Αεικίνητος, εμπνευσμένος και επίμονος, ο Γιώργος Χατζηπαύλου ξέρει τι θα πει κωμωδία. Πρωτεργάτης του stand-up στην Ελλάδα, δημιούργησε το δικό του κοινό, καθιερώνοντας την τέχνη του στην σύγχρονη κοινωνία. Δεν επηρεάζεται από τυχόν μόδες της εποχής και γνωρίζει καλά ότι ο στόχος του είναι να κάνει τον κόσμο να γελάει, παραμένοντας άτρωτος και αυθεντικός.
Μετρώντας θεατρικές και τηλεοπτικές επιτυχίες στο ενεργητικό του, δε σταματάει να ονειρεύεται και να εμπνέεται από προσωπικές και μη καταστάσεις, που συμβαίνουν γύρω του. Με την κατάλληλη δόση χιούμορ στα έργα του, βρίσκει τις αναφορές του στο «δύσκολο» Βρετανικό χιούμορ και παρουσιάζεται σε μία συνέντευξη για τα συστατικά που κάνουν τις δημιουργίες του μοναδικές.
Με αφορμή το Φεστιβάλ Κωμωδίας που ανοίγει τις πόρτες του, στη Θεσσαλονίκη, από τις 31 Μαΐου έως και τις 2 Ιουνίου, ο Γιώργος Χατζηπαύλου μας μίλησε για τη σχέση της κωμωδίας και του ίδιου του standup comedian με το κοινό, για τη βαθιά γνώση του θεατρικού κειμένου, αλλά και για την ηλικιακή τοποθέτηση του κωμικού στοιχείου στα έργα του.
Η τελευταία σας παράσταση, «Tάιμινγκ», είναι εμπνευσμένο από προσωπικά βιώματα;
Η φύση και η δομή του stand-up comedy περιέχει πάντοτε προσωπικά βιώματα, επειδή ουσιαστικά όσα γράφει ο κωμικός ξεκινούν από μια «αρχή». Συνήθως, ξεκινούν από αυτά που βλέπει ο ίδιος γύρω του ή από αυτά που βλέπει μέσα του. Οπότε, και στις δύο περιπτώσεις, ξεκινούν από εκείνον. Άρα, λοιπόν, κάθε παράσταση stand-up είναι μια «επικαιρότητα» για τον δημιουργό. Παρόλα αυτά, κάτι τέτοιο δεν «αποκλείει» τους θεατές. Ίσα ίσα, ο κωμικός είναι ένας άνθρωπος, όπως όλοι, που είναι μέσα στη ζωή και στις καταστάσεις που ζούμε –πρακτικά αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μια ταύτιση. Συχνά, η μια παράστασή μου αποτελεί τη φυσική εξέλιξη της επόμενης. Στις παραστάσεις μου, μου αρέσει να λέω ιστορίες, οι οποίες έχουν μια συνέχεια και μια συνέπεια, σε σχέση με το τι ζω και τι βλέπω εγώ.
Από πού αντλείτε έμπνευση;
Τα θέματα μου είναι επιλογή. Από προσωπικά βιώματα και καταστάσεις κοντινών μου ανθρώπων, μέχρι διάφορα άλλα πράγματα, που επιλέγω εγώ να κάνω αστεία. Ωστόσο, δεν ασχολούμαι με καθημερινά στιγμιότυπα, γιατί αυτά βασίζονται στην έμπνευση και δεν πιστεύω σ’ αυτήν. Η έμπνευση είναι κάτι μεταφυσικό και βαρετό για εμένα. Αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, μπορεί να δημιουργήσουν για εμένα κοινωνικές, πολιτισμικές, ψυχολογικές προεκτάσεις που θα με ενδιαφέρουν. Μου κεντρίζουν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον πράγματα, τα οποία μπορεί με μια πρώτη ματιά να μην φαίνονται αστεία. Αυτή είναι η «άγρια» ομορφιά του stand-up.
Δεν είναι τόσο η έμπνευση το εργαλείο, όσο η επιλογή του τι θα ήθελα να πω και πως θα εκθέσω τις σκέψεις μου, τους φόβους ή τις ανησυχίες μου.
Χωράει η σάτιρα στο stand-up comedy;
Υπάρχει κατ’ επιλογή. Για εμένα η σάτιρα είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο, αλλά δεν εφάπτεται τόσο καλά με το stand-up. Είναι στοχευμένη και δεν ταιριάζει με την αναλυτική και ρεαλιστική φιλοσοφία του stand-up. Αποτελεί μια εξίσωση που έχει την πρόθεση και το αποτέλεσμα. Εκεί μιλάς για ένα αποδεκτό κακώς κείμενο. Το standup, από την άλλη, είναι αρκετά πιο προσωπικό, αλλά μπορεί να είναι τόσο καλά τεκμηριωμένο κωμικά, που ο οποιοσδήποτε μπορεί να πει, ότι «δεν συμφωνώ με αυτό που είπε, αλλά το είπε αστεία».
Το standup comedy έχει ηλικία;
Το standup, με το οποίο εγώ ασχολούμαι απευθύνεται σε ηλικίες 13 ετών και άνω. Το παιδικό standup, με το οποίο έχω επίσης καταπιαστεί είναι περισσότερο στοχευμένο, αφού απευθύνεται σε ηλικίες από 6 έως 12 ετών. Ωστόσο, δεν υπάρχει συγκεκριμένο target group. Στην Αγγλία, θα δεις στο κοινό ανθρώπους από 18 χρονών μέχρι και 60. Δεν προσαρμόζεις ποτέ το χιούμορ με βάση το ηλικιακό κοινό. Θα κάνω αυτό που νομίζω πως πρέπει να κάνω. Όταν φτιάχνεις αστεία δεν μπορείς να αφουγκραστείς αυτό που θέλει η αγορά, για να πας με τα νερά της. Υπάρχει μόνο ο περιορισμός του τι είναι δήθεν και τι όχι.
Διδάσκεται ή οφείλεται αποκλειστικά σε κάποιο έμφυτο ταλέντο που έχει ο κωμικός;
Δεν πιστεύω στο ταλέντο. Το ταλέντο είναι εκείνο που όταν δουλέψεις πάρα πολύ, θα σε πάει από το εννιά στο δέκα λίγο πιο γρήγορα. Από το μηδέν στο εννιά δεν σε πάει το ταλέντο. Δεν μπορεί κανείς να μου πει, ότι κάποιος έκανε καριέρα ή έχτισε μια δημιουργική διαδικασία, είκοσι, τριάντα χρόνων, αποκλειστικά με το ταλέντο του, χωρίς να δουλέψει. Το stand-up δε διδάσκεται με την έννοια του πάω σε μια σχολή και μαθαίνω πώς να είμαι καλός κωμικός. Μαθαίνεις πως δουλεύει αυτό το σκεπτικό, μέσω των τεχνικών του είδους. Είναι μια δουλειά που την ανακαλύπτεις δουλεύοντας, χωρίς να υπάρχει ακαδημαϊκή προσέγγιση.
Το κωμικό ταμπεραμέντο σας, σας έχει βοηθήσει ώστε να ξεπεράσετε δύσκολες καταστάσεις στη ζωή σας;
Καθόλου. Ίσα ίσα, έχω γίνει περισσότερο μονήρης. Η δουλειά δεν μπορεί να μπει μέσα στην καθημερινότητα και να σου λύσει προβλήματα. Το χιούμορ δεν αλλάζει τη ζωή. Η δουλειά μου μ’ έχει κάνει περισσότερο εσωστρεφή. Είναι αλήθεια, πως υπάρχουν τα ψυχολογικά θέματα, που μόνο ένας κωμικός μπορεί να καταλάβει. Παράλληλα, έχω γίνει λιγότερο εκφραστικός, αφού αρνούμαι να καταναλώσω ενέργεια -που θα έδινα επάνω στη σκηνή- στην προσωπική μου ζωή.
Πως αντιμετωπίζετε τις κακές κριτικές;
Στην κωμωδία δεν υφίσταται κακή κριτική εκ των υστέρων. Αν το αποτέλεσμα μιας παράστασης μου είναι εξαιρετικό, η κριτική στην κωμωδία γίνεται μέσα στο θέατρο και εξαρτάται στο αν θα γελάσει ο κόσμος. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να αναρωτηθείς πως πήγε η παράσταση, περιμένοντας να διαβάσεις την κριτική κάποιου την επόμενη ημέρα. Γνωρίζεις πάρα πολύ καλά το συναίσθημα, γιατί ήσουν στο θέατρο. Ο ίδιος ο κωμικός αμφισβητεί το αποτέλεσμά του συνεχώς. Η κριτική επικυρώνει απλώς μια αίσθηση ενός από τους θεατές, που βρισκόταν εκείνη την ώρα μέσα στην αίθουσα.
Η ετεροχρονισμένη κριτική στην κωμωδία είναι το πιο ανούσιο πράγμα.
Αν δεν ήσασταν κωμικός, ποιο άλλο επάγγελμα θα μπορούσατε να κάνετε;
Θα ήμουν πάρα πολύ καλός μουσικός επιμελητής. Θα επέλεγα εξαιρετικές μουσικές για εκπομπές και για το ραδιόφωνο. Επίσης, θα ήμουν και πολύ καλός μουσικός παραγωγός. Αγαπάω πολύ τη μουσική και θεωρώ ότι είναι η πιο σημαντική μορφή τέχνης που έχει φτιάξει ο άνθρωπος.
Συμμετέχετε στο Φεστιβάλ Κωμωδίας που πραγματοποιείται στην Θεσσαλονίκη για 2η χρονιά.
Ναι. Από τις 31 Μαΐου μέχρι και τις 2 Ιουνίου. Θα κάνω για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια παράσταση, η οποία χαρακτηρίζεται ως "Crowd Work" και δεν έχει κείμενο. Είναι ουσιαστικά εκείνο το δεκάλεπτο στις παραστάσεις μου, που έχει συνήθως αυτοσχεδιασμό και επικοινωνία με τον κόσμο – γεγονός που αυτήν την φορά θα πραγματοποιηθεί σε διάρκεια σαράντα λεπτών.
Ποια είναι η σχέση σας με την τεχνολογία και τα νέα μέσα. Μπορεί να συνδεθεί το standup με τη νέα μόδα του ΥouΤube;
To ΥouΤube δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το stand-up. Κάποιος, ο οποίος είναι youtuber δε σημαίνει ότι μπορεί να κάνει stand-up, όπως και το αντίθετο. Οποιοσδήποτε, μπορεί να εκμεταλλευτεί το διαδίκτυο, για να προβάλλει τη δουλειά του. Ένας κωμικός που έχει «τριφτεί» στη σκηνή, μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικός σ’ ένα βίντεο, αφού έχει τα κατάλληλα αντανακλαστικά. Το αντίστροφο είναι δύσκολο. Τα social media για έμενα αποτελούν το μέσω επικοινωνίας των παραστάσεων μου. Φέτος, ξεκίνησα να ανεβάζω κάποιο υλικό της δουλειάς μου στο youtube.
Θα επιστρέφατε στην τηλεόραση;
Προς το παρόν δεν είναι κάτι που με «τρώει». Αν προκύψει κάτι ενδιαφέρον ή κάτι με προοπτική, μπορεί. Αυτή τη στιγμή, η τηλεόραση στην Ελλάδα είναι πολύ βαρετή και αδιάφορη ποιοτικά, ιδιαίτερα για τους ανθρώπους που αντιπροσωπεύουν ένα είδος κωμωδίας και δημιουργικότητας.
Extra Info:
Το 2ο Φεστιβάλ Κωμωδίας Θεσσαλονίκης, πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης και με τη στήριξη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης,
Τοποθεσία: Αποθήκη Δ’ Λιμάνι Θεσσαλονίκης: αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη & αίθουσα Φρίντα Λιάπα – θέατρο Ολύμπιον
Ημέρες: Παρασκευή 31 Μαΐου 2019, Σάββατο 1 Ιουνίου 2019 & Κυριακή 2 Ιουνίου 2019
Αναλυτικό πρόγραμμα παραστάσεων: https://thesscomedyfestival.gr
Ο Γιώργος Χατζηπαύλου θα πραγματοποιήσει το καλοκαίρι μια μεγάλη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, με την επιτυχημένη παράσταση «Tάιμινγκ» και θα συμμετέχει στο «Comedy Circus» στο πλαίσιο του Summer Nostos Festival στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ενώ στις 6 Οκτωβρίου θα μοιραστεί τη σκηνή με τον Βρετανό κωμικό Alistair Barrie στην Θεσσαλονίκη.
Κεντρική Φωτογραφία: Ο Γιώργος Χατζηπαύλου για το περιοδικό Glow
Φωτογραφία: Νικόλ Μπαρτζώκα (D-TALES)
Styling: Μπέττυ Πετκόγλου
Make-up & Hair Artist: Σόνια Σιμιτζή (D-TALES)
Βοηθός Φωτογράφου: Άγγελος Δριστέλας