Η ζωή μας αλλάζει ριζικά. Οι τάσεις, οι συνήθειες και οι ορισμοί της νέας πραγματικότητας αφήνουν το πράσινο αποτύπωμά τους, αποδεικνύοντας έμπρακτα τον σεβασμό τόσο στον εαυτό μας όσο και στο περιβάλλον.
Υβριδική ζωή
Πολλοί υποστηρίζουν ότι δε θα επιστρέψουμε ξανά στην προ πανδημίας εποχή. Αν και τίποτα δεν αντικαθιστά την προσωπική επαφή με τους ανθρώπους, υπάρχουν πολλά που μπορείτε ν’ απολαύσετε χωρίς να φύγετε από την ασφάλεια του σπιτιού σας, και τώρα έχετε τη δυνατότητα να το κάνετε. Το μέλλον θεωρείται ότι θα είναι ένα μείγμα εικονικής και πραγματικής ζωής. Άλλωστε, οι συναυλίες VR και τα εικονικά φεστιβάλ είναι ήδη εδώ, η at home εργασία, μια πραγματικότητα (Zoom), οι εικονικές προπονήσεις προτιμώνται και σταδιακά προστίθενται και τα virtual parties. Όλα πια γίνονται πιο εύκολα από την άνεση του καναπέ, χωρίς το άγχος, τον χρόνο και τα έξοδα των μετακινήσεων.
Γενιά Z
Οι millennials, όσοι, δηλαδή, γεννήθηκαν μεταξύ 1980-2000, κατάφεραν ν’ αλλάξουν πολλά στην καθημερινότητα, επενδύοντας στην υγεία, την ευεξία, τη βιολογική ζωή και θέτοντας νέους στόχους για την καριέρα τους. Πλέον, τη θέση τους παίρνουν όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1996-2016, οι zillennials, zoomers ή Gen Z. Η νέα γενιά ζει κι εξελίσσεται παράλληλα με την τεχνολογική ανάπτυξη. Δεν καταναλώνει αλκοόλ, δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτοκίνητα, είναι λιγότερο ρατσιστική και σεξιστική και διαθέτει αναπτυγμένη οικολογική συνείδηση. Η Gen Z είναι το μέλλον και των επιχειρήσεων.
«Πράσινες» εταιρίες
Η κλιματική αλλαγή «χτυπάει κόκκινο» και την ίδια στιγμή ο καθένας από εμάς μπορεί να ενημερωθεί για οποιαδήποτε μορφή μόλυνσης, ενώ προσπαθεί ν’ αλλάξει τις καθημερινές του συνήθειες. Το ίδιο ισχύει και για κάθε είδους εταιρία. Αυτές που θ’ αναπτυχθούν περισσότερο θα είναι όσες φροντίζουν για την προστασία του περιβάλλοντος και υιοθετούν βιώσιμες τακτικές παραγωγής και προώθησης, ως νέο τρόπο ζωής, φιλικό για ό,τι ζει και κινείται στον πλανήτη.
Νέα δεδομένα
Οι εταιρίες που δεσμεύονται να διασφαλίσουν ότι οι δραστηριότητές τους δε δημιουργούν πρόσθετες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι το παρόν. Ωστόσο, αυτές που «υπερβαίνουν την επίτευξη μηδενικών εκπομπών άνθρακα, για να δημιουργήσουν πραγματικά ένα περιβαλλοντικό όφελος, αφαιρώντας επιπλέον διοξείδιο από την ατμόσφαιρα», όπως το ορίζει η Fast Company, είναι το μέλλον. Οι θετικές για το κλίμα δράσεις περιλαμβάνουν επίσης τη στήριξη της φύτευσης δέντρων, τη δέσμευση άνθρακα έξω από την ατμόσφαιρα, την επένδυση στη χορτοφαγική γεωργία, την αναγεννητική γεωργία κ.ά. Ακόμη και οι Ολυμπιακοί Αγώνες υιοθετούν τη νέα φιλοσοφία. Έτσι, ήδη οι εταιρίες αρχίζουν να δείχνουν στους καταναλωτές ποιο είναι το αποτύπωμα κάθε προϊόντος στο περιβάλλον.
Οικολογία στην οικονομία
Οι καταναλωτές του 2021 γνωρίζουν πλέον σχεδόν τα πάντα για το πώς να ζουν με οικολογική συνείδηση -μείωση απορριμμάτων, κατανάλωσης ενέργειας και εκπομπών μεταφοράς, αλλά και αποφυγή κατανάλωσης πλαστικών. Έτσι, απαιτούν διαφάνεια από τις εταιρίες τροφίμων, μόδας και αγαθών, ενώ ακόμη και οι τραπεζικοί πελάτες άρχισαν να θέτουν ερωτήματα σχετικά με το πού πηγαίνουν τα χρήματά τους. Οι επενδύσεις ESG (υιοθέτηση κριτηρίων Περιβαλλοντικών, Κοινωνικών και Εταιρικής Διακυβέρνησης στην επενδυτική διαδικασία και επιλογή επενδυτικών τοποθετήσεων), οι vegan ETF, οι «πράσινες» ανταλλαγές -επιλογές για συνειδητούς θεσμικούς επενδυτές- παρουσιάζουν άνοδο και αρκετοί είναι έτοιμοι να τις ακολουθήσουν. Επίσης, οι «πράσινες» FinTech (Financial Technology) εταιρίες θα μας απασχολήσουν ιδιαίτερα το επόμενο διάστημα.
Η νέα μόδα
Απ’ όλες τις βιομηχανίες, αυτή της μόδας θα βιώσει τις δραστικότερες αλλαγές. Πλέον, σχετικά με τις fast fashion αλυσίδες εφοδιασμού και την εκμετάλλευση των εργαζομένων, αλλά και το βαμβάκι που επιλέγεται, τις μικροΐνες που καταστρέφουν τον ωκεανό, το πρόβλημα των απορριμμάτων, ακόμη και την τεράστια έλλειψη ποικιλίας, τόσο στο μάρκετινγκ όσο και στα μεγέθη των ρούχων, τα brands θα υπόκεινται σε αυστηρό έλεγχο από ακτιβιστές και καταναλωτές. Αυτό που θα ακολουθήσει θ’ αφορά σε: α. Ποικιλία στον σχεδιασμό, δηλαδή, μεγέθη και στιλ για όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους -τέλος στα items μόνο για ανορεξικά μοντέλα, προτάσεις μέχρι και για το ουδέτερο φύλο. β. Ρούχα που παρασκευάζονται στον τόπο μας -ένας από τους καλύτερους τρόπους για να διασφαλίσουμε ότι η αλυσίδα εφοδιασμού είναι ανθρώπινη και ηθική είναι να τη διατηρούμε στα στενά γεωγραφικά μας πλαίσια. γ. Ενδύματα και παπούτσια κατασκευασμένα κατά παραγγελία (on demand), σύμφωνα με τα μέτρα μας, ώστε ν’ αποφεύγεται η περιττή κατανάλωση υλικών και ενέργειας, δίνοντας τέλος στη μάστιγα της fast fashion υιοθετώντας τη slow fashion. δ. Ανακύκλωση σε όλα. Έχουμε τόσο πολλά απόβλητα υφασμάτων, που πολλές εταιρίες σκέφτονται να ξεκινήσουν ανακύκλωση, χρησιμοποιώντας υλικά και κομμάτια που είχαν απορριφθεί, για να δημιουργήσουν νέα. Άλλωστε, δεν υπάρχει πιο βιώσιμη επιλογή από ένα εντελώς ανακυκλωμένο κομμάτι. ε. Ειλικρίνεια κατασκευής. Έχει έρθει η ώρα για τη διαφάνεια της αλυσίδας εφοδιασμού και οι σύγχρονες εταιρίες ενδυμάτων οφείλουν να πουν όλη την αλήθεια για το πώς κατασκευάζονται τα ρούχα, ποιος τα κατασκευάζει και πού.
Καθαρή ομορφιά
Πρόκειται για μια δύσκολη έννοια, αλλά το 2021 είναι η χρονιά που βλέπουμε δράση για περισσότερη αποσαφήνισή της, καθώς και για χρήση φυσικών, οργανικών και γενικότερα φιλικών συστατικών προς το δέρμα στα καλλυντικά. Η ανάπτυξη της τάσης αυτής θα εστιάζει στη μείωση των πλαστικών συσκευασιών και τη μεγαλύτερη διαφάνεια ως προς τη χρήση συνθετικών συστατικών κι επιβλαβών ουσιών. Θα μπορούσε ακόμη και να αλλάξει θετικά τις μεθόδους μάρκετινγκ διαφόρων εμπορικών σημάτων ομορφιάς, όπως το ρετουσάρισμα της εικόνας.
Αρχιτεκτονική & Ψυχική υγεία
Ξεχάστε τα «πράσινα» κτίρια με πιστοποίηση LEED (Leadership in Energy and Environmental Design), καθώς έρχονται τα WELL, αφού οι ανάγκες ψυχικής υγείας κι ευεξίας είναι άμεσες. Ενώ υπάρχουν πάνω από 32.000 πιστοποιημένα κτίρια παγκοσμίως, που συμμορφώνονται με τους ισχύοντες περιβαλλοντικούς κανονισμούς και πρότυπα, το νεότερο WELL Building Standard ήρθε να διασφαλίσει ότι τα κτίρια έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί με τρόπο που να προστατεύουν ολιστικά την υγεία μας. Όπως αυτοχαρακτηρίζεται, μάλιστα, πρόκειται για «ένα σύστημα βασισμένο στην απόδοση για τη μέτρηση, την πιστοποίηση και την παρακολούθηση χαρακτηριστικών του δομημένου περιβάλλοντος, που επηρεάζουν την ανθρώπινη υγεία κι ευεξία, μέσω του αέρα, του νερού, της διατροφής, του φωτός, της φυσικής κατάστασης, της άνεσης και του νου». Στοιχεία όπως ο φυσικός φωτισμός, ο επαρκής αερισμός, η πρόσβαση σε καθαρό νερό, οι αισθητικές ευχάριστες σχεδιαστικές προσθήκες, η φυσική δραστηριότητα και οι χώροι χαλάρωσης θα κυριαρχήσουν στις νέες κατασκευές.
Τοπικός τουρισμός
Ο εμβολιασμός προχωράει παγκοσμίως και οι χώρες αρχίζουν ν’ ανοίγουν ξανά τα σύνορά τους, αλλά θα χρειαστεί χρόνος ώστε τα αεροπορικά ταξίδια να επιστρέψουν σε προ-πανδημικά επίπεδα. Σίγουρα, οι μακρινοί προορισμοί έχουν μια άλλη γοητεία, αλλά η τάση που αναμένεται να επικρατήσει είναι η επιδίωξη ν’ ανακαλύψουμε τα άγνωστα μέρη του τόπου μας, χωρίς να διανύουμε μεγάλες αποστάσεις από το σπίτι μας και με σκοπό να μην εγκλωβιστούμε σε κάποια ξένη χώρα, μακριά από αγαπημένα μας πρόσωπα. Αυτή η τακτική θα αποφέρει τεράστιο όφελος στον πλανήτη, καθώς οι κάτοικοι της εκάστοτε περιοχής γίνονται οι νέοι τουρίστες της και βοηθούν στη διατήρηση των περιφερειακών οικονομιών, αλλά και στη μείωση των μετακινήσεων και της ρύπανσης του περιβάλλοντος.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ IOYNIOY 2021