Το super δημιουργικό δίδυμο -οι εικαστικοί και designers Θάνος Ζακόπουλος και Katia Meneghini- και δημιουργοί του Ctrlzak Art & Design Studio βρίσκονται στην πιο παραγωγική του στιγμή. Σχεδιάζουν αντικείμενα για διάφορες εταιρίες, συμμετέχουν σε art εκθέσεις, ενώ πρόσφατα ανέλαβαν την αναμόρφωση του Τreehouse στο Ekies All Senses Resort στη Χαλκιδική.
Στόχος τους είναι να δώσουν νόημα στη λέξη design. Πίσω από κάθε τους project υπάρχει μια διαδικασία, μία έρευνα, μία ιστορία. Αυτό που κυρίως τους ενδιαφέρει είναι να δημιουργούν αντικείμενα, χώρους, εγκαταστάσεις που να κουβαλούν συμβολισμούς και να κάνουν τους χρήστες/θεατές να σκεφτούν τις πράξεις τους και το πλαίσιο στο οποίο βρίσκονται. Αυτό ακριβώς έγινε και στο Ekies All Senses Resort στη Χαλκιδική. Το concept βασίζετε σε δύο κεντρικούς άξονες που ενώνουν τον άνθρωπο με τη φύση, την ξηρά με το υδάτινο στοιχείο. Ορμώμενοι από το ιδιαίτερο οικοσύστημα της περιοχής, όπου οι πέτρινοι όγκοι και τα πευκόδεντρα είναι σε άμεση επαφή με τη θάλασσα, ανέπτυξαν σχεδιαστικές προτάσεις που προβάλλουν την έντονη φυσική παρουσία, κάνοντας τους επισκέπτες να αναλογιστούν τη σχέση τους με αυτή. Το χαρακτηριστικό μεσογειακό Πεύκο αποτέλεσε το πρότυπο εφαρμογής του concept. Ξεκινώντας από κάτω προς τα πάνω, οι ρίζες του πεύκου μεταφράζονται στα διάφορα μονοπάτια που οδηγούν τον επισκέπτη προς τη θάλασσα. Στον κορμό, βρίσκουμε τα ίσκα, είδος μύκητα με ομπρελοειδή μορφή, που αποτελεί πηγή έμπνευσης για τα νέα στέγαστρα σκίασης, που στηρίζονται στα ίδια τα πεύκα. Οι πευκοβελόνες γίνονται πρωταγωνιστές, έχοντας μια πολλαπλή παρουσία με διαφορετικές εκφράσεις και υλικά (μεταλλικά στοιχεία, διαχωριστικά κλπ). Μέσα στα κλαδιά, όμως, του δέντρου συναντά κανείς και άλλους παρασιτικούς οργανισμούς, όπως οι πευκοκάμπιες, των οποίων οι προνύμφες δημιουργούν τις λεπτοΰφαντες φωλιές τους και αποτελούν τη βάση για το «κουκούλι» που θα περιτυλίγει το gourmet εστιατόριο Τreehouse του ξενοδοχείου, το οποίο αναπτύσσεται γύρω από τον κορμό ενός μεγάλου πεύκου -τέσσερα μέτρα από το έδαφος. Έτσι, θέλησαν να υπογραμμίσουν με συμβολικό τρόπο τη μετάβαση του ρόλου του επισκέπτη από παρασιτικό σε συμβιωτικό, δημιουργώντας μια αρμονική σχέση μεταξύ ανθρώπου και φυσικού χώρου.
Ποιοι ήταν οι σταθμοί στην πορεία σας, ποια σημεία θυμάστε ως πιο καθοριστικά και ποιοι άνθρωποι έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε αυτήν; Όλα όσα κάναμε συνέβαλαν στο να φτάσουμε εδώ που είμαστε. Για κάποιον εξωτερικό παρατηρητή, σημαντικά projects της καριέρας μας ήταν τα CeramiX-Hybrid, που μας έκαναν γνωστούς στο ευρύ κοινό. Η ιδέα ξεκίνησε από μια παιδική ανάμνηση της Katia, της οποίας η μητέρα κολλούσε σπασμένα κομμάτια κινεζικής πορσελάνης, από μια θεία της που εργαζόταν σε κατάστημα εισαγωγών-εξαγωγών αντικειμένων από την Άπω Ανατολή. Kάναμε μία μεγάλη έρευνα στην ιστορία των κεραμεικών και κυρίως της πορσελάνης και πώς εξελίχθηκαν από την Κίνα στην Ευρώπη. Το project ονομαζόταν CeramiX και είχε δύο σκέλη: το CeramiX Art και το CeramiΧ Design. Το επίκεντρό του ήταν η ιστορία της εξέλιξης της πορσελάνης και το πως οι Ευρωπαίοι προσπάθησαν να κλέψουν το μυστικό της κατασκευής τους από τους Κινέζους και να μιμηθούν τις κινεζικές τεχνοτροπίες. Έτσι, δημιουργήσαμε το CeramiX Art Collection από 24 αντικείμενα τέχνης, φτιαγμένα με πορσελάνες από διάφορα μέρη. Τα συνταιριάξαμε έτσι ώστε νοηματικά να δημιουργούν μία νέα αφήγηση. Παράλληλα, κάναμε τη σειρά design, για την οποία κανείς δεν ενδιαφέρθηκε αρχικά, οπότε σκεφτήκαμε να εισαγάγουμε την τέχνη στην καθημερινότητα και συνεργαστήκαμε με την ιταλική εταιρία Seletti, ξεκινώντας την παραγωγή της σειράς Hybrid. Εδώ και λίγο καιρό, εξελίξαμε και το κομμάτι του design με αποτέλεσμα να βγει κι αυτό στην αγορά με την εταιρία Bitossi, με το όνομα CeramiX.
Η επιτυχία πόσο σας εξέλιξε ως ομάδα; Η εν λόγω επιτυχία ήρθε μετά από καιρό και κόπο -3 χρόνια πριν βγουν στην αγορά τα πρώτα κομμάτια και ξεκινήσουμε να έχουμε οποιουδήποτε είδους απολαβή- και μας έμαθε να δουλεύουμε με μεθοδικότητα και να δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στη σχετική έρευνα. Είναι αλήθεια ότι το Hybrid δημοσιεύτηκε πάρα πολύ παγκοσμίως και μπορεί να το βρει κανείς σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου, από καταστήματα design μέχρι το Μoma και το Λούβρο. Αυτό είναι μεγάλη προβολή για το studio, αλλά δεν άλλαξε κάτι στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τον υπόλοιπο κόσμο.
Ποιο θεωρείτε ως το δυνατό σχεδιαστικό σας σημείο; Αυτό που μας επιτρέπει να δουλεύουμε πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους projects παράλληλα, είναι η έρευνα που κάνουμε για κάθε ένα από αυτά, η οποία εξελίσσεται σταδιακά σε νοηματικό υπόβαθρο με απώτερο σκοπό να ξεκινήσει διάλογο με τον χρήστη/θεατή και να τον κάνει να αναλογιστεί.
Μιλήστε μας για τη νέα σας δουλειά που είναι πολυδιάστατη… Από τα τελευταία μας projects ξεχωρίζει η καλλιτεχνική διεύθυνση της JCP, μιας ιδιαίτερης εταιρίας που έχει στόχο να αλλάξει το κατεστημένο του design με έναν επαναστατικό τρόπο. Ξεκίνησε από το όραμα του ιδρυτή της, Livio Ballabio, να δημιουργήσει μια καινούρια αντίληψη της καθημερινότητας και στην πορεία πήρε μορφή μέσα από τη δική μας επιμέλεια. Είναι μια δουλειά πολύπλευρη, που καταπιάνεται με πολλά και διαφορετικά θέματα, όλα, όμως, κάτω από μια κοινή φιλοσοφία: τη δημιουργία μιας νέας πραγματικότητας, παράλληλης αυτής που βιώνουμε. Για τον λόγο αυτό, προσκαλέσαμε διάφορους ανθρώπους να δουλέψουν στα επιμέρους βήματα της δημιουργίας του σύμπαντος JCP: έναν επιμελητή τέχνης, έναν συγγραφέα/καλλιτέχνη, visual designers, video makers, φωτογράφους, έναν θεατρικό σκηνοθέτη, έναν μουσικό και σχεδιαστές αντικειμένων, που εργάζονται με ασυνήθιστους τρόπους. Φέτος, συμμετείχαμε πειραματικά στο Salone del Mobile με ένα «ουρανοκατέβατο» stand με τίτλο “Glass Pagoda” και παράλληλα με τα αντικείμενα δημιουργήσαμε έργα τέχνης, μουσική κι ένα συλλεκτικό βιβλίο που περιγράφει τη δημιουργία του σύμπαντος JCP.
Τι είναι αυτό που σας κάνει να ξεχωρίζετε; Ο ρόλος των σύγχρονων εικαστικών-δημιουργών πρέπει να είναι η τοποθέτηση ερωτημάτων και προβληματισμών σε σχέση με την πραγματικότητα. Ο ρόλος των έργων πρέπει να ξεπερνάει τα όρια της αισθητικής και να γεννά μέσα από τους συμβολισμούς τους ερωτήματα και βάσεις διαλόγων. Αυτή είναι η ιδιαιτερότητα του Ctrlzak Studio, ο τρόπος προσέγγισης κάθε δουλειάς.
Η Ελλάδα που εντάσσεται στη ζωή σας; Στην Ελλάδα εργαζόμαστε αρκετά κάνοντας κυρίως projects καταστημάτων -total creative solution. Παράλληλα, έχουμε μία καλοκαιρινή βάση του studio στην Ερέτρια Εύβοιας, όπου τον Ιούλιο και Αύγουστο οργανώνουμε workshops, όπως το RAM workshop που κάναμε το 2010 & 2014, events, θεματικά πάρτι και κυρίως χαλαρώνουμε. Όλα αυτά με τη συμβολή και συμμετοχή φίλων από διάφορα μέρη της Ελλάδας.
Έχετε δημιουργήσει πολύ διαφορετικά πράγματα. Ποιος είναι ο επόμενος στόχος; Δεν έχουμε συγκεκριμένο, είναι πολλά διαφορετικά πράγματα που μας ενδιαφέρουν, με γνώμονα τον φυσικό κόσμο που μας περιβάλλει και την ισορροπία μας σε αυτόν.
Το δικό σας 10 best του design… Ron Gilad, ελβετικός σουγιάς, Il Museo di Ulisse Aldrovandi-Μπολόνια, Victoria & Albert museum-Λονδίνο, Giuseppe Penone, Olafur Elliason, Vito Acconci, Vivian Westwood, Ισλανδία, τα τροπικά δάση του Λάος.
Το motto σας… Form follows Meaning.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΚΛΕΙΔΑΡΙΑ