fbpixel

Search icon
Search
Οίκος Schiaparelli: Υψηλή ραπτική ή χαμηλή ενσυναίσθηση;
TRENDS & CATWALKS

Οίκος Schiaparelli: Υψηλή ραπτική ή χαμηλή ενσυναίσθηση;

Τι συμβαίνει τελικά με τις δημιουργίες του Daniel Roseberry


Το πρωί της Δευτέρας στο Παρίσι, την πρώτη μέρα των couture shows, καθώς η καλυμμένη από κρυστάλλους Swarovski Doja Cat κατέφθανε στην επίδειξη υψηλής ραπτικής του οίκου Schiaparelli, η Kylie Jenner φορώντας ένα μακρύ strapless μαύρο φόρεμα και ένα πολύ ρεαλιστικό κεφάλι λιονταριού στον ώμο της, πρόσφερε μια πρώτη ματιά στο τι θα ακολουθούσε στην πασαρέλα.

Κατά τη διάρκεια της επίδειξης, η Shalom Harlow περπάτησε στην πασαρέλα φορώντας ένα ζωγραφισμένο στο χέρι bustier φόρεμα με ένα μεγάλο κεφάλι λευκής λεοπάρδαλης να αναδύεται στο μπροστινό του μέρος. Στην εμφάνιση 15, η Irina Shayk παρουσίασε την ίδια δημιουργία με την οποία εμφανίστηκε η Kylie Jenner, ενώ στο look 30, η Naomi Campbell κατέκτησε την πασαρέλα με ένα μαύρο παλτό από τεχνητή γούνα και το κεφάλι ενός μαύρου λύκου στον ώμο της. Παρόλο που η συλλογή περιλάμβανε διάφορα κομμάτια που αξίζει να συζητηθούν, οι σχολιασμοί επικεντρώθηκαν εξ ολοκλήρου στα προαναφερθέντα σύνολα.

00015-schiaparelli-spring-2023-couture-gorunway-1.webp

«NO ANIMALS WERE HARMED IN MAKING THIS LOOK», «ΚΑΝΕΝΑ ΖΩΟ ΔΕΝ ΒΛΑΦΘΗΚΕ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ», δηλώνει ο οίκος κάτω από κάθε σχετική του δημοσίευση στο Instagram, στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει προληπτικά τα αρνητικά σχόλια. Ομοίως έπραξε και η Kylie Jenner με μια λεπτομερή περιγραφή για τον σχεδιασμό του ρούχου της: «Μου άρεσε που φόρεσα αυτήν τη faux art δημιουργία, κατασκευασμένη στο χέρι χρησιμοποιώντας ανθρωπογενή υλικά».

Επιμελώς σμιλεμένα από ρητίνη και ζωγραφισμένα στο χέρι, τα ψεύτικα κεφάλια ζώων, σύμφωνα με τον Αμερικάνο σχεδιαστή του οίκου, Daniel Roseberry, αντιπροσωπεύουν τους 3 δαίμονες του «Inferno» του Δάντη: τον πόθο, την περηφάνεια και τη φιλαργυρία. Ο σχεδιαστής χρησιμοποίησε το ποίημα του 14ου αιώνα ως μεταφορά της δικής του εμπειρίας με την πίεση να δημιουργήσει το «νέο» και να προκαλέσει απορία στα πλήθη. Ακόμη, ο Daniel Roseberry δηλώνει ότι τα κομμάτια αναδεικνύουν «τη δόξα της φύσης» και ότι τα ρεαλιστικά αποτελέσματα ήταν σκόπιμα, ενώ ταυτόχρονα προσθέτει: «Σε αυτή τη συλλογή, δεν είσαι ποτέ σίγουρος ποιος έφτιαξε το κομμάτι που κοιτάς, ήταν φύση; Ή μήπως ήταν άνθρωπος;»

Ωστόσο, από πολλούς δεν μεταφράστηκε με τον ίδιο τρόπο. Ανεξάρτητα από την πρόθεση του Αμερικάνου σχεδιαστή να «θολώσει» τη γραμμή μεταξύ πραγματικού και εξωπραγματικού, πολλοί τείνουν προς την άποψη ότι αυτή του η κίνηση παρουσιάζει τα ζώα ως απόλυτη μορφή πολυτέλειας. Μάλιστα, στην πλειονότητα τα κομμάτια φάνηκαν να προσδίδουν γόητρο στη λαθροθηρία και να επικυρώνουν τις απόκρυφες πρακτικές που βλάπτουν απειλούμενα είδη ζώων. «Σε έναν κόσμο όπου η μαζική εξαφάνιση των ζώων είναι ένας πολύ πραγματικός κίνδυνος, ποια θέση έχουν αυτά τα αποκεφαλισμένα κεφάλια στη μόδα;», απορούν πολλοί.

00022-schiaparelli-spring-2023-couture-gorunway-1.webp

Το Business of Fashion τοποθετήθηκε πάνω στο φλέγον ζήτημα επισημαίνοντας ότι: «Το πρώτο λάθος του Roseberry ήταν να υποθέσει ότι το κοινό του θα τον ακολουθούσε μέσα από τις φιλοσοφικές περιπλοκές του ταξιδιού του Δάντη προς τη φώτιση. Το δεύτερο ήταν να δημιουργήσει κυριολεκτικές, ωστόσο faux αναπαραστάσεις αυτών των ανθρώπινων αδυναμιών στην πασαρέλα του. Ο Shalom Harlow ήταν η λεοπάρδαλη, η Irina Shayk το λιοντάρι, η Naomi Campbell ο λύκος. Ο βασιλιάς της ζούγκλας υποβαθμίστηκε σε τρόπαιο κυνηγού μεγάλων θηραμάτων και μετατράπηκε σε αξεσουάρ μιας πλούσιας γυναίκας, κάτι το οποίο προκάλεσε οργή». Ενάντια στις δημιουργίες αυτές τέθηκε και ο Aja Barker, συγγραφέας του Consumed, γράφοντας: «Ο πλανήτης πεθαίνει και νομίζω ότι έχουμε ξεπεράσει το σημείο να τοποθετούμε ζώα στα ρούχα με αυτόν τον τρόπο. Αυτή ήταν μια τεράστια αποτυχία για μένα». Ωστόσο, απροσδόκητη ήταν η υποστήριξη που εξέφρασε στην ανάρτησή της στο Instagram η Diet Prada, όπου ένας χρήστης σχολίασε «Α μη τι άλλο, είναι όμορφα κατασκευασμένα ρεαλιστικά αρκουδάκια».

Ύστερα από το haute couture fashion show, η PETA δημοσίευσε μια δήλωση, στην οποία επαινεί τον Daniel Roseberry και αναφέρει: «γιορτάζουν την ομορφιά των λιονταριών και μπορεί να είναι μια δήλωση ενάντια στο κυνήγι τροπαίων, κατά το οποίο οικογένειες λιονταριών διαλύονται για να ικανοποιήσουν τον ανθρώπινο εγωισμό». Η Irina Shayk πήρε το μέρος του οίκου και του Daniel Roseberry δημοσιεύοντας στο λογαριασμό της στο Instagram το εξής: «Υποστηρίζω αυτούς τους απίστευτους καλλιτέχνες που δούλεψαν ακούραστα, με τα χέρια τους, χρησιμοποιώντας μαλλί, μετάξι και αφρό, για να σμιλέψουν αυτό το κεντημένο λιοντάρι και την εικόνα του Pride, μια εικόνα που επικαλείται η @schiaparelli εξερευνώντας θέματα δύναμης», και τονίζει πως ήταν τιμή της που κλήθηκε να είναι μέρος του show.

00030-schiaparelli-spring-2023-couture-gorunway-1.webp

Πρόκειται για μια μεγάλη αντιπαράθεση, η οποία μας προξενεί διάφορες απορίες όπως: γιατί ένας οίκος, που χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια το μέταλλο ως κυρίαρχο στοιχείο στις δημιουργίες του, να μην το αξιοποιήσει, για να γιορτάσει τη δόξα των ζώων, αντί να παρουσιάσει κάτι που για πολλούς είναι ανατριχιαστικά ρεαλιστικό;

Συχνά, ένα μήνυμα μπορεί να αλλοιωθεί κατά την εκτέλεση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι δημιουργίες του οίκου Schiaparelli μπορεί να μεταφραστούν ως η υπεροχή του ανθρώπου στα ζώα και μάλιστα -λαμβάνοντας υπόψιν ότι πρόκειται για haute couture- των πολύ εύπορων ανθρώπων.

«Εάν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το κόκκινο χαλί είναι η φωτιά της φήμης», είπε ο κ. Roseberry, « η υψηλή ραπτική έχει γίνει η «βενζίνη» της μόδας: ρίξτε την από πάνω και η φωτιά γίνεται όλο και πιο καυτή». Ας λειτουργήσει, λοιπόν, η αντιπαράθεση αυτή ως υπενθύμιση, ότι όταν κανείς ρίχνει τη βενζίνη στη φωτιά, ρισκάρει να καεί.