Οι «κοινές» εβδοµάδες µόδας αποτελούν αδιαµφισβήτητα µεγάλο γεγονός και οι περισσότεροι fashion insiders οργανώνουν το ετήσιό τους πρόγραµµα εξολοκλήρου γύρω απ’ αυτές, τη στιγµή που κάποιες συλλογές θα ικανοποιήσουν και κάποιες πιθανόν όχι. Όµως, η εβδοµάδα της Υψηλής Ραπτικής είναι ένα γεγονός τελείως διαφορετικό και -ειδικά τις τελευταίες σεζόν- σχεδόν αδύνατο ν’ απογοητεύσει τα µάτια των εκλεκτών θεατών! Φέτος, για τη σεζόν A/W 2015, οι δηµιουργίες πλησίασαν την παλιά αίγλη που δικαίωνε τον τίτλο Haute Couture και η εξτραβαγκάνζα έρρεε άφθονη, σαν την καλύτερη σαµπάνια. Με το ξεκίνηµα των shows ποντάραµε στο τυχερό No.5 και ο οίκος Chanel µας δικαίωσε, παρουσιάζοντας τη συλλογή του στο Grand Palais, που είχε µεταµορφωθεί σε καζίνο παλιάς εποχής. Ο Karl Lagerfeld ξεπέρασε τον εαυτό του. Η καλή κοινωνία των µοντέλων και ηθοποιών, ντυµένη µε τα κοµµάτια της κολεξιόν, περιφέρονταν στον χώρο σαν µια επίγεια συναστρία µε αδυναµία στον τζόγο. Αυτός ο circle privé είχε αποκλειστικά µέλη τις Julianne Moore, Geraldine Chaplin, Vanessa Paradis, Stella Tennant, Alice Dellal, Lara Stone και τη νέα µούσα του Karl, Kristen Stewart, να ηγείται αυτής της ακαταµάχητα καλοντυµένης συντροφιάς. Όλες οι δηµιουργίες έδιναν επιπλέον έµφαση στη σιλουέτα µε τονισµένο boxy σχήµα, ενώ τα κλασικά ταγιέρ Chanel δεν είχαν πλέον τίποτα το κλασικό. Ονειρικές τουαλέτες µε φτερά κι εκτεταµένο στολισµό έκλεισαν µε τον πιο εντυπωσιακό τρόπο ένα αξέχαστο show.
To Grand Palais, όµως, δεν ήταν ο µόνος χώρος που µεταµορφώθηκε! Ο Raf Simons δηµιούργησε για τον οίκο Dior ένα σετ το οποίο περιέγραψε σαν «ένα µέρος εκκλησία, ένα µέρος κήπο κι ένα µέρος nightclub στην Ibiza». Και πραγµατικά έτσι ήταν, µε το ροζ γρασίδι της πασαρέλας ν’ αναβιώνει το παραµύθι του Christian Dior. O Simons παρουσίασε µια εξίσου παραµυθένια συλλογή µε αιθέρια µοντέλα και δηµιουργίες. Φυσικά, η έµφαση ή θα δινόταν χαρακτηριστικά στη µέση ή δε θα δινόταν πουθενά, µε φορέµατα σε συνδυαστικά παστέλ να επαναφέρουν τη δεκαετία του ’50 στη σύγχρονη εκδοχή της, ενώ την επόµενη στιγµή baggy-chic σιλουέτες µε πολλά layers ακολουθούσαν ως έκπληξη. Ανέλπιστο ξάφνιασµα, όµως, αποτέλεσαν και τα oversized παλτό που είχαν ένα εντυπωσιακό µανίκι µόνο στο ένα χέρι, ενώ το άλλο έβγαινε κοµψά από ένα tailoring κάπας ή γιλέκου. Αυτή η αποδόµηση του µανικιού ήταν ασύγκριτη και σχεδόν εφάµιλλη του µάστερ του είδους, του ίδιου του Cristobal Balenciaga. To show του Giambattista Valli, από την άλλη, συνδεόταν µε τον οίκο Chanel, καθώς η έµπνευσή του ήταν η Coco και η Janis Joplin για να στοιχειοθετήσει µια γυναίκα µε δυνατό, ελεύθερο κι ανεξάρτητο πνεύµα. Και ασύγκριτο στιλ φυσικά! Η Coco εφηύρε το ανδρόγυνο στιλ και η Janis το layering των φορεµάτων πάνω από παντελόνια. Σ’ αυτήν τη γραµµή «έπλευσε» ο σχεδιαστής, παρουσιάζοντας µια συλλογή που θύµιζε στα πάντα την elegant υπογραφή Valli. Κι αυτή ήταν η επιτυχία του σ’ αυτό το εγχείρηµα. Κοµψό πουά βέλος κάλυπτε τα πρόσωπα των µοντέλων, ενώ έφεραν στο σώµα τους τούλι, διαφάνειες, φουσκωτές φούστες, ολάνθιστα prints και λαχταριστά απλικέ λουλούδια, πολλές φορές επάνω από killer παντελόνια. Οι στολισµοί και τα βολάν ήταν πέρα από κάθε φαντασία, σβήνοντας από τη µνήµη µας πως η συλλογή προοριζόταν για χειµερινή σεζόν. Σ’ αυτόν τον χώρο ξαναγεννιόταν η Άνοιξη και η γυναίκα Valli ήταν η βασίλισσά της!
Τα πάντα αιθέρια φορέµατα του οίκου Valentino, ακολούθησαν ύστερα από µια πραγµατικά ξεχωριστή έκθεση. Κοµµάτια υψηλής ραπτικής προηγούµενων σεζόν παρουσιάστηκαν σε χώρους –κλειστούς για το κοινό- της Ρώµης που ενέπνευσαν τη δηµιουργία τους. Η φετινή συλλογή, όµως, στάθηκε αντάξια της παλιάς αίγλης αφού τα φορέµατα σε µαύρο, χρυσό και κόκκινο, χρώµα-κατατεθέν του οίκου, συνέθεσαν ένα σύγχρονο ιταλικό παραµύθι.
Πηγαίνοντας στους Viktor & Rolf, οι αναλογίες αντιστράφηκαν. Ένας εντελώς άδειος χώρος γέµισε από µια συλλογή-πραγµατικό έργο τέχνης. Κι αυτό δεν είναι καθόλου υπερβολή, αλλά κυριολεξία. Όποιος είπε πως η µόδα δεν είναι τέχνη, σίγουρα άλλαξε ριζικά την άποψή του µετά από αυτήν την παρουσίαση. Η συλλογή “Wearable Art” είναι ένας πίνακας κρεµασµένος στον τοίχο του Palais de Tokyo, που αποδοµήθηκε και µεταµορφώθηκε σε µια εντυπωσιακή φούστα στο σώµα του µοντέλου. Υπερβολή και φορµαλισµός «παντρεύτηκαν» µε τον πιο δηµιουργικό τρόπο και όσο προχωρούσε το show, αυξανόταν η περιπλοκότητα των δηµιουργιών. Εκεί που κανονικά θα υπήρχαν στριφώµατα, βλέπαµε τελειώµατα από κάδρο, ενώ οι λευκοί καµβάδες άρχισαν να δίνουν τη θέση τους σε αρτίστικες πιτσιλιές χρωµάτων, που έδιναν την αίσθηση πως ξεπήδησαν από κάποιο µουσείο. Προς τα τελευταία looks, ο «πίνακας» ολοκληρωνόταν και το print κάλυπτε όλο και περισσότερη έκταση στο ρούχο, µέχρι που το τελευταίο αριστούργηµα έκλεισε το show, έχοντας καταφέρει ν’ ανοίξει τη δηµιουργική µας αντίληψη ακόµη πιο πολύ. Η couture παρουσίαση των Dolce & Gabbana έχει το δικό της όνοµα, τιτλοφορείται ως Alta Moda και µια µέρα µόνο δεν της είναι αρκετή! Γι’ αυτό, το σχεδιαστικό δίδυµο έφερε τους καλεσµένους του στο µαγευτικό Portofino για έναν διήµερο εορτασµό αλά ιταλικά. Μαζί παρουσιάστηκαν, επίσης, οι Αlta sartoria και Αlta gioellia: η αντρική σειρά και η σειρά κοσµηµάτων, που ολοκλήρωνε το τρίπτυχο του haute couture σύµπαντος των Domenico και Stefano. Φυσικά, οι συλλογές ήταν µια βουτιά στην ιταλική πολυτέλεια και στον κοµψό παραλογισµό των prints. Βασιλικά φορέµατα µε κορώνες από λουλούδια και κοσµήµατα υπερµεγέθη και προκλητικής λάµψης έδωσαν τη σειρά τους σε γούνες, φτερά παγωνιού και ολοµέταξα κιµονό, επιβεβαιώνοντας πως “It’s a Couture world and we’re just living in it”!
ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΝΤΑ ΑΛΤΗ