Η Ίρις Κρητικού, επιμελήτρια εκθέσεων, συστήνει στους λάτρεις της τέχνης τα νέα της projects για το φετινό καλοκαίρι. Συγκεκριμένα, είναι ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από την ολοκαίνουρια ομαδική έκθεση «Η Άλλη Θάλασσα», η οποία παρουσιάζεται στο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης Σκιάθου έως τις 31 Οκτωβρίου. Παράλληλα, επιμελείται την επερχόμενη έκθεση «Ταπισερί» (20/07-02/10), που θα λάβει χώρα στον Πύργο Μπαζαίου, στο νησί της Νάξου.
Η ίδια μάς μιλάει για όλα όσα συγκροτούν τον δημιουργικό της κόσμο, παρουσιάζοντας όσα πρόκειται να δούμε στις εκθέσεις της αυτό το καλοκαίρι!
Τι νέο ετοιμάζετε;
Στη Σκιάθο, έχει ήδη ξεκινήσει η «Άλλη θάλασσα», που εξετάζει το γεγονός ότι, πριν από τη Μικρασιατική Καταστροφή, πολλοί κάτοικοι του χωριού Αγία Παρασκευή του Τσεσμέ βρήκαν καταφύγιο στο νησί των Σποράδων. Ο Πύργος Μπαζαίου στη Νάξο θα παρουσιάσει την έκθεση «Ταπισερί», με υφάνσεις 12 καλλιτεχνών. Στις 29 Ιουλίου, στα Λαγκάδια Πελοποννήσου, εγκαινιάζεται μια συνομιλία της Πέτρας Ηπείρου και Πελοποννήσου, με ιστορικά τεκμήρια, αλλά και η συνάντηση δύο καλλιτεχνών, της Στρατηγούλας Γιαννικοπούλου και του Γιώργου Χουλιαρά, ενώ τον Αύγουστο, στο Ιστορικό Αρχείο Ύδρας, θα βρεθεί το έργο του Φραγκίσκου Δουκάκη.
Ποιος είναι ο άξονας της έμπνευσής σας;
Η διαχρονία, επειδή είμαι πρώτα αρχαιολόγος και μετά ιστορικός Τέχνης. Όταν επιμελούμαι μια ατομική έκθεση, προσπαθώ ν’ αφουγκραστώ τη φωνή του καλλιτέχνη. Στις ομαδικές θεματικές εκθέσεις, όμως, σίγουρα λειτουργεί ο αρχαιολόγος μέσα μου. Εκεί δε θα σταματήσω στη ζωγραφική ή την κεραμική, θα ρίξω το βλέμμα μου και στο εφαρμοσμένο.
Υπάρχουν εκθέσεις που έχετε ξεχωρίσει ανά την Ελλάδα;
Η «Αμαζόνιος» του ΕΜΣΤ, που επιμελήθηκε ο Δημήτρης Τσουμπλέκας. Πρέπει να πας απόγευμα και να περπατήσεις σ’ αυτήν τη ζούγκλα, το παρατημένο εργαστήριο, την άδεια πισίνα. Περιμένω να δω την έκθεση της Ειρήνης Βουρλούμη, που συνομιλεί με τα έργα του παππού της. Μου άρεσε πολύ το «Εργαστήριο του Γλύπτη» του Craxton, στο Μουσείο Μπενάκη, και πιστεύω πως δε γίνεται να χάσει κάποιος τα “Plasmata”, στο Πεδίον του Άρεως.
Λίγα λόγια για την «Άλλη Θάλασσα»
Η έκθεση «Η Άλλη Θάλασσα», πραγματοποιείται σε διοργάνωση του Δήμου Σκιάθου με τη συμμετοχή 40 διακεκριμένων εικαστικών, στο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης Σκιάθου. Ως φόρος τιμής στην Επέτειο Μνήμης των 100 ετών από τη Μικρασιατική Καταστροφή, σχεδιάστηκε μια συμβολική εγκατάσταση, βασισμένη σ' ένα αληθινό ιστορικό γεγονός: την καθολική φυγή των κατοίκων της Αγίας Παρασκευής του Τσεσμέ, λίγο πριν τα τραγικά γεγονότα του 1922. Σώζοντας πλήθος ανθρώπων και διαφεύγοντας και οι ίδιοι με τα περίφημα αλιευτικά πλοία τους λίγο πριν την καταστροφή, αναζήτησαν μια νέα πατρίδα στη Σκιάθο. Ο κύριος όγκος των έργων της «Άλλης Θάλασσας», παρουσιάζεται στο εσωτερικό του μουσείου, ανάμεσα στα μόνιμα εκθέματα, ενώ κάποιες μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις υποδέχονται στον προαύλιο χώρο τον θεατή. Τα περισσότερα από τα έργα αφορούν σε τρισδιάστατες και δισδιάστατες απεικονίσεις συμβόλων μνήμης της άλλης θάλασσας ή πλωτών μέσων (ψαράδικων και άλλων μικρών πλοίων) που αποτέλεσαν τον τρόπο μετάβασης και διάσωσης από την Αγία Παρασκευή.
Λίγα λόγια για την «Ταπισερί»
Στην ομαδική εικαστική εκθεσιακή εγκατάσταση «Ταπισερί», που πρόκειται να ξεκινήσει στις 29 Ιουλίου, ο ιστορικός Πύργος Μπαζαίου υποδέχεται δώδεκα ετερόκλητες νησίδες ύφανσης. Οι σύγχρονοι υφαντικοί τόποι των συμμετεχόντων εικαστικών, «συνομιλούν» με την ελληνική διαχρονική υφαντική παράδοση, ορίζοντας άλλους τρόπους, αναζητώντας νέα υλικά, επινοώντας αυτοδίδακτες μεθόδους χειρωναξίας και προτείνοντας νεωτερικά υφασμένα τοπία. Οι καλλιτέχνες -μεταξύ των οποίων οι Μανόλης Ζαχαριουδάκης, Μαρία Κώτσου, Μαίρη Γαλάνη Κρητικού, Ιωάννα Τερλίδου και Μαρία Γρηγορίου- παρουσιάζουν τα έργα τους, ποντάροντας στη δύναμη των φυσικών υλικών, όπως είναι το μετάξι, το βαμβάκι, το λινάρι, το φυτίλι, το τσουβάλι και το μαλλί, υμνώντας τη handmade τακτική.