Σήμερα είναι η επίσημη έναρξη του Paris Haute Couture week, όπου οι εμβληματικοί οίκοι παρουσιάζουν τις Autumn/Winter συλλογές τους. Την αρχή σηματοδότησαν με εντελώς διαφορετικό τρόπο, οι οίκοι Schiaparelli και Dior.
Schiaparelli
"Μια σουρεαλιστική ερμηνεία της γυναικείας γκαρνταρόμπας", σύμφωνα με τον creative director Daniel Roseberry
Μια συλλογή Fall/Winter 2023/24, η οποία αναφερόταν στους πολλούς καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν - ή θα μπορούσαν να συνεργαστούν - με την Elsa Schiaparelli στη μακρά και ιστορική καριέρα της.
Περίπου 500 προσκεκλημένοι συγκεντρώθηκαν μέσα στην κεντρική gallery του τοιχογραφημένου Petit Palais. Όλοι καθισμένοι σε χρυσές καρέκλες του Λουδοβίκου XVI, οι περισσότεροι από αυτούς φορώντας κάποιο κόσμημα του Schiaparelli.
Δεκάδες πραγματικοί πελάτες της υψηλής ραπτικής και ένας κύκλος A-listers, μεταξύ των οποίων η Philippine Leroy-Beaulieu του Emily in Paris και η Cardi B, η οποία τράβηξε τα βλέμματα και τους φωτογραφικούς φακούς, καθώς μπήκε φορώντας ένα μαύρο φόρεμα, ένα γιγάντιο αγκαθωτό μάλλινο παλτό και μεγάλα χρυσά σκουλαρίκια που τελείωναν με πέρλες.
Η Roseberry άνοιξε με έναν έξοχα κομμένο set από αυστηρό μάλλινο σακάκι και ασύμμετρη κυματιστή φούστα - δημιουργώντας αντίθεση συντηρητισμού και sexiness. Ακολούθησε ένα υπέροχα κατασκευασμένο μάλλινο παλτό από τσόχα σε κρεμ χρώμα, στολισμένο με κεντήματα trompe-l'oeil που δείχνουν το χέρι μιας λευκής μαρμάρινης Αφροδίτης και ένα πρόσωπο.
Μια υπερβολική αίσθηση των αναλογιών παντού - τεράστιοι περιστρεφόμενοι γιακάδες από washed faille, υπερμεγέθη πέταλα από ελεφαντόδοντο κατσικίσιο τρίχωμα, φουσκωτά μανίκια και γιακάδες που υψώνονταν πάνω από την κορυφή των κεφαλιών.
Σε μια προσεγμένη γαλλική πινελιά, ένα λαμπρό φόρεμα με κορσέ από χάλκινο σατέν επεκτάθηκε σε ένα μακρύ φόρεμα από δαντέλα. Ακολούθησε μια εκπληκτική μπλούζα χωρίς ώμο, σε συνδυασμό με μια τεράστια φουσκωτή φούστα μέχρι το γόνατο από εκρού ταφτά - υποστηριζόμενη από κρυφό περίβλημα με μπανέλα.
Ενώ ένα εκτυφλωτικά λαμπερό κοστούμι με καθρέφτη ήταν εμπνευσμένο από τα κατοπτρικά ψηφιδωτά του γλύπτη Jack Whitten, συνεχίζοντας την ιδέα της founder, Elsa Schiaparelli για συνομιλίες με διαφορετικές καλλιτεχνικές παραδόσεις.
Dior
Ο διαχρονικό οίκος μας προσκαλεί να ανακαλύψουμε την επίδειξη υψηλής ραπτικής Dior Fall/Winter 2023-2024. Η creative director Maria Grazia Chiuri κατάφερε για ακόμα μια φορά να ενσωματωθεί σε κάθε ρυθμό του παρόντος, στην καρδιά της τελειότητας και της επανεφεύρεσης.
Κατά την ανάπτυξη αυτής της νέας συλλογής, η Chiuri βασίστηκε στο έργο της Adriana Cavarero, μιας Ιταλίδας φιλοσόφου, το έργο της οποίας επικεντρώνεται στη φεμινιστική θεωρία και τις σωματικές μεταφορές στον πολιτικό λόγο. Πιο συγκεκριμένα η Chiuri συνδύασε την ισχυρή απλότητα της ελληνικής και της ρωμαϊκής αρχαιότητας με τις σκέψεις της για το πώς ο κλασικισμός μπορεί να γίνει αιώνια επίκαιρος μέσω της υψηλής ραπτικής του Dior.
Από τη μία πλευρά υπήρχε ο παρθένος μινιμαλισμός - μνημειώδεις, σμιλεμένες κάπες- φορέματα με κάθετες πτυχώσεις που απηχούν τους δωρικούς κίονες- οι καθαρές, μακριές γραμμές των αρχιτεκτονικών χιτώνων. Και από την άλλη, λεπτεπίλεπτες σκιές και φορέματα που έμοιαζαν με νύμφες, χρυσοποίκιλτες δαντέλες, κεντήματα με πλέγματα και μαργαριταρένιες χάντρες.
Αυτό το show μπορεί να έχει ως επίκεντρο το Παρίσι, αλλά θα έχει τη δύναμη να μιλήσει στις γυναίκες όλου του κόσμου.Στο πρώτο teaser της επίδειξης, η Cavarero ακούγεται να αναλύει το έργο της γύρω από την επανεξέταση των αναπαραστάσεων των γυναικών στη λαϊκή μυθολογία. «Βασικά, η προοπτική μου είναι να επανεξετάσω την αρχαία δυτική φιλοσοφία από μια υποκειμενική γυναικεία οπτική γωνία», εξηγεί.
Για τους οπαδούς του Dior, ιδιαίτερα επί των ημερών της Chiuri, η σύνδεση είναι σαφής. Η εξυπηρέτηση του σώματος αποτελούσε πάντα πυλώνα του ήθους του γαλλικού οίκου μόδας, καθώς και η επανεξέταση των αρχείων μέσα από ένα σύγχρονο φακό. Η αλληλεπίδραση ανάμεσα στην πολιτική και το ντύσιμο επιδέχεται πολλές ερμηνείες, και είναι μια οριοθέτηση που εξετάζεται σχολαστικά στη δουλειά της Chiuri για τον Dior.
Ένα δεύτερο teaser μας μεταφέρει στο στούντιο της καλλιτέχνιδας Marta Roberti με έδρα τη Ρώμη. Καθώς μελετά το έργο της, χωρίς να αφήνει καμία λεπτομέρεια απ' έξω, εξηγεί πώς εμπνέεται από μορφές που συνήθως μειονεκτούν στην κοινωνία: γυναίκες, ζώα και εξωτικά, για να αναφέρουμε μερικές. «Είναι σχεδόν σαν να προσπαθώ να ξαναχτίσω έναν κόσμο που παίρνει αυτούς τους αρχαϊκούς κόσμους και τους επαναφέρει στο προσκήνιο για να τους δώσει τη σημασία που τους αξίζει», λέει.
Εκτός αυτού, η δημιουργική διευθύντρια επανερμήνευσε τα ιδρυτικά εμβλήματα της αρχαιότητας και διαιώνισε τη λατρεία της θεάς και της μοντέρνας γυναίκας. Κατάφερε ακόμα να απεικονίσει με επιτυχία τη δύναμη αλλά και την ευθραυστότητα της θηλυκότητας που ξεπερνούν εποχές και κοινωνίες. Με τα ουδέτερα χρώματα όπως το μαύρο και το λευκό να κυριαρχούν, μας επαναφέρει την έννοια της timeless κλασσικότητας.
Η προσέγγιση της Chiuri στην κληρονομιά του κοστουμιού Dior έπαιξε επίσης κεντρικό ρόλο. Το τίμησε τοποθετώντας σακάκια πάνω από ασορτί μακριές φούστες και φορέματα, αντικαθιστώντας τη φτιασιδωμένη τυπικότητα με μια αιώνια, συνοπτικά μοντέρνα αίσθηση του chic.
Οι sheer λεπτομέρειες βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο και φυσικά, οι intricate κεντητές λεπτομέρειες που αποτελούν σήμα κατατεθέν της Chiuri, δε θα μπορούσαν να λείπουν.
Δείτε ολόκληρο το show παρακάτω
Ανατρέξτε στην gallery για περισσότερα looks των εμβληματικών shows