«Κάθε εικόνα αφορά ένα συγκεκριμένο ζήτημα και το ζήτημα είναι παγκόσμιο. Δεν είναι μόνο στη Σενεγάλη» είπε σε συνέντευξή του ο φωτογράφος Φαμπρίς Μοντειρό όταν ερωτήθηκε για το τελευταίο του project με όνομα «The Profecy», το οποίο έλαβε χώρα στη Σενεγάλη. Αποτελείται από μια σειρά φωτογραφιών, η οποία απεικονίζει με αλληγορία όλα τα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα, που η καταναλωτική κοινωνία αρνείται επιδεικτικά να αντιμετωπίσει. Το φωτογραφικό ταξίδι ξεκινάει από την υπερθέρμανση του πλανήτη και φτάνει μέχρι τη ρύπανση και την κλιματική αλλαγή.
Γεννημένος στο Ναμύρ του Βελγίου το 1972, μεγάλωσε στο Μπενίν της Δυτικής Αφρικής και, σήμερα, ζει κι εργάζεται στο Ντακάρ της Σενεγάλης. Η ζωή του, πολύπλευρη με βασικό στοιχείο, πάντα, την τέχνη. Σπούδασε μηχανολόγος-μηχανικός. Στη συνέχεια, άρχισε να ισορροπεί σ’ ένα σχοινί ανάμεσα στη φωτογραφία και τον χώρο του modeling. Ξεκίνησε να εργάζεται σα μοντέλο και στην πορεία ήρθε σε επαφή με το σκόπευτρο κάνοντας τα πρώτα βήματά του ως φωτογράφος μόδας..
Επί δύο χρόνια, ο Μοντειρό, εργάστηκε πάνω στο project «The Profecy», στη Σενεγάλη, ερχόμενος αντιμέτωπος με την οικολογική καταστροφή. «Η αρχική μου ιδέα ήταν ένα είδος ιστορίας για τα παιδιά που θα μπορούσε να διαδοθεί στα αφρικανικά σχολεία βασιζόμενη στις παραδοσιακές πεποιθήσεις, ιδιαίτερα στον κυνισμό αλλά και στην πίστη στα πνεύματα».
Για να υλοποιήσει το όραμά του συνεργάστηκε με τον σενεγαλέζο σχεδιαστή μόδας Dously. Η «παλέτα» των φωτογραφιών του συνδυάζουν την υψηλή ραπτική, με φιγούρες σαν πνεύματα και σκηνοθετημένες εικόνες ρύπανσης και αποδεκατισμού βιολογικών ειδών. «Κάθε πνεύμα που απεικονίζεται, παρουσιάζεται σε διαφορετικό τόπο και αγγίζει ένα συγκεκριμένο περιβαλλοντικό πρόβλημα, όπως τα πλαστικά απόβλητα και η υπερθέρμανση του πλανήτη».
Τα μοντέλα που επέλεξε γι’ αυτό το θέμα είναι τα Τζιν, τα Τέκνα της Γαίας, της Θεάς της Γης. Είναι ντυμένα με φορέματα, σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να θυμίζουν τα απορρίμματα και τα περιβαλλοντικά ερείπια, τα οποία τα περιβάλλουν. Πιο συγκεκριμένα, περίτεχνες τουαλέτες και διάφορα head pieces, σχηματίζουν πλαστικές σακούλες, δίχτυα ψαρέματος και καμένα δέντρα.
Κατά τη διάρκεια του φωτογραφικού ταξιδιού, συνάντησε αρκετές δυσκολίες. Πρώτη και κύρια ότι στην Αφρική δεν είναι εύκολο να τραβήξει κανείς φωτογραφίες. Οι άνθρωποι σκέφτονται με animist τρόπο. Για παράδειγμα, σε μία περιοχή, το Μπενίν, οι άνθρωποι πιστεύουν, ότι αν βγουν φωτογραφία, ο φωτογράφος τούς παίρνει την ψυχή. Επιπλέον, μία νέα τάση είναι πως οι ίδιοι πιστεύουν πως ο φωτογράφος μ’ αυτήν τη φωτογραφία θα κερδίσει χρήματα κι έτσι ζητάνε και προσωπική αμοιβή. Στη συνέχεια, χρειάζεται μια σειρά από τυπικές διαδικασίες για να πάρει ο φωτογράφος έγκριση, ώστε να «τραβήξει» τα πλάνα που θέλει. Πρέπει να συζητήσει με τον δήμαρχο της περιοχής και μετά να μιλήσει στον λαό για να εξηγήσει τι είναι όλο αυτό που σκοπεύει να πραγματοποιήσει.
Πριν ξεκινήσει το εικαστικό του παιχνίδι στη Σενεγάλη, ο Μοντειρό μαζί με τα πνεύματά του, ταξίδεψε μέχρι τον Μεγάλο Κοραλιογεννή Ύφαλο της Αυστραλίας και τη Γκάνα, τη μεγαλύτερη αποθήκη ηλεκτρικών ειδών στον κόσμο. Με αυτή την κίνηση ήθελε να δείξει ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο στην περιοχή της Αφρικής ή τις τριτοκοσμικές χώρες, αλλά ότι είναι παγκόσμιο. «Δεν είναι μόνο στη Σενεγάλη, δεν είναι μόνο στην Αφρική. Είναι πλανητική. Η μητέρα Γη είναι άρρωστη επειδή τής πήρε εκατομμύρια χρόνια για να δημιουργήσει αυτόν τον πλανήτη... και σε 200 χρόνια καταστράφηκε ολοκληρωτικά. Έτσι αποφάσισε να στείλει τα πνεύματά της στη Γη, ως τελευταία της προσπάθεια να παραδώσει ένα μήνυμα προσοχής».
Ο Φαμπρίς Μοντειρό, ταξίδεψε στις πιο μολυσμένες γωνιές του πλανήτη για να δείξει στους ανθρώπους τη σκληρή πραγματικότητα που αρνούνται να δουν όλα αυτά τα χρόνια. Για να υπενθυμίσει την παντοτινή σχέση που υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει ανάμεσα σε όλα τα ζωντανά όντα, -συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων-, και στον πλανήτη. Τέλος, για να υπογραμμίσει την ευθύνη όλων των ανθρώπων, πρώτα απ’ όλα των καλλιτεχνών, να βρεθούν αντιμέτωποι με όλα αυτά τα οικολογικά προβλήματα και να πούνε με όλη τους την ψυχή "That's enough"!
Info: Η έκθεση οργανώθηκε με σκοπό να συμπέσει με το 18άμηνο σεμινάριο «Interrogating the Plantationocene» στο University of Wisconsin-Madison, το οποίο ολοκληρώνεται τον επόμενο Μάιο. Όλες οι φωτογραφίες του project θα εκτεθούν για πρώτη φορά στις ΗΠΑ, στο Chazen Museum of Art στο Μάντισον, στην Πολιτεία Ουισκόνσιν. H έκθεση «Προφητεία» είναι επισκέψιμη έως και τις 5 Ιανουαρίου.