Η Katherine Picott - πιστοποιημένη σύμβουλος της Marie Kondo - είναι πολύ έμπειρη στην τέχνη του να απαλλαγείς από ό,τι δεν σε εξυπηρετεί πλέον. Αλλά αυτό που συχνά παραβλέπουμε είναι οι ψηφιακοί μας κόσμοι: Ξοδεύουμε τόσο πολύ χρόνο στα εισερχόμενα email μας, στα κινητά μας και τα laptop μας, ωστόσο, δε σπαταλάμε την ίδια ενέργεια στη συναισθηματική και προσωπική μας ζωή. «Η ψηφιακή "ακαταστασία" δεν επιβραδύνει απλώς τις συσκευές σας - μπορεί επίσης να κουράσει και να συγχύσει εσάς τους ίδιους», υποστηρίζει η ίδια. Οπότε, εμείς αναζητήσαμε τις πιο χρήσιμες συμβουλές για το πώς θα καθαρίσουμε το digital αποτύπωμα και τις παρουσιάζουμε παρακάτω.
Καθώς οι συσκευές μας είναι πλέον το κέντρο του κόσμου μας, είναι σημαντικό να μάθουμε πώς να τις χρησιμοποιούμε με τρόπο που να μας βοηθά αντί να μας βλάπτει. Για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να ανακτήσουμε τον έλεγχο και να αποφορτίσουμε από αυτές.
Η «ψηφιακή ακαταστασία» για την οποία μιλάμε δε διαφέρει από τη φυσική. Ωστόσο, επειδή τα δεδομένα και ο χώρος αποθήκευσης δεν καταλαμβάνουν πραγματικό χώρο, μπορεί εύκολα να γίνει κακή διαχείριση. Αυτό μπορεί να συμπεριλαμβάνει τον έλεγχο των χιλιάδων παλιών φωτογραφιών και emails, μέχρι την απόφαση να διατηρήσετε μόνο δύο από τους πέντε λογαριασμούς σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
ΑPPS
Προσωπικά όταν διέγραψα κάποιες από τις εφαρμογές μου, το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να κοιτάξω τα apps που δεν χρησιμοποιούσα ή αυτά που ήταν προεγκατεστημένα στο smartphone μου. Αυτός είναι ένας εύκολος τρόπος για να μειώσετε σημαντικά τον αριθμό που καταλαμβάνουν στον χώρο του κινητού σας. Επίσης, αυτή η μέθοδος θα σας βοηθήσει να ανακαλύψετε ποιες είναι οι καλύτερες για εσάς. Στη συνέχεια, ελέγξτε τις εφαρμογές που έχουν παρόμοια λειτουργία. Αφαιρέστε ό,τι πιστεύετε ότι εξυπηρετεί τον ίδιο σκοπό.
Αφιερώστε λίγα λεπτά για να ελέγξετε τα apps, στα οποία έχετε συνδρομή. (Σε iPhone, μεταβείτε στις ρυθμίσεις και, στη συνέχεια, πατήστε το όνομά τους. Στη συνέχεια, επιλέξτε τις συνδρομές και θα τις δείτε όλες εκεί.) Τερματίστε εκείνες που δεν χρειάζεστε.
PHOTOS, VIDEOS, DOWNLOADS, AND VOICE NOTES
Ορίστε σε συγκεκριμένους φακέλους τις φωτογραφίες που έχουν ιδιαίτερη σημασία για εσάς. Μόλις διαπιστώσετε ότι ένας από αυτούς γεμίζει υπερβολικά, μετακινήστε τα αρχεία του σε μια εξωτερική μονάδα αποθήκευσης πολυμέσων. Φροντίστε να διαγράψετε τυχόν διπλότυπα ή εικόνες που δεν δείχνουν κανέναν από τα αγαπημένα σας πρόσωπα ή ακόμη κι εσάς τους ίδιους καθαρά.
Μπορείτε επίσης, να τσεκάρετε τις εικόνες σας με τον ίδιο τρόπο που θα ντυνόσασταν: Κοιτάξτε μια φωτογραφία και αναρωτηθείτε αν σας προκαλεί χαρά. Καθώς ξεφορτώνεστε κάποιες από αυτές, δημιουργήστε φακέλους με διαφορετικές κατηγορίες με σειρά προτίμησης.
Με τις φωνητικές σημειώσεις και τις λήψεις, είναι σημαντικό να ελέγχετε τις ρυθμίσεις της συσκευής σας. Μπορείτε να επιλέξετε να μην αποθηκεύονται αυτόματα στο κινητό σας, αλλά να επιλέγετε εσείς μεμονωμένα ποιες θέλετε να κρατήσετε.
YOUR EMAIL INBOX
Μπορεί να έχετε πάνω από 10.000 διαβασμένα email στα προσωπικά σας εισερχόμενα, οπότε να είναι πολύ δύσκολο να τα οργανώσετε - πιστέψτε με έχουμε υπάρξει όλοι σε αυτήν τη θέση. Θα πρέπει ωστόσο, να αλλάξετε τη νοοτροπία σας και να ξεκινήσετε να αρχειοθετείτε ή ακόμη και να διαγράφετε όσα από αυτά έχετε διαβάσει, και δεν σας είναι πλέον χρήσιμα.
Η μείωση του αριθμού των email απαιτεί «αδίστακτη ειλικρίνεια». Μεταβείτε στα εισερχόμενα σας και καταργήστε την εγγραφή σας από e-shops που δεν σας ικανοποιούν πλέον. Αφού πατήσετε unsubscribe, χρησιμοποιήστε τη μπάρα αναζήτησης για να βρείτε όλα τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από το συγκεκριμένο αποστολέα και να τα διαγράψετε επίσης.
Αποσυμπιέστε τον φάκελο «πρόχειρα», διαγράφοντας τυχόν διπλότυπα ή πρόχειρα που έχουν ήδη σταλεί.
Παρατηρήστε πώς αισθάνεστε όταν νέα, αυτοματοποιημένα emails φτάνουν στα εισερχόμενά σας - ίσως να έχετε αποδεχτεί αυτήν την ενόχληση. Τώρα όμως είναι η ώρα να κάνετε κάτι γι' αυτό.
DESKTOP AND FOLDERS
Η επιφάνεια εργασίας σας θα λέγαμε ότι είναι το «πρόσωπο» του υπολογιστή σας. Μεταβείτε στα εικονίδια, τα αρχεία και τις εφαρμογές του desktop και καθορίστε ένα προς ένα ποια επιθυμείτε να κρατήσετε. Καθώς αποσυμφορείτε, λάβετε υπόψη την προσβασιμότητα και τη συνάφεια. Επίσης, προσέξτε για διπλότυπα ή έγγραφα με κενές σελίδες. Μετά από αυτό, ελέγξτε τον κάδο απορριμμάτων της επιφάνειας εργασίας και, στη συνέχεια, αδειάστε τον!
INTERNET BROWSERS
Αφιερώστε λίγο χρόνο για να δείτε τα προγράμματα περιήγησής σας στο διαδίκτυο. Ελέγξτε τους σελιδοδείκτες σας. Προσδιορίστε ποιοι από αυτούς είναι απαραίτητοι και απορρίψτε τους υπόλοιπους. Αφού τους ξεφορτωθείτε, περάστε μια διαδικτυακή βόλτα από τις ανοιχτές καρτέλες σας. Καθώς εξετάζετε κάθε μία, σκεφτείτε πάνω σε τι εργάζεστε αυτήν τη στιγμή. Χρησιμοποιήστε τις ως «θέματα» και κρατήστε ανοιχτές μόνο αυτές με τις οποίες δουλεύετε. Κλείστε τες και προσθέστε τες σε μια λίστα υποχρεώσεων για να τις επισκεφτείτε ξανά αργότερα.
SOCIAL MEDIA
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να λειτουργήσουν με αυτόματο πιλότο αν τους το επιτρέψετε. Προσδιορίστε πόσο συχνά χρησιμοποιείτε κάθε εφαρμογή, πώς σας κάνει να νιώθετε και εάν προσθέτει αξία στη ζωή σας. Εάν δεν είστε βέβαιοι για το πώς να αρχίσετε να αποφορτώνετε τα social media σας, ξεκινήστε με τα άτομα και τους λογαριασμούς που ακολουθείτε. Αναρωτηθείτε: Αναγνωρίζω τους ανθρώπους που ακολουθώ; Το περιεχόμενό τους εξακολουθεί να έχει απήχηση σε εμένα;
Εάν η απάντηση σε αυτές τις ερωτήσεις είναι όχι, πατήστε το unfollow. Όχι μόνο θα διατηρήσει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας σας, αλλά θα προσαρμόσει τη ροή σας με τα άτομα και το περιεχόμενο που θέλετε όντως να βλέπετε.
Ένας άλλος τρόπος για να δώσετε προτεραιότητα στη ροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι να αλλάξετε τις ειδοποιήσεις σας - και τους τύπους των notifications που επιτρέπετε να σας έρχονται - καθώς μπορούν εύκολα να αποσπάσουν την προσοχή σας. Όλα είναι θέμα καθορισμού του χρόνου!
BEST PRACTICES
- Κρατήστε τα μικρόβια μακριά. Αφιερώστε χρόνο για να καθαρίσετε και να απολυμάνετε τις συσκευές σας.
- Εξοικονομήστε τη μπαταρία σας. Κλείστε τις εφαρμογές που δεν χρησιμοποιούνται και διαγράψτε το ιστορικό περιήγησής σας.
- Μην καταπονείτε υπερβολικά τη συσκευή σας. Προγραμματίστε μια φορά την εβδομάδα να τις κλείνετε εντελώς όλες.
- Αυξήστε την παραγωγικότητα και μειώστε το άγχος σας. Ορίστε μια ημέρα και ώρα για να οργανώσετε τις συσκευές σας. Μία φορά την εβδομάδα, μία το μήνα, μία φορά κάθε τρεις μήνες - η επιλογή είναι δική σας.
- Αλλάξτε τη νοοτροπία σας. Θυμηθείτε ότι αυτά είναι απλά εργαλεία - χρησιμοποιήστε τα ανάλογα.
- Οι συσκευές σας είναι το «ψηφιακό σας σπίτι». Σκεφτείτε σε ποιον θέλετε να δώσετε πρόσβαση.