fbpixel

Search icon
Search
Χριστιάνα Στεφάνου: H νέα διευθύντρια της Ακαδημίας Μπαλέτου της Κρατικής Όπερας της Βιέννης μιλάει για τις προκλήσεις της θέσης της
MAGAZINE

Χριστιάνα Στεφάνου: H νέα διευθύντρια της Ακαδημίας Μπαλέτου της Κρατικής Όπερας της Βιέννης μιλάει για τις προκλήσεις της θέσης της

«Ανοίγει» τα χαρτιά της σε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη


Με μακρά πορεία, διανθισμένη με σημαντικές συνεργασίες και διακρίσεις, εντός κι εκτός ελληνικών συνόρων, η Χριστιάνα Στεφάνου επιλέχθηκε τον περασμένο Αύγουστο για τη θέση της διευθύντριας της Ακαδημίας Μπαλέτου της διάσημης Κρατικής Όπερας Βιέννης. Το ταξίδι της στον μαγευτικό -μα και ιδιαίτερα απαιτητικό- χώρο του κλασικού χορού ξεκίνησε στο Μόναχο, όπου σπούδασε στο Hochschule für Musik und Theater. Στη συνέχεια, συνεργάστηκε με το Κρατικό Μπαλέτο της Βαυαρίας ως χορεύτρια, ερμηνεύοντας πολλούς από τους κλασικούς και μοντέρνους σόλο ρόλους. Μετά την επιτυχημένη καριέρα της στη σκηνή, πέρασε στη διδασκαλία. Κατείχε τη θέση της διευθύντριας του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην Αθήνα, ενώ έχει συνεργαστεί με δεκάδες κορυφαίες μπαλετικές ομάδες, όπως το Μπαλέτο της Βοστώνης, το Εθνικό Μπαλέτο της Αγγλίας, το Εθνικό Μπαλέτο της Τσεχίας και το Μπαλέτο της Όπερας της Ρώμης.

Αναμφίβολα, η νέα της θέση φέρει μια ιδιαίτερη βαρύτητα. Όπως αναφέρει η ίδια χαρακτηριστικά, «αποτελεί μια πρόκληση και μια δικαίωση ταυτόχρονα». Τα πράγματα οδηγήθηκαν εδώ ως φυσική εξέλιξη της πολύχρονης, εξαιρετικής συνεργασίας που είχε με τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Μπαλέτου της Όπερας της Βιέννης, Martin Schläpfer, ο οποίος την πρότεινε στον διευθυντή της Όπερας, Dr. Bogdan Roščić. Η θέση τής ανατέθηκε έπειτα από αξιολόγηση, κι όπως μου αποκαλύπτει, ήταν ένα από τα μεγάλα της όνειρα. «Το να σου δοθεί η δυνατότητα να διευθύνεις μία τόσο σημαντική Ακαδημία με όρους και προϋποθέσεις που διευκολύνουν την πραγματοποίηση του προσωπικού σου οράματος είναι κάτι που δεν μπορείς να αρνηθείς», αναφέρει χαρακτηριστικά. Την εποχή που της έγινε η πρόταση εργαζόταν ως βοηθός χορογράφου στην Εθνική Λυρική Σκηνή. «Ήταν μία έντονα δημιουργική κι ενθουσιώδης περίοδος, κατά την οποία είχα την ευκαιρία να δουλέψω με επιτυχία για μια ουσιαστική αναβάθμιση της τέχνης του χορού στη χώρα μου», ανακαλεί στη μνήμη της.

Από την άλλη, όπως επισημαίνει, στην Ελλάδα πολλές φορές υπάρχει πρόβλημα έλλειψης αξιοκρατίας, που αφορά γενικά στον χώρο της τέχνης. «Χωρίς να αποτελεί έναν γενικό κανόνα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ευνοούνται άνθρωποι λόγω προσωπικών γνωριμιών ή γενικότερων βολικών διασυνδέσεων. Η έλλειψη ουσιαστικών, αλλά ακόμη και τυπικών, προσόντων, οι παρεμβάσεις, οι φιλικές σχέσεις, παίζουν πολλές φορές ρόλο στην καριέρα κάποιου. Και δεν πρέπει να παραβλέπουμε τον αρνητικό αντίκτυπο που έχουν τέτοια φαινόμενα στη σταδιοδρομία αξιόλογων καλλιτεχνών, οι οποίοι αναγκάζονται να μένουν στο περιθώριο ή να αναζητούν επαγγελματική πορεία στο εξωτερικό. Βέβαια, στην Ελλάδα υπάρχουν εξαιρετικοί καλλιτέχνες και συνάδελφοι, που “κοσμούν” τις θέσεις στις οποίες βρίσκονται. Και οι μαθητές αποτελούν μια ανεξάντλητη πηγή δύναμης κι ελπίδας, όπως άλλωστε συμβαίνει πάντα με τους νέους».

foto-stop-cs.jpg

Ζώντας στην πόλη των τεχνών

Η Ακαδημία Μπαλέτου της Κρατικής Όπερας της Βιέννης εκτός του ότι αποτελούσε ένα όνειρο για την εξέλιξη της επαγγελματικής της πορείας, περιβάλλεται και από τεράστια καλλιτεχνική αίγλη.

Η πρωτεύουσα της Αυστρίας είναι μία πόλη λαμπερή κι ελκυστική, ιδανική για να ζει κανείς σε αυτήν, όσον αφορά στην ποιότητα της καθημερινής ζωής. Τη ρωτάω αν προσαρμόστηκε εύκολα. «Η Βιέννη μού θυμίζει το Μόναχο, όπου έχω ζήσει για χρόνια, κι έτσι νιώθω οικεία. Η πόλη αποπνέει τη δύναμη των μεγάλων δημουργών που έζησαν σε αυτήν, είναι ένα πολύ σημαντικό κέντρο πολιτισμού που συνεχίζει να στηρίζει τις τέχνες και να εμπνέει», μου απαντά.

Αλήθεια, πώς ένιωσε την πρώτη φορά που μπήκε στο κτίριο της Ακαδημίας; «Αισθάνθηκα συγκίνηση, αλλά κι έντονο συναίσθημα ανυπομονησίας να ξεκινήσω και να υλοποιήσω το όραμά μου προς τον Οργανισμό, κυρίως, όμως, προς τα νέα παιδιά, που βρίσκονται εκεί με σκοπό να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα», μου εξηγεί.

Αν και η πανδημία επηρέασε τον καλλιτεχνικό χώρο παγκοσμίως, με τον πολιτισμό να έχει υποστεί βαρύ πλήγμα, η Χριστιάνα Στεφάνου πιστεύει ότι η τέχνη θα αναγεννηθεί μέσα από την αγάπη, την επιμονή και το πάθος των δημιουργών της και όλων εκείνων των ανθρώπων που τη στηρίζουν και αποτελεί γι’ αυτούς ζωτική ανάγκη. Μάλιστα, όλο αυτό το διάστημα, η παραγωγή καλλιτεχνικού έργου στην Όπερα τη Βιέννης συνεχίστηκε εντατικά και το κοινό είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει διαδικτυακά εξαιρετικές παραστάσεις παλαιότερων, αλλά και νέων παραγωγών. Αυτόν τον καιρό, η Χριστιάνα Στεφάνου και η ομάδα της εργάζονται πάνω στον νέο προγραμματισμό, που ωστόσο δεν είναι ακόμη ανακοινώσιμος. Όπως παραδέχεται χαμογελώντας, «πάντα υπάρχουν σκέψεις για καινούρια projects, η στατικότητα είναι εντελώς έξω από τη φύση μου. Ας είναι αυτό το θέμα που θα συζητήσουμε την επόμενη φορά που θα συναντηθούμε!»

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ASHLEY TAYLOR

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ IOYNIOY 2021