργία «εµπειριών» παρά προϊόντων.
Πώς θα εξελιχθεί το The Greek Foundation φέτος; Έχουµε πολλά σχέδια. Σκοπεύουµε ν’ αυξήσουµε το περιεχόµενο του website, δουλεύουµε µια νέα πλατφόρµα για να δώσουµε τη δυνατότητα στους δηµιουργούς να πωλούν τα προϊόντα τους, σχεδιάζουµε µια σειρά από events στο εξωτερικό, δικές µας παραγωγές κ.ά. Εποµένως, µείνετε συντονισµένοι!
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΝΤΑ ΑΛΤΗ