Από τότε που θυμάται τον εαυτό της, η Κωνσταντίνα Τσούτσικου είχε η πάντα κλίση στον χώρο του interior design. Ξεκίνησε τις σπουδές της στην Αθήνα και συνέχισε με Master of Arts in Design for the Εnvironment, στο Chelsea College of Art and Design. Στη συνέχεια, εργάστηκε για περίπου 15 χρόνια σ' ένα από τα μεγαλύτερα γραφεία του κόσμου στον χώρο του luxury hospitality design, όπου και ήταν διευθύντρια του γραφείο του Λονδίνου έως το 2020.
Εδώ και σχεδόν δύο χρόνια ανέλαβε η ίδια, ίδρυσε το δικό της γραφείο, Studio Lost, στη γειτονιά του Clerkenwell, και έχει ήδη ολοκληρώσει κάποια ξενοδοχειακά projects από τη Σαουδική Αραβία, την Ελλάδα έως και τη Μόσχα.
Τι πιστεύετε πως είναι αυτό που κάνει τη δουλειά σας να ξεχωρίζει; Ποια είναι η σχεδιαστική σας προσέγγιση.
Ξεκινώ πάντα με την τοποθέτηση του έργου, ειδικά αν είναι ξενοδοχείο, σαν προϊόν στην αγορά και φυσικά με το storytelling, το οποίο κατευθύνει το design. Μόλις εδραιώσω την προσέγγιση, δίνω μεγάλη βάση στα υλικά και την κατασκευαστική ποιότητα. Με την ομάδα μου παρακολουθούμε τα έργα από κοντά και με ενδιαφέρουν όλες τις λεπτομέρειες, από το τι θα δει ο καλεσμένος, μέχρι και όλα τα υπόλοιπα touchpoints της εμπειρίας. Κάποιες φορές υποχωρώ, άλλες είμαι ανένδοτη σε αυτά που ζητώ από ένα project. Το τελικό αποτέλεσμα αποτελεί στη βάση του μια συλλογική προσπάθεια από τον αρχιτέκτονα "masterplanner" έως το πιο μικρό συνεργείο -και κάπου εκεί βρισκόμαστε κι εμείς. Από την αρχή έως το τέλος. Η διαδικασία παίρνει συνήθως από 1 έως 3 με 4 χρόνια.
Τι μέρος της ζωής σας καταλαμβάνει το interior design;
Πολύ μεγάλο! Για τα περισσότερα παρόμοια επαγγέλματα, δεν υπάρχει η έννοια του ωραρίου. Για εμένα όχι. Σκέφτομαι, βλέπω, ακούω συνεχώς... Ό,τι κάνω έχει σχέση με τη δημιουργική μου έκφραση... και κατ' επέκταση με το interior design.
Τι είναι αυτό που σας προσφέρει το Λονδίνο, η πόλη που επιλέξατε να ζείτε και να δουλεύετε και πώς αισθάνεται ένας Έλληνας όταν ξεχωρίζει σε μια ξένη χώρα;
Λατρεύω το Λονδίνο! Ζω μόνιμα τα τελευταία 20 χρόνια. Μου αρέσει ο ρυθμός της πόλης, η κουλτούρα και τα υψηλά standards σε όλους τους χώρους, από εστιατόρια και food concepts, σε θέατρο, ξενοδοχεία, κ.ά.
Υπάρχουν ερεθίσματα στην καθημερινότητα μου που δεν τα βρίσκεις σε άλλη πόλη του κόσμου. Επίσης, είναι τόσο πολυπολιτισμικό και κοσμικό ταυτόχρονα, που δεν έχει σημασία από που είσαι, αλλά το τι κάνεις (επαγγελματικά). Έχω καταγωγή από Έλληνες της Αυστραλίας, οπότε το Λονδίνο σαν κουλτούρα, μού φάνηκε από την αρχή γνώριμο και οικείο κατά κάποιον τρόπο.
Πώς επιλέγετε το concept κάθε ξενοδοχείου που σχεδιάζετε και ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που καθορίζουν την ταυτότητά του;
Η αρχιτεκτονική, το φυσικό τοπίο, το πολιτιστικό πλαίσιο και το όραμα των ιδιοκτητών, είναι όλα καθοριστικά για το concept ενός ξενοδοχείου. Με ενδιαφέρουν συγκεκριμένες αξίες όπως, αρμονία, συνοχή, άνεση και αυθεντικότητα. Στα δύο πρόσφατα ολοκληρωμένα Ηotel Resort projects, το Royal Senses, a curio by Hilton και το Numo Ierapetra, που βρίσκονται στην Κρήτη, το έχουμε πετύχει αυτό.
Όταν έρχεται η μαγική στιγμή που ένα project ολοκληρώνεται, τι νοιώθετε και πως κρίνεται ένα έργο αν έχει πετύχει τον σκοπό του;
Ένα επιτυχημένο έργο είναι αυτό που αντικατοπτρίζει τις αξίες που έχουμε θέσει σε επίπεδο concept. Πάντα αγωνιώ μέχρι την ολοκλήρωση ενός νέου εγχειρήματος, γιατί υπάρχουν άπειρα σημεία, όπου μπορεί να ξεφύγει από την τροχιά του. Μερικά από αυτά είναι η έλλειψη budget, οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες που δεν έχουν υλοποιηθεί σωστά, η παροχή συγκεκριμένων υλικών, κ.ά.
Πώς η δημιουργικότητα εκφράζεται σε σχέση με το ελληνικό στοιχείο;
Ενδιαφέρουσα ερώτηση, κυρίως σε ο,τι αφορά τι εννοούμε ως "ελληνικό στοιχείο". Ο καθένας μας το βιώνει διαφορετικά και πιστεύω πως το τι κατανοούμε ως "ελληνικότητα" αλλάζει με την πάροδο του χρόνου, όπως μεταβάλλεται και το περιβάλλον γύρω μας. Θεωρώ ότι η δημιουργικότητα δεν εξαντλείται, ωστόσο μερικές φορές επισκεπτόμαστε ιδέες και αισθητική που υπάρχουν από παλιά, αλλά με άλλη ματιά!
Αυτή τη στιγμή ασχολούμαι για παράδειγμα, στα πλαίσια ενός project, με πλεχτές δαντέλες του '50 -οι οποίες για εμένα συμβολίζουν το κατεξοχήν τυπικό ελληνικό σπίτι. Μετά από πολλά χρόνια εστιάζοντας σε πιο minimal αισθητική, νομίζω ότι είναι ένα ξεχασμένο και πολύ ενδιαφέρον στοιχείο διακόσμησης.
Τι είναι η αισθητική για εσάς και πώς διαμορφώνεται ανάλογα με τη χώρα, στην οποία ανήκει το έργο που σχεδιάζετε;
Προσεγγίζω κάθε κουλτούρα με αγάπη και ενδιαφέρον. Μου αρέσει να μαθαίνω για διαφορετικούς πολιτισμούς και να αξιοποιώ στοιχεία αισθητικής με τη δική μου ματιά. Αποφεύγω τα κλισέ και εστιάζω στο μήνυμα, στο συναίσθημα που θέλουμε να αφυπνίσουμε.
Όποτε δεν έχω προκαθορισμένη αισθητική, αλλά κάποιες αξίες παραμένουν σταθερές στη δουλειά μου ανεξάρτητα από τη χώρα/ήπειρο που μπορεί να βρίσκομαι. Επιδιώκω την άνεση στη χρήση, τη «ζεστασιά», την καλλιτεχνική διάθεση, την ποιότητα και την αξιοποίηση στο έπακρο όλων των δυνατοτήτων που έχω για ένα άριστο αποτέλεσμα. Θα χρησιμοποιήσω υλικά που είναι γνώριμα στον κάθε τόπο και θα πειραματιστώ με κατασκευαστικές τεχνικές, επιδιώκοντας ν' ανακαλύψω κάτι διαφορετικό και συναρπαστικό!
Αυτό σημαίνει ότι στην Ελλάδα δουλεύω περισσότερο το ξύλο σε σχέση με το μέταλλο. Για παράδειγμα, στην Ινδία το χειροποίητο και όχι κάτι το εργοστασιακό, και στη Ρωσία, πειραματικά οικοδομικά υλικά, στα οποία έχουμε πρόσβαση.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας και ποιο τo dream project που θα θέλατε να πραγματοποιήσετε;
Αυτή τη στιγμή επιμελούμαι μια κατοικία κοντά στη θάλασσα, κι είναι κατά κάποιον τρόπο το dream project μου, καθώς πρόκειται για ένα έργο "design & development" ταυτόχρονα. Οπότε ανοίγουν νέοι ορίζοντες για το Studio Lost.
Ποιος είναι ο αγαπημένος σας designer;
Jacquemus, Marine Serre, John Stefanides.
Έχετε σχεδιάσει ποτέ κάποιο άλλο αντικείμενο, όπως ρούχο ή κόσμημα..
Πέραν των ξενοδοχειακών project, έχω σχεδιάσει χαλιά, έπιπλα, μια σειρά κασμιρένιων φουλαριών, που υφαίνονται στο Δελχί της Ινδίας, και μια σειρά φωτιστικών για την δανέζικη εταιρία Frandsen, που διατίθενται στην σκανδιναβική αγορά.
Περιγράψτε μας με τρεις λέξεις τον εαυτό σας.
Ευθύς, αισιόδοξη, ανεξάρτητη.
Ποιος είναι ο ορισμός της ομορφιάς για εσάς.
Ειλικρίνεια, αλήθεια και απλότητα.
Η χαρά της ζωής περιλαμβάνει…
Έκφραση και δημιουργικότητα.
Ποιο είναι το πιο πιο πιο αγαπημένο σας αντικείμενο που δεν αποχωρίζεστε ποτέ;
Ένα έργο τέχνης που έχει κορνιζάρει ο πατέρας μου, από τη δεκαετία '90. Με ακολουθεί παντού από τότε.
Ποιο είναι το αγαπημένο σας μουσείο/gallery και μια έκθεση που λατρέψατε.
Μόλις γύρισα από μια εβδομάδα γεμάτη καλλιτεχνικά ερεθίσματα στην Κοπεγχάγη. Επενδύω σε έργα τέχνης και κάθε χρόνο προσπαθώ να επισκέπτομαι studio καλλιτεχνών και να εμπλουτίζω τη συλλογή μου. Με ενδιαφέρει η σκανδιναβική σκηνή, και αυτή τη φορά, γνώρισα από κοντά τον Frederik Åkum που παρακολουθώ εδώ και καιρό, τον Peter Βοnde στο στούντιο λιθογραφίας Εdition Copenhagen και πέρασα μια υπέροχη μέρα με την Maria Wandel. Επισκέφθηκα τις εκθέσεις Enter art fair και Chart art fair. Τώρα περιμένω να παραλάβω ένα έργο της Vibeke Rohland, που γνώρισα στο εργαστήριο της.
Το πιο ριψοκίνδυνο πράγμα που έχετε κάνει ποτέ…
Το ότι ξεκίνησα την εταιρεία μου Studio LOST, 3 μήνες πριν την πανδημία! Προς το παρόν πάει πολύ καλά, ωστόσο οι επιχειρήσεις έχουν ένα ρίσκο, ειδικά αυτήν την εποχή. Βέβαια εκεί βρίσκεται και η ομορφιά, το άγνωστο και το απροσδιόριστο... Ανυπομονώ για την ολοκλήρωση των επόμενων project μας και είμαι αισιόδοξη για το μέλλον!
Η καλύτερη συμβουλή που σας έχουν δώσει ποτέ…
Να απολαμβάνω την κάθε μέρα. Δεν τα καταφέρνω πάντα... αλλά προσπαθώ!
Κάτι για το οποίο είστε περήφανη…
Για τις τρεις κόρες μου.
Μια τέλεια μέρα θα ξεκινούσε...
Κοντά στη θάλασσα.
Και θα τελείωνε…
Με την οικογένεια μου, κάνοντας σχέδια για το μέλλον!
Ανακαλύψτε τα έργα της Κωνσταντίνας Τσούτσικου στη gallery!