Ένα μικροσκοπικό σπίτι γεμάτο εξαιρετικές τοιχογραφίες έχει ανακαλυφθεί στην αρχαία πόλη της Πομπηίας. Ενώ το σπίτι είναι μέτριο σε μέγεθος, οι ερευνητές λένε ότι οι διακοσμήσεις του - συμπεριλαμβανομένων των ερωτικών σκηνών - είναι ίσες με εκείνες των πολύ μεγαλύτερων κοντινών κατοικιών.
Βρέθηκε κατά τη διάρκεια πρόσφατων ανασκαφών στην κεντρική συνοικία της πόλης, η ζωγραφισμένη κατοικία αποτελεί επίσης παράδειγμα μιας αλλαγής στο ρωμαϊκό στυλ οικοδόμησης. Ο μικρός χώρος δεν περιλαμβάνει αίθριο, το οποίο ήταν κοινό χαρακτηριστικό στα πλούσια σπίτια της Πομπηίας, σύμφωνα με δήλωση του Αρχαιολογικού Πάρκου της Πομπηίας. Παραδοσιακά, οι μεγάλες κατοικίες διέθεταν δωμάτια γύρω από έναν κεντρικό, υπαίθριο χώρο που στέγαζε μια λεκάνη για τη συλλογή του βρόχινου νερού. «Το αίθριο συνδέθηκε με πλούσιους Ρωμαίους που δέχονταν τους πελάτες και τους υποστηρικτές τους και ως μέρος για την έκθεση οικογενειακών κειμηλίων», όπως λέει ο διευθυντής του πάρκου Gabriel Zuchtriegel στον Tom Kington των London Times.
Τελικά, ο ρωμαϊκός σχεδιασμός του σπιτιού εξελίχθηκε και έγινε πλέον αποδεκτό πως δεν πρόκειται για ένα ακριβό αίθριο. Αντ 'αυτού, οι ελίτ οικογένειες έδειξαν τον πλούτο τους με άλλους τρόπους. «Καθώς η Ρώμη έμπαινε στο δεύτερο αιώνα Κ.Χ., πολλοί απελευθερωμένοι δούλοι και έμποροι ταπεινής καταγωγής αποκτούσαν κοινωνική θέση, ενώ το παλιό χρήμα γλιστρούσε», λέει ο Zuchtriegel στους Times. «Περισσότερο από ένα αίθριο, ήταν τα ρούχα και τα κοσμήματα που είχαν αρχίσει να δείχνουν κύρος. Το να μην έχεις αίθριο είχε αρχίσει να είναι μια επιλογή και βλέπουμε αυτή την τάση να αναδύεται στην Πομπηία».
Η πρόσφατα ανακαλυφθείσα δομή ονομάζεται «Σπίτι της Φαίδρας», που πήρε το όνομά της από έναν καλά διατηρημένο πίνακα του μυθολογικού Ιππόλυτου και της Φαίδρας στον τοίχο του. Στην αρχαία ελληνική τραγωδία του Ευριπίδη Ιππόλυτος, η Φαίδρα, σύζυγος του ήρωα Θησέα, ερωτεύεται τον θετό γιο της, Ιππόλυτο. Στην τοιχογραφία, η Φαίδρα κάθεται ντυμένη με ύφασμα, ενώ ο Ιππόλυτος στέκεται μπροστά της.
Άλλες τοιχογραφίες δείχνουν τον αισθησιακό εναγκαλισμό ενός σάτυρου (μισός άνθρωπος, μισός τράγος) και μιας νύμφης (παρθενική θεά). Μια άλλη τοιχογραφία πιθανότατα απεικονίζει τη θεά Αφροδίτη με τον καλό της Άδωνη, σύμφωνα με τους ειδικούς. Μια ζωγραφισμένη σκηνή, αν και κατεστραμμένη, φαίνεται να απεικονίζει την «Κρίση του Παρισιού».
Μέσα στο σπίτι, οι ερευνητές ανακάλυψαν ένα μικρό βωμό που περιείχε διάφορα τελετουργικά αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένου ενός κεραμικού δοχείου για την καύση θυμιάματος, το οποίο εξακολουθούσε να περιέχει υλικό από την τελευταία χρήση του πριν από δύο χιλιετίες. Βρήκαν επίσης ένα λυχνάρι, μέρη ενός αποξηραμένου σύκου και ένα σιδερένιο μαχαίρι.
Όταν εξερράγη ο Βεζούβιος το 79 Κ.Χ., ηφαιστειακή τέφρα έθαψε την Πομπηία και άλλες κοντινές ρωμαϊκές πόλεις, αφήνοντάς τες παγωμένες στο χρόνο. Από την εκ νέου ανακάλυψη της Πομπηίας στα τέλη του 16ου αιώνα, οι αρχαιολόγοι έχουν σκάψει τα διατηρημένα ερείπια της. Σήμερα, περίπου το ένα τρίτο του χώρου παραμένει ανεσκαμμένο.
Το σπίτι βρέθηκε στην τοποθεσία Insula dei Casti Amanti της Πομπηίας, ένα σύμπλεγμα κτιρίων που άνοιξε για το κοινό φέτος. Την περασμένη άνοιξη, οι ερευνητές ανακάλυψαν παιδικά γκράφιτι που απεικονίζουν έναν αγώνα μονομάχων σε ένα κοντινό σπίτι. Μόλις πριν από λίγους μήνες, βρήκαν ένα μοναδικό μπλε ζωγραφισμένο ιερό, που βρίσκεται επίσης στο κέντρο της Πομπηίας. Άλλες ανασκαφές τα τελευταία χρόνια έχουν αποκαλύψει μια έγκυο χελώνα, ένα αρχαίο εργοτάξιο και μια ζωγραφική ενός κυκλικού επίπεδου ψωμιού που μοιάζει με πίτσα, μεταξύ άλλων ευρημάτων.
Όπως αναφέρει ο Zuchtriegel στη δήλωση, η ανασκαφή της Πομπηίας διατηρώντας την ανοιχτή στους επισκέπτες είναι ζωτικής σημασίας για τους στόχους του πάρκου για διαφάνεια και εκπαίδευση. Προσθέτει ότι η παρατήρηση του έργου των αρχαιολόγων και των συντηρητών βοηθά τους επισκέπτες να κατανοήσουν τη σημασία της τεκμηρίωσης και της διαφύλαξης των επιζώντων ιχνών των αρχαίων κατοίκων της Πομπηίας.