Η Frida Kahlo έχει υπάρξει μια σπουδαία μορφή για τον κόσμο της τέχνης και όχι μόνο. Οι προοδευτικές ιδέες της, τα ανυπέρβλητο ταλέντο της και η δίψα της για μια μποέμικη ζωή, παρά της δυσκολίες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει, κατάφεραν στο τέλος να της φέρουν την πολυπόθητη αναγνώριση-δικαίωση. Η ίδια αποτέλεσε μια από τις πιο σημαντικές ζωγράφους του 20ου αιώνα, ενώ η φυσιογνωμία της είναι αναγνωρίσιμη από άκρη σε άκρη του κόσμου αποτελώντας πλέον pop icon.
Έτσι λοιπόν, το τελευταίο νέο που την αφορά, η πώληση σε πρόσφατη δημοπρασία του οίκου Sotheby's της Νέας Υόρκης ενός πίνακά της μας αγγίζει διαφορετικά, αφού ξεπέρασε κάθε ρεκόρ πώλησης για Λατίνο καλλιτέχνη. Με τίτλο «Diego y yo» («Diego and I») του 1949, το γνωστό έργο απεικονίζει τη ζωγράφο με δάκρυα στα μάτια, και το πρόσωπο του δια βίου συντρόφου της, επίσης ζωγράφου Diego Rivera, να αποδίδεται στο μέτωπό της σε μια συγκλονιστική αλληγορία του ταραχώδους ειδυλλίου τους. Πρόκειται για την τελευταία πλήρη αυτοπροσωπογραφία που φιλοτέχνησε η Kahlo πριν από τον θάνατό της το 1954.
Τα νέα για τον πίνακα έκαναν πάταγο, όταν ο διάσημος οίκος δημοπρασιών ανακοίνωσε την εκτίμηση του έργου -μεταξύ 30 έως 50 εκ. δολάρια- ένα εύρος όχι ασυνήθιστο για έργα του Mark Rothko ή του Andy Warhol, ή ακόμη και εν ζωή καλλιτεχνών όπως ο Jeff Koons, αλλά σπάνια για αυτά των γυναικών της Λατινικής Αμερικής.
Η πώληση του «Diego y yo» κατέρριψε το προηγούμενο ρεκόρ δημοπρασίας της ίδιας της καλλιτέχνιδος, με 8 εκ. δολάρια για το «Dos desnudos en el bosque» («La tierra misma») (1939), ένα παρόμοιο έργο με λαδομπογιά, που δημοπρατήθηκε από τον οίκο Christie's το 2016.
Το καταπληκτικό με τη συγκεκριμένη πώληση είναι το γεγονός ότι «έριξε» από την πρώτη θέση της λίστας τον σύντροφο της, Rivera, ο οποίος διατηρούσε την πρωτιά με τον καμβά του 60 ιντσών εν ονόματι «The Rivals», ο οποίος πουλήθηκε για 9,7 εκ. δολάρια στον οίκο Christie's το 2018.
Ο James Oles, ανώτερος λέκτορας στο Wellesley College και επιμελητής τέχνης της Λατινικής Αμερικής στο Μουσείο Davis, ο οποίος έχει γράψει εκτενώς για τον μεξικανικό μοντερνισμό και την Kahlo, λέει ότι η εκτίμηση του οίκου (Sotheby's) ήταν «σχεδόν παράλογη» δεδομένης της σπανιότητας των έργων της. «Είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης και υπάρχουν τόσες λίγες αυτοπροσωπογραφίες υψηλής ποιότητας από την Frida Kahlo σε ιδιώτες εκτός Μεξικού, κάτι που τα κάνει όλα ξεχωριστά. Και αυτός, αν και μικρότερος από κάποιους άλλους πίνακές της, είναι πολύ έντονος. Για τους ανθρώπους που ενδιαφέρονται για μια αυτοπροσωπογραφία της, αποτελεί μια μοναδική επιλογή.»
«Επειδή πολλά από τα έργα της ζωγράφου βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στο Μεξικό, δεν μπορούν να φύγουν και αυτό δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη σπανιότητα. Τα περισσότερα από τα "Kahlos" βρίσκονται σε δύο συλλογές στο Μεξικό, τη συλλογή Olmedo και τη συλλογή Gelman.»
The background story
H ιστορία ωστόσο πίσω από τον πίνακα είναι αυτή που αξίζει να ειπωθεί. Η ίδια η Kahlo απεικονίζεται με μια μικρότερη προσωπογραφία του Rivera στο μέτωπό της, με την αλληγορία ενός τρίτου ματιού που βλέπει τα πάντα και στηρίζεται στα διάσημα φρύδια της. Τα μαλλιά της μοιάζουν να τυλίγονται γύρω από το λαιμό της, σαν να την «πνίγουν». Η εικόνα συνολικά περιέχει «ό,τι θέλεις» σε έναν πίνακα της Kahlo, ενώ μαρτυρά την απογοήτευσή της σχετικά με τη σχέση της με τον Rivera, καθώς γνώριζε το κρυφό του ειδύλλιο με τη φίλη της Μεξικανή ηθοποιό, María Félix. Παρά την προδοσία του συντρόφου της, η ίδια φαίνεται πως πήρε την εκδίκησή της χρόνια αργότερα εκθρονίζοντάς τον με ένα δημιούργημα που καταδείκνυε την απιστία του.