fbpixel

Search icon
Search
Chryssa & Iannis Xenakis σε μια σπουδαία έκθεση αφιερωμένη στον μινιμαλισμό στο Bourse de Commerce - Pinault Collection
ARTS & CULTURE

Chryssa & Iannis Xenakis σε μια σπουδαία έκθεση αφιερωμένη στον μινιμαλισμό στο Bourse de Commerce - Pinault Collection

Ανάμεσα σε άλλους μεγάλους δημιουργούς που καθόρισαν το συγκεκριμένο στιλ στο design


Έως τις 19 Ιανουαρίου 2026, το Bourse de Commerce - Pinault Collection στο Παρίσι φιλοξενεί μια από τις πιο σημαντικές εκθέσεις της χρονιάς: "Minimal", μια μεγαλειώδης αναδρομή στην τέχνη του μινιμαλισμού. Η έκθεση παρουσιάζει πάνω από εκατό εμβληματικά έργα που αναδεικνύουν την εξέλιξη του κινήματος από τη δεκαετία του 1960 έως σήμερα, όταν μια ολόκληρη γενιά καλλιτεχνών εισήγαγε μια ριζοσπαστική προσέγγιση στην τέχνη, αμφισβητώντας την έννοια του περιεχομένου, της μορφής και της σχέσης του έργου με τον θεατή.

Ποια ακριβώς, όμως, είναι η έννοια του μινιμαλισμού σε αυτήν την έκθεση;

Ο μινιμαλισμός χαρακτηρίζεται από οικονομία μέσων, λιτές φόρμες, καθαρή αισθητική κι έναν νέο διάλογο ανάμεσα στο έργο και τον θεατή. Η εμπειρία της τέχνης δεν περιορίζεται πλέον στην παρατήρηση - ο θεατής καλείται να συμμετάσχει, να κινηθεί μέσα στον χώρο, να αισθανθεί το φως, την υλικότητα και τη γεωμετρία. Τα έργα δεν λειτουργούν μόνο ως αντικείμενα, αλλά η δύναμή τους βρίσκεται στην άμεση, σωματική και αισθητηριακή εμπλοκή που προκαλούν.

Courtesy of Bourse de Commerce - Pinault Collection
Lygia Pape, Divisor, 1968, performance au Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro, Brésil (1990). ©Projeto Lygia Pape. Courtesy Projeto Lygia Pape.

Η έκθεση αναπτύσσεται σε επτά θεματικές ενότητες: Φως, Mono-ha, Ισορροπία, Επιφάνεια, Πλέγμα, Μονόχρωμο και Υλικότητα, προσφέροντας μια διεθνή επισκόπηση του μινιμαλισμού. Παρουσιάζονται δημιουργοί από τη Βόρεια Αμερική (Agnes Martin, Dan Flavin, Robert Ryman), τη Νότια Αμερική (Lygia Pape), την Ασία (Lee Ufan, Nobuo Sekine, Kishio Suga), τη Μέση Ανατολή (Rasheed Araeen) και την Ευρώπη (Gunther Uecker, François Morellet), ενώ τα έργα προέρχονται κυρίως από τη Συλλογή Pinault, εμπλουτισμένα με δανεικά από τη Dia Art Foundation και άλλες διεθνείς δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Την έκθεση επιμελείται η Jessica Morgan, διευθύντρια της Dia Foundation, και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Saint Laurent και του Anthony Vaccarello.

Η ενότητα «Φως» και η Chryssa

Η θεματική ενότητα «Φως» αποτελεί καρδιά της έκθεσης, καθώς παρουσιάζει έργα που εξερευνούν τη δύναμη και την ποιότητα του φωτός ως καλλιτεχνικό μέσο. Δίπλα στα έργα των Mary Corse, Dan Flavin, Nancy Holt, Robert Irwin, François Morellet και Keith Sonnier, ξεχωρίζει το εμβληματικό έργο της Chryssa, "The Gates of Times Square" (1965), δάνειο από τη συλλογή της Ειρήνης Παναγοπούλου.

Chryssa, "The Gates of Times Square" (1965)

Τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, οι καλλιτέχνες άρχισαν να πειραματίζονται με ηλεκτρικό φως - φθορισμού, νέον, προβαλλόμενο, φυσικό ή ακόμα και μαύρο φως, δημιουργώντας νέα αισθητικά πεδία και ριζοσπαστικές εμπειρίες. Η χρήση του φωτός ήταν εμπνευσμένη από την αισθητική των βιομηχανικών υλικών, από τη μαζική παρουσία νέον στις διαφημιστικές πινακίδες των μεγαλουπόλεων, και από τη δυνατότητα του φωτός να ενσωματώνει τον θεατή και τον χώρο στην εμπειρία του έργου.

Η ελληνικής καταγωγής Χρύσα Βαρδέα έφτασε στη Νέα Υόρκη το 1954, κι εντυπωσιάστηκε αμέσως από τη δυναμική του αστικού τοπίου. Η Times Square, με τα φώτα που αναβοσβήνουν, τις πολύχρωμες πινακίδες και την έντονη κινητικότητα, της φάνηκε απίθανη και ταυτόχρονα υπερρεαλιστική, θυμίζοντάς της τη χρυσοποίκιλτη αισθητική των βυζαντινών ψηφιδωτών. Αυτή η εμπειρία έγινε πηγή έμπνευσης για τη χρήση βιομηχανικών υλικών και νέον, που σύντομα καθόρισαν την καλλιτεχνική της ταυτότητα.

Η Chryssa ήταν πρωτοπόρος στην υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών και στην ενσωμάτωση των σύγχρονων αμερικανικών εμπορικών συμβόλων στην τέχνη. Δημιούργησε γλυπτά νέον με μεγαλοπρεπείς μορφές και γράμματα, αξιοποιώντας πεταμένα στοιχεία από πινακίδες ή συνεργαζόμενη με επαγγελματίες κατασκευαστές. Έργα όπως το "Times Square Sky" (1962) και το "Americanoom" (1963) συνδυάζουν τη βιομηχανική αισθητική με την ευρωπαϊκή κληρονομιά της, ενώ η "The Gates of Times Square" αποτελεί σήμερα ορόσημο της χρήσης φωτός ως πρωταγωνιστικού υλικού στον μινιμαλισμό. Μαζί με καλλιτέχνες όπως ο Stephen Antonakos, ο Dan Flavin και ο François Morellet, η Chryssa συνέβαλε καθοριστικά στην εμπέδωση του φωτός ως μέσου και του αστικού τοπίου ως έμπνευσης για τη σύγχρονη τέχνη.

Η ελληνική παρουσία και ο Iannis Xenakis

Η ελληνική συμμετοχή δεν περιορίζεται στη Chryssa. Ο Iannis Xenakis, πρωτοπόρος της μουσικής σύνθεσης και της αρχιτεκτονικής, εκπροσωπείται με έργα που συνδυάζουν ήχο, μορφή και μαθηματική αυστηρότητα, προσφέροντας μια μοναδική οπτικοακουστική εμπειρία. Η παρουσία του Ξενάκη, μαζί με τη Χρύσα, υπενθυμίζει ότι η ελληνική ματιά στην τέχνη συνεχίζει να επηρεάζει τη διεθνή σκηνή, συνδέοντας την πνευματικότητα και την παράδοση με τη σύγχρονη αισθητική και τεχνολογία.

Στην ενότητα «Υλισμός», δίπλα στα έργα των Hans Haacke, Maren Hassinger, Walter de Maria, Dorothea Rockburne, Nobuo Sekine, Michelle Stuart, Kishio Suga και Jackie Winsor, παρουσιάζεται το έργο του Iannis Xenakis, "Concret PH" (1958). Το "Concret PH" δημιουργήθηκε αρχικά για το Philips Pavilion της Παγκόσμιας Έκθεσης των Βρυξελλών του 1958 (Expo 58), που ανέθεσε η Philips στο γραφείο του Le Corbusier για ένα θέαμα αφιερωμένο στη μεταπολεμική τεχνολογική πρόοδο. Επειδή ο Le Corbusier ήταν απασχολημένος με τον σχεδιασμό της Chandigarh, μεγάλο μέρος του έργου ανατέθηκε στον Xenakis, ο οποίος ήταν ήδη πειραματικός συνθέτης κι εμπνεύστηκε από τη σύνθεσή του "Metastaseis".

Έτσι, λοιπόν, η έκθεση αυτή γίνεται μια πρόσκληση να ζήσουμε την τέχνη ως εμπειρία. Κάθε αίθουσα αποκαλύπτει νέες διαστάσεις του κινήματος: το φως, η γεωμετρία, η ύλη και η υλικότητα συναντούν τη σιωπή και την ακρίβεια της φόρμας. Οι καλλιτέχνες προτείνουν έναν κόσμο όπου η εμπειρία του θεατή είναι κεντρική, και όπου η τέχνη, απογυμνωμένη από περιττά στοιχεία, αποκαλύπτει τον πυρήνα της ουσίας της.

Lygia Pape, Ttéia 1, C, 2003-2017, fil doré, bois, clous, lumière, dimensions variables. Pinault Collection. Photo: Pedro Pape ©Projeto Lygia Pape. Courtesy Projeto Lygia Pape
Dan Flavin, “monument” for V. Tatlin, 1964, lumière froide fluorescente, 305 × 70 x 11,5 cm. Pinault Collection © Stephen Flavin / Adagp, Paris, 2025. Photo: Jean-François Molliere.
Agnes Martin, Blue-Grey Composition, 1962, huile sur toile, 30,5 × 30,5 cm (sans cadre). Pinault Collection © Agnes Martin Foundation, New York / Adagp, Paris, 2025. Photo: Marco Cappelletti © Palazzo Grassi.
Blinky Palermo, Ohne Titel, 1970, coton teint monté sur mousseline, 200 × 200 cm. Pinault Collection ©Blinky Palermo / Adagp, Paris, 2025.

Info: Η έκθεση διαρκεί έως τις 19 Ιανουαρίου 2026, στη Bourse de Commerce - Pinault Collection, στο Παρίσι.

Main photo: Courtesy of Bourse de Commerce - Pinault Collection