Άλλη μια χρονιά που το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φτάνει στο τέλος του, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία στην πόλη και κεντρίζοντας καθ' όλη τη διάρκειά του το ενδιαφέρον των σινεφίλ. Χθες, Κυριακή 14 Νοεμβρίου, ο 62ος θεσμός έριξε αυλαία στη Θεσσαλονίκη, αφήνοντας πίσω του σημαντικές βραβεύσεις και συναρπαστικές πρεμιέρες που συζητήθηκαν.
Ας δούμε όλες τις λεπτομέρειες της τελετής λήξης, τα βραβεία που δόθηκαν, αλλά και όλα τα hihlights του θεσμού!
Ένα Φεστιβάλ συνώνυμο της Θεσσαλονίκης
Έναν χρόνο πριν, το 61ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε κάτω από τις συνθήκες του γενικού lockdown -διαδικτυακά, μέσω της πλατφόρμας του. Φέτος, με περισσότερη αισιοδοξία, οι λάτρεις του είδους περίμεναν με ανυπομονησία την επίσημη έναρξη του θεσμού. Το 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ήταν ένα covid free Φεστιβάλ στους φυσικούς χώρους του, αλλά επίσης, έχει μεριμνήσει, ένα μεγάλο μέρος του προγράμματός του να είναι διαθέσιμο και online.
Φέτος, η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απαρτιζόταν από τους Νανούκ Λέοπολντ (σκηνοθέτης, σεναριογράφος), Ρόλαντ Βάις (σχεδιαστής ήχου), Μισέλ Βάλεϊ (ηθοποιός).
Οι ταινίες και τα πρόσωπα που τιμήθηκαν με βραβείο
Το βραβείο της καλύτερης ταινίας - Χρυσός Αλέξανδρος «Θόδωρος Αγγελόπουλος», το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ, δόθηκε στην ταινία "SOFTIE" του Σαμουέλ Τεΐς. Το ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ, δόθηκε στην ταινία "CLARA SOLA" της Νάταλι Άλβαρες Μεσέν. Το Ειδικό βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος, δόθηκε στον Λορένσο Βίγας για την ταινία "THE BOX".
Βραβείο σεναρίου απονεμήθηκε στην ταινία "PILGRIMS" του Λαουρίνας Μπαρέισα, καλύτερου γυναικείου ρόλο στην Σοφία Κόκκαλη στην ταινία "ΣΕΛΗΝΗ" και καλύτερου ανδρικού ρόλου στον Αλιοσά Ρενέρ στην ταινία "SOFTIE".
Αξίζει να σημειωθεί πως ειδική μνεία για την αυθεντική και ουμανιστική της προσέγγιση απονέμεται στην ταινία "What Do We See When We Look at the Sky?". Όσο για το Βραβείο Χρυσός Αλέξανδρος Meet the Neighbors, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ, δόθηκε στην ταινία "Small Boy".
Nα αναφέρουμε πως στην κατηγορία Film Forward, χρηματικού επάθλου 8.000 ευρώ, δόθηκε βραβείο στην ταινία "Magnetic Fields" του Γιώργου Γούση, ενώ βραβείο Podcast έλαβε το "The Letters I Have Read About Her" του Στρατή Χατζηελενούδα.
Ακόμα, το Mermaid Award πήγε στην ταινία "Celts" της Μίλιτσα Τόμοβιτς. Το "Silent Land", επίσης, τιμήθηκε με βραβείο "International Federation of Film Critics", ενώ ακολούθησε βραβείο Πεκκ και πάλι στην ταινία του Γιώργου Γούση.
Μάλιστα, η ΕΡΤ απονέμει στο πλαίσιο του φεστιβάλ δυο βραβεία: Το πρώτο βραβείο της ΕΡΤ, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, απονέμεται στην ελληνική ταινία που κέρδισε το βραβείο της Επιτροπής "International Federation of Film Critics", "Μαγνητικά Πεδία" του Γιώργου Γούση. Ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων, έδωσε βραβείο στην ταινία "The Rust", ενώ τα "Μαγνητικά Πεδία" διεκδίκησαν βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Κατά την τελετή λήξης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, τόνισε: «Ήταν δύσκολο, ήταν μια σκληρή εποχή και όμως ήμασταν και πάλι εδώ και πάλι μαζί για να δημιουργήσουμε αυτή τη μαγική εμπειρία, αυτή τη συλλογική μνήμη, που μόνον το σινεμά μπορεί να προσφέρει».
Μέσα σε όλες αυτές τις ημέρες, από τις 4 έως τις 14 Νοεμβρίου, προβλήθηκαν 197 ταινίες στις αίθουσες και 144 διαδικτυακά, ενώ το έντονο ενδιαφέρον, ιδιαίτερα νέων και σπουδαστών, προσέλκυσε το αφιέρωμα, σε ένα από τα πιο κομβικά στάδια της κινηματογραφικής διαδικασίας, με τίτλο «Κόψε κάτι: Το μοντάζ και τα μυστικά του», στο οποίο εννέα κορυφαίοι μοντέρ από την Ελλάδα και το εξωτερικό μοιράστηκαν με το κοινό την πολύτιμη εμπειρία τους σε masterclasses και workshops.
Ένας φόρος τιμής στη σύγχρονη δημιουργικότητα, την ανάδειξη νέων προσώπων του χώρου, αλλά και την προβολή νέων, πολλά υποσχόμενων ταινιών που σίγουρα θα μας απασχολήσουν στο άμεσο μέλλον. Η Θεσσαλονίκη, άλλωστε, δεν ξεχνά ποτέ να βρίσκεται σε επαφή με αυτού του είδους την τέχνη, φέρνοντας στο επίκεντρο τις δουλειές και τα κινηματογραφικά έργα που αξίζουν.