Γρήγοροι ρυθμοί της πόλης, «face time» επικοινωνία που διαρκεί μόλις λίγα λεπτά και νέα της επικαιρότητας που εμφανίζονται στις οθόνες μας σε χρόνο dt με ένα μόνο scrolling αποτελούν τους κύριους πρωταγωνιστές των σύγχρονων μορφών ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Η επιτακτική ανάγκη για έναν νέο τρόπο παροχής πληροφοριών οδήγησε στη δημιουργία μιας super fresh ακουστικής εμπειρίας που είναι το παρόν και το μέλλον στον κόσμο του infotainment. Μέχρι σήμερα για αρκετά χρόνια γνωρίζαμε την τάση των «audiobooks», την οποία αρκετοί εκδοτικοί οίκοι και στη χώρα μας είχαν εντάξει με στόχο μια πιο δημιουργική μορφή της αφήγησης, απευθυνόμενοι σε ένα ευρύ κοινό από παιδιά μικρής ηλικίας μέχρι εξειδικευμένους ακαδημαϊκούς φορείς.
Και έρχεται η «χρυσή» εποχή των podcasts. Mία καινούρια υπηρεσία με τη μορφή της ακουστικής εκπομπής που ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες χάρη στο βασικό πλεονέκτημα της λειτουργίας on demand. Κάνοντας downloading στο κινητό ή στον υπολογιστή, laptop και tablet έχουμε την πολυτέλεια να ακούμε τις αγαπημένες μας εκπομπές όποτε και όπου εμείς επιθυμούμε! Πλέον ο καθένας έχει τη δυνατότητα με εύκολο και γρήγορο τρόπο να γίνει δημιουργός ενός podcast, μεταφέροντας στο «target group» του την προσωπική του «ματιά» μέσα από μια σειρά επεισοδίων. Ακουστικά ντοκιμαντέρ και άρθρα γνώμης, συνεντεύξεις, storytelling και συμβουλές εξειδικευμένων προσώπων έχουν γίνει mainstream με πλήθος online και μη ενημερωτικών μέσων να τα ακολουθούν πιστά.
Ποιο είναι τo mainstream app που ήρθε για να μείνει κερδίζοντας συνεχώς ακροατές;
Η «μοιραία» δημιουργική συνάντηση
Η εμφάνιση του πρώτου «Personal On Demand broadCAST», όπως είναι η επίσημη ονομασία του, έγινε πιο νωρίς απ’ότι θα περιμέναμε. Τον Οκτώβριο του 2000 σε ένα δωμάτιο ενός fancy ξενοδοχείου στη Νέα Υόρκη, ο Αμερικανός προγραμματιστής λογισμικού, επιχειρηματίας και συγγραφέας Dave Winer συναντιέται με τον Adam Curry έναν πρώην VJ από το MTV, για τον οποίο ο Dave δήλωσε ότι ήταν «κάτι σαν ροκ σταρ ο ίδιος». Όταν συναντήθηκαν στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του Adam, ο Adam υποστήριξε με πάθος την ιδέα και τις δυνατότητές του να αξιοποιήσει πραγματικά το Διαδίκτυο για να φέρει επανάσταση στο ραδιόφωνο, τον ήχο ή οποιαδήποτε μορφή κοινόχρηστου ήχου.
Ο Dave Winer ήταν από νωρίς πρωτοπόρος στο blogging, έχοντας δημιουργήσει το RSS (σύντομη για το "Really Simple Syndication"), την τεχνολογία που οδήγησε πολλές υποδομές ιστολογιών και τεχνολογία διανομής. Στην αρχή της καριέρας του ανέπτυξε περιβάλλοντα σεναρίου, εργαλεία διαδικτυακής δημοσίευσης, Γλώσσα σήμανσης επεξεργαστή περιλήψεων (OPML).
Παρόλο που ο Adam Curry είναι πιθανώς περισσότερο γνωστός για τα επτά χρόνια του ως VJ για το MTV, έχει πολλές πτυχές στην καριέρα του από τότε, κυρίως ως πρώιμος υποστηρικτής και επιχειρηματίας για επιχειρήσεις που σχετίζονται με το Διαδίκτυο. Το 2000, ήταν μεγάλος θαυμαστής της δουλειάς του Dave Winer στο RSS. Ο Adam ήθελε να παρουσιάσει στον Dave την ιδέα της χρήσης της τεχνολογίας blogging για τη διανομή ψηφιακών αρχείων ήχου.
Η «on demand» πολυτέλεια
Τα podcasts έχουν μετατραπεί στην ιδανική παρέα όπου και αν είμαστε. Στο break της δουλειάς, στο αυτοκίνητο όταν η κίνηση γίνεται ενοχλητική, στο πρωινό τρέξιμο ή στο βραδινό ντους μάς μεταφέρει σοβαρές παγκόσμιες και εθνικές ειδήσεις, μάς μεταφέρει την πορεία ζωής ενός ανθρώπου, μάς κάνει να γελάμε ή μας χαλαρώνει με ένα σύντομο μάθημα life coaching. Αρκεί να κάνουμε μία μόνο κίνηση. Κατεβάζοντας δωρεάν στο app Store του κινητού μας τα SOUNDIS application και Google Podcast Google Podcast ή την αγαπημένη σε όλους μας πλατφόρμα του Spotify σε Android, Iphone και Smartwatch kai Apple Watch, αντίστοιχα. Μία ακόμη μοναδική ευκαιρία για να μην χάνουμε στιγμή τα επεισόδια της σειράς που λατρεύουμε είναι απλά να επιλέξουμε τη συγκεκριμένη εκπομπή και αυτόματα κάθε φορά βλέπουμε το νέο επεισόδιο.
Πώς να γίνω podcaster;
Το πρώτο βήμα είναι και το πιο σημαντικό με το κεντρικό στοιχείο που καθορίζει την ταυτότητα της ηχητικής μας εκπομπής. Επόμενο βήμα είναι η επιλογή του ονόματος του podcast μας. Στα Apple Podcasts ή στο Spotify, έχουμε τη δυνατότητα να αναζητήσουμε μια σειρά από διαφορετικά ονόματα που μπορούν αν αντιπροσωπεύουν τη δική μας αισθητική και θεματολογία. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα έξυπνο όνομα που έχει τη δυναμική να ελκύει το κοινό και μας διακρίνει. Δεν ξεχνάμε το cover art του podcast μας. Αποτελεί την πρώτη γνωριμία με τους εν δυνάμει ακροατές μας. Είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε ένα αντιπροσωπευτικό εξώφυλλο χωρίς αντιγραφή, αρκεί να θυμηθούμε ξανά τον αρχικό μας στόχο. Αποφασίζουμε τη διάρκεια της εκπομπής και τη συχνότητα που θα «ανεβάσουμε» κάθε επεισόδιο. Είναι απαραίτητο να «χτίσουμε» μια σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό μας. Θα περιλαμβάνει σύντομα ηχητικά επεισόδια ή θα είναι μακροσκελή; Ακόμη, όσον αφορά τα δομικά του στοιχεία, θα περιλαμβάνει προσωπικές εξομολογήσεις μέσω μονολόγου ή θα πρωταγωνιστούν οι συνεντεύξεις ή και τα δύο; Για να απαντήσουμε τα ερωτήματα αυτά θυμίζουμε στον εαυτό μας τον αρχικό στόχο και την κεντρική μας θεματολογία και πώς εμείς θεωρούμε ότι είναι ο κατάλληλος τρόπος για να τα προσεγγίσουμε.
Στη συνέχεια, περνώντας στο πιο πρακτικό κομμάτι της ηχογράφησης αποφασίζουμε με ποια εργαλεία και εξοπλισμό θέλουμε να κάνουμε τις εγγραφές μας. Αν επιθυμούμε κάτι πιο ερασιτεχνικό, μπορούμε μέσω της γνωστής εφαρμογής «Anchor» να κάνουμε την εγγραφή μας και μετά, αφού κάνουμε μια μικρή επεξεργασία την κοινοποιούμε στις υπόλοιπες πλατφόρμες, με το Spotify να κυριαρχεί. Η πλατφόρμα «Anchor» έχει το πλεονέκτημα να περιλαμβάνει ποικίλους ήχους και μελωδίες για να δομήσουμε τα intros και outros. Δεν ξεχνάμε να αποθηκεύσουμε το αρχείο μας σε μορφή MP3. Εάν θέλουμε ένα πιο επαγγελματικό αποτέλεσμα είναι απαραίτητο να αγοράσουμε τον κατάλληλο εξοπλισμό με κύρια εργαλεία υπολογιστή, Podcast Hosting (Libsyn, Blubrry), μικρόφωνο για υπολογιστή, μίκτη ήχου, ψηφιακή συσκευή εγγραφής ή λογισμικό εγγραφής ήχου, λογισμικό εγγραφής κλήσεων, πρόσβαση στο διαδίκτυο και εξοπλισμό εγγραφής podcast για βελτίωση της ποιότητας. Τα κύρια εργαλεία επεξεργασίας της ηχογράφησής μας είναι τα προγράμματα Adobe Audition, Audacity και GarageBand.
Πολύ σημαντική για ένα επιτυχημένο branding του podcast μας είναι η ποιοτική διαφήμισή του μέσω των αντίστοιχων κοινοποιήσεων στο προσωπικό, ή ακόμη καλύτερα, στο επαγγελματικό μας προφίλ στα social media.
Τα podcasts που σάς προτείνουμε
Με τις θεματολογίες να ποικίλουν με εξαιρετική επιτυχία, συγκεντρώσαμε τα podcasts που μας χαρίζουν κίνητρο να εμπλουτίσουμε περισσότερο τις γνώσεις μας και να αποκτήσουμε με αυτόν τον τρόπο καινούργιες συνήθειες.
Το wellness podcast «Give Me Strength» της personal trainer, blogger, συγγραφέως με τις καλύτερες πωλήσεις, Alice Liveing, παρακολουθούμε ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις της με πρόσωπα, μιλώντας για την πνευματική και σωματική ευελιξία τους με στόχο έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Ολυμπιονίκης, Nicola Adams και η ηθοποιός, Suranne Jones.
Το «Food for Thought» της δημοφιλούς διατροφολόγου και συγγραφέα best seller, Rhiannon Lambert, μοιράζεται κάθε φορά μαζί μας χρήσιμες συμβουλές για ένα υγιεινό lifestyle μέσα από ενδιαφέρουσες συνομιλίες με επιστήμονες εξειδικευμένους σε ζητήματα ευεξίας.
Για όσους λατρεύετε τον κόσμο των fashion trends, το podcast του «The Business of Fashion» είναι η κατάλληλη επιλογή. Έγκυρη ενημέρωση για τη βιομηχανία της μόδας και το style culture μεταφέρονται εξαιρετικά από την εκδότρια και CEO, Imran Amed.