Η πορεία της αρχικά ξεκίνησε εντελώς διαφορετικά, αφού η Joy Σταθοπούλου σπούδασε στη Νομική Αθηνών κι έκανε master στο Ιατρικό Δίκαιο. Δούλεψε ως δικηγόρος για 17 χρόνια αλλά η σχέση της με το φως ήταν πάντοτε ιδιαίτερη. Ήταν το καθοριστικό κριτήριο της, το παρακολουθούσε και την αφορούσε πολύ. Αναζητούσε πάντα τον ατμοσφαιρικό φωτισμό που διαχέεται άμεσα αλλά με έμμεση διακριτικότητα. Αυτό το φως δεν το έβρισκε πουθενά, κι έτσι είπε «θα το φτιάξω μόνη μου» με μια ανεξήγητη βεβαιότητα.
Το ένα έφερε το άλλο και μπήκε για τα καλά στο φωτεινό αυτό κόσμο με αφετηρία την έκθεση Satori που έγινε στην γκαλερί Ελένη Μαρνέρη υπό την καθοδήγηση της Νικομάχης Καρακωστάνογλου πριν από τρία περίπου χρόνια. Από τότε ήταν σίγουρη πλέον πως το χόμπι θα γίνει επάγγελμα και κάπως έτσι ξεκίνησε τα Reywal. Η πορεία της έχει πάρει πια διπλή κατεύθυνση. Την εμπορική (όπου μπορεί να δημιουργήσει πολλά χειροποίητα κομμάτια για κάποιον επαγγελματικό χώρο κατά παραγγελία ) και την αμιγώς καλλιτεχνική. Τις αγαπά και τις δυο και τις προσεγγίζει με το ίδιο πάθος και γι’ αυτό και τελικά κατέληξε σ' αυτό που πάντα ονειρευόταν. Να κάνει το χόμπι της επάγγελμα.
Η αφορμή των 200 χρόνων από την Ελληνική επανάσταση του 1821, της έδωσε το κίνητρο να δημιουργήσει μια νέα επετειακή συλλογή των Reywal Τotems που τιμούν τη μεγάλη Επέτειο και διατίθενται στο πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς.
Ποια είναι τα αγαπημένα σας υλικά, πως καταλήξατε σ’ αυτά και τι είναι αυτό το ξεχωριστό που σας προσφέρουν;
Tα Reywal είναι αντικείμενα φωτισμού και φτιάχνονται από κλωστή που δένεται περίτεχνα πάνω σ ένα σιδερένιο σκελετό. Δεν είχα καμιά εμπειρία με το υλικό της κλωστής (αντιθέτως θα έλεγα!). Στο υλικό αυτό οδηγήθηκα ενστικτωδώς, στην αναζήτησή μου να βρω ένα υλικό το οποίο να διαχέει το φως ατμοσφαιρικά και να με οδηγήσει στο οπτικό αποτέλεσμα που αναζητούσα στα φώτα γύρω μου και δεν το έβρισκα. Η κλωστή είναι ένα γήινο υλικό, οικείο, εύκαμπτο που με αποζημίωσε που «την εμπιστεύτηκα». Συνδυάζει το παραδοσιακό υλικό με την μοντέρνα του εκδοχή και το αποτέλεσμα που δίνει εκφράζει τρισδιάστατα αυτό που θέλω να δείξω. Προχωρώντας με την κλωστή και εξελίσσοντας τις δημιουργίες, παρατήρησα ότι οι δυνατότητές της ήταν τεράστιες. Μπόρεσε να βγει από τα «καλούπια» της, να δημιουργήσει κυματισμούς, πτυχώσεις και να δώσει πολύ ενδιαφέρουσες μορφές στα Reywal. Την επέλεξα λοιπόν γιατί συνεργάζεται άψογα με τη φαντασία μου!
Τι μέρος της ζωής σας καταλαμβάνει η τέχνη;
Νομίζω ότι τέχνη είναι και ο τρόπος με τον οποίο κοιτάμε τα πράγματα γύρω μας. Δηλαδή πώς επεξεργαζόμαστε αυτά που προσλαμβάνουμε και πώς τα διοχετεύουμε στη δημιουργία. Υπό αυτήν την έννοια καταλαμβάνει τεράστιο χώρο!
Μιλήστε μας για τον χώρο το ατελιέ σας που δουλεύετε. Τι είναι αυτό που σας προσφέρει;
Το εργαστήρι μου είναι ο χώρος που δημιουργώ. Μου προσφέρει την ικανοποίηση της δημιουργίας και την ελευθερία να κάνω τις σκέψεις μου έργα. Όλα τα αντικείμενα που φτιάχνω τοποθετούνται εκεί πάντα αναμμένα και συμβάλλουν στον ατμοσφαιρικό φωτισμό και με εμπνέουν, το καθένα με την ιστορία του, για τη δημιουργία του επόμενου. Θα έλεγα ότι επειδή η τοποθέτησή τους εκεί είναι προσωρινή, το εργαστήρι μου λειτουργεί σαν ένας χώρος - αίθουσα αναμονής πριν από κάποιο ταξίδι.
Όταν έρχεται η μαγική στιγμή που ένα έργο ολοκληρώνεται, το νοιώθετε;
Όταν κοντεύω να τελειώσω ένα Reywal υπάρχει μεγάλη ικανοποίηση κι έντονη δημιουργική ορμή. Κυρίως επειδή το βλέπω να δημιουργείται ακριβώς με τη βεβαιότητα που το είχα φανταστεί. Στα τελευταία μέτρα των χιλιομέτρων κλωστής που (συχνά ) έχουν χρησιμοποιηθεί η ανυπομονησία είναι μεγάλη. Kανένα όριο στη δημιουργικότητα, άλλωστε αυτή είναι και η ελευθερία της!
Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας χρωματικοί συνδυασμοί;
Όλα τα χρώματα μπορούν να δείξουν ταιριαστά υπό συνθήκες. Κυρίως ανάλογα με τους συνδυασμούς που θα γίνουν, τη σειρά που θα μπουν αλλά κυρίως με ποιον τρόπο θα τοποθετηθούν. Είναι ενδιαφέρον ότι τα ίδια χρώματα με άλλο τρόπο τοποθέτησης μπορούν να δώσουν εντελώς διαφορετικό αποτέλεσμα. Ενδιαφέρον είναι επίσης ότι θα πρέπει κανείς να υπολογίσει ποιο θα είναι το οπτικό αποτέλεσμα όταν είναι αναμμένα και πως τα ίδια χρώματα σβηστά και αναμμένα μπορούν να αποδώσουν κάτι εντελώς διαφορετικό. Παρατηρώ μια ροπή μου στο petrol και στο chartreuse.
Ποιες είναι οι δόσεις ενέργειας που διαθέτετε στην τέχνη και σε όλα τα υπόλοιπα;
Δεν υπάρχουν σωστές και λάθος δόσεις. Οι δικές μου πάντως είναι τεράστιες! Θα έλεγα ότι για ό,τι αγαπώ βάζω πάντα όλη μου την ενέργεια.
Μιλήστε μας για τον Τσολιά και τη Μπουμπουλίνα, πως προέκυψαν και τι σηματοδοτούν για εσάς;
Οι στολές και οι ενδυμασίες και η αναπαράστασή τους με την κλωστή σε φωτιστικές εγκαταστάσεις είναι κάτι που πάντα μ ενδιέφερε πολύ και με κάποιο τρόπο πάντα βγαίνει στη δουλειά μου, ειδικά με τη νέα συλλογή totems.
Ο Τσολιάς και η συναρπαστική -γεμάτη συμβολισμούς- στολή του, μου άρεσε πάντα. Η δημιουργία του ήταν μεγάλη πρόκληση για μένα , κυρίως εξαιτίας της δυσκολίας να αναπαραστήσω τις πτυχώσεις της φουστανέλας και της αίσθησης ότι αυτές κινούνται. Η αφορμή των 200 χρόνων από την Ελληνική επανάσταση του 1821, μου έδωσε το κίνητρο να το επιχειρήσω και να το ολοκληρώσω και προς μεγάλη μου χαρά σήμερα να βρίσκεται στο πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς. Ο σκοπός μου ήταν να αποτυπώσω μια διαφορετική ματιά σε σχέση με το αντικείμενο φωτισμού εμπνευσμένο από την ελληνική παράδοση και τα λαογραφικά της στοιχεία με μεγάλο σεβασμό προς αυτήν αλλά και με μια μοντέρνα εκδοχή που συνδέεται με την πολυμορφική διάσταση των φωτιστικών. (1 γλυπτο- 2 αντικείμενα). Η ενασχόλησή μου με αυτό το project (1821 Τσολιάς-Μπουμπουλίνα) σηματοδοτεί την αφετηρία για θεματικά totems μεγάλων διαστάσεων.
Πώς νοιώθετε όταν βλέπετε ένα έργο σας σε κάποιον χώρο;
Σίγουρα νιώθω χαρά και υπερηφάνεια. Υποθέτω και λίγο όπως όταν βλέπεις ένα παιδί που ενηλικιώθηκε κι έφυγε από το σπίτι!
Ποια είναι τα επόμενα σας βήματα;
Eμπνέονται από το project που μόλις ολοκληρώθηκε. Θα είναι μια σειρά θεματική με μεγάλη διαφοροποίηση στις κλίμακες κι έντονο πολιτισμικό θέμα. Με αφορμή τη χρονιά που πέρασε και αυτήν που διανύουμε που μας θέλει όλους στα σπίτια μας αλλά να βρισκόμαστε κατά προτίμηση στους εξωτερικούς του χώρους, στα άμεσα σχέδια μου είναι η νέα μου συλλογή των Reywal outside, δηλαδή των φωτιστικών εξωτερικού χώρου με εντελώς αδιάβροχα υλικά. Αυτό έχει ήδη προχωρήσει και από αυτό το καλοκαίρι τα Reywal δεν θα είναι κλεισμένα μέσα αλλά θα είναι παντός καιρού!
Η χαρά της ζωής περιλαμβάνει...
Αγάπη, φίλους, θάλασσα, μουσική, δημιουργία.
Θα ασχολούσασταν με τη μόδα ή με κάποιο άλλου τύπου project;
Έχοντας μεταπηδήσει από τη δικηγορία στο design αντικειμένου δεν θα μπορούσα να αποκλείσω τίποτα! Αν και εμμέσως αισθάνομαι ότι ασχολούμαι κατά κάποιο τρόπο με τη «μόδα» μέσα από το σχεδιασμό και το «ντύσιμο» των φωτιστικών πάνω σ’ έναν άδειο σκελετό.
Φοράτε κάποια items για χρόνια κι αν ναι ποιο είναι ένα αγαπημένο σας αξεσουάρ που δεν αποχωρίζεστε;
Μου αρέσει πολύ να φοράω για χρόνια κομμάτια που αγαπώ. Ένα από αυτά είναι το άρωμά μου, κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια!
Περιγράψτε μας με τρεις λέξεις τον εαυτό σας...
Αυθόρμητη, Δημιουργική, Επίμονη.
Το αγαπημένο σας μουσείο/gallery και μια έκθεση που λατρέψατε...
Το αγαπημένο μου μουσείο (όσες φορές κι αν το επισκεφτώ ) παραμένει το Μουσείο Joan Miro στη Βαρκελώνη. Με συναρπάζει επίσης το έργο του Mark Rothko. Αυτούς τους δυο καλλιτέχνες τους ξεχωρίζω. Μου άρεσε πάρα πολύ επίσης η έκθεση «Πικάσο και αρχαιότητα» στο Μουσείο Κυκλαδικής.
Το πιο ριψοκίνδυνο πράγμα που έχετε κάνει...
Τρία παιδιά!
Η καλύτερη συμβουλή που σας έχουν δώσει ποτέ...
Οι στίχοι του τραγουδιού “sunscreen”. Είναι όλοι μια πολύτιμη συμβουλή.
Κάτι για το οποίο είστε περήφανη...
Για την οικογένειά μου.
Μια τέλεια μέρα θα ξεκινούσε...
Με μια βουτιά στη θάλασσα
Και θα τελείωνε...
Με αγαπημένα πρόσωπα.