Η βέλτιστη σχέση μεταξύ της ποιότητας και της αξίας ενός προϊόντος έχει δομήσει τον οικονομικό όρο "value for money" που έχει εισαχθεί τα τελευταία χρόνια στην επιχειρηματική σκηνή. Με πρωταγωνιστή το κρασί, premium ετικέτες συναντούν τις προσιτές τιμές και καταφέρνουν να διατηρήσουν την υψηλή αισθητική του κάθε brand. Μια σύγχρονη κάβα μπορεί να μας προσφέρει την ευκαιρία να προμηθευτούμε μια exclusive επιλογή κρασιού χωρίς απαραίτητα να σημαίνει πάντα ότι η συγκεκριμένη αγορά ξεπερνά τα φυσιολογικά standarts ενός budget. Είναι σημαντικό όμως, προτού διαλέξουμε το κατάλληλο κρασί σύμφωνα με τα γούστα μας, να εξασκηθούμε και να γνωρίσουμε τα κεντρικά στοιχεία μιας ετικέτας, ώστε να εκτιμήσουμε με σωστό τρόπο την ποιότητά του.
Η digital wine marketer, Κυριακή Παναγιώτου, μοιράζεται μαζί μας όλα τα χρήσιμα tips για μια έξυπνη αγορά και μελέτη ενός οίνου και μας λύνει όλες τις απορίες.
Ποια κεντρικά κριτήρια είναι απαραίτητα να λάβουμε υπόψη όταν αναφερόμαστε στην καλή ποιότητα ενός κρασιού;
Tα value for money κρασιά πλέον έχουν μπει σε μία διαφορετική λογική για να μπορέσουμε να τα αναλύσουμε. Πολύ εύκολο να ορίσουμε κάποια χαρακτηριστικά για τα οποία δίνουμε περισσότερη σημασία, αλλά όλα ξεκινούν από τον αμπελώνα. Οι τιμές ανεβαίνουν και το κρασί σαν προϊόν δεν είναι προστατευμένο από την οικονομική κρίση γεγονός που αυξάνει το κόστος όλης της αλυσίδας, δηλαδή κόστη αμπελώνα, συσκευασίας και εμφιάλωσης και σίγουρα διανομής. Δεδομένης της κατάστασης της Ουκρανίας όλα τα υλικά (για την συσκευασία) έχουν αύξηση τιμής περίπου 20% και η πτώση της ζήτησης πιθανότατα να επηρεάσει τις τιμές των κρασιών μέσης και ανώτερης τιμής αλλά ήδη είμαστε έτοιμοι για πολλές αλλαγές σε όλους τους τύπους κρασιών και ποιότητας. Δεύτερος σημαντικός παράγοντας που έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στα ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα του κρασιού, και ειδικά στις συνθήκες πώλησής του είναι ο Covid. Τα οινοποιεία βρίσκονται πλέον σε ετοιμότητα για ηλεκτρονικά σημεία πώλησης. Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι οι κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές μας κάνουν να αναθεωρούμε τη στάση μας προς το κρασί και έτσι ο παλιός κλασικός όρος του "value for money" έχει αποκτήσει έναν διαφορετικό χαρακτήρα και αντίκτυπο στην αγορά.
Ποιες είναι οι βασικές ποικιλίες κρασιών;
Βασικές ποικιλίες κρασιών θα μπορούσαν να οριστούν εκείνες πάνω στις οποίες έχουν στηθεί οι ΠΟΠ περιοχές. Και φυσικά το ελληνικό στρατηγικό σχέδιο που ολοκληρώθηκε το 2010. Σαν πρεσβευτές του ελληνικού κρασιού στις διεθνείς αγορές, για την πρώτη φάση υλοποίησης της στρατηγικής, επιλέχθηκαν τέσσερις τόπο-ποικιλίες: το Ασύρτικο Σαντορίνης, το Μοσχοφίλερο Μαντινείας, το Αγιωργίτικο Νεμέας και το Ξινόμαυρο Νάουσας και Αμυνταίου. Πλέον δίπλα σε αυτές υπάρχουν και άλλες πολύ ενδιαφέρουσες ποικιλίες με τις οποίες οι παραγωγοί πειραματίζονται και δημιουργούν πολύ ενδιαφέροντα κρασιά. Για να τις βρείτε δεν έχετε παρά να ελέγξετε την ετικέτα μίας φιάλης ή να ψάξετε την ιστοσελίδα τους. Το μέλλον είναι να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε την δουλειά που κάνει ο κάθε παραγωγός με τις όποιες δυσκολίες αναγκάζεται να αντιμετωπίσει καθημερινά. Μέσα από αυτή την προσπάθεια προβάλλουμε την κουλτούρα μας και τον ελληνικό πολιτισμό.
Ποια είναι τα top five που πρέπει να προσέχουμε όταν επιλέγουμε ένα κρασί;
Καταρχήν να είναι εμφιαλωμένο και φυσικά να είναι σε καλή κατάσταση η φιάλη που παίρνουμε στα χέρια μας. Πιο απλά να μην τρέχει κρασί από το λαιμό της φιάλης ή να φαίνεται ότι έχει ταλαιπωρηθεί. Δεν αναφέρομαι καν στην νομότυπη ετικέτα και φυσικά στην ύπαρξη ετικέτας. Δηλαδή στα απαραίτητα νομικά στοιχεία που πρέπει να συμβαδίζουν με την κυκλοφορία του προϊόντος. Όλα αυτά μας βοηθούν στο να επιλέξουμε αυτό το κρασί για το οποίο διαβάσαμε ή μας έχει κάνει κάτι κλικ σε όσα διαβάσαμε ή τυχαίνει να έχουμε συνηθίσει και να το επιλέξουμε για δοκιμή.
Πότε θα αξιολογήσουμε μια κάβα ως «καλή»;
Δεν υπάρχει καλή και κακή κάβα. Κακή θα μπορούσε να είναι μία κάβα που δεν τηρεί βασικές συνθήκες συντήρησης των κρασιών, παράδειγμα να αφήνει τις φιάλες σε λάθος θερμοκρασία, δηλαδή σε πολλή ζέστη ή να φαίνεται ότι είναι λερωμένες οι φιάλες με κρασί που έχει κακό φελλό, είτε ακόμη και με ταλαιπωρημένες ετικέτες. Φυσικά, η βασική κακή εικόνα είναι η απότομη και χωρίς αιτιολογία αλλαγή στην τιμή αγορά της φιάλης ή μεγάλη διαφορά από την τιμή που έχει η υπόλοιπη αγορά. Το πιο σημαντικό όμως είναι να έχει σαν πρώτη βάση να προωθεί την ασφαλή κατανάλωση. Δεν αναφέρομαι καν στο ότι δεν θα επιτρέπει την πώληση σε ανηλίκους και φυσικά την πώληση χύμα κρασιού σε ανηλίκους. Είναι τουλάχιστον αυτονόητο αυτό.
Ποιες θεωρούνται «φυσιολογικές»/«φιλικές» τιμές για να αγοράσουμε ένα κρασί από την κάβα;
Οι τιμές του κρασιού είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες με ιδιαίτερη ακρίβεια από ό,τι μπορούμε να φανταστούμε. Υπάρχουν διαφορετικά τμήματα τιμολόγησης για το κρασί, τα οποία περιλαμβάνουν λέξεις όπως "ultra-premium", "popular premium" και "super value". Ας ρίξουμε μια ματιά σε αυτές τις κατηγορίες τιμών κρασιού και πώς έχουν αυξηθεί ώστε να καταλάβουμε τα κόστη. Μετά από έρευνα για την τμηματοποίηση της τιμολόγησης του κρασιού και την παρατήρηση των τιμών από μεγάλους πωλήσεις στο διαδίκτυο, καταλήξαμε στο προσωρινό συμπέρασμα ότι τα κρασιά με τυπικότητα είναι περίπου στα 10+ ευρώ η φιάλη. Επίσης, αν θέλετε να αγοράσετε φιάλη με κάποια πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά οινοποίησης και ποιότητας, είναι δύσκολο να ξοδέψετε λιγότερο από 18 ευρώ για κρασί από ένα οινοποιείο μικρής παραγωγής. Μπορείτε να ευχαριστήσετε τον πληθωρισμό για το κόστος του premium κρασιού που ανεβαίνει στην κατηγορία των 15-20 ευρώ. Παράδειγμα όταν αναφερόμαστε στο "value for money" οι τιμές μας φτάνουν μέχρι τα 10 ευρώ και λίγο πιο πάνω. Τα popular premium κρασιά, δηλαδή η μέση τιμή στα 10-15 ευρώ για μία μεγάλη ποσότητα φιαλών κάποιας ετικέτας και πιθανότατα blends (ποικιλιών) με τυπικότητα. Είναι σύνηθες αυτούς τους δύο τύπους να τους συναντάμε στις επιλογές by the glass, δηλαδή, προτάσεις που επιλέγουμε για ποτήρι σε εστιατόρια ή bars (και wine bars). Οι premium ετικέτες στα 15-20 ευρώ αφορούν συνήθως την τυπικότητα μιας περιοχής ή terroir. Oι super premium στα 20-30 ευρώ αφορούν ετικέτες μέτριας παραγωγής και πάλι με έμφαση στον τρόπο οινοποίησης και προέλευσης. Οι ultra premium στα 30-50 ευρώ φυσικά είναι ετικέτες που μπορούν να παλαιώσουν τουλάχιστον μία 5-7ετία και πιθανότατα προέρχονται από μικρούς παραγωγούς. Οι ποιότητες όπως Luxury - Super Luxury και Icon αφορούν ετικέτες που ξεκινούν από τα 50 ευρώ και φτάνουν τα 200 συν.
Ποιες είναι οι πέντε ετικέτες κρασιών που προτείνετε για αγορά, οι οποίες να συνδυάζουν άρτια υψηλή ποιότητα και προσιτή τιμή;
1. Οινοποιείο Κεχρή, ο Αφρός
2. Κτήμα Κυρ Γιάννη, η σειρά Μπλε Τρακτέρ (και σε λευκό και ροζέ και ερυθρό)
3. Magoutes, Ροζέ, Οινοποιείο Διαμαντής
4. Η σειρά Monograph, λευκό κι ερυθρό της Γαίας
5. Η λευκή εκδοχή από το success story της σειράς Βίβλια Χώρα
Ποια είναι τα βασικά tips για να δημιουργήσουμε το κατάλληλο pairing με τις συγκεκριμένες ετικέτες κρασιών;
Αυτό που μας αρέσει. Λείπει πολύ από το pairing να μας ρωτήσει κάποιος τι φαγητό σας αρέσει ή πως σας αρέσει να συνδυάζετε το κρασί σας; Για να μπορέσουμε να προτείνουμε θα πρέπει να γνωρίζουμε τα βιώματα κάποιου ή γενικά τι θα τον ενδιέφερε να δοκιμάσει ακόμη για εάν είναι πολύ τυπικός στις επιλογές του. Παράδειγμα κάθε μέρα στο σπίτι σου δεν μαγειρεύει κάποιος chef αλλά εσύ ή κάποιος άλλος. Οπότε με μία απλή μακαρονάδα με κιμά πιο εύκολα επιλέγεις αυτό που ή έχει αγοράσει με τα ψώνια του Σαββατοκύριακου ή αυτό το κρασί που ότι και να γίνει είναι στο σπίτι σου.